Atzinums

Projekta ID
21-TA-1794
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pārtikas tirgotāju asociācija
Atzinums iesniegts
25.01.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Latvijas Pārikas tirgotāju asociācija (LPTA) ir iepazinusies ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas sagatavotajiem grozījumiem Atkritumu Apsaimniekošanas likuma 18. panta divpadsmitajā daļā. Atbalstot šo priekšlikumu pēc būtības, LPTA aicina to precizēt. Līdzās terciārajam jeb transporta iepakojumam šī norma būtu jāattiecina arī uz sekundāro iepakojumu, nodrošinot tā apsaimniekošanu un nodošanu pārstrādei bez liekiem birokrātiskiem šķēršļiem. LPTA aicina izteikt AAL 18. pantu ar divpadsmito daļu šādā redakcijā: “(12) Sadzīves atkritumu radītājs var nodot pārstrādes vai reģenerācijas veicējam savā komercdarbības veikšanas vietā radīto izlietoto sekundāro un terciāro (transporta) iepakojumu. Šajā gadījumā sadzīves atkritumu radītājs atbilstoši normatīvajiem aktiem par dabas resursu nodokli slēdz līgumu ar apsaimniekotāju par dalību izlietotā iepakojuma apsaimniekošanas sistēmā un attiecībā uz izlietoto sekundāro un terciāro (transporta) iepakojumu sniedz informāciju par atsevišķi nodoto apjomu pārstrādes vai reģenerācijas veicējam. Sadzīves atkritumu radītājs līdz kārtējā gada 1.martam informē vietējo pašvaldību par atsevišķi apsaimniekojamā radītā izlietotā sekundārā un terciārā (transporta) iepakojuma kopējo apjomu.” Tirdzniecības vietās (veikalos) radītais sekundārais iepakojums pēc būtības neatšķiras no terciārā (transporta) iepakojuma. Vienīgais praktiskais izņēmums vairumā gadījumā ir tāds, ka terciāro (transporta) iepakojumu gala patērētājs visbiežāk neredz veikalu plauktos. Tomēr šo atkritumu sastāvs, pārstrādes un apsaimniekošanas process ir identisks terciārā (transporta) iepakojumam. Tādējādi, neiekļaujot sekundāro iepakojumu 18. panta divpadsmitajā daļā, atkritumu radītājam jānodrošina sekundārā un terciārā (transporta) iepakojuma šķirošana un duāla apsaimniekošana tirdzniecības vietā. Nozares pārstāvji jau iepriekš ir skaidrojuši, ka ar mērķi nostiprināt aprites ekonomiku nav savienojami lēmumi, kas ved uz pilnīgu aizliegumu tirgotājiem brīvos tirgus apstākļos izvēlēties veidu, kā efektīvi un ar zemām pievienotajām izmaksām pārstrādāt izlietoto iepakojumu. Sadarbojoties ar iepakojuma (piemēram, kartona) pārstrādātājiem, tirgotāji spēj nodrošināt iepakojuma savākšanu, šķirošanu un pārvadāšanu ar visaugstāko pārstrādes īpatsvaru un vismazāko negatīvo efektu uz vidi. Tā, piemēram, kravas transportlīdzekļos, kas ved preci uz veikaliem, atpakaļceļā tiek iekrautas šķirota izlietotā iepakojuma ķīpas. Transportlīdzekļi, kas jebkurā gadījumā mērotu ceļu uz loģistikas centru, tīru, sašķirotu iepakojuma materiālu nogādā sadarbības partneriem, kuri no tā rada 100% pārstrādājamu, jaunu produktu. Nav racionāla pamata, kādēļ šo pārvešanas procesu līdz pārstrādei dublēt pašvaldības izvēlētā sadzīves atkritumu apsaimniekotāja kravas transportlīdzekļiem, tādējādi būtiski palielinot atkritumu apsaimniekošanas ietekmi uz apkārtējo vidi patērēto resursu ziņā un radītajās emisijās.
Piedāvātā redakcija
-