Atzinums

Projekta ID
23-TA-3330
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
10.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Anotācijā nav minēta Likuma ieviešanas netiešā ietekme uz valsts un pašvaldību budžetiem. Nav novērtēts laiks, kas būs nepieciešams ievadot datus amatpersonai ar interešu pārstāvi. Ja pieņemt, ka vienas tikšanās aprakstam vajadzēs 15 minūtes (tas atkarīgs no iespējas vienkāršot, vai nevienkāršot ievadāmo saturu), tad var izrēķināt kopējo ietekmi.
Likums attiecas uz ~ 60 tūkstošiem valsts ierēdņu, politiķu un pašvaldības darbinieku, kuru atalgojuma un sociālās apdrošināšanas iemaksas ir vidēji 3000 EUR mēnesī, tātad vidējie budžeta izdevumi valsts amatpersonām novērtējami ar 36 000 EUR (kopējās izmaksas - 60 000 x 36 000 = 2 160 000 000 EUR). 
Ja vidēji tiek ievadīta informācija par 6 tikšanās reizēm 6 x ¼ stundas = 1,5 stundas, jeb 18,75% no darba laika. Šis laiks izmaksā  0,1875 x 2160 milj. EUR/gadā = 405 miljoni EUR gadā. Attiecīgi būs jāpalielina nodarbinātība publiskajā sektorā, lai kompensētu šīs darba vietas.
1. Lūdzam anotācijā ietvert zaudētā laika izmaksas;
2. Nepieciešams noteikt optimizētu laiku, kas nepieciešams datu ievadīšanai; 
3. Izmaksām jābūt samērojamām ar sabiedrības ieguvumiem;
4. Vēlams veikt attiecīgus pētījumus un mērījumus.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam papildināt
Piedāvātā redakcija
projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem, t.sk. atsevišķi norādot pašvaldībām ar projektu paredzēto administratīvo izmaksu monetārs novērtējumu un atbilstības izmaksu monetāri novērtējumu;
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Nav pamatoti izslēgt 16.punktu, kas noteic, ka administratīvo izmaksu novērtējumu pašvaldības institūcijai aprēķina sākot no 1 euro. Lūdzam saglabāt 16.punktu, nepieciešamības gadījumā precizējot.

Anotācijā norāda administratīvo izmaksu (izmaksas, kas rodas saistībā ar informācijas pieņemšanas, apstrādes vai uzglabāšanas pienākumiem) novērtējumu, ja sabiedrības grupai, kuru veido fiziskās personas, ko ietekmēs projekts, administratīvās izmaksas gada laikā pārsniedz 200 euro, bet sabiedrības grupai, kuru veido juridiskās personas, ko ietekmēs projekts, – 2000 euro. Administratīvo izmaksu novērtējumu valsts un pašvaldību institūcijai aprēķina, sākot no 1 euro.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Administratīvās izmaksas nevar sašaurināt tajās atstājot tikai informācijas sniegšanas pienākuma radītās izmaksas.
Piedāvātā redakcija
Administratīvās izmaksas juridiskajām personām aprēķina, izmantojot šādu formulu:

                                                                 C = (f × l) × (n × b), kur

C – informācijas sniegšanas pienākuma radītās izmaksas jeb administratīvās izmaksas;

f – finanšu līdzekļu apmērs, kas nepieciešams, lai nodrošinātu projektā paredzētā informācijas sniegšanas pienākuma izpildi (stundas samaksas likme, ieskaitot virsstundas vai stundas limitu ārējo pakalpojumu sniedzējiem, ja tādi ir);

l – laika patēriņš (stundās), kas nepieciešams, lai veiktu projektā paredzēto pienākumu sagatavotu saskaņā ar projektu sniedzamo informāciju;

n – subjektu skaits, uz kuriem attiecas projektā paredzētais ās pienākums informācijas sniegšanas prasības;

b – reižu skaits gada laikā, kad paredzēts veikt pienākumu informācijas sniegšana.
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Nav pamatoti noteikt dažādu administratīvo izmaksu aprēķināšanas kārtību juridiskām un fiziskām personām, turklāt neparedzot vairs kā administratīvās izmaksas, ko projekts rada pašvaldībām, tiks aprēķinātas.  Tāpat nav pamatoti noteikt, ka vienai grupai administratīvās izmaksas tiek noteiktas naudas izteiksmē, bet citai- stundās. Tām jābūt aprēķinātām pēc viena lieluma. gadījumā, ja tiek pamatots, ka visiem aprēķina stundās, tad ir jāparedz vienota kārtība kādā veidā stundas novērtē naudiskā izteiksmē eur.

Normatīvajā aktā var paredzēt, ka administratīvās izmaksas tiek uzrādītas gan kopumā, gan sadalījumā- cik tās ir juridiskām personām, fiziskām personām, pašvaldībām.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Nav pamatoti noteikt dažādu administratīvo izmaksu aprēķināšanas kārtību juridiskām un fiziskām personām, turklāt neparedzot vairs kā administratīvās izmaksas, ko projekts rada pašvaldībām, tiks aprēķinātas.  Tāpat nav pamatoti noteikt, ka vienai grupai administratīvās izmaksas tiek noteiktas naudas izteiksmē, bet citai- stundās. Tām jābūt aprēķinātām pēc viena lieluma. gadījumā, ja tiek pamatots, ka visiem aprēķina stundās, tad ir jāparedz vienota kārtība kādā veidā stundas novērtē naudiskā izteiksmē eur.

lūdzam svītrot 17.1.punktu
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Nevar sašaurināt administratīvās izmaksas tikai ar informācijas sniegšanas pienākumu. Lūdzam izteikt šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
administratīvās izmaksas laika izteiksmē:

                                                                 C2 = l × n × b, kur

C2 – informācijas sniegšanas pienākuma radītās izmaksas jeb administratīvās izmaksas laika izteiksmē (stundās);

l – laika patēriņš (stundās), kas nepieciešams, lai izpildītu pienākumu sagatavotu saskaņā ar projektu sniedzamo informāciju;

n – subjektu skaits, uz kuriem attiecas projektā paredzētais ās pienākums  informācijas sniegšanas prasības;

b – reižu skaits gada laikā, kad paredzēta pienākuma izpilde informācijas sniegšana.
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam precizēt:
Piedāvātā redakcija
Valsts kanceleja – par visu anotāciju kopumā, īpaši par ietekmi uz pašvaldībām, kā arī  valsts institūcijām, to funkcijām un cilvēkresursiem, par sabiedrības līdzdalības kārtības ievērošanu, par ietekmi uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām, par ietekmi uz atbilstības prasībām un to izmaksām;
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam precizēt
Piedāvātā redakcija
Finanšu ministrija – par šo noteikumu 14.3. apakšpunktā minētajā sadaļā norādīto informāciju, t.sk. īpaši par ietekmi uz pašvaldību budžetiem;