Atzinums

Projekta ID
22-TA-189
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas atkritumu saimniecības uzņēmumu asociācija"
Atzinums iesniegts
10.11.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 8. punktā ir norādīts, ka šo noteikumu 7.1. apakšpunktā noteiktās izmaksas attiecināmas uz darbībām, kuras publiskās vietās veic: 8.1. pašvaldība; 8.2. pašvaldības kapitālsabiedrība; 8.3. sadzīves atkritumu apsaimniekotājs, ar kuru pašvaldība atbilstoši normatīvajiem aktiem par atkritumu apsaimniekošanu noslēgusi atkritumu apsaimniekošanas līgumu, maksājot līgumā noteikto atkritumu apsaimniekošanas maksu.

Savukārt Projekta 7.1. apakšpunktā citastarp ir paredzēts, ka apsaimniekotājs, kurš izveidojis tabakas izstrādājumu ar filtriem apsaimniekošanas sistēmu, papildus nodrošina šādu atkritumu savākšanas un apsaimniekošanas infrastruktūras izveidi un uzturēšanu (noteikta tipa atkritumu konteineru izvietošana publiskās vietās u. c.).

Papildu LASUA vērš uzmanību, ka, vērtējot Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvā (ES) 2019/904 (2019. gada 5. jūnijs) par konkrētu plastmasas izstrādājumu ietekmes uz vidi samazināšanu, turpmāk – Direktīva 2019/904, ietverto, secināms, ka izmaksas saistībā ar piegružojuma satīrīšanu jānosaka samērīgā veidā. Turklāt saistībā ar atbilstošu atkritumu tvertņu izvietošanu sabiedriskās vietās, jānorāda, ka Direktīvā 2019/904 vairākkārtīgi tiek norādīts uz to, kā šāda infrastruktūras izveide galvenokārt būtu nepieciešama sabiedriskās vietās ar augstu piegružošanas tendenci, nevis ikvienā sabiedriskā vietā.

Ievērojot iepriekš minēto un ņemot vērā, ka arī apsaimniekotājs var būt persona, kura veic attiecīgās darbības publiskās vietās, Projekta 8. punkts būtu papildināms ar 8.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
“8.4. apsaimniekotājs, kurš atbilstoši šo noteikumu 7.1. punktam veic publiskās vietās plastmasu saturošu izstrādājumu radītā piegružojuma savākšanu, apsaimniekošanas infrastruktūras izveidi un uzturēšanu.”
 
Piedāvātā redakcija
8. Šo noteikumu 7.1. apakšpunktā noteiktās izmaksas attiecināmas tikai uz darbībām, kuras publiskās vietās veic:
8.1. pašvaldība;
8.2. pašvaldības kapitālsabiedrība;
8.3. sadzīves atkritumu apsaimniekotājs, ar kuru pašvaldība atbilstoši normatīvajiem aktiem par atkritumu apsaimniekošanu noslēgusi atkritumu apsaimniekošanas līgumu, maksājot līgumā noteikto atkritumu apsaimniekošanas maksu;
8.4. apsaimniekotājs, kurš atbilstoši šo noteikumu 7.1. punktam veic publiskās vietās plastmasu saturošu izstrādājumu radītā piegružojuma savākšanu, apsaimniekošanas infrastruktūras izveidi un uzturēšanu.

 
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 28. punkts paredz, ka pašvaldība vai pašvaldības deleģēta persona datus par trīs kalendāro mēnešu laikā pašvaldības publiskās vietās savāktā vides piegružojuma un apsaimniekoto atkritumu apjomiem, apsaimniekošanas izmaksām un pašvaldības teritorijā dalīti savākto un pārstrādei nodoto plastmasu saturošu zvejas rīku apjomiem apsaimniekotājam iesniedz viena kalendārā mēneša laikā.

Ņemot vērā Projekta 28. punktā noteikto pašvaldības vai pašvaldības deleģētās personas pienākumu, kā arī ar mērķi nodrošināt pēc iespējas ticamāku un reālai situācijai atbilstošāku datu apstrādi, būtu nepieciešams paredzēt vadlīnijas/metodiku, kādā veidā pašvaldības iegūst apsaimniekotājam iesniedzamo informāciju par publiskās vietās savāktajiem atkritumiem, kas radušies no tirgū laistajiem tabakas izstrādājumiem ar filtriem un no filtriem, kas paredzēti lietošanai kopā ar tabakas izstrādājumiem, īpaši ņemot vērā faktu, ka iepriekš minētie atkritumi tiek savākti kopā ar sadzīves atkritumiem un no visas attiecīgās pašvaldības teritorijas.

Vienlaikus LASUA vērš uzmanību, ka arī Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra noteikumu Nr. 28 “Noteikumi par kārtību, kādā iesniedzami ziņojumi par plastmasu saturošiem izstrādājumiem, un kritērijiem šo izstrādājumu klasifikācijai” 3. pielikuma 2. punktā ir norādīta nepieciešamība iesniegt informāciju par publiskās vietās savāktajiem atkritumiem, kas radušies no tirgū laistajiem tabakas izstrādājumiem ar filtriem un no filtriem, kas paredzēti lietošanai kopā ar tabakas izstrādājumiem.

Līdz ar to, izstrādājot un apstiprinot vienotu metodiku, kādā veidā apsaimniekotājs aprēķina no tabakas izstrādājumiem ar filtriem un no filtriem veidojošo atkritumu daļu, kas savākti piegružojuma veidā tieši publiskajās atkritumu savākšanas sistēmās, tiktu nodrošināts, ka ziņojumā ietveramie dati visās Latvijas Republikas pašvaldībās tiktu apkopoti un analizēti vienveidīgi, kā rezultātā arī iegūtā informācija būtu korektāka un atbilstošāka reālai situācijai.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 35. punktā noteikts, ka piegružojuma savākšanas maksas lielumu apsaimniekotājs nosaka ne lielāku par 5% no apsaimniekošanas maksas par tabakas izstrādājumu ar filtriem atkritumu apsaimniekošanu.

Lai nodrošinātu Projekta 35. punkta prasību vienveidīgu un tiesību normas mērķim atbilstošu izpildi, Projekta anotācijā būtu nepieciešams paredzēt skaidrojumu par to, kādas darbības ietilpst piegružojuma savākšanas pakalpojumā. Turklāt, ja ar terminu “piegružojuma savākšana” tiek saprasta publisko vietu sakopšana, tad Projekta 35. punktā norādītais procentuālais apmērs, LASUA ieskatā, ir nesamērīgi zems, it īpaši ņemot vērā faktu, ka tabakas izstrādājumu ražotāji ir aplēsuši, ka kopīgās apsaimniekošanas izmaksas par tabakas izstrādājumu ar filtriem atkritumu apsaimniekošanu varētu būt ap EUR 300 000 gadā. Ņemot vērā Projekta 35. punktā noteikto procentuālo apjomu un Latvijas Republikā esošo pašvaldību skaitu, secināms, ka maksimālais piegružojuma savākšanas maksas lielums gadā būtu ne vairāk kā 349 eiro.
 
Piedāvātā redakcija
-