Projekta ID
22-TA-2398Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
22.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Aicinām izvērst Informatīvā ziņojuma 17. lappusē ietverto analīzi par slodzes proporciju kontaktstundām un laiku citu pienākumu veikšanai, atspoguļojot arī šādus aspeektus:
- profesionālās izglītības pedagogam ir jāpilnveido ne tikai savas pedagoģiskās prasmes, bet primāri ir jābūt ar augstu kompetenci nozares tehnoloģiju attīstībā, kas nepārtraukti ir jāpilnveido, tai skaitā sadarbojoties ar nozares darba devējiem;
- šiem pedagogiem ir jāizstrādā ne tikai mācību materiāli, bet arī jāiekārto praktisko darbu vietas un jāuztur kārtībā iekārtas un tehnika;
- tehnoloģiju straujā attīstība, modulārās izglītības programmu ieviešana, līdz ar to metodisko un mācību materiālu trūkums latviski, diktē nepieciešamību profesionālās izglītības pedagogiem nepārtraukti izstrādāt jaunus mācību materiālus.
Ar šo vēlamies akcentēt nepieciešamību nodrošināt darba pienākumiem atbilstošu slodzes sabalansēšanu ar profesionālajā izglītībā.
- profesionālās izglītības pedagogam ir jāpilnveido ne tikai savas pedagoģiskās prasmes, bet primāri ir jābūt ar augstu kompetenci nozares tehnoloģiju attīstībā, kas nepārtraukti ir jāpilnveido, tai skaitā sadarbojoties ar nozares darba devējiem;
- šiem pedagogiem ir jāizstrādā ne tikai mācību materiāli, bet arī jāiekārto praktisko darbu vietas un jāuztur kārtībā iekārtas un tehnika;
- tehnoloģiju straujā attīstība, modulārās izglītības programmu ieviešana, līdz ar to metodisko un mācību materiālu trūkums latviski, diktē nepieciešamību profesionālās izglītības pedagogiem nepārtraukti izstrādāt jaunus mācību materiālus.
Ar šo vēlamies akcentēt nepieciešamību nodrošināt darba pienākumiem atbilstošu slodzes sabalansēšanu ar profesionālajā izglītībā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Aicinām nodaļā "Profesionālā izglītība"nodrošināt līdzvērtīgu salīdzinošo analīzi, kāda tā ir nodaļā "Vispārējā izglītība", t.sk.:
- analizējot skolotāja darba laiku un tā sadalījumu starp mācību laiku un citiem pienākumiem;
- analizējot mācību stundu īpatsvaru slodzē, kur aprēķināts arī to īpatsvars, ņemot vērā skolēnu brīvlaikus.
- atspoguļojot salīdzinošos datus par citām valstīm, īpaši Baltijas valstīm.
Būtiski aprēķinos unanalīzē pievērst uzmanību arī šādiem aspektiem:
- papildus izmaksas, ko rada nepieciešamība mainīt izglītojamo proporciju par labu profesionālajai vidējai izglītībai (tas potenciāli var palielināt pedagogu slodžu skaitu profesionālajā izglītībā);
- lai kvalitatīvi īstenotu modulāro izglītību, ir vēlams mazāks izglītojamo skaits grupā, kas ietekmē (palielina) programmas īstenošanai nepieciešamo pedagogu slodžu skaitu, kā arī C līmeņa (izvēles) moduļu piedāvājums var ietekmēt (palielināt) pedagogu slodžu skaitu,
- profesijas kuru apguvei ir nepieciešams īstenot individuālas praktiskās mācības, piemēram, darbs ar traktortehniku, automobiļa vadīšana u.c.
- nepieciešamība īstenot izglītības programmas sabiedrības drošībai būtiskās, bet mazskaitlīgās profesijās (mazas izglītojamo grupas rada papildus izmaksas).
- analizējot skolotāja darba laiku un tā sadalījumu starp mācību laiku un citiem pienākumiem;
- analizējot mācību stundu īpatsvaru slodzē, kur aprēķināts arī to īpatsvars, ņemot vērā skolēnu brīvlaikus.
- atspoguļojot salīdzinošos datus par citām valstīm, īpaši Baltijas valstīm.
Būtiski aprēķinos unanalīzē pievērst uzmanību arī šādiem aspektiem:
- papildus izmaksas, ko rada nepieciešamība mainīt izglītojamo proporciju par labu profesionālajai vidējai izglītībai (tas potenciāli var palielināt pedagogu slodžu skaitu profesionālajā izglītībā);
- lai kvalitatīvi īstenotu modulāro izglītību, ir vēlams mazāks izglītojamo skaits grupā, kas ietekmē (palielina) programmas īstenošanai nepieciešamo pedagogu slodžu skaitu, kā arī C līmeņa (izvēles) moduļu piedāvājums var ietekmēt (palielināt) pedagogu slodžu skaitu,
- profesijas kuru apguvei ir nepieciešams īstenot individuālas praktiskās mācības, piemēram, darbs ar traktortehniku, automobiļa vadīšana u.c.
- nepieciešamība īstenot izglītības programmas sabiedrības drošībai būtiskās, bet mazskaitlīgās profesijās (mazas izglītojamo grupas rada papildus izmaksas).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām detalizētāk skaidrot, kāpēc netiek piedāvāti risinājumi pirmsskolas pedagogu slodzes sabalansēšanai, kā arī norādīt termiņu, kad šis jautājums tiks aktualizēts un piedāvātie scenāriji virzīti izskatīšanai valdībā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām skaidrot 1. tabulā ietverto papildus nepieciešamā finansējuma aprēķinu attiecībā uz pamata un vispārējo vidējo izglītību, kur 2026. gadā tai paredzēts būtisks finansējuma palielinājums salīdzinot ar 2025. gadu (par vairāk kā 100 miljoniem).
Piedāvātā redakcija
-