Atzinums

Projekta ID
23-TA-2310
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
11.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izslēgt projekta 130.7. apakšpunktu vai arī kopumā precizēt projektu, norādot tiesisko pamatu un nolūku informācijas par invaliditāti apstrādei elektronisko datu apmaiņas informācijas sistēmā, skaidri nosakot, kādus datus plānots apstrādāt projekta ietvaros par invaliditāti. Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) 5. pantā noteiktajiem personas datu apstrādes principiem, personas datus apstrādā likumīgumi, godprātīgi un pārredzami, tie tiek vākti konkrētos, skaidros un leģitīmos nolūkos, ir adekvāti, atbilstīgi un ietver tikai to, kas nepieciešams to apstrādes nolūkos. Datu regulas 6. panta 1. punktā noteikti pamatojumi, kad personas datu apstrāde uzskatāma par likumīgu. Atbilstoši Datu regulas 9. panta 1. punktam veselības datu apstrāde ir aizliegta, veselības datu apstrāde ir pieļaujama, ja pastāv kāds no Datu regulas 9. panta 2. punktā minētajiem pamatojumiem. Tāpat no Regulas Nr.2021/1060 neizriet prasība apstrādāt informāciju par invaliditāti, cita starpā, tā ietver vispārīgu prasību novērst diskrimināciju invaliditātes dēļ, visā programmu sagatavošanas un īstenošanas laikā ņemt vērā piekļūstamības nodrošināšanu personām ar invaliditāti (Regulas Nr. 2021/1060 9. panta 3. punkts). Ņemot vērā, ka anotācijā nav skaidrots informācijas par invaliditāti apstrādes nolūks, nav norādīts invaliditātes datu apstrādes tiesiskais pamats atbilstoši Datu regulas 6. panta 1. punktam un 9. panta 2. punktam, kā arī no Regulas Nr. 2021/1060 neizriet šādu datu apstrādes nepieciešamība, lūdzam no projekta izslēgt 130.7. apakšpunktu, kas paredz elektronisko datu apmaiņas informācijas sistēmā apstrādāt informāciju par fiziskās personas invaliditāti vai arī precizēt projektu kopumā, norādot informācijas par invaliditāti apstrādes tiesisko pamatu, nolūku, kā arī konkrētus datus, kādi tiks apstrādāti par invaliditāti, ņemot vērā datu nolūka ierobežojuma un datu minimizēšanas principu. Līdzīgi aicinām izvērtēt arī projekta 130.9. apakšpunkta iekļaušanu projektā, kas paredz elektronisko datu apmaiņas sistēmā iekļaut informāciju par fiziskās personas piederību nacionālajai minoritātei.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju projektā skaidri noteikt apstrādājamos personas datus. Paskaidrojam, ka datu minimizēšanas princips noteic, ka personas dati ir adekvāti, atbilstīgi un ietver tikai to, kas nepieciešams to apstrādes nolūkos. Vēršam uzmanību, ka datu kategorija “kontaktinformācija” aptver plašu datu loku, piemēram, e-pasta adrese, tālruņa numurs, dzīvesvieta adrese u.tt., līdz ar to, lai tiktu ievērots datu minimizēšanas princips, lūdzam projekta 130.6. apakšpunktā norādīt personas datus, kas tiks uzkrāti elektroniskajā datu apmaiņas informācijas sistēmā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju projektā skaidri noteikt apstrādājamos personas datus vai sniegt anotācijā skaidrojumu, kā tiks nodrošināts datu minimizēšanas princips. Paskaidrojam, ka datu minimizēšanas princips noteic, ka personas dati ir adekvāti, atbilstīgi un ietver tikai to, kas nepieciešams to apstrādes nolūkos. Vēršam uzmanību, ka apzīmējums “informācija par [..]”, kā tas tiek izmantots projekta 130.7., 130.10., 130.11., 130.13., 130.15. apakšpunktā ir plaši interpretējams, rada riskus, ka personas dati varētu tikt apstrādāti pārmērīgi. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projektu kopumā, vai anotācijā sniegt skaidrojumu, kā tiks nodrošināta personas datu minimizēšanas principa ievērošana, ievadot elektroniskajā datu apmaiņas informācijas sistēmā informāciju par fiziskās personas invaliditāti, ārvalstu izcelsmi, statusu darba tirgū, darba pieredzi un izglītības līmeni.
Piedāvātā redakcija
-