Projekta ID
25-TA-1093Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
21.07.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktu, aicinām pārskatīt un anotācijas 5.sadaļā norādīt pilnīgu informāciju par projekta atbilstību Eiropas Savienības tiesību aktiem. Vēršam uzmanību, ka:
1) atbilstoši projekta pielikuma redakcijai projektā ieviestas ne tikai atsevišķas Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 12. jūlija Regulas (ES) 2023/1542 par baterijām un bateriju atkritumiem, ar ko groza Direktīvu 2008/98/EK un Regulu (ES) 2019/1020 un atceļ Direktīvu 2006/66/EK (turpmāk - Regula 2023/1542) normas, bet arī tā visu kopumā, jo tiek paredzēta vispārīga atsauce uz regulu kopumā. Norādām, ka arī atsauču ietveršana normatīvajos aktos pēc būtības ir regulas prasību ieviešana, jo tādējādi tiek nodrošināta regulas prasību praktiskā piemērošana. Tāpat atbilstoši projekta pielikuma redakcijai ieviests viss Regulas 2023/1542 59., 60. un 61. pants kopumā, ne tikai atsevišķas to apakšvienības. Attiecīgi, ņemot vērā minēto, aicinām precizēt projektu vai anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu. Tabulas aizpildīšanā lūdzam ievērot "Vadlīnijas tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai Vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā" un ievērot, ka atsevišķas Regulas 2023/1542 normas paredz dalībvalstu rīcības brīvību, kas šīs vienības ieviešanas gadījumā jāskaidro anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā;
2) pastāv bažas par to, vai korekti nodrošināta Regulas 2023/1542 ieviešana, jo, piemēram, no Regulas 2023/1542 XII pielikuma B daļas (ieviests projekta pielikuma 3.2.punktā) izriet konkrētu reciklēšanas rādītāju sasniegšana ne vēlāk kā 2025. gada 31. decembrī, bet projektā noteikts, ka attiecīgie rādītāji sasniedzami no 2026. gada 1. janvāra, kas ir vēlāk kā noteikts regulā. Attiecīgi iesakām pārskatīt Regulas 2023/1542 ieviešanu un no tā izrietošos termiņus, veicot nepieciešamos precizējumus projektā un tā anotācijā;
3) tiesību normu adresātam netiek nodrošināta izpratne par to, kā tieši Regulas 2023/5142 61. panta 3. punkta "b" apakšpunkts, kur noteikts: "SLI bateriju atkritumus, rūpniecisko bateriju atkritumus un elektrotransportlīdzekļu bateriju atkritumus no 1. punktā minētajām atpakaļpieņemšanas un savākšanas sistēmām savāc tik bieži, cik tas ir samērīgi ar dalītās savākšanas infrastruktūras glabāšanas jaudām un to bateriju atkritumu apjomu un bīstamību, kurus parasti savāc minētajās atpakaļpieņemšanas un savākšanas sistēmās", ieviests projekta pielikuma 3.1. apakšpunktā, kur noteikti konkrēti bateriju atkritumu savākšanas apjomi no 2026. gada 1. janvāra. Attiecīgi iesakām izvērtēt projektu kontekstā ar ieviesto tiesību normu un izvērst skaidrojumus anotācijā vai, ja nepieciešams, veikt precizējumus projektā.
1) atbilstoši projekta pielikuma redakcijai projektā ieviestas ne tikai atsevišķas Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 12. jūlija Regulas (ES) 2023/1542 par baterijām un bateriju atkritumiem, ar ko groza Direktīvu 2008/98/EK un Regulu (ES) 2019/1020 un atceļ Direktīvu 2006/66/EK (turpmāk - Regula 2023/1542) normas, bet arī tā visu kopumā, jo tiek paredzēta vispārīga atsauce uz regulu kopumā. Norādām, ka arī atsauču ietveršana normatīvajos aktos pēc būtības ir regulas prasību ieviešana, jo tādējādi tiek nodrošināta regulas prasību praktiskā piemērošana. Tāpat atbilstoši projekta pielikuma redakcijai ieviests viss Regulas 2023/1542 59., 60. un 61. pants kopumā, ne tikai atsevišķas to apakšvienības. Attiecīgi, ņemot vērā minēto, aicinām precizēt projektu vai anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu. Tabulas aizpildīšanā lūdzam ievērot "Vadlīnijas tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai Vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā" un ievērot, ka atsevišķas Regulas 2023/1542 normas paredz dalībvalstu rīcības brīvību, kas šīs vienības ieviešanas gadījumā jāskaidro anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā;
2) pastāv bažas par to, vai korekti nodrošināta Regulas 2023/1542 ieviešana, jo, piemēram, no Regulas 2023/1542 XII pielikuma B daļas (ieviests projekta pielikuma 3.2.punktā) izriet konkrētu reciklēšanas rādītāju sasniegšana ne vēlāk kā 2025. gada 31. decembrī, bet projektā noteikts, ka attiecīgie rādītāji sasniedzami no 2026. gada 1. janvāra, kas ir vēlāk kā noteikts regulā. Attiecīgi iesakām pārskatīt Regulas 2023/1542 ieviešanu un no tā izrietošos termiņus, veicot nepieciešamos precizējumus projektā un tā anotācijā;
3) tiesību normu adresātam netiek nodrošināta izpratne par to, kā tieši Regulas 2023/5142 61. panta 3. punkta "b" apakšpunkts, kur noteikts: "SLI bateriju atkritumus, rūpniecisko bateriju atkritumus un elektrotransportlīdzekļu bateriju atkritumus no 1. punktā minētajām atpakaļpieņemšanas un savākšanas sistēmām savāc tik bieži, cik tas ir samērīgi ar dalītās savākšanas infrastruktūras glabāšanas jaudām un to bateriju atkritumu apjomu un bīstamību, kurus parasti savāc minētajās atpakaļpieņemšanas un savākšanas sistēmās", ieviests projekta pielikuma 3.1. apakšpunktā, kur noteikti konkrēti bateriju atkritumu savākšanas apjomi no 2026. gada 1. janvāra. Attiecīgi iesakām izvērtēt projektu kontekstā ar ieviesto tiesību normu un izvērst skaidrojumus anotācijā vai, ja nepieciešams, veikt precizējumus projektā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. panta otro daļu „regulas ir vispārpiemērojamas. Tās uzliek saistības kopumā un ir tieši piemērojamas visās dalībvalstīs.” Regulas ir aizliegts pārņemt nacionālajos tiesību aktos un tās automātiski kļūst par nacionālās tiesību sistēmas sastāvdaļu. Tādēļ ir prettiesiski tādi nacionālie regulas normas īstenošanas mehānismi, kas rada šķēršļus regulas tiešam efektam un apdraud vienlaicīgu un vienādu tās piemērošanu Eiropas Savienībā, bet tai pašā laikā ir jānodrošina to tiešā piemērošana katrā dalībvalstī. Tomēr Eiropas Savienības Tiesa ir atzinusi, ka, ja regula prasa tās piemērošanai nodrošinošu nacionālā tiesību akta pieņemšanu, atsevišķos gadījumos tomēr var tikt pieļauta regulu teksta daļu inkorporēšana nacionālajos tiesību aktos (kā piemēru skatīt lietu Nr. 272/83 Komisija v. Itālija). Norādām, ka šis gadījums attaisnots vienīgi ar indivīdu interesēm saņemt tiem adresētu saskaņotu un labi uztveramu tiesību aktu, un regulu tiešā piemērojamība nepieļauj citus izņēmumus.
Lūdzam ievērot minēto projekta pielikumā, kur, piemēram, tiek pārrakstīts jau Regulas 2023/1542 59. panta trešā punkta 2. daļā un 60. panta trešā punkta 2. daļā noteiktais par to, ka bateriju atkritumu savākšanas rādītāju aprēķina atbilstoši minētās regulas XI pielikumam.
Gadījumā, ja nepieciešams pārrakstīt Regulas normas, lūdzam tās pārrakstīt identiski un papildus skaidrot nepieciešamību veikt Regulas teksta daļu inkorporēšanu nacionālajos tiesību aktos. Vēršam uzmanību, ka, ja Regulas normas netiek precīzi pārrakstītas, pastāv atšķirīgas interpretācijas risks, kas nav pieļaujams.
Lūdzam ievērot minēto projekta pielikumā, kur, piemēram, tiek pārrakstīts jau Regulas 2023/1542 59. panta trešā punkta 2. daļā un 60. panta trešā punkta 2. daļā noteiktais par to, ka bateriju atkritumu savākšanas rādītāju aprēķina atbilstoši minētās regulas XI pielikumam.
Gadījumā, ja nepieciešams pārrakstīt Regulas normas, lūdzam tās pārrakstīt identiski un papildus skaidrot nepieciešamību veikt Regulas teksta daļu inkorporēšanu nacionālajos tiesību aktos. Vēršam uzmanību, ka, ja Regulas normas netiek precīzi pārrakstītas, pastāv atšķirīgas interpretācijas risks, kas nav pieļaujams.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Iesakām pārskatīt plānotos grozījumus Ministru kabineta 2021. gada 28. janvāra noteikumu Nr. 64 "Kārtība, kādā atbrīvo no dabas resursu nodokļa samaksas par videi kaitīgām precēm" (turpmāk - Noteikumi) 1. pielikumā un nodrošināt tā redakcijas korektu, viennozīmīgu izpratni tā adresātiem vai izvērst skaidrojumus anotācijā. Vēršam uzmanību, ka no pielikuma papildinājumiem izriet, piemēram, tāds noteikums kā "Apjomu nosaka, attiecīgajā kalendāra gadā savākto vai pieņemto apjomu attiecinot pret tirgū laisto apjomu", bet nav nodrošināta precīza izpratne par to, kāds konkrēts apjoms ar to saprotams.Tāpat paralēli lietos arī tāds formulējums kā "savāktais apjoms".
Vienlaikus lūdzam izvērtēt pielikumā ieviesto piezīmju nepieciešamību, ņemot vērā, ka noteikumu 36. punkta apakšpunktos jau definēts, kā nosaka dažādus apjomus un, ja ar pielikumā minēto apjoma noteikšanu ir saprotama kaut kas no 36. punktā jau noteiktā, lūdzam nedublēt noteikumu vienības.
Vienlaikus lūdzam izvērtēt pielikumā ieviesto piezīmju nepieciešamību, ņemot vērā, ka noteikumu 36. punkta apakšpunktos jau definēts, kā nosaka dažādus apjomus un, ja ar pielikumā minēto apjoma noteikšanu ir saprotama kaut kas no 36. punktā jau noteiktā, lūdzam nedublēt noteikumu vienības.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Lūdzam atsauces uz Eiropas Savienības tiesību aktiem noformēt atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumiem Nr. 108 „Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 4. nodaļai. Atsaucē uz Eiropas Savienības tiesību aktu norādot šādu informāciju: institūcija (Komisija, Padome, Eiropas Parlaments), kas izdevusi attiecīgo tiesību aktu; tiesību akta pieņemšanas datums; veids (regula, direktīva, lēmums); numurs un nosaukums atbilstoši tiesību akta nosaukumam latviešu valodā EUR-Lex datu bāzē.
Lūdzam ievērot juridiskās tehnikas prasības arī attiecībā uz to, ka, nepieciešamības gadījumā, saīsinājumu piesaka pirmajā vietā juridiskajā tekstā, kur lietots attiecīgais normatīvā akta nosaukums, tādā veidā izvairoties no vispārinātām atsaucēm uz normatīvajiem aktiem, piemēram, Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 12. jūlija Regula (ES) 2023/1542 par baterijām un bateriju atkritumiem, ar ko groza Direktīvu 2008/98/EK un Regulu (ES) 2019/1020 un atceļ Direktīvu 2006/66/EK (turpmāk - Regula 2023/1542).
Pievienot
Lūdzam ievērot juridiskās tehnikas prasības arī attiecībā uz to, ka, nepieciešamības gadījumā, saīsinājumu piesaka pirmajā vietā juridiskajā tekstā, kur lietots attiecīgais normatīvā akta nosaukums, tādā veidā izvairoties no vispārinātām atsaucēm uz normatīvajiem aktiem, piemēram, Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 12. jūlija Regula (ES) 2023/1542 par baterijām un bateriju atkritumiem, ar ko groza Direktīvu 2008/98/EK un Regulu (ES) 2019/1020 un atceļ Direktīvu 2006/66/EK (turpmāk - Regula 2023/1542).
Pievienot
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 1.3. apakšsadaļā izvērstāk skaidrot projektu. Pašreizējie skaidrojumi ir ļoti vispārīgi un tiesību normu adresātam nenodrošina pietiekami precīzu un pilnīgu plānoto grozījumu būtības izpratni.
Piemēram, spēkā esošais regulējums nosaka, ka iepriekšējā pusgada vai kalendāra gada apjomam pieskaita "apjomu, kas ir pieņemts vai savākts līdz pusgada vai kalendāra gada beigām, bet kuru reģenerē, pārstrādā vai atkārtoti izmanto attiecīgi nākamā pusgada vai kalendāra gada pirmo triju mēnešu laikā", bet jaunais nosacījums paredz, ka iepriekšējā pusgada vai kalendāra gada apjomam var pieskaitīt to, kas vienkārši ir "pieņemti vai savākti, atkārtoti izmantoti, pārstrādāti vai reģenerēti nākamā pusgada vai kalendāra gada pirmo triju mēnešu laikā". Proti, vairs neparedz, ka konkrētajam apjomam jābūt pieņemtam vai savāktam līdz iepriekšējā pusgada vai kalendāra gada beigām. Iesakām izvērst minēto izmaiņu skaidrojumu, nodrošinot tiesību normu adresātam precīzu izpratni par to, kāpēc jaunā periodā savākti atkritumi, attieksies uz veco periodu un kādos gadījumos tas "var tikt attiecināts", kā arī to, vai praksē vairs nepastāv situācijas, kad, piemēram, atkritumi ir savākti iepriekšējā periodā, bet tos apstrādā tikai nākamā pusgada laikā un kādi nosacījumi turpmāk ievērojami attiecībā uz šādām situācijām. Savukārt, projekta 1. punkts ievieš nosacījumu, "ja šāda prasība ir noteikta apsaimniekošanas līgumā", bet netiek sniegts tā nepieciešamības pamatojuma skaidrojums.
Piemēram, spēkā esošais regulējums nosaka, ka iepriekšējā pusgada vai kalendāra gada apjomam pieskaita "apjomu, kas ir pieņemts vai savākts līdz pusgada vai kalendāra gada beigām, bet kuru reģenerē, pārstrādā vai atkārtoti izmanto attiecīgi nākamā pusgada vai kalendāra gada pirmo triju mēnešu laikā", bet jaunais nosacījums paredz, ka iepriekšējā pusgada vai kalendāra gada apjomam var pieskaitīt to, kas vienkārši ir "pieņemti vai savākti, atkārtoti izmantoti, pārstrādāti vai reģenerēti nākamā pusgada vai kalendāra gada pirmo triju mēnešu laikā". Proti, vairs neparedz, ka konkrētajam apjomam jābūt pieņemtam vai savāktam līdz iepriekšējā pusgada vai kalendāra gada beigām. Iesakām izvērst minēto izmaiņu skaidrojumu, nodrošinot tiesību normu adresātam precīzu izpratni par to, kāpēc jaunā periodā savākti atkritumi, attieksies uz veco periodu un kādos gadījumos tas "var tikt attiecināts", kā arī to, vai praksē vairs nepastāv situācijas, kad, piemēram, atkritumi ir savākti iepriekšējā periodā, bet tos apstrādā tikai nākamā pusgada laikā un kādi nosacījumi turpmāk ievērojami attiecībā uz šādām situācijām. Savukārt, projekta 1. punkts ievieš nosacījumu, "ja šāda prasība ir noteikta apsaimniekošanas līgumā", bet netiek sniegts tā nepieciešamības pamatojuma skaidrojums.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Priekšlikums
Iesakām precizēt anotācijas 5. sadaļu, ņemot vērā, ka atbilstoši ar Noteikumiem saistītajām anotācijām, ar projektā grozījumiem pakļautajiem Noteikumu punktiem iepriekš ir pārņemts arī, piemēram, Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 19. novembra Direktīvas 2008/98/EK par atkritumiem un par dažu direktīvu atcelšanu 21. pants (Noteikumu 1. pielikums) u.c.. Attiecīgi lūdzam pārskatīt projektu un izvērtēt, vai uz to attiecināmās, šī projekta anotācijā nenorādītās (iepriekš pārņemtās/ieviestās), Eiropas Savienības tiesību normas joprojām ir attiecināmas. Šādā gadījumā, iesakām papildināt anotācijas 5.4. apakšpunktu ar norādēm uz Eiropas Savienības tiesību normām vai norādīt, ka līdz šim pārņemtās/ieviestās, no Eiropas Savienības tiesību normām izrietošās prasības netiek mainītas, ietekmētas. Konstatējot ietekmi, lūdzam to skaidrot.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Iesakām pārskatīt projekta 1. punktu, izvērtējot, vai nav saglabājama norāde ne tikai uz savākšanu, pārstrādi vai reģenerāciju, bet arī pieņemšanu kā vienu no veidiem, kā tiek nodrošināta videi kaitīgu preču atkritumu apstrāde. Turpretim projekta 2. punktā un pielikumā ir saglabāts šāds darbības veids.
Piedāvātā redakcija
-
