Atzinums

Projekta ID
23-TA-1296
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
30.05.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
 Priekšlikums mainīt tekstu 35.1. apakšpunktā: “bruto vidējie ienākumi, par kuriem maksāts iedzīvotāju ienākumu nodoklis…”  šādā versijā “bruto vidējie ienākumi - ar iedzīvotāju ienākumu nodokli apliekamie ienākumi atbilstoši Valsts ieņēmumu dienesta  vai līdzvērtīgas ārvalstu nodokļu administrācijas izziņai”.  Ja ALTUM vērtēs īrnieku ienākumus par iepriekšējo gadu pēc VID  Elektroniskas deklarēšanas sistēmā sagatavotās izziņas vai dažos gadījumos manuāli sagatavotas izziņas, tad automātiski sagatavotajā izziņā ir šādas sadaļas:
Ienākumi no algota darba
Citi apliekamie ienākumi
Neapliekamie ienākumi
Ienākumi no kapitāla pieauguma
Ienākumi no saimnieciskās darbības
Ārvalstīs gūtie ienākumi
Ar samazinātu likmi apliekamie ienākumi
Nerezidenta ienākumi, izņemot ienākumus no algota darba
Likumā noteikto normu ietvaros neapliekamie ienākumi.
Un mēdz būt apliekamie ienākumi, kad nesasniedzot  attiecīgo slieksmi,  nav jāmaksā iedzīvotāju ienākuma nodoklis, piemēram lauksaimniecības 3000 euro, vai ja nesasniedzot gada diferencēto neapliekamo minimuma apmēru, arī neapliksies ar iedzīvotaju ienākuma nodokli.  Izziņā netiek atspoguļoti vidējie bruto ienakumi. Līdz ar to lūdzam redakcionāli precizēt 35.1.apakšpunktu un tā anotāciju.

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Lūdzam pievienot anotācijas pielikumu, kurā aktualizēti dati par esošo atbalsta programmas īstenošanas gaitu, kā arī izvērtēta turpmāka atbalsta programmas ietekme, riski un sagaidāmie zaudējumi, finansiālais rezultāts un atbalsta programmas īstenošanas izmaksu noteikšanas principi, piemēram, atbilstība segtajam riskam, kredītriskam, izsniegšanas un ilgtermiņa darbības izdevumi, kā arī iekļauta informācija par zaudējumu segšanu, kas pārsniedz pirmo zaudējumu noteikto robežu, no piesaistītiem finanšu resursiem, kā arī informācija par maksas par Altum noslogoto kapitālu iecenošanu, maksas apmēru, kā arī pamatojumu par vadības izmaksas izmaiņām finanšu instrumentu griezumā, lai ievērotu Attīstības finanšu institūcijas likuma 12.panta trešajā un ceturtajā daļā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Attiecībā uz 8.2.2.apakšpunktā iekļauto rādītāja daļu "līdz 2026.gada 30.jūnijam apstiprināti projekti par 467 dzīvokļu būvniecību" lūdzam papildināt MK protokollēmumu ar punktu, kas paredz izņēmumu, ka Ekonomikas ministrijai tiek atļauts precizēt 8.2.2.apakšpunktā noteiktā rādītāja mērķa vērtību mazāku, kā noteikts Padomes īstenošanas lēmumā par Atveseļošanas un noturības mehānisma plānu Latvijai, atbilstoši MK protokollēmuma projekta par "Informatīvo ziņojumu par Finanšu ministrijas pārziņā esošo Eiropas Savienības fondu un ārvalstu finanšu palīdzības aktualitātēm līdz 2023. gada 1. martam (pusgada ziņojums)" 3.2.punktā noteiktajam.
Attiecībā uz pārējiem 8.punktā iekļautajiem rādītāju precizējumiem, šobrīd no FM puses nav iespējams atbalstīt šādu precizējumu tālāku virzību, ņemot vērā, ka ar Eiropas Komisiju ir saskaņots tikai 8.2.2.apakšpunktā iekļautais grozījums. Lūdzam EM sagatavot atbilstošu Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna precizējumu pamatojumu, kas būtu saskaņojams ar Eiropas Komisiju pirms iekļaušanas noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikto ierobežojumu, ņemot vērā, ka matemātiski sadalot investīcijas ietvaros pieejamo finansējumu (atskaitot Possessor izdevumus) ar 8.2.2.apakšpunktā precizēto rādītāju, izmaksu maksimālā robeža uz dzīvokli veidojas mazāka, nekā šeit noteikts, t.i. 89 107 EUR.
Vienlaikus, priekšlikums izvērtēt iespēju salāgot izmaksu ierobežojumu ar Atveseļošanas un noturības mehānisma plānu, pārejot uz izmaksu aprēķināšanu uz vienu kvadrātmetru, nevis dzīvokli.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Sākotnējā anotācijā norādīts, ka aizņēmējam nepieciešams cita finansētāja atteikums pirms atbalsta saņemšanas.Programmā aizdevuma likmē nav iekļauts EURIBOR, jo tiek izsniegts ANM finansējums, un likme ir vismaz par 3,5 procentpunktiem zemāka par citu aizdevēju likmēm (bankas, EIB u.c.). Līdz ar to izvērtējams, vai aizņēmējam joprojām nepieciešams saņemt cita finansētāja atteikumu finansēt projektu, jo citus aizdevēju likmes būs par vismaz 3.5 procentpunktiem augstākas.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Svītrot vārdus "pirms atbalsta pieteikuma iesniegšanas vai pirms iepirkumu izsludināšanas". Veicot iepirkumu, pieteicējs noskaidro projekta izmaksas un lemj par projekta īstenošanu, tādēļ nav korekti ierobežot iepirkuma procedūras veikšanu pirms pieteikuma iesniegšanas
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Norādīt noteikumos vai skaidrot anotācijā, (1) uz kuru gadu (2022. vai 2023.gadu) attiecināmi ienākumi, ņemot vērā noteikumos paredzēto indeksāciju; (2) šādi nepieciešams skaidrot arī noteikumu 22.1.punktu; (3) noteikumu 26.1. un 55.6.punktu nepieciešams papildināt ar vārdiem "vismaz"; (4) 86.punktu papildināt ar atsaucēm uz 22.2. un 23.3.punktu.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā Eiropas Komisijas skaidrojumu, ka Atveseļošanas un noturības mehānisma ietvaros izslēgšanas nosacījumi tiek pārbaudīti tāpat kā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda ietvaros, MKN459 53.4 punktā dzēšama atsauce uz Finanšu Regulas 136. pantu, tā vietā šo punktu izsakot šādā redakcijā, kas atbilst ES strukturfondu regulējumam.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aizdevuma līguma termiņš ir ievērojami īsāks par uzraudzības līguma termiņu, līdz ar to (1) līgumsodi, kas piemērojami t.sk. pēc aizdevuma atmaksas un aizdevuma saistību izpildes, norādāmi uzraudzības līgumā - attiecīgi priekšlikums precizēt noteikumu 71.punktu, (2) 48.2.punktā nepieciešams noteikt, ka uzraudzības līgums noslēdzams līdz aizdevuma izsniegšanas uzsākšanai; (3) 20.punktā norādīt, minētie līgumsodi ir mājokļu piejamības fonda finansējums; (4) MKN459 39.punkts paredz, ka attīstītājs veic maksājumus Mājokļu pieejamības fondā, kas saskaņā ar MKN459 19. punkta ir Altum pārvaldībā. Savukārt MKN459  69. punkts nosaka, ka Possessor reizi gadā šos maksājumus pārskaita Mājokļu pieejamības fondā, no kā var secināt, ka attīstītājs veic maksājumus Possessor, līdz ar to nepieciešams precizēt 39.un 68.punktu.
 
Piedāvātā redakcija
71. Ja sabiedrība "Possessor" konstatē šo noteikumu 23, 25., 28. un 29. punktā un 35.1. un 35.2. apakšpunktā minēto nosacījumu pārkāpumus, tā piemēro līgumsodu, kas noteikts šo noteikumu 48.2. apakšpunktā minētajā uzraudzības līgumā.
48.2. "līdz aizdevuma vai paralēlā aizdevuma izsniegšanas uzsākšanai"  līgumu ar sabiedrību "Possessor" par šo noteikumu 79. punktā minēto uzraudzību, šo noteikumu 39. un 67. punktā noteikto pienākumu ievērošanu un nosacījumiem, ja šie pienākumi tiek pārkāpti, un par reālnastas nodibināšanu.
20.4. līgumsodi, kas iekasēti par pārkāpumiem saskaņā ar šo noteikumu 48.2. punkta līgumu.
39. Pēc šo noteikumu ietvaros izsniegtā sabiedrības "Altum" aizdevuma saistību izpildes nekustamā īpašuma attīstītājs vai saistību pārņēmējs reizi ceturksnī līdz attiecīgā ceturkšņa pēdējai darbdienai veic maksājumu 50 % apmērā no ieņēmumiem no īres maksas sabiedrībai “Possessor” tā pārskaitīšanai Mājokļu pieejamības fonda saskaņā ar šo noteikumu 48.2. apakšpunktā minēto līgumu.
68. Ja sabiedrība "Possessor" atbilstoši šo noteikumu 65. punktā minētajai metodikai konstatē pārmērīgu kompensāciju, nekustamā īpašuma attīstītājs iemaksā sabiedrībai “Possessor” pārskaitīšanai sabiedrībai “Altum” Mājokļu pieejamības fondāam  līdzekļus, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, pārmērīgas kompensācijas apmērā, ievērojot normatīvos aktus komercdarbības atbalsta kontroles jomā par nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanu. Ja            pārmērīgas kompensācijas summa nepārsniedz 10 % no vidējās gada kompensācijas summas, sabiedrība "Possessor" šādu pārmērīgas kompensācijas apmēru pārnes uz nākamo periodu un atskaita no kompensācijas summas par minēto periodu.