Atzinums

Projekta ID
23-TA-499
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
24.04.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam saskaņot informatīvo ziņojumu ar Ekonomikas ministriju kā atbildīgo nozares ministriju uzņēmējdarbības jomā, ņemot vērā informatīvajā ziņojumā ietvertos uzņēmējdarbības kritērijus atbalsta saņemšanai.
Vienlaikus lūdzam saskaņot informatīvo ziņojumu ar atbildīgajām iestādēm, kuru pārziņā ir informatīvā ziņojuma 4.sadaļā "Papildinošie reģionālās attīstības ieguldījumi"  norādītie Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam specifiskie mērķi un pasākumi, ņemot vērā informatīvajā ziņojumā norādīto, ka attiecīgie specifiskie atbalsta mērķi un pasākumi nodrošinās būtiskus priekšnoteikumus arī remigrācijas procesam.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam ziņojuma 3.2. un 3.3.sadalā sniegt skaidrāku informāciju par rīcību pašvaldības atbalstīto uzņēmējdarbības projektu neizdošanās gadījumā. Šobrīd ziņojuma 3.2. sadaļā norādīts, ka pašvaldības sniegtais finansiālais atbalsts projektu neizdošanās gadījumā tiek atmaksāts pašvaldībai un uzņēmējdarbības atbalsta apsaimniekotājs (pašvaldība) par atgūtajiem līdzekļiem var atkārtoti izsludināt konkursu. Lūdzam papildināt ar informāciju, kādā termiņā projekta neizdošanās gadījumā valsts un pašvaldības sniegtais finansiālais atbalsts tiek atmaksāts no uzņēmēja puses, papildus norādot, ka gadījumā, ja uz atkārtoti izsludinātu konkursu nepiesakās neviens pretendents, valsts budžeta finansējums tiek atgriezts valsts budžetā. Vienlaikus ziņojuma 3.3.sadaļā tiek norādīts, ka saņemtais attiecīgā gada finansējums pašvaldībām jāizlieto tā paša gada ietvaros, attiecīgi lūdzam papildināt ar skaidrojumu, kā pašvaldība var nodrošināt finansējuma izmantošanu tā paša gada ietvaros, ja tas tiek atgūts projektu neizdošanās gadījumā un vai situācijā, ja valsts budžeta finansējums netiek izlietots līdz gada beigām, tad pašvaldība to atgriezīs valsts budžetā.

 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ziņojuma 1.sadaļā norādīts, ka pašvaldības uzskata, ka valsts sniegtais atbalsts remigrācijas veicināšanā nav pietiekošs, tomēr laika periodā no 2018.gada VARAM budžetā esošais finansējums pasākumam “Reģionālās remigrācijas koordinators” katru gadu nav izmantots pilnā apmērā, proti, saskaņā ar ziņojumā “Par valsts budžeta izdevumu pārskatīšanas rezultātiem un priekšlikumi par šo rezultātu izmantošanu likumprojekta "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" un likumprojekta "Par valsts budžetu 2023. gadam" izstrādes procesā”, kas tika  izskatīts Ministru kabineta 11.10.2022. sēdē (prot. Nr. 52 5.§), norādīto šajā pasākumā vidējais finansējuma atlikums gadā ir 296 440 euro jeb 48% no plānotā. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt informāciju par nepietiekošo finansējumu, kā arī ziņojumā sniegt skaidrojumu, kādi ir bijuši iemesli, kāpēc nav bijis iespējams nodrošināt līdzšinēji pieejamā finansējuma izmantošanu pilnā apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 2.sadaļā nav saprotama norādītā informācija, ka “2018.gada otrajā pusē tiks izveidots remigrācijas reģionālās attīstības atbalsta pasākums, piešķirot finansējumu (grantu) uzņēmējdarbības uzsākšanai vai attīstībai Latvijā”, attiecīgi lūdzam to precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 3.2.sadaļā ir norādīts tikai viens gadījums, kurā brīdī tiek pārskaitīts valsts un pašvaldības finansējums uzņēmējam. Lai arī tiek minēts, ka atbalsta izmaksas mehānismu izstrādā pašvaldība, lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu arī ar citiem gadījumiem, kurā brīdī uzņēmējam tiek pārskaitīts valsts un pašvaldības finansējums, līdz ar to veidojot vienotu pieeju atbalsta sniegšanai.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvajā ziņojumā iekļautais pasākums uzņēmējdarbības atbalsta īstenošanai paredz piešķirt valsts finansējumu (grantu) pašvaldībām, vienlaikus pašvaldībām jānodrošina līdzfinansējuma apjoms vismaz 1,5 reizes lielāks par valsts budžeta finansējumu. Ņemot vērā minēto, kā arī to, ka plānotā uzņēmējdarbības atbalsta pasākuma īstenošanā nozīmīga loma ir pašvaldībām, līdz ar to par informatīvo ziņojumu ir būtisks Latvijas Pašvaldību savienības viedoklis.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ņemot vērā, ka valsts līdzfinansējums tiks sniegts pašvaldībām, lai tās piešķirtu atbalstu uzņēmējdarbībai, piem., uzņēmumiem, kas rada jaunas darbavietas, un/vai jaunizveidotiem remigrantu uzņēmumiem, t.i., pasākumiem, kas kvalificējas kā komercdarbības atbalsts, lūdzam informatīvajā ziņojumā noteikt pienākumu pašvaldībām, izstrādājot nolikumus, iestrādāt tajos ne tikai šajā ziņojumā minētos kritērijus, bet nodrošināt atbilstību arī komercdarbības atbalsta kontroles normām. Tāpat lūdzam ietvert ziņojumā informāciju par nepieciešamību pašvaldībām saskaņot ar Finanšu ministriju Nolikuma projektus, kuros plānots atbalsts saimnieciskās darbības veikšanai un kas kvalificējas kā komercdarbības atbalsts, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 10.panta pirmajai daļai. Vienlaikus aicinām izvērtēt protokollēmuma projekta 2.punktā minēto 3 mēnešu periodu, ņemot vērā, ka pašvaldībām nolikumi vēl ir jāizstrādā un jāsaskaņo.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt iespēju papildināt informatīvā ziņojuma 4.sadaļu "Papildinošie reģionālās attīstības ieguldījumi" ar informāciju par Atveseļošanas fonda 3.1.1.3.i investīciju "Investīcijas uzņēmējdarbības publiskajā infrastruktūrā industriālo parku un teritoriju attīstīšanai reģionos", ņemot vērā minētās investīcijas ietvaros plānoto atbalstu uzņēmējdarbībai.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt ziņojuma 4.sadaļas “Papildinošie reģionālās attīstības ieguldījumi” B) un D) apakšpunktos norādītos Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 4.politikas mērķa pasākumus, kuros plānots izmantot teritoriālo pieeju. Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar apstiprināto Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.–2027.gadam, teritoriālā pieeja nav plānota nevienā no B) un D) apakšpunktos norādītajiem pasākumiem.
 
Piedāvātā redakcija
-