Atzinums

Projekta ID
25-TA-59
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
18.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
16. Pakalpojuma maksu aprēķina pakalpojuma maksas likmi reizinot ar komersanta iepriekšējā mēnesī Latvijas Republikā realizēto vai patērēto naftas produktu, izņemot aviācijas degvielu, tonnu.
Iebildums
No 16. un 17.p. redakcijas kopskata nav skaidrs par kādu naftas produktu apjomu tiek aprēķināta un maksāta pakalpojuma maksa. Šī punkta terminus “realizēto un patērēto” nepieciešams pielīdzināt 17.p. redakcijai.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
44. Enerģētiskās krīzes gadījumā pārvaldītājs vai pārvaldītāja nominēts komersants atsavina aviācijas nozares komersantu uzturētas rezerves, izņemot šo noteikumu 45. punktā minētās drošības rezerves, par cenu, ko PLATTS aģentūra ir publicējusi par attiecīgo naftas produktu klasi dienā, kad ir uzsākta naftas produkta iekraušana transportlīdzeklī + ņemot vērā tirgus prēmiju par metrisko tonnu, kas tiek noteikta dienā, kad tiek pieņemts Ministru kabineta lēmums par drošības rezervju izmantošanu.
Iebildums
Noteikumu projekta 44.punkts nosaka, ka: "Enerģētiskās krīzes gadījumā pārvaldītājs vai pārvaldītāja nominēts komersants atsavina aviācijas nozares komersantu uzturētas rezerves, izņemot šo noteikumu 45. punktā minētās drošības rezerves, par cenu, ko PLATTS aģentūra ir publicējusi par attiecīgo naftas produktu klasi dienā, kad ir uzsākta naftas produkta iekraušana transportlīdzeklī + ņemot vērā tirgus prēmiju par metrisko tonnu, kas tiek noteikta dienā, kad tiek pieņemts Ministru kabineta lēmums par drošības rezervju izmantošanu."
Tiesiskās skaidrības nodrošināšanai aicinām anotācijā sīkāk skaidrot, kādā procesā ( normatīvā regulējuma ietvaros) un kā pārvaldītājs nominē komersantu, lai tas atsavinātu aviācijas nozares komersantu uzturētās rezerves t.sk., skaidrojot, ko šo noteikumu izpratnē saprot ar vārdu atsavina un kāds normatīvais regulējums tiek piemērots. Tāpat, lūdzam atšifrēt, kas ir PLATTS aģentūra. 

Vienlaikus,  anotācijā ir norādīts, ka: "Drošības rezervju atsavināšanas cena tiek noteikta pēc vienādiem principiem, pēc kuriem pārvaldītājs atsavina tā veidotās drošības rezerves. Minētais nosacījums ir būtisks, lai enerģētiskās krīzes laikā", bet netiek pabeigta doma. Līdz ar to lūdzam pārskatīt anotācijā norādīto informāciju to papildinot ar iepriekšējā rindkopā lūgto. 
Turpat, anotācijā ir norādīts arī, ka "Savukārt, nosakot vienādus principus, par kādu tiek atsavinātas drošības rezerves, gan tās, kuras veido pārvaldītājs, gan tās kuras veido aviācijas nozares komersanti, ar Noteikumu projekta 44. punktu tiek noteikti Ministru kabineta reglamentēta drošības rezervju atpirkšanas cena."   Lūdzam sīkāk skaidrot anotācijā norādīto un plānoto rīcību/ regulējumu. 


 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Iebildums
Noteikumu projekta 64. punktā Valsts ieņēmumu dienestam noteikts jauns pienākums - pēc pārvaldītāja pieprasījuma elektroniski nosūtīt pārvaldītājam informāciju par naftas produktu apriti muitas noliktavās.  
Lai izpildītu šo pienākumu, Valsts ieņēmumu dienestam palielināsies administratīvais slogs. Anotācijā nav norādīta informācija nedz par tiesību akta izpildes nodrošinājumam nepieciešamo Valsts ieņēmumu dienesta administratīvā sloga palielinājumu, nedz arī par tā monetāro novērtējumu. 
Pamatojoties uz minēto, lūdzam papildināt anotāciju par tiesību akta izpildes nodrošinājumam nepieciešamo Valsts ieņēmumu dienesta administratīvā sloga palielinājumu, kā arī par tā monetāro novērtējumu. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
1.2. pakalpojuma maksas aprēķināšanas, maksāšanas un administrēšanas kārtību, kā arī kārtību, kādā pārvaldītājs īsteno pakalpojuma maksas piespiedu izpildi;
Priekšlikums
Ierosinām šajā noteikumu projektā arī sniegt skaidrojumu, kas ir pārvaldītājs, jo Enerģētikas likuma 72.panta pirmajā daļā  ir minēts, ka  Centrālās krājumu uzturēšanas struktūras uzdevumus pilda sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor" (turpmāk — pārvaldītājs).
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
7. Gadījumā, ja valsts drošības rezerves tiek uzglabātas šo noteikumu 5. punktā noteiktā kārtībā pārvaldītājs par valsts īpašumā esošajām drošības rezervēm un aviācijas nozares komersants par aviācijas nozares uzturētām drošības rezervēm nodrošina, ka enerģētiskās krīzes laikā nodrošina, ka šo noteikumu 5. punktā minētās piedevas ir pievienotas.
Priekšlikums
Noteikumu projekta 7.punkts nosaka, ka: "Gadījumā, ja valsts drošības rezerves tiek uzglabātas šo noteikumu 5. punktā noteiktā kārtībā pārvaldītājs par valsts īpašumā esošajām drošības rezervēm un aviācijas nozares komersants par aviācijas nozares uzturētām drošības rezervēm nodrošina, ka enerģētiskās krīzes laikā nodrošina, ka šo noteikumu 5. punktā minētās piedevas ir pievienotas".
Tiesiskās skaidrības nolūkā, aicinām pārskatīt sagatavoto noteikumu projekta punktu pēc to jēgas un būtības, lai normas piemērošanā nerastos pārpratumi, t.i., attiecībā uz nodrošināšanas pienākumu pievienot noteikumu projekta 5.punktā minētās piedevas. Nepieciešamības gadījumā aicinām precizēt noteikumu projekta 7.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
8. Valsts drošības rezerves uztur, nodrošinot tā pastāvīgu pieejamību enerģētiskās krīzes laikā degvielas apgādē. Enerģētiskās krīzes laikā valsts drošības rezerves atjauno, tikai ar atsevišķu Ministru kabineta lēmumu. 
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā sīkāk skaidrot noteikumu projekta 8.punktā norādīto par Ministru kabineta lēmumu,  t.i., kas šajā gadījumā virza Ministru kabineta rīkojumu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
3.2. Pakalpojuma maksas apmēra aprēķināšanas, maksāšanas un administrēšanas kārtība
Priekšlikums
Anotācijā netiek skaidrota minēto noteikumu projekta 3.2. nodaļa un kopumā uz ko tā attiecas, līdz ar to lūdzam ar attiecīgo informāciju papildināt anotāciju. 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
17. Pakalpojuma maksu maksā brīdī, kad komersantiem šo noteikumu 4. punktā minētos naftas produktus komersants pirmo reizi nodod patēriņam Latvijas Republikā, vai ieved no Eiropas Savienības dalībvalsts, vai importē no trešajām valstīm un patērē Latvijas Republikā.
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka Latvijas Republikā naftas produktus nenodod patēriņam (aprēķinot akcīzes nodokli) vairākkārt, nav nepieciešams uzsvērt par pirmo reizi. Lai nebūtu pārpratumu vai pakalpojuma maksu maksā ievešanas vai patērēšanas brīdī piedāvājam precizēto redakciju.
 
Piedāvātā redakcija
Pakalpojuma maksu maksā brīdī, kad šo noteikumu 4. punktā minētos naftas produktus komersants nodod patēriņam Latvijas Republikā, vai ieved no Eiropas Savienības dalībvalsts, vai importē no trešajām valstīm patērēšanai Latvijas Republikā.
9.
Noteikumu projekts
Pielikuma saturu skatīt dokumentā
Priekšlikums
Aicinām precizēt 1. un 2. pielikuma piezīmes, skaitļus "1" un "2" paceļot pakāpē, lai skaidri saprastu, uz ko tās attiecas.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka noteikumu projekta anotācijā nav sniegts skaidrojums par noteikuma projekta visiem punktiem, t.sk., arī noslēguma jautājumiem, lūdzam izvērtēt nepieciešamību pārskatīt anotāciju un tajā iekļaut visa noteikumu projekta ( punktu) skaidrojumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā norādīts, ka: "Tāpat, pildot Enerģētikas likuma 72. panta otrajā daļā dotos uzdevumus, pārvaldītājs atrodas Ekonomikas ministrijas funkcionālā pārraudzībā. Noteikumu projekta 28. - 33. punktos ir noteikti būtiskākie funkcionālās pārraudzības aspekti, tostarp nosakot, ka Ekonomikas ministrija un CKUS atsevišķi noslēdz līgumu par deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma – pildīt CKUS uzdevumus - izpildi un uzraudzību {..}."
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 28.punkts nosaka, ka "Ekonomikas ministrija un pārvaldītājs noslēdz līgumu par Enerģētikas likuma 72. panta otrajā daļā noteikto uzdevumu izpildes pārraudzību", savukārt, noteikumu projekta 32.punkts nosaka, ka: "Pārvaldītājs Ekonomikas ministrijā iesniedz pārskatu par valsts deleģētā uzdevuma - pildīt Centrālās krājumu uzturēšanas struktūras uzdevumus, izpildi un finanšu līdzekļu izlietojumu iepriekšējā ceturksnī starp Ekonomikas ministriju un pārvaldītāju Līgumā noteiktajos termiņos".

Tiesiskās skaidrības nodrošināšanai aicinām skaidrot, kurš no sagatavotā noteikumu projekta punktiem nosaka, ka pārvaldītājs un CKUS atsevišķi noslēdz līgumu par deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma - pildīt CKUS uzdevumus - izpildi un uzraudzību. Nepieciešamības gadījumā lūdzam attiecīgi precizēt vai nu anotāciju vai noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā norādīts, ka: "Ņemot vērā minēto, pārvaldītājs valsts drošības rezerves nodrošina tādā apmērā, kādā tās nav nodrošinājuši aviācijas nozares komersanti. "
Noteikumu projekta 10.punkts nosaka, ka: "Pārvaldītājs drošības rezerves veido šo noteikumu 3. punktā minētajā naftas produktu apjomā, izņemot par aviācijas nozares uzturēto drošības rezervju apjomu. " 
Lūdzam izvērtēt vai anotācijā norādītais neveido pretrunu ar noteikumu projekta 10.punktā noteikto. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā norādīts, ka: " Vienlaikus Noteikumu projekta 13. punktā minētais nosacījums nebūtu uzskatāms par izsmeļošu, jo pārvaldītajam aizvien ir saistoši tiesību akti, kas nosaka principus, kādai ir jābūt rīcībai ar publiskas personas finanšu līdzekļiem un mantu (piemēram, Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā ietvertos principus).
Noteikumu projekta 13.punkts nosaka, ka: "valsts īpašumā esošajā drošības rezervju uzglabāšanas vietā ne retāk kā divas reizes gadā veic valsts īpašumā esošo drošības rezervju pārbaudes.". 
Lūdzam anotācijā sīkāk skaidrot anotācijā norādīto atkāpi par noteikumu projekta 13.punktā minēto nosacījumu t.sk., kādi vēl nosacījumi būtu ievērojami, un kādi tiesību akti pārvaldītājam ir saistoši, izņemot pieminēto Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā norādīts, ka: "Lai noteiktu skaidru un nepārprotamu pārvaldītāja rīcību valsts naftas produktu drošības rezervju izveidei, uzturēšanai un rotācijai, Noteikumu projekta 9. punktā ir noteikts, ka pārvaldītājs valsts īpašumā esošo drošības rezervju iegādi, uzturēšanu un rotāciju veic, ievērojot labas pārvaldības un finanšu līdzekļu efektīvas izmantošanas principu, kā arī saimnieciskā izdevīguma un lietderības aspektus".
Lūdzam anotācijā sīkāk skaidrot, noteikumu projekta 9.punktā minētos principus un aspektus un kā tie tiks ievēroti/ izvērtēti. 
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Priekšlikums
Anotācijā norādīts, ka: "Kopumā Direktīvas 2009/119/EK prasības ir transponētas Enerģētikas likumā. Vienlaikus ir izstrādāts likumprojekts "Grozījumi Enerģētikas likumā" (394/Lp14), kas paredz stāties spēkā 2024.gada 1.janvārī. Likumprojektā ir noteikti vairāki deleģējumi Ministru kabinetam. Ņemot vērā loģiskas tiesību normas izkārtojamības nolūku, Ministru kabinetam dotie deleģējumi tiks izstrādāti vairākos Ministru kabineta noteikumos. Attiecīgi šo noteikumu mērķis ir pārņemt tikai  Direktīvas 2009/119/EK 3.pantu". 

Lūdzam izvērtēt, vai attiecīgā informācija ir iekļaujama sagatavotā noteikumu projekta anotācijā, ņemot vērā, ka attiecīgais noteikumu projekts ir sagatavots uz Ministru kabinetam dotā deleģējuma pamata. 
Piedāvātā redakcija
-