Atzinums

Projekta ID
23-TA-3329
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
15.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Atbilstoši MK rīkojuma projektā norādītajam paredzēts Veselības ministrijai 2024.gadā pārdalīt 15 amata vietas no Nacionālā veselības dienesta uz kapitālsabiedrību “Lielstraupes pils”, vienlaikus saglabājot VM resorā minētās amata vietas bez finansējuma. Ņemot vērā, ka pēc veiktās pārdales 15 amata vietām netiks nodrošināts finansējums, uzskatām, ka VM par 15 amata vietām būtu jāsamazina kopējais amata vietu skaits VM resorā. Līdz ar to nepieciešams precizēt MK rīkojuma projekta 5. un 6.punktu un attiecīgi konceptuālā ziņojuma projektu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Nepieciešams precizēt konceptuālā ziņojuma projekta 1.pielikuma “Modelim B” un “Modelim C” ailē “Vidēja termiņa budžeta ietvara likumā plānotais finansējums” norādīto finansējumu 2024., 2025. un 2026.gadam.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Konceptuālā ziņojuma projekta 2.sadaļas “Ieviešanas modelis un pārvaldības iespējamie varianti” 1.tabulā “IKT pārvaldības modeļu izvērtējums” norādīts, ka viena no C modeļa priekšrocībām ir budžeta veidošanas elastība atbilstoši darbības rezultātiem. Nepieciešams precizēt konceptuālā ziņojuma projektu, norādot, kā tiks nodrošināta budžeta veidošanas elastība atbilstoši darbības rezultātiem, un sniedzot detalizētu skaidrojumu, kā tas veidos priekšrocību attiecībā pret citiem modeļiem.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Konceptuālā ziņojuma projekta 2.sadaļas “Ieviešanas modelis un pārvaldības iespējamie varianti” 1.tabulā “IKT pārvaldības modeļu izvērtējums” norādīts, ka viena no C modeļa priekšrocībām ir darbinieku skaita samazinājums tiešā valsts pārvaldē. Norādām, ka Finanšu ministrijas ieskatā amata vietu pārvietošana ar finansējumu no attiecīgā resora uz kapiltālsabiedrību nav uzskatāma kā priekšrocība pret citiem modeļiem, līdz ar to ir precizējama informācija. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
FM ieskatā konceptuālā ziņojuma projektā nav sniegts pietiekams pamatojums izvēlētajam modelim un tā atbilstībai normatīvajos aktos noteiktajām prasībām. Ņemot vērā, ka piedāvātais risinājuma modelis paredz jaunas kapitālsabiedrības izveidi, kuras pamata finansēšanas avots būs valsts budžeta līdzekļi, kā arī to, ka viena no minētajām priekšrocībām piedāvātā risinājuma modeļa izvēlei ir iespēja dinamiski piesaistīt cilvēkresursus (t.sk. ārstniecības personālu), uzskatām, ka būtisks ir Valsts Kancelejas (Pārresoru koordinācijas departamenta) viedoklis, kas nodrošina vienotu valsts attīstības plānošanu un kapitāla daļu pārvaldības koordināciju Latvijā, un Valsts kancelejas (Valsts pārvaldes politikas departamenta), kas nodrošina valsts pārvaldes un cilvēkresursu attīstības politikas izstrādi, koordinē un pārrauga tās ieviešanu, viedoklis.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Konceptuālā ziņojuma projekta 4.sadaļas “Centra izveide” 52.punktā norādīts, ka administratīvo/normatīvo jautājumu bloks Centra izveidei tiks virzīts un pabeigts viena gada laikā pēc šī konceptuālā ziņojuma apstiprināšanas Ministru kabinetā. Savukārt, atbilstoši konceptuālā ziņojuma projekta 4.pielikumā norādītajam valsts budžeta finansējums Centra darbības nodrošināšanai ir nepieciešams sākot ar 2024.gadu un par pamatu aprēķinam ir ņemts vērā pilns kalendārais gads. Ņemot vērā minēto, nepieciešams precizēt informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Konceptuālā ziņojuma projekta 4.sadaļas “Centra izveide” 60.punktā (23.lpp.) norādīts, ka pēc VM resora IKT pārvaldības funkciju reorganizācijas plāna izstrādes un apstiprināšanas secīgi Centra darbības nodrošināšanai tiks novirzīts VM resora iestāžu IKT finansējums; šobrīd VM padotības iestādēs, papildus pārdalāmajam finansējumam no NVD 15 amata vietu atlīdzības nodrošināšanai, IKT jomā ir vēl indikatīvi 49 amata vietas (Slimību profilakses un kontroles centrs – 4,5, Valsts asinsdonoru centrs – 6,5, Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centrs – 1, Veselības inspekcija – 8, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests - 29), kas varētu tikt pārdalītas uz Centru, pakāpeniski centralizējot padotības iestāžu IT funkciju, konkrētus lēmumus atsevišķi virzot izskatīšanai Ministru kabinetā. Savukārt konceptuālā ziņojuma projekta 3.tabulā, 1.pielikumā, 4.3. un 4.6.pielikumā kā finansējuma avots ir norādīta VM budžeta apakšprogramma 45.01.00 “Veselības aprūpes finansējuma administrēšana un ekonomiskā novērtēšana”. Ņemot vērā, ka Slimības profilakses kontroles centra amata vietu finansējums tiek plānots Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammā 46.03.00 “Slimību profilakses nodrošināšana”, Valsts asinsdonora centra 39.03.00 “Asins un asins komponentu nodrošināšana”, Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centra 39.06.00 “Tiesu medicīniskā ekspertīze”, Veselības inspekcijas  46.01.00 “Uzraudzība un kontrole” un Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta 39.04.00 “Neatliekamā medicīniskā palīdzība”, nepieciešams precizēt konceptuālā ziņojuma projektu un nepieciešamības gadījumā MK sēdes protokollēmuma projektu, MK rīkojuma projektu, norādot papildu pārdalāmo amata vietu nodrošināšanai pārdalāmo finansējumu sadalījumā pa gadiem.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Konceptuālā ziņojuma projekta 4.sadaļā “Centra izveide” 49.punktā norādīts, ka sākotnēji Centra darbs tiks organizēts darbiniekiem strādājot no patreiz lietotajām darba vietām, izmantojot koplietošanas mākoņpakalpojumu resursus un attālinātā darba iespējas, pēc nepieciešamības organizējot klātienes sanāksmes patreizējās NVD telpās, kā arī 52.punktā norādīts, ka administratīvo/normatīvo jautājumu bloks Centra izveidei tiks virzīts un pabeigts viena gada laikā pēc šī konceptuālā ziņojuma apstiprināšanas Ministru kabinetā. Uzskatām, ka konceptuālā ziņojuma projektā nav skaidri noteikts, kad Centrs uzsāks savu darbību un kā tiks organizēts Centra darbs, kur Centrs atradīsies, ne telpu lielums, ne telpu noslodze. Vienlaikus uzskatām, ka darbības nodrošināšanas jautājumam jābūt pilnīgi skaidram pirms minēto “C2” modeli Veselības ministrija piedāvā atbalstam MK. Līdz ar to konceptuālā ziņojuma projekts ir būtiski pārstrādājams.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Konceptuālā ziņojuma projekta 5.sadaļas “Centra finansēšana un ietekme uz valsts budžetu” 3.tabulā kopējais finansējuma apjoms sadalījumā pa gadiem un finansējuma avotiem” norādīts, ka plānotie pašu ieņēmumi 2025.gadā un 2026.gadā veidos 450 000 euro apmērā ik gadu. Nepieciešams papildināt konceptuālā ziņojuma projektu ar informāciju, par kāda veida pakalpojumiem tiks saņemti minētie pašu ieņēmumi, vienlaikus norādot pakalpojumu saņēmēju loku.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Nepieciešams precizēt  konceptuālā ziņojuma projekta 5.sadaļas “Centra finansēšana un ietekme uz valsts budžetu” 66.punktā norādīto gadu, t.i. “2023” vietā lietojot “2024”. Kā arī attiecībā par 66.punktā paredzēto nepieciešams konceptuālā ziņojuma projektu papildināt ar detalizētiem aprēķiniem.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Nepieciešams konceptuālā ziņojuma projekta 5.sadaļas “Centra finansēšana un ietekme uz valsts budžetu” 3.tabulā precizēt 2025. un 2026.gadam norādīto finansējumu izdevumu pozīcijai “Sabiedrības uzturēšanas izmaksas”, salāgojot to ar  konceptuālā ziņojuma projekta 4.pielikumu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Attiecībā uz konceptuālajā ziņojumā plānoto kapitāldaļu piešķiršanu klīniskās universitātes slimnīcām (PKUS, BKUS, RAKUS), lūdzam skaidrot, saskaņā ar kādu komercdarbības atbalsta kontroles regulējumu tiks nodrošināts šī atbalsta saderīgums ar ES iekšējo tirgu. Skaidrojam, ka plānotais kapitāldaļu piešķīrums ir vērtējams kā jauns komercdarbības atbalsta piešķīrums saimnieciskās darbības veicējiem (t.i., slimnīcām). Tomēr, ņemot vērā, ka no konceptuālā ziņojuma izriet, ka šobrīd Centrs veiks tikai valsts pārvaldes uzdevumus (kas šobrīd varētu liecināt, ka plānotās darbības pagaidām ir ar saimniecisko darbību nesaistītas), lūdzam konceptuālajā ziņojumā norādīt, kurā normatīvajā aktā iepriekš minētajām klīniskās universitātes slimnīcām kā potenciālajām kapitāldaļu turētājām tiks noteikti atbilstoši valsts pārvaldes uzdevumi, kas tiks īstenoti ar Centra starpniecību.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Aicinām 24. zemsvītras atsauci par kapitālsabiedrības klasificēšanu iekļaut ziņojuma pamattekstā un papildināt ar informāciju, kas pamato apgalvojumu "ir iespēja attīstīt pozitīvu ietekmi uz Vispārējās valdības budžeta bilanci un parādu", ja lēmumi par papildus nepieciešamo finansējumu 2025.gadam 1 152 573 euro apmērā, 2026.gadam un turpmāk ik gadu 2 639 849 euro apmērā nav vēl pieņemti un pašu ieņēmumi 2025. un 2026. gadā plānoti tikai 450 000 euro apmērā. 




 
Piedāvātā redakcija
-
14.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
MK rīkojuma projekta 4.punktā norādīts, ka ne vēlāk kā piecu mēnešu laikā sagatavojams un iesniedzams apstiprināšanai Ministru kabinetā Veselības ministrijas resora  informācijas un komunikācijas tehnoloģiju jomas reorganizācijas plāns un ar to saistītās reorganizācijas dokumentācija. Vienlaikus konceptuālā ziņojuma projekta 51.punktā norādīts,  ka Centra izveide noritēs pakāpeniski, pēc lēmuma pieņemšanas Ministru kabinetā par Centra izveidi paralēli noritēs administratīvo/normatīvo jautājumu risināšana un IKT pārvaldības jautājumu risināšana, arī cilvēkresursu piesaiste notiks pakāpeniski atbilstoši Centra darba apjomam, projektu, funkciju, finansējuma pieaugumam. Konceptuālā ziņojuma projekta 52.punktā norādīts, ka administratīvo/normatīvo jautājumu bloks Centra izveidei tiks virzīts un pabeigts viena gada laikā pēc šī konceptuālā ziņojuma apstiprināšanas Ministru kabinetā. Ņemot vērā minēto, var secināt, ka konceptuālā ziņojuma projekts paredz tikai reorganizācijas procesu, līdz ar to svītrojams MK sēdes protokollēmuma projekta 3. un 5.punkts.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Konceptuālā ziņojuma projektā norādīts, ka ņemot vērā, Veselības nozares digitālo kompetenču centrs (turpmāk - Centrs) tiek veidots, pakāpeniski pārņemot Veselības ministrijas padotības iestāžu IKT funkcijas, sākotnēji Centra darbs tiks organizēts darbiniekiem strādājot no patreiz lietotajām darba vietām, izmantojot koplietošanas mākoņpakalpojumu resursus un attālinātā darba iespējas, pēc nepieciešamības organizējot klātienes sanāksmes patreizējās NVD telpās.Tāpat tabulā Nr.3. 2024.gadā pie izdevumu pozīcijas ir paredzēta telpu noma, telpu apsaimniekošana un komunālie maksājumi. Tiesiskās skaidrības nodrošināšanai, aicinām papildināt konceptuālā ziņojuma projektu ar skaidrojumu par līdzekļiem par telpu nomu attiecībā pret to, ka Centra darbs tiks organizēts darbiniekiem strādājot no patreiz lietotajām darba vietām.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā ziņojuma 61. rindkopā sniegto informāciju, lūdzam norādīt konkrētas ES finansētas programmas, proti, Atveseļošanas fonda investīcijas vai Kohēzijas programmas 2021.-2027. gadam specifiskos atbalsta mērķus, kuru ietvaros ir plānots piesaistīt finansējumu Centra uzdevumu īstenošanai.
Piedāvātā redakcija
-