Atzinums

Projekta ID
21-TA-1739
Atzinuma sniedzējs
Zemkopības ministrija
Atzinums iesniegts
05.01.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvajā ziņojumā nav pilnībā atspoguļota argumentācija tam, ka pašvaldību ieņēmumi pēc samērīgu NĪN likmju noteikšanas nevarētu samazināties. Norādām, ka ietekmes aprēķinos nav vērtēts ne atvieglojumu, ne arī atbrīvojumu apmērs, kuru jau šobrīd pašvaldības sniedz NĪN maksātājiem. Līdz ar to aicinām arī papildināt informatīvo ziņojumu arī ar šādu informāciju. Norādām, ka pēc būtības NĪN jāveido samērīgs, lai ikviena persona to varētu samaksāt, kā rezultātā pašvaldībām nebūtu jāpiemēro dažādi atvieglojumi un atbrīvojumi.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvajā ziņojumā nav analizēts ne šā brīža NĪN apmēra samērīgums pret iedzīvotāju maksātspēju, uzņēmēju (tai skaitā arī lauksaimnieku)  konkurētspēju, kā arī tā ietekme uz tautsaimniecības attīstību kopumā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvajā ziņojumā nav vērtēta iespēja atsaistīt NĪN piemērošanu kadastrālajām vērtībām, kas balstītas uz tirgus darījumu datiem. Ir jāvērtē arī iespēja NĪN vajadzībām noteikt speciālo kadastrālo vērtību. Aicinām informatīvajā ziņojumā atspoguļot arī šādu iespēju.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
ZM NĪN darba grupas ietvaros vairākkārt norādīja, ka NĪN likme par lauku zemēm ir jānosaka ne vairāk kā 0,2%. Šis ZM priekšlikums nav atspoguļots informatīvajā ziņojumā. ZM nevar atbalstīt informatīvajā ziņojumā norādīto: “Darba grupas diskusiju rezultātā lauksaimniekus pārstāvošās organizācijas ir aktualizējušas jautājumu par iespējām arī attiecībā uz lauku zemēm noteikt mazāku nekustamā īpašuma nodokļa likmi (piemēram, 0,4%), kā arī iespējām jau pašreiz esošo īpašo nekustamā īpašuma nodokļa aprēķināšanas kārtību attiecināt uz lauku zemēm, kuru platība nepārsniedz 3 hektārus. Taču darba grupas ietvaros šāds piedāvājums lielu atbalstu neieguva un būtiskas diskusijas neraisīja.” Aicinām svītrot iekavās norādīto 0,4% likmi. Norādām, ka gan Zemkopības ministrija, gan arī biedrība “Zemnieku saeima” norādīja, ka lauku zemēm NĪN limke jānosaka ne lielāka kā 0,2%. Aicinām arī svītrot teikumu “Taču darba grupas ietvaros šāds piedāvājums lielu atbalstu neguva un būtiskas diskusijas neraisīja”. Norādām, ka nevienā no NĪN darba grupām netika diskutēts, par to vai darba grupas locekļi atbalsta NĪN likmes samazināšanu lauku zemēm, tādēļ ir nepamatoti šādu argumentāciju iekļaut informatīvajā ziņojumā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Prognozēto kadastrālo vērtību izmaiņas salīdzinājumā ar šobrīd spēkā esošajām izmaiņām paredz, ka lauksaimniecībā izmantojamai zemei kadastrālās vērtības pieaugums būs 190%, savukārt meža zemēm 59%. Ņemot vērā to, ka kadastrālo vērtību noteikšana ir balstīta uz tirgus darījumu cenām ir prognozējams, ka nākotnes prognozētās kadastrālās vērtības nesamazināsies. Tādēļ uzskatām, ka jau šobrīd ir iespējams plānot un modelēt iespējamos NĪN politikas risinājumus.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvais ziņojums neparedz konkrētus risinājumus nekustamā īpašuma nodokļa (turpmāk – NĪN) politikas pilnveidošanai Tādēļ aicinām turpināt darbu pie informatīvā ziņojuma izstrādes, to pilnveidojot un izstrādājot konkrētus NĪN politikas pilnveidošanas risinājumus, lai nodrošinātu samērīgu NĪN. Uzskatām, ka ir nepamatoti argumentēt ar to, ka nav iespējams šobrīd pilnveidot NĪN politiku, ar mērķi nodrošināt samērīgu NĪN, kamēr nav zināmas jaunās nekustamā īpašuma kadastrālās vērtības. Nevaram piekrist atkārtotai  NĪN pilnveidošanas risinājumu izstrādes atlikšanai.
Piedāvātā redakcija
-