Atzinums

Projekta ID
24-TA-895
Atzinuma sniedzējs
Klimata un enerģētikas ministrija
Atzinums iesniegts
27.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Instrukcijas projekts
Priekšlikums
Rosinām dzēst punktu, nav nepieciešams, jo nav saistīts ar Instrukciju Nr. 12 pēc būtības.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Instrukcijas projekts
Priekšlikums
No redakcijas nav saprotams, kura institūcija veic notikuma vietas dekontamināciju. Šis būtu jāatrunā anotācijā, jo apakšpunktā minētas vairākas institūcijas. Šobrīd anotācija nav precīzi aprakstītas katras atsevišķas institūcijas veicamās darbības.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Instrukcijas projekts
Priekšlikums
Aicinām papildināt anotāciju ievērojot to, ka Valsts vides dienests nevar noteikt ķīmiskās vielas bīstamību uz vietas, ja tā nav norādīta ar atbilstošo marķējumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Instrukcijas projekts
Priekšlikums
Lūdzam  neiekļaut 33.2. apakšpunktā terminu "sanācijas pasākumi", jo termins "sanācijas pasākumi" ir izteikts Vides aizsardzības likuma 1. panta 15. apakšpunktā, kā — pasākumi, kas veicami, lai novērstu kaitējumu, atjaunotu vai attīrītu, atveseļotu vai aizstātu dabas resursus, kuriem nodarīts kaitējums, un ar dabas resursiem saistītās funkcijas, kuras pasliktinājušās, arī pasākumi kaitējuma samazināšanai, novēršanai un pagaidu pasākumi, vai līdzvērtīgu alternatīvu nodrošināšana dabas resursiem vai ar šiem resursiem saistītajām funkcijām. Šie pasākumi parasti ir ilgtermiņa darbības un nebūtu attiecināmas uz instrukcijā aprakstītajām situācijām.
Savukārt Vides aizsardzības likuma 1. panta 10. apakšpunktā ir izteikts termins "neatliekamie pasākumi" — visi nepieciešamie un praktiski iespējamie pasākumi situācijas pārvaldīšanai, vidē nonākušo piesārņojošo vielu norobežošanai un savākšanai un citu kaitējumu izraisošu faktoru novēršanai, lai ierobežotu vai nepieļautu turpmāku kaitējumu videi un nelabvēlīgu ietekmi uz cilvēku veselību vai ar dabas resursu saistīto funkciju pasliktināšanos. Termina neatliekamie pasākumi ir piemērotāks instrukcijā aprakstītajām situācijām.
Piedāvātā redakcija
33.2. neatliekamos pasākumus, lai novērstu kaitējumu videi un nelabvēlīgu ietekmi uz cilvēku veselību, ja nepieciešami.
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām dzēst, kopā ar instrukcijas 16. punktu.

16. punktā tiek noteikts, ka, nekonstatējot noziedzīga nodarījuma pazīmes, informācija par notikumu tiek nodota Valsts vides dienestam kā kompetentajai institūcijai izvērtēt, vai notikumā ir administratīvā pārkāpuma pazīmes, piemēram, tiek pārkāpti bīstamo atkritumu apsaimniekošanas noteikumi. Punktā noteikts, ka Valsts vides dienests organizē vielas vai priekšmeta savākšanu, glabāšanu un nodošanu iznīcināšanai, līdz ar ko Valsts vides dienestam ir iespējas piesaistīt arī citas institūcijas vai juridiskas personas šo darbību nodrošināšanai.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam dzēst Valsts vides dienests, jo Valsts vides dienests Instrukcijas 1. punktā minēts kā atbildīgā institūcija.
17.3. apakšpunktā ir noteiktas tiesības glābšanas darbu vadītājam pieaicināt citas kompetentās institūcijas, ja Instrukcijā minētajām atbildīgajām institūcijām objektīvu iemeslu dēļ nav iespējams pildīt nepieciešamās funkcijas vai uzdevumus, vai nepieciešamās speciālās darbības ir ārpus to noteiktās kompetences vai tehniskajām spējām (piemēram, veikt sākotnējo vielas vai priekšmeta identifikāciju lauku apstākļos). Cita starpā, citas kompetentas institūcijas var būt Valsts vides dienests, Nacionālie bruņotie spēki, juridiskas personas, u.c.
Piedāvātā redakcija
17.3. apakšpunktā ir noteiktas tiesības glābšanas darbu vadītājam pieaicināt citas kompetentās institūcijas, ja Instrukcijā minētajām atbildīgajām institūcijām objektīvu iemeslu dēļ nav iespējams pildīt nepieciešamās funkcijas vai uzdevumus, vai nepieciešamās speciālās darbības ir ārpus to noteiktās kompetences vai tehniskajām spējām (piemēram, veikt sākotnējo vielas vai priekšmeta identifikāciju lauku apstākļos). Cita starpā, citas kompetentas institūcijas var būt, Nacionālie bruņotie spēki, juridiskas personas, u.c.