Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Valsts digitālās attīstības aģentūra informē, ka 07.11.2024 plkst. 22:00-23:59 notiks plānoti tehniskie darbi, kuru laikā var tik traucēta autentifikācija ar visiem autentifikācijas rīkiem.
Projekta ID
21-TA-972
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
16.11.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt 3.1. punktu ar jaunu apakšpunktu un mērķi.
MK 11.02.2021. noteikumi Nr. 104 “Noteikumi par kritērijiem un kārtību, kādā tiek izvērtēti un izsniegti valsts aizdevumi pašvaldībām Covid-19 izraisītās krīzes seku mazināšanai un novēršanai” 3.1.10. apakšpunkt paredzēja iespēju aizņemties, ja uzsāktais projekts nebija pabeigts. Realizējot 2021. gadā projektus atsevišķos gadījumos ir radušās problēmas ar savlaicīgām materiālu piegādēm, līdz ar to kavējās plānoto darbu pabeigšana. Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam saglabāt mērķi, kas ļautu aizņemties uzsākto projektu pabeigšanai.
Piedāvātā redakcija
pašvaldību uzsākto investīciju projektu pabeigšanai 2022. gadā
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Covid-19 pandēmijas laiks ir ievērojami ietekmējis kultūras patēriņu un sporta nozari, līdz ar to nepieciešams atbalsts šīs ietekmes mazināšanai, nodrošinot atbalstu kultūras objektu renovācijai, pārbūvei un atjaunošanai, kā arī sporta objektu infrastruktūras attīstībai, veicinot iedzīvotāju interesi apmeklēt mūsdienīgus un ērti pieejamus kultūras objektus, kā arī nodrošinot iespēju to darīt veselībai drošos un ērtos apstākļos.
Jauna kultūras un sporta objekta izveide/esošā piedāvājuma paplašināšana un atjaunošana veicinās iedzīvotāju interesi apmeklēt pilsētu un tās apskates objektus, kā arī iekšējā tūrisma plūsmu pieaugumu, ko ir būtiski ietekmējusi epidemioloģiskā situācija un tās uzlabošanai noteiktie ierobežojumi. Svarīgi ir veidot infrastruktūru, lai tā būtu pieejama iedzīvotājiem, ievērojot veselībai drošas vides nodrošināšanas principus.
Ierosinām papildināt noteikumu projekta 3.1. punktu ar jaunu mērķi, kas ļauj saņemt valsts aizdevumu pašvaldības kultūras un sporta infrastruktūras objektu atjaunošanai, pārbūvei vai izbūvei, lai varētu nodrošināt veselībai drošu pakalpojumu sniegšanu ilgtermiņā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ja energoefektivitātes pasākumus veic vietējas nozīmes arhitektūra piemineklī (vēsturisko koka logu un durvju nomaiņa) plānotā sasniedzamā URM vērtība logiem ir 1,3 nevis 1,1 kā to nosaka Ministru kabineta 25.06.2019. noteikumi Nr. 280 “Noteikumi par Latvijas būvnormatīvu LBN 002-19 “Ēku norobežojošo konstrukciju siltumtehnika”.
Šādiem objektiem būvprojekts tiek izstrādāts pamatojoties uz Ēku energoefektivitātes likuma 3. panta otrajā daļā 2. apakšpunktā noteikto izņēmumu, ka likuma prasības nepiemēro ēkām, kuras ir kultūras pieminekļi vai kurās atrodas kultūras pieminekļi, kā arī kultūras pieminekļu teritorijās esošām ēkām, ja likuma prasību izpilde apdraud šo kultūras pieminekļu saglabāšanu vai pazemina to kultūrvēsturisko vērtību.
Piedāvātā redakcija
“3.1.1. pašvaldības ēku energoefektivitātes pasākumiem (pārbūve vai atjaunošana), nodrošinot ēkas atbilstību ēku energoefektivitātes minimālajam pieļaujamajam, t.sk. Ēku energoefektivitātes likuma 3.panta otrajā daļā 2. apakšpunktā noteiktajam izņēmumam, un ar ēkas energosertifikātu pamatotajam līmenim, ja investīciju projektā plānoto būvdarbu valsts aizdevuma izmaksas 1 kWh primārās enerģijas gada patēriņa samazinājumam nepārsniedz 4 euro”.
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ierosinām precizēt izmaksu ierobežojumus uz 1 km, jo ne visas transporta infrastruktūras izmaksu pozīcijas ir novērtējamas garuma mērvienībās, piemēram, viedie risinājumi satiksmes drošībai un organizēšanai, stāvlaukumi.
Izvērtējot publiski pieejamo informāciju par būvdarbu iepirkumu rezultātiem, secināms, ka pilsētu teritorijās ielu un inženierkomunikāciju izbūves izmaksas būtiski atšķiras no izmaksām autoceļu pārbūvei lauku vai mazāk blīvi apdzīvotu vietu teritorijās.
Galvenais faktors, kas ietekmē izmaksu atšķirību - sarežģīts un blīvs esošs komunikāciju tīklojums, specifiski ģeoloģiskie apstākļi, kā arī, plānojot ielas pārbūvi tiek paredzēta virkne citu komunikāciju (UKT,LK, ELT, EST) izbūve, kas būtiski sadārdzina ielas izbūve izmaksas.
Atbilstoši LVC vērtējumam Vidējās būvdarbu izmaksas 1 km autoceļa pārbūvei, kuru ietvaros netiek veikta apakšzemes inženierkomunikāciju izbūve,  sastāda 929 572 euro, līdz ar to secināms, ka pilsētas ielu un ceļu būvdarbu izmaksas ar inženierkomunikāciju izbūvi ir ievērojami augstākas.
Ņemot vērā līdzīga rakstura un apjoma būvdarbu iepirkuma rezultātus viena kilometra ielu un inženierkomunikāciju izbūves izmaksas pilsētu teritorijā   var atšķirties atkarībā no izvietoto apakšzemes komunikāciju tīkla veidu dažādības un sarežģītības.

Vienlaicīgi informējam, ka tiek veikta pilsētu ielu pilnas pārbūves aktuālo izmaksu apkopošana, ko iesniegsim VARAM līdz 26. novembrim.
Piedāvātā redakcija
“3.1.2. pašvaldības transporta infrastruktūras (ielas, ceļi, veloceļi, gājēju ietves, viedie risinājumi satiksmes drošībai un organizēšanai, kā arī inženierkomunikācijas un stāvlaukumi, ja tie saistīti ar attiecīgajā investīciju projektā iekļauto ielu vai ceļu, u. c. transporta infrastruktūru) būvniecībai vai pārbūvei, ja investīciju projektā plānoto būvdarbu valsts aizdevuma izmaksas par transporta infrastruktūras 1 km nepārsniedz 1 000 000 vai 3 000 000 euro, ja plānota kompleksa ielas pārbūve apdzīvotu vietu teritorijās.”
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Iebilstam pret redakciju attiecībā uz to, ka tiltu infrastruktūras pārbūvei valsts aizdevuma izmaksas par 1 m2 nepārsniedz 3 267 euro jauna tilta būvniecībai un 1 089 euro par esošās tiltu infrastruktūras pārbūvi, jo tirgus situācija nosaka to, ka aizdevuma izmaksām ir jābūt vismaz 3 300 euro par 1 m2 jauna tilta būvniecībai un 1 800 euro par 1 m2 esoša tilta pārbūvei.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Pilsētu pašvaldību pirmsskolas izglītības iestādes (PII) lielākoties ir celtas laika posmā no 1963. līdz 1987. gadam, līdz ar to PII ēkās ir nolietojusies gan elektroinstalācija, gan siltumapgādes un ūdensapgādes sistēmas, kā arī atbilstoši ugunsdrošības prasībām PII nepieciešams veikt ieguldījumus, izbūvējot automātiskās ugunsgrēka atklāšanas un trauksmes signalizācijas sistēmas un uzstādot ugunsdrošās durvis.
Līdzīga situācija ir arī vispārizglītojošo skolu ēkās, kurām ir ugunsdrošības, elektrodrošības un vides pieejamības prasībām neatbilstoša infrastruktūra, kā arī esošie tehniskie risinājumi nenodrošina mācību procesam atbilstošu gaisa kvalitāti. Lai veiktu ieguldījumus izglītības iestāžu infrastruktūras uzlabošanā, kā arī nodrošinātu to ilgtspēju, ir nepieciešami apjomīgi finanšu resursi.
Esošie normatīvie akti 2022. gadā neparedz iespēju saņemt aizņēmumu Valsts kasē augstākminēto investīciju īstenošanai visās izglītības iestādēs.
 
Piedāvātā redakcija
3.1.6. izglītības iestāžu un sociālās aprūpes centru ēku infrastruktūras projektu īstenošanai, ja būvdarbu valsts aizdevuma izmaksas nav lielākas par 300 000 euro vienam investīciju projektam;
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Investīciju veikšana pašvaldības esošajās ēkās vai tās daļas pielāgošanai pašvaldības pakalpojumu sniegšanai ne vienmēr ir saistīta ar ēkas vai tās daļas funkcionalitātes un izmantošanas mērķa maiņu.
 
Piedāvātā redakcija
3.1.7. pašvaldības īpašumā esošo ēku vai tās daļu pielāgošanai pašvaldības pakalpojumu sniegšanai tās autonomo funkciju izpildē, lai varētu nodrošināt pakalpojumu sniegšanu ilgtermiņā, un būvdarbu valsts aizdevuma izmaksas nepārsniedz 1 000 000 euro vienam investīciju projektam
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Iebilstam pret redakciju attiecībā uz to, ka īres dzīvokļu izveidošanai valsts aizdevuma izmaksas nepārsniedz 1000 euro par 1 m2, jo tirgus situācija nosaka to, ka aizdevuma izmaksām ir jābūt vismaz 1 200 euro par 1 m2.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projektā iekļautais kritērijs nosaka, ka uz investīciju projekta pieteikuma iesniegšanas brīža ir jābūt veiktai iepirkuma procedūrai un paziņotiem iepirkumu rezultātiem.
Investīciju projekta pieteikuma VARAM un attiecīgi pēc tam aizņēmuma pieprasījuma Finanšu ministrijas Pašvaldību aizņēmumu un galvojumu kontroles un pārraudzības padomē (Padome) izskatīšana aizņem vismaz divus mēnešus.
Pēc iepirkumu procedūras rezultātu paziņošanas, atklāta konkursa gadījumā pēc desmit dienām no paziņojuma publicēšanas dienas ir iespēja slēgt iepirkuma līgumu, uzsākot projekta realizāciju. Ņemot vērā, ka investīciju projekta pieteikums tai brīdī būs iesniegts izskatīšanai VARAM, prognozējama projekta realizācijas aizkavēšanās par 1,5 līdz 2 mēnešiem.
Lai neaizkavētu investīciju projektu realizāciju, ierosinām svītrot 3.9. punktā minēto kritēriju, ņemot vērā, ka MK 10.12.2019. noteikumi Nr. 590 “Noteikumi par pašvaldību aizņēmumiem un galvojumiem” nosaka, ka lai iesniegtu Padomē pieprasījumu aizņēmuma piesaistei investīciju projekta realizācijai, ir jābūt paziņotam iepirkumu rezultātam.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Priekšlikums svītrot pielikuma 10. punktu.
Iebilstam pret sadaļu un kritēriju, ņemot vērā izziņā iepriekš minēto argumentāciju.
Piedāvātā redakcija
-