Atzinums

Projekta ID
24-TA-1631
Atzinuma sniedzējs
Veselības ministrija
Atzinums iesniegts
19.08.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
Lūgums precizēt plāna projektā ietvertos izpildes termiņus, atsevišķās vietās tādi nav norādīti, piemēram, 3.1.1.1.b., 3.1.2.2.a., 3.1.2.3.a., u.c. rīcības virzienos.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Plāna projekts
Iebildums
Pēdējo gadu laikā diskusijas par veselībpratības stiprināšanu ir notikušas vairākkārt un dažādās platformās, tostarp, Saeimas komisijās, starpministriju sanāksmēs un publiskos pasākumos. Veselībpratība Latvijas iedzīvotāju vidū ir nepietiekama un, lai sasniegtu sabiedrības veselības rādītāju uzlabošanos, ir nepieciešams to pilnveidot.  Veiktie pētījumi liecina par negatīvām tendencēm skolēnu veselības paradumos, piemēram, brokastošanas īpatsvara samazināšanos, ļoti zemu augļu un dārzeņu patēriņu, liekās ķermeņa masas un aptaukošanās īpatsvara palielināšanos, zemu zobu tīrīšanas izplatību, zemu ikdienas fizisko aktivitāti, datora un citu ekrānierīču lietošanas pieaugumu, alkoholisko dzērienu lietošanu un smēķēšanu, traumatisma īpatsvara palielināšanos, psihoemocionālajām veselības problēmām, augstu ņirgāšanās izplatību, kā arī seksuālās un reproduktīvās veselības jautājumiem. Uz iedzīvotāju, jo īpaši bērnu un jauniešu, neveselīgiem ikdienas paradumiem un veselībpratības trūkumiem ir norādījušas arī veselības nozares profesionālās asociācijas u.c. speciālisti.  
 
Šobrīd plānā iekļauto pasākumu redakcijas nesniedz skaidru priekšstatu par pasākumiem, kuri tiks īstenoti, lai uzlabotu veselības izglītību, it sevišķi fizisko aktivitāšu un atkarību profilakses jomā, tādēļ lūdzam tos identificēt.
 
Ņemot vērā šo tēmu aktualitāti un zemo veselībpratību Latvijas iedzīvotāju vidū, ja šobrīd plānā nav iekļauti pasākumi, kuri vērsti uz veselības tēmu apguves pilveidošanu, lūdzam papildināt plānu ar attiecīgiem pasākumiem.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Plāna projekts
Iebildums
Konceptuālā ziņojuma “Par augstākās izglītības institucionālo finansēšanu” (Ministru kabineta 2024.gada 18 jūnija rīkojums Nr.502) (turpmāk - Konceptuālais ziņojums) ietvaros tiek piedāvāti scenāriji, kā turpmāk varētu tikt attīstīta augstākās izglītības finansēšana: A. Attīstība esošā finansējuma apmēros; B. Izmēģinājumprojekta rezultātos balstīta sistēmiska parēja uz institucionālo finansējumu. Scenājis B paredz papildus finansējuma nepieciešamību izmēģinājumprojekta rezultātos balstītai sistēmiskai pārejai uz institucionālo finansējumu. Pamatojoties uz Rīcības plāna sasaisti ar Konceptuālo ziņojumu, nepieciešams papildināt 2.2.3.2.a. pasākumu ar tā ietekmi uz budžetu vai ievietot skaidrojumu, kāpēc ietekme nav pievienojama. Attiecīgi nepieciešamības gadījumā būtu precizējams pielikums "APRĒĶINI ietekmes novērtējumam uz valsts un pašvaldību budžetu".
Piedāvātā redakcija
-
4.
Rīkojuma projekts
3. Šī rīkojuma 2. punktā minētajām institūcijām Plānā iekļautos pasākumus 2024. gadā īstenot no tām piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem, bet jautājumu par papildus nepieciešamo finansējumu turpmākajos gados izskatīt Ministru kabinetā kārtējā gada valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām. Pasākumi, kuriem nepieciešams papildu finansējums, var tikt īstenoti, ja valsts budžeta sagatavošanas procesā tiks atbalstīts par pasākuma īstenošanu noteiktās atbildīgās ministrijas iesniegtais prioritārā pasākuma pieteikums.
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka pamatojoties uz Ministru kabineta 2024.gada 18.jūnija sēdē izskatīto informatīvo ziņojumu “Par vidēja termiņa budžeta prioritārajiem attīstības virzieniem”” (prot.Nr.25, §.74) un tā protokola 2.punktā uzdoto – pamatojoties uz Latvijas Stabilitātes programmā 2024. – 2028.gadam lietotajām makroekonomiskās attīstības prognozēm, prognozēto negatīvo fiskālo telpu un Likuma par budžetu un finanšu vadību 16.prim panta pirmajā daļā noteikto, likumprojekta “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027.gadam” sagatavošanā kā vienīgo vidēja termiņa budžeta prioritāro attīstības virzienu noteica valsts drošību, nepieciešams izvērtēt rīkojuma projekta 3.punktā norādīto tekstu. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam pie uzdevumiem 3.1.1.1.i un 3.1.1.2.b. svītrot VM kā līdzatbildīgo, ņemot vērā, ka atbilstoši norādītajam saturam  uzdevuma izpilde nav VM  kompetencē.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūgums skaidrot saīsinājumus, ja tādi tiek izmantoti, piemēram, IKT un AST.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Plāna projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka pamatojoties uz Ministru kabineta 2024.gada 18.jūnija sēdē izskatīto informatīvo ziņojumu “Par vidēja termiņa budžeta prioritārajiem attīstības virzieniem”” (prot.Nr.25, §.74) un tā protokola 2.punktā uzdoto – pamatojoties uz Latvijas Stabilitātes programmā 2024. – 2028.gadam lietotajām makroekonomiskās attīstības prognozēm, prognozēto negatīvo fiskālo telpu un Likuma par budžetu un finanšu vadību 16.prim panta pirmajā daļā noteikto, likumprojekta “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027.gadam” sagatavošanā kā vienīgo vidēja termiņa budžeta prioritāro attīstības virzienu noteica valsts drošību, būtu jāizvērtē to pasākumu rezultatīvie rādītāji, kuriem rezultāts ir noteikts kā finanšu pieprasījuma prioritārajiem pasākumiem vidējam termiņam 2024.-2026.gadam iesniegšana.
Piedāvātā redakcija
-