Atzinums

Projekta ID
21-TA-1018
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Studentu apvienība
Atzinums iesniegts
10.02.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plānošanas dokumenta projekts
Iebildums
4.1.1.3.a Nodrošināta sociālo un sadarbības partneru līdzdalība kvalitatīvas izglītības nodrošināšanā.

LSA norāda, ka augstskolas padomju kompetencē (Augstskolu likuma 14.2 pants) neietilpst jautājumi, kas skar augstākās izglītības kvalitāti, bet tā ir augstskolas senāta kompetence, līdz ar to aicinām koriģēt vai svītrot 2. rezultatīvo rādītāju.
Piedāvātā redakcija
2. Visās valsts dibinātajās augstākās izglītības iestādēs ieviestas augstskolas padomes.
2.
Plānošanas dokumenta projekts
Iebildums
3.1.1.5.a. Uzsākta atbalsta sistēmas izveide augstākajā izglītībā studentcentrēta studiju procesa nodrošināšanai.

LSA norāda, ka jautājums par studentucentrētu augstāko izglītību tiešā veidā skar studējošo intereses, līdz ar to aicinām iekļaut LSA, kā vienu no līdzatbildīgajām institūcijām. 
Piedāvātā redakcija
Līdzatbildīgās institūcijas
LM, KM, VM, ZM, AII, LSA
3.
Plānošanas dokumenta projekts
Iebildums
3.1.1. Uzdevums: NODROŠINĀT IEKĻAUJOŠAS IZGLĪTĪBAS PIEEJU VISOS IZGLĪTĪBAS LĪMEŅOS.

Aicinām zem šī uzdevuma īstenot arī pasākumus studējošo psihoemocionālās veselības apzināšanai un uz datiem balstītu risinājumu rašanai, lai mazinātu studējošo atbirumu studiju procesā, nodrošinātu kvalitatīvus augstākās izglītības apguves procesus, kas balstās uz studējošo izdegšanas risku mazināšanu studiju procesa laikā, tādējādi nodrošinot valsti ar motivētiem un pilnīgāk zinošiem jaunajiem speciālistiem.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Plānošanas dokumenta projekts
Iebildums
2.2.3.2.b. Pilnveidoti augstākās izglītības finansēšanas principi, pārejot uz snieguma rādītājiem.

Ņemot vērā, ka AII finansējums tieši un netieši skar studējošo intereses ietekmējot to iespējas, AI kvalitāti u.tml., aicinām iekļaut LSA pie līdzatbildīgajām institūcijām, iesaistot LSA šī pasākuma īstenošanā.
Piedāvātā redakcija
Līdzatbildīgās institūcijas
AII, LSA
5.
Plānošanas dokumenta projekts
Iebildums
2.2.3.2.a. Rezultatīvais rādītājs 
Vismaz 80% studiju programmu ir īstenotas augstskolu stratēģiskās specializācijas jomās.

Ņemot vērā, ka studiju programmu piedāvājums un pieejamība dažādos reģionos tieši skar studējošo intereses, aicinām pievienot LSA pie līdzatbildīgajām institūcijām. 
Piedāvātā redakcija
Līdzatbildīgās institūcijas
FM, KM, VM, ZM, LIZDA, RP, AII, LSA
6.
Plānošanas dokumenta projekts
Iebildums
2.2.3.1.a. "Veikts digitalizācijas izvērtējums augstākās izglītības iestādēs un balstoties uz izvērtējuma rezultātiem sniegts atbalsts augstskolu digitalizācijas iniciatīvu ieviešanai, sekmējot mūsdienīgos tehnoloģiskos risinājumos balstītu studiju procesu un digitālo prasmju attīstību."

Ņemot vērā, ka augstākās izglītības digitalizācija tieši skar studējošos un to studiju procesa kvalitāti, aicinām LSA iekļaut pie līdzatbildīgajām institūcijām pie 3. punkta. 
Piedāvātā redakcija
Līdzatbildīgās institūcijas
1. un 2. Augstskolas
3. Augstskolas, LSA
7.
Plānošanas dokumenta projekts
Iebildums
2.1.3.1.a. "Pilnveidots normatīvais regulējums, lai sekmētu jaunā mācību satura pēctecību augstākajā izglītībā."

Lūdzam no rezultatīvajiem rādītājiem svītrot "un minimālo prasību noteikšanu pretendēšanai uz valsts budžeta finansētu studiju vietu", ņemot vērā, ka
1. Šobrīd uzņemšanas noteikumi ir augstskolu autonoma kompetence. Aicinām arī turpmāk saglabāt augstskolu autonomiju arī jautājumos par uzņemšanas prasībām dažādās studiju programmās, līmeņos un studiju vietās.
2. Valsts budžeta vietas ir nozīmīgs rīks ne tikai akadēmiskās izcilības nodrošināšanai, bet arī sociālajā politikā attiecībā uz studējošajiem, veidojot iekļaujošu vidi augstākajā izglītībā. Šobrīd reflektantiem, kas nāk no sociālekonomiskiem riska apstākļiem (maznodrošinātie, daudzbērnu ģimenes, invaliditāte) u.tml., ir grūtāk sasniegt augstus, pietiekamus rezultātus valsts centralizētajos eksāmenos. Minimālu prasību noteikšana ierobežotu šo reflektantu iespējas kvalificēties valsts budžeta vietai tādējādi virzoties prom no iekļaujošas augstākās izglītības. 
3. Zemāki rezultāti valsts centralizētajos eksāmenos ir ne tikai riska grupu reflektantiem, bet arī valsts reģionos. Šādu prasību noteikšana ierobežos augstākās izglītības pieejamību tieši tajos reģionos, kur kvalificēts darba spēks, topošie uzņēmēji varētu nodrošināt tālāku reģionu izaugsmi.

Papildus tam aicinām iekļaut LSA līdzatbildīgo institūciju sarakstā. 
Piedāvātā redakcija
Rezultatīvais rādītājs
Veikti grozījumi MK 10.10.2006. not. Nr. 846 „Noteikumi par prasībām, kritērijiem un kārtību uzņemšanai studiju programmās”, izstrādājot jaunus nosacījumus studiju uzsākšanai augstākajā izglītībā, kas balstīti uz jauno valsts pārbaudījumu saturu vidējā izglītībā (studiju programmu uzņemšanas noteikumu salāgošana ar skolēnam sasniedzamajiem rezultātiem vispārējā vidējā izglītības standartā vispārīgajā, optimālajā vai augstākajā mācību satura apguves līmenī).

Līdzatbildīgās institūcijas
VISC, AIC, RP, Augstākās izglītības eksporta apvienība, AII, LSA.
8.
Plānošanas dokumenta projekts
Iebildums
1.2.2.1.b. "Izstrādāti priekšlikumi jaunai augstākās izglītības finansēšanas pieejai, kas paredz pāreju no pašreizējā modeļa (IZM un nozaru ministriju VB finansētām studiju vietām) uz institucionālo finansēšanu."

Ņemot vērā, ka augstākās izglītības finansēšanas pieeja kopumā un it īpaši valsts budžeta finansētas studiju vietas tieši skar studējošo intereses (piem., studējošo iespējas nonākt augstākajā izglītībā), lūdzam LSA iekļaut visos 3 punktos pie līdzatbildīgajām institūcijām.
Piedāvātā redakcija
1.2.2.1.b. Līdzatbildīgās institūcijas:
1. un 2. VM, RP, LIZDA, KM, ZM, AiM, LJZA, LUA, VZI, AII, LSA.
3. FM, VM, KM, ZM, LM, AiM, LIZDA, AII, VZI, RP, LUA, LJZA, LSA
9.
Plānošanas dokumenta projekts
Iebildums
1.2.1.2. Spēcināt augstskolu kapacitāti, mainot akadēmiskā personāla karjeras attīstības sistēmu, sekmējot akadēmiskā personāla profesionālo kompetenču stiprināšanu (digitālās kompetences, studentcentrēts studiju process u.c.) un mācīšanas un mācīšanās inovāciju pārnesi.

Ņemot vērā, ka jauna akadēmiskās karjeras modeļa izveide sevī iekļautu arī tālākās karjeras iespējas studējošajiem zinātnē un var tieši ietekmēt akadēmiskā personāla jaunaudzi un studiju kvalitāti, lūdzam iesaistīt atbilstošajos procesos, un līdz ar to iekļaut pie līdzatbildīgajām institūcijām LSA punktos 1.2.1.2.b, 1.2.1.2.c.,1.2.1.2.d.
Piedāvātā redakcija
Līdzatbildīgās institūcijas: VM, RP, LIZDA, KM, ZM, AiM, LJZA, LUA, VZI, AII, LSA
10.
Plānošanas dokumenta projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka jaunas doktorantūras modelis skar arī studējošos, aicinām pie līdzatbildīgajām institūcijām punktā  1.2.1.1.a. iekļaut arī LSA.
Piedāvātā redakcija
1.2.1.1.a. Līdzatbildīgās institūcijas: KM, VM, ZM, AiM, IeM, AIC, RP, LUA, AII, LJZA, LSA
11.
Plānošanas dokumenta projekts
Priekšlikums
4.2.2.2. Izveidot profesionālās izglītības absolventu monitoringa sistēmu un pilnveidot augstākās izglītības absolventu monitoringa sistēmu.

Lūdzam šajā vai citā rīcības plāna punktā rast iespēju iekļaut arī pasākumu Eurostudent pētījuma īstenošanu Latvijā, ņemot vērā, ka tas sniegtu iespēju apzināt studējošo situāciju AI iegūšanas laikā, tādējādi ļaujot augstskolām un valstīm rast uz datiem balstītus risinājumus mazinot studējošo "atbirumu", uzlabot atbalsta mehānismus studējošajiem u.tml. 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Plānošanas dokumenta projekts
Priekšlikums
4.1.2.4. Stiprināt sadarbību un resursu koplietošanu starp izglītības iestādēm.

Lūdzam rast iespēju iekļaut rīcības plānā arī pasākumus, kas sevī iekļauj arī stiprināt sadarbību un resursu koplietošanu starp augstākās izglītības iestādēm. 
Piemēram, bet ne tikai:
Kopīgi energoresursu iepirkumi,
Laboratoriju koplietošana,
Dienesta viesnīcu lietojums
u.tml.
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Plānošanas dokumenta projekts
Priekšlikums
2.3.1.2.c. Paplašināts augstākās izglītības institūciju studiju programmu piedāvājums ES valodās, kas nav latviešu valoda, un veicināta kopīgo studiju programmu izveide un īstenošana. 

LSA norāda, ka augstskolu likuma, 56. pants.4. punkts šobrīd būtiski ierobežo studiju programmu īstenošanu ES valodās. Aicinām rīcības plānā iekļaut punktu par Augstskolu likuma grozījumu izstrādāšanu šādu programmu īstenošanai.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Plānošanas dokumenta projekts
Priekšlikums
2.2.3.2.a. Rezultatīvais rādītājs 
Vismaz 80% studiju programmu ir īstenotas augstskolu stratēģiskās specializācijas jomās.

Ņemot vērā, ka nav īsti skaidrības par stratēģisko specializāciju, to plašumu AII, kur ir liela programmu dāžādība, lūdzam rezultatīvo rādītāju samazināt uz 60% ar iespējām to palielināt, kad ir zināmi šie sadalījumu
Piedāvātā redakcija
2.2.3.2.a. Rezultatīvais rādītājs 
Vismaz 60% studiju programmu ir īstenotas augstskolu stratēģiskās specializācijas jomās.
15.
Plānošanas dokumenta projekts
Priekšlikums
2.1.3.4.a Izveidota un ieviesta vienota studējošo noslēguma darbu plaģiāta kontroles sistēma. 

Lūdzam izskatīt iespēju rīcības plānā iekļaut to, ka arī studējošajiem būtu pieeja šai sistēmai, lai atvieglotu iespējas studējošajiem veikt paškontroli studiju darba īstenošans ietvaros. Šobrīd pieejamie rīki ir maksas un neprecīzi, līdz ar to publiska pieeja ne tikai veicinātu akadēmiskā godīguma ievērošano no studējošo puses, bet veidotu atvērtāku un caurspīdīgāku akadēmisko vidi Latvijā.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Plānošanas dokumenta projekts
Priekšlikums
1.1.3.1.b. visticamāk ir pieļauta kļūda norādot STEAM, nevis STEM, jo šī ir vienīgā vieta visā dokumentā, kurā norādīts saīsinājums STEAM.
Piedāvātā redakcija
2. Īstenota kvalitatīvu stratēģisko partnerību projektu atlase un finansēšana ES programmas "Erasmus+ ietvaros skolu sektorā: iesniegto projektu pieteikumu vērtēšana, projektu apstiprināšana horizontālajās prioritātēs: mācību priekšlaicīga pamešana, pedagoga profesijas stiprināšana, pamatkompetenču attīstīšana, visaptverošas pieejas veicināšana valodu apguves jomā, intereses par STEM veicināšana, augstas kvalitātes agrīnā pirmsskolas izglītība, iekļaušana, cīņa pret klimata pārmaiņām, digitālās pārveides īstenošana, pilsoniska līdzdalība.