Atzinums

Projekta ID
22-TA-352
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
25.04.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ministru kabineta noteikumu projekta "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs" (turpmāk – projekts) 13. punkts paredz, kādi nosacījumi jāņem vērā pašvaldībai, sadalot piešķirto mērķdotāciju starp pašvaldības izglītības iestādēm. Minētie nosacījumi paredz ņemt vērā ne tikai valstī noteikto minimālo pedagoga mēneša darba algas likmi un citus nosacījumus, kas nodrošinās godīgu mērķdotācijas sadali, bet arī pašvaldības izstrādātu mērķdotācijas sadales kārtību, kas pamatota pašvaldības izglītības attīstības stratēģijā. Tieslietu ministrija iepriekš lūdza projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (turpmāk – anotācija) skaidrot, vai pašvaldības rīcības brīvība sadales kārtības noteikšanā ir samērīga un taisnīga, ja projektā par pamatu finansējuma piešķiršanai pašvaldībai tiek ņemts skolēnu skaits konkrētās izglītības iestādēs, nevis skolas vecuma bērnu skaits pašvaldībā. Anotācija ir papildināta ar informāciju, ka pašvaldības mērķdotācijas sadales procesā ņem vērā arī izglītības programmas, kādas izglītības iestāde īsteno un izglītojamo skaitu šajās izglītības programmās. Vienlaikus projektā šāds nosacījums mērķdotācijas sadalei pašvaldībām nav noteikts. Vēršam uzmanību uz to, ka pašvaldībām juridiski saistoši būs projektā ietvertie nosacījumi, nevis anotācijā skaidrotais. Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt projekta 13. punktu ar attiecīgo nosacījumu, kas pašvaldībai jāņem vērā, sadalot mērķdotāciju.
Vienlaikus lūdzam ņemt vērā, ka Izglītības likuma 60. panta trešās daļas otrais teikums un Vispārējās izglītības likuma 62. panta trešās daļas 1. punkts paredz, ka pedagogu darba samaksu pašvaldību izglītības iestādēs finansē no valsts budžeta līdzekļiem un valsts budžeta mērķdotācijām. Tādējādi valsts ir atbildīga par pedagogu darba samaksas nodrošināšanu un valstij ir jānosaka samērīgi un taisnīgi kritēriji piešķirto finanšu līdzekļu sadalē, neskatoties uz to, ka izglītības iestādes dibinātājs ir pašvaldība.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 17. punkts paredz, ka pašvaldības 20 darbdienu laikā pēc mērķdotāciju sadalījuma apstiprināšanas Ministru kabinetā sistēmā ievada informāciju par piešķirtās mērķdotācijas apjomu katrai izglītības iestādei. No projekta 17. punkta nav skaidrs, kas tiks apstiprināts Ministru kabinetā. Proti, vai Ministru kabinetā tiks apstiprināts Izglītības un zinātnes ministrijas aprēķināto mērķdotāciju sadalījums pašvaldībām vai arī Ministru kabinetā tiks apstiprināts pašvaldības sadalīto mērķdotāciju sadalījums izglītības iestādēm. Vēršam uzmanību uz to, ka projektā nav paredzēts, ka Izglītības un zinātnes ministrija vai pašvaldības iesniedz Ministru kabinetā apstiprināšanai mērķdotācijas sadalījumu. Ņemot vērā minēto, lūdzam skaidrot anotācijā, kā piemērojams projekta 17. punkts, precizēt projekta 17. punktu, ja nepieciešams, vai svītrot projekta 17. punktu, ja mērķdotāciju sadalījumu nav paredzēts apstiprināt Ministru kabinetā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Projekta 24.2. apakšpunkts noteic, ka pašvaldībām, kurām aprēķina maiņas dēļ samazinās viena mēneša mērķdotācijas apjoms, salīdzinot ar to mērķdotācijas apjomu, kas veidotos, ja mērķdotācijas aprēķins tiktu veikts saskaņā ar Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumiem Nr. 447 "Par valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs", samazinājums tiek kompensēts pilnā apmērā atbilstoši aprēķinam, kas veikts, ņemot vērā šajos noteikumos noteikto. Atkārtoti vēršam uzmanību uz to, ka nav saprotama projekta 24.2. apakšpunktā ietvertā piebilde "atbilstoši aprēķinam, kas veikts, ņemot vērā šajos noteikumos noteikto". Proti, no projekta 24.2. apakšpunkta izriet, ka starpība tiks kompensēta pilnā apmērā, un nav saprotams, kā šīs starpības kompensēšanā jāņem vērā projektā noteiktais. Ņemot vērā minēto, atkārtoti lūdzam precizēt projekta 24.2. apakšpunktu vai skaidrot tajā ietvertās piebildes nepieciešamību un piemērošanu.
Piedāvātā redakcija
-