Atzinums

Projekta ID
23-TA-2303
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
02.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no projekta 1.11. apakšpunktā piedāvātā Ministru kabineta 2022. gada 2. novembra noteikumu Nr. 686 "Noteikumi par ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem, no biomasas kurināmā ražotās elektroenerģijas kritērijiem un kārtību, kādā pamatojama, apliecināma un uzraugāma atbilstība minētajiem kritērijiem" (turpmāk – Noteikumi Nr. 686) 42.1 punkta izriet, ka, lai Latvijā reģistrēts komersants, kas darbojas kā biomasas birža (turpmāk – komersants), būtu tiesīgs apliecināt no meža biomasas izejvielām ražotā cietā biomasas kurināmā atbilstību šo noteikumu III, IV, VI un VII nodaļā noteiktajām prasībām, tam jāatbilst abiem šajā punktā norādītajiem kritērijiem. Proti, komersantam līdz 2023. gada 31. decembrim jābūt iekļautam šo noteikumu 5. pielikumā un komersantam jābūt izsniegtai atļaujai apliecināt no meža biomasas izejvielām ražotā cietā biomasas kurināmā atbilstību šo noteikumu III, IV, VI un VII nodaļā noteiktajām prasībām (turpmāk – atļauja). Lai nodrošinātu tiesisko noteiktību, lūdzam precizēt projekta 1.11. apakšpunktā piedāvāto Noteikumu Nr. 686 42.1 punktu.
Piedāvātā redakcija
42.1 Latvijā reģistrēts komersants, kas darbojas kā biomasas birža, apliecina no meža biomasas izejvielām ražotā cietā biomasas kurināmā atbilstību šo noteikumu III, IV, VI un VII nodaļā noteiktajām prasībām, ja tas izstrādā un piemēro atbilstošas atbilstības apliecināšanas procedūras un:
42.11. līdz 2023.gada 31.decembrim ir iekļauts šo noteikumu 5. pielikumā vai
42.12. Klimata un enerģētikas ministrija tam ir izsniegusi un savā tīmekļa vietnē ir publicējusi atļauju apliecināt no meža biomasas izejvielām ražotā cietā biomasas kurināmā atbilstību šo noteikumu III, IV, VI un VII nodaļā noteiktajām prasībām.
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Informējam, ka atbilstoši Administratīvā procesa likuma 70. panta otrajai daļai administratīvo aktu adresātam paziņo (nevis informē adresātu par administratīvā akta izdošanu). Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projekta 1.11. apakšpunktā piedāvātā Noteikumu Nr. 686 42.3 punkta pirmā teikuma redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Informējam, ka atbilstoši Administratīvā procesa likuma 64. panta pirmajai daļai, ja administratīvā lieta ierosināta uz iesnieguma pamata, iestāde pieņem lēmumu par administratīvā akta izdošanu viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas dienas, ja likumā nav noteikts cits termiņš vai citā normatīvajā aktā — īsāks termiņš administratīvā akta izdošanai. Ievērojot minēto, lūdzam papildināt projekta anotāciju ar norādi uz likumu, no kura izriet nepieciešamība Noteikumos Nr. 686 noteikt, ka lēmumu par atļaujas izsniegšanu Klimata un enerģētikas ministrija pieņem 60 dienu laikā pēc iesnieguma saņemšanas, vai atbilstoši precizēt projekta 1.11. apakšpunktā piedāvāto Noteikumu Nr. 686 42.3 punktu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Administratīvā procesa likuma 63. panta pirmās daļas 3. punkts noteic, ka pēc nepieciešamo faktu konstatēšanas un administratīvā procesa dalībnieku uzklausīšanas iestāde var izdot administratīvo aktu, ar kuru pilnībā vai daļēji atteikts izdot iesniedzējam labvēlīgu administratīvo aktu sakarā ar to, ka administratīvā akta izdošanai nav pamata vai tā nav lietderīga. Viens no gadījumiem, kad iestāde var piemērot šo regulējumu, ir, ja tiesību normas paredz personas pienākumu sniegt informāciju (dokumentus), taču persona to nav izdarījusi. Tomēr arī tādā gadījumā iestādei pirms administratīvā akta izdošanas atteikuma parasti ir pienākums informēt personu par attiecīgās informācijas nepietiekamību un pienākumu šādu informāciju iesniegt. Attiecīgi iestāde atbilstoši Administratīvā procesa likuma 64. panta otrajai daļai var pagarināt termiņu lēmuma pieņemšanai, nosakot saprātīgu termiņu, līdz kuram nepieciešamā informācija iesniedzama, kā arī sekas, kas iestāsies, ja informācija netiks iesniegta (sk. J. Briede. Administratīvā procesa likuma komentāri. A un B daļa. Tiesu namu aģentūra, 2013. 598. lpp.). Ievērojot minēto, kā arī to, ka atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 3.2. apakšpunktam normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu, lūdzam svītrot projekta 1.11. apakšpunktā piedāvāto Noteikumu Nr. 686 42.4 punktu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Ievērojot, ka atbilstoši projekta 2. punktam projekts stājas spēkā 2024. gada 1. janvārī, lūdzam precizēt projekta anotācijas 1.2. sadaļā norādīto projekta spēkā stāšanās termiņu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām precizēt projekta anotācijas 1.3.apakšpunktā sadaļā "Problēmas apraksts" sniegto informāciju par komersantu iekļaušanu Noteikumu Nr. 686 5. pielikumā. Vēršam uzmanību, ka šobrīd informācija noformēta kā iebildums, nevis problēmas apraksts, kā arī atsevišķos aspektos (piemēram, par atbilstību tiesību sistēmai) nonāk pretrunā ar piedāvāto risinājumu.
 
Piedāvātā redakcija
-