Atzinums

Projekta ID
23-TA-73
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
12.04.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikt uzraudzības rādītāju starpposma sasniedzamo vērtību līdz 2024.gada 31.decembrim atbilstoši Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmai 2021.–2027. gadam.
Tāpat lūdzu precizēt rādītāju nosaukumus precīzi atbilstoši Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmai 2021.–2027.gadam.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzu izvērtēt iespēju nacionālo iznākuma rādītāju norādīt kā finansējuma saņēmēja uzkrājamo informāciju, kuru pēc pieprasījuma iesniedz atbildīgajai iestādei.
Ja gadījumā pēc izvērtēšanas Ministru kabineta (turpmāk- MK) noteikumu projektā tiek noteikts nacionālais iznākuma rādītājs, lūdzu MK noteikumu projektā noteikt, ka šī nacionālo iznākuma rādītāja uzraudzību veic atbildīgā iestāde saskaņā ar Finanšu ministrijas izstrādātās vadlīnijas “Vadlīnijas Ministru kabineta noteikumu par specifiskā  atbalsta mērķa īstenošanu izstrādei Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas periodā” projekta 5.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atsaucoties uz Informatīvā ziņojuma saskaņošanas laikā sniegto informāciju izziņā, proti, ka "LM atkārtoti vērtēs vienkāršoto izmaksu piemērošanas iespējas uz MK noteikumu par pasākuma īstenošanu izstrādes brīdi, kad būs precīzāk zināms 2021. – 2027.gada plānošanas perioda horizontālais normatīvais regulējums", lūdzam iespējami plašāk piemērot vienkāršotās izmaksas, t.sk., personāla atlīdzības izmaksām. Vēršam uzmanību, ka anotācijā pašlaik nav norādīti argumentēti pamatojumi vienkāršoto izmaksu nepiemērošanai.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Vadlīniju Nr.1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" 33.punktā noteikto, daļlaika izmaksu attiecināšanas principa gadījumā jāņem vērā darbinieka iesaistes periods projektā pret projekta kopējo īstenošanas ilgumu un daļlaika proporcija darbam projektā. Līdz ar to lūdzam papildināt Ministru kabineta noteikumu apakšpunkta attiecīgo daļu ar nosacījumu, ka jāņem vērā darbinieka iesaistes periods projektā pret projekta kopējo īstenošanas ilgumu.
Vienlaikus lūdzam anotāciju papildināt ar skaidrojumu, ka tiks vērtēts aprīkojuma iegādes samērīgums attiecībā uz darbiniekiem, kuriem tiek piemērots daļlaika noslodzes princips.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzu skaidrot uz kāda tiesiska pamata ir noteikta pasākuma īstenošanas pārvaldība Invaliditātes lietu nacionālā padomei, kāda ir Invaliditātes lietu nacionālā padomes loma noteikumu projekta 20.punktā noteiktā pienākuma izpildē? Papildus lūdzu skaidrot, kam Invaliditātes lietu nacionālā padome sniedz ieteikumus pasākuma īstenošana un kas attiecīgos ieteikumus ievieš.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
MK noteikumu projekta 13.3.apakšpunktā norādīts, ka paredzēts izstrādāt vienotu informācijas sniegšanas modeli par pieejamo atbalstu. Lūdzam saskaņot informāciju MK noteikumu projekta 13.3. un 23.1. apakšpunktos.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam dzēst MK noteikumu projekta 25.10. apakšpunktu, ņemot vērā, ka 4.3.6.2. pasākuma sasniedzamajos uzraudzības rādītājos nav noteikti dalībnieki, līdz ar to sadarbības iestādē nav iesniedzama informācija par kopējiem tūlītējiem rādītājiem.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
Iebildums
Lūdzam izvērst anotācijā argumentāciju, skaidrojot, kāds labums sabiedrībai un ieguvums ekonomikai no 4.3.6.2. pasākuma “Atbalsta pasākumi Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas klientu apkalpošanas efektivitātes un kvalitātes uzlabošanai, speciālistu profesionālo spēju, invaliditātes informatīvās sistēmas procesu un funkcionalitātes pilnveidei” ieguldījumiem, t.i. kādi izvērtējumi veikti pirms investīciju plānošanas - vai ir izvērtēti līdzīgu iepriekšējā ES fondu plānošanas perioda ieguldījumu rezultāti (piemēram, 9.1.4.3. "Invaliditātes ekspertīzes pakalpojuma kvalitātes uzlabošana"), kā arī sekas vai zaudējumi, ja netiks veiktas šādas investīcijas.
Vienlaikus, ņemot vērā, ka noteikumu projekts paredz attiecināt izmaksas, kas radušās pirms MK noteikumu apstiprināšanas, vēršam uzmanību, ka nedrīkst attiecināt jau pabeigtas darbības.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzu precizēt anotācijas sadaļas “1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi” apakšsadaļā “TA projekta vispārīgie jautājumi”, ka invaliditātes ekspertīzei patērētā laika samazinājums – līdz 22,92 dienām ir programmas rezultāta rādītājs nevis nacionālais rezultāta rādītājs.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Viennozīmīgai izpratnei par to, vai aktivitātes ietvaros sniegtais atbalsts ir/nav saistīts ar atbalstu saimnieciskās darbības veikšanai, lūdzam papildināt anotācijas 1.3.sadaļu ar informāciju, piemēram, vai atbalsta saņēmējs, ir /nav atbilstošs Eiropas Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) 2.2..sadaļā norādītajam par valsts varas īstenošanu un šo subjektu var uzskatīt par tādu, kurš rīkojas, īstenojot valsts varu, ja attiecīgā darbība pieder pie valsts galvenajām funkcijām (un kurā normatīvajā aktā tās noteiktas), vai pēc savas būtības, mērķa un tai piemērojamajiem noteikumiem ir saistīta ar šīm funkcijām, tādejādi secinot, ka atbalsts tiks piešķirts ar saimniecisko darbību nesaistītām aktivitātēm un tas nav jāvērtē komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā. Vai alternatīvi, ja atbalsts plānots darbībām, kas tiek veiktas kā daļa no saimnieciskās darbības, piemēram, valsts apmaksātie veselības aprūpes pakalpojumi, skaidrot, vai tiks piemērots, piemēram, Komisijas 2011. gada 20. decembra lēmums (2012/21/ES) par LESD 106.panta 2.punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka ir stājies spēkā likums “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam”, precizējama anotācijas 3.sadaļas 6.punktā norādītā informācija par 2023.gadu. Vienlaikus atbilstoši minētajam likumam Labklājības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammā 63.08.00 “Eiropas Sociālā fonda Plus (ESF+) projektu un pasākumu īstenošana (2021-2027)” projektam “Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas darbības efektivitātes un kvalitātes uzlabošana” plānots finansējums arī 2024.gadam un 2025.gadam, attiecīgi nepieciešams papildināt anotācijas 3.sadaļas 6.punktu un svītrot MK sēdes protokollēmuma 4.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Nepieciešams precizēt anotācijas 3.sadaļas punktu “Cita informācija”, norādot nepieciešamās darbības projekta uzturēšanai un to indikatīvās izmaksas, ņemot vērā, ka MK 17.01.2023. noteikumu Nr.15 “Maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopapjoma un katrai ministrijai un citai centrālajai valsts iestādei paredzētā izdevumu kopējā apjoma noteikšanas kārtība vidējam termiņam” 9.4.apakšpunkts  attiecas uz izdevumiem pabeigto Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu uzturēšanai, ja projekts vai tā posms ir pilnībā pabeigts, nodots ekspluatācijā un par to ir veikts galīgā norēķina maksājums, un tas turpmāk jāfinansē no valsts budžeta līdzekļiem.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam MK noteikumu projekta 6.punktā precizēt iekļauto atsauci no 12.2. apakšpunkta uz 13.2. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka ātrāk uzsākamo specifisko atbalsta mērķu ietvaros bija plānotas neparedzētās izmaksas 3% apmērā no tiešajām izmaksām, kas tika iekļautas arī plānotā projekta iesniegumā. Lūdzam izvērtēt iespēju papildināt šo MKN punktu ar apakšpunktu par neparedzētajām izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām lietot pilnos metodiku nosaukumus "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika 1 km izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam  īstenošanai" un "Vienas vienības izmaksu standarta likmes aprēķina un piemērošanas metodika iekšzemes komandējumu izmaksām darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam īstenošanai".
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka 2021.-2027.gada plānošanas periodā projektiem, kuru kopējās izmaksas ir mazākas par 5 milj. EUR un nav iesaistīts valsts atbalsts (t.sk. de minimis), ir iespējams PVN līdzekļus uzreiz attiecināt no Eiropas Savienības fonda finansējuma. Taču šādā gadījumā anotācijā ir jāpapildina ar skaidrojumu, ka attiecībā uz PVN tiks nodrošināts dubultā finansējuma novēršanas risks
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzu precizēt anotācijas 1.3.sadaļas punktā “Pašreizējā situācija” norādīto personu ar invaliditāti skaitu 2021.gada beigās, ņemot vērā, ka, saskaitot vīriešus ar sievietēm, veidojas 193 282 personas nevis 193 292.  Vienlaikus precizējams arī bērnu ar invaliditāti skaits 2021.gada decembrī, ņemot vērā, ka, saskaitot meitenes ar zēniem, veidojas 8 670 bērni nevis 8 746.
 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas apakšsadaļas "TA projektā paredzētās atbalstāmās darbības, to īstenošanas pamatnosacījumi un indikatīvās izmaksas:" 3.punkta aprakstu ar MK noteikumu projekta 23.3. apakšpunktā minēto darbību.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas apakšsadaļas "4.3.6.2. pasākuma ietvaros līdz 2029. gada 31. decembrim sasniedzami šādi uzraudzības rādītāji:" 3.punktā precizēt gadu, līdz kuram tiek prognozēts samazināt iesnieguma par invaliditātes eskpertīzi izskatīšanas ilgumu. Šī brīža redakcijā norādīts 20214. gads.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotāciju papildināt ar informāciju par starpposma vērtību, kas jāsasniedz līdz 2024.gada 31.decembrim, jo atbilstoši Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmai 2021.–2027. gadam un saskaņā ar minētajā programmā iekļauto specifisko atbalsta mērķu rādītāju aprakstu ir noteikta starpposma vērtība uz 31.12.2024. un starpposma vērtības aprēķinā tiek norādīts: "Starpposma vērtība noteikta, pieņemot, ka: 
4.3.6.2. pasākumā - rādītājs tiks uzskatīts par sasniegtu, kad tiks apstiprināts projekta iesniegums, noslēgts līgums par projekta īstenošanu par atbalsta pasākumiem VDEĀVK klientu apkalpošanas efektivitātes un kvalitātes uzlabošanai, speciālistu profesionālo spēju, invaliditātes informatīvās sistēmas procesu un funkcionalitātes pilnveidei."
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 1.3.apakšsadaļas apakšnodaļas "TA projektā paredzētās atbalstāmās darbības, to īstenošanas pamatnosacījumi un indikatīvās izmaksas:" 5).punktā norādīt Regulas Nr. 2021/1060 pilno nosaukumu un pieņemšanas datumu, jo iepriekš netika atrunāts Regulas saīsinājums. Papildus lūdzam papildināt 5) punktu ar informāciju, ka publicitātes prasības tiks ievērotas atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027.gada plānošanas periodā.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3.sadaļas apakšsadaļas "TA projekta vispārīgie jautājumi" septīto rindkopu, ka, lai arī projekta iesniegumā varēs paredzēt citu projekta darbības termiņu, bet tas nepārsniegs 2029.gad 31.decembri.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 2.sadaļu, norādot tajā Invaliditātes lietu nacionālo padomi un papildus atrunāt, ka Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija ir finansējuma seņēmējs, ņemot vērā noteikumu projektā un anotācijas 1.3.apakšsadaļā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
24.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju svītrot protokollēmuma 3. punktu, ņemot vērā, ka tas pēc būtības dublē protokollēmuma 1. punktu, ar kuru tiek pieņemts noteikumu projekts par 4.3.6.2. pasākuma īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
-