Atzinums

Projekta ID
22-TA-2289
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
26.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Valsts zemes dienests lūdz precizēt anotācijā iekļauto problēmas aprakstu, jo no piedāvātās redakcijas nav saprotama neatbilstība Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgās datu aizsardzības regulas) prasībām.
Anotācijā lūdzam iekļaut šādu skaidrojumu:
"Atbilstoši Teritorijas attīstības plānošanas likuma 6. panta pirmajai daļai TAPIS ir jānodrošina piekļuve citu valsts informācijas sistēmu datiem, kas tiek izmantoti teritorijas attīstības plānošanas dokumentu (arī detālplānojuma) izstrādei. Taču TAPIS nav pieejami dati par nekustamā īpašuma īpašniekiem un tiesiskajiem valdītājiem, kas pašvaldībai ir nepieciešami, lai par uzsākto detālplānojuma izstrādi informētu tos detālplānojuma teritorijā esošos nekustamā īpašuma īpašniekus un tiesiskos valdītājus, kuri nav detālplānojuma ierosinātāji un kuru īpašumā vai tiesiskajā valdījumā esošie nekustamie īpašumi robežojas ar detālplānojuma teritoriju. Līdz ar to, lai nodrošinātu tiesisku un Vispārīgās datu aizsardzības regulas 6. panta pirmās daļas "c" un "e" apakšpunktam atbilstošu personas datu apstrādi, regulējumā ir nepieciešami grozījumi, paredzot, ka izstrādes vadītājs nekustamo īpašumu īpašnieku (tiesisko valdītāju) datus apstrādā ārpus sistēmas, izmantojot tos pašvaldības rīcībā esošos datus, ko pašvaldība jau šobrīd iegūst sadarbības ietvaros no attiecīgajām valsts informācijas sistēmām citu autonomo funkciju izpildes nodrošināšanai."
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Iebildums
Izziņas 11.punktā ir sniegta informācija, ka prasība izvērtēt detālplānojumus ir spēkā no 2012.gada, tā brīža normatīvais regulējums noteica prasību teritorijas plānojuma paskaidrojuma rakstā ietvert spēkā esošo detālplānojumu izvērtējumu. Līdz ar to, izstrādājot teritorijas plānojumu, lokālplānojumu vai to grozījumus, pašsaprotami, ka jāizvērtē arī tie detālplānojumi, kas apstiprināti ar saistošajiem noteikumiem. Attiecīgi šie grozījumi nevar radīt papildu slogu pašvaldībām, jo minētais pienākums pastāvēja pirms šī noteikumu projekta izstrādes. Tieslietu ministrija uztur izziņas 11.punktā izteikto iebildumu un atkārtoti lūdz aizpildīt anotācijas 7.sadaļu. Atbilstoši vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā anotācijā ir jāsniedz informācija, kā projekts ietekmēs katru no mērķgrupām (publisko pārvaldi) – tieši vai netieši, kāds ir mērķgrupas lielums (ja to ir iespējams novērtēt), kā arī jebkādu citu skaidrojošu informāciju par mērķgrupu. Atkārtoti vēršam uzmanību, ka projekta mērķgrupa (projekta izpildē iesaistītās institūcijas) būs ne tikai pašvaldības,  bet arī pašvaldības institūcija, izstrādes vadītājs, institūcijas, kas pilda būvvaldes funkciju, valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Latvijas Vēstnesis". Līdz ar to ir aizpildāms anotācijas 7.1.apakšpunkts.
Papildus anotācijā ir sniedzama informācija, kā projekts ietekmēs minētās institūcijas, proti, vai administratīvais slogs palielināsies, samazināsies vai paliks nemainīgs. Vēršam uzmanību, ka publiskai pārvaldei slogu aprēķina sākot no 1 euro. Projektā ir virkne veicamo darbību, kurām ir ietekme uz administratīvo slogu. Projektā nav ietverts tikai regulējums par detālplānojumiem. Regulējums attiecas arī uz teritorijas plānojuma, lokālplānojuma un detālplānojuma darba uzdevumu, minēto plānošanas dokumentu izstrādes vadītāja pienākumiem, publiskās apspriešanas organizēšanas formu, specifisko lokālplānojumu izstrādi un deleģējumu starplēmumu pieņemšanai.
Administratīvā sloga jautājumi tika apspriesti arī Saeimā, izskatot pēdējos grozījumus Teritorijas attīstības plānošanas likumā.


 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Valsts zemes dienests lūdz norādīt normā, ka "pašvaldībai (izstrādes vadītājam)" jānodrošina piekļuve informācijai, lai pie sadarbības līguma slēgšanas nav pārpratumu, ka nevar izsniegt datus pašvaldībai, bet tikai izstrādes vadītājam, kas noteikumos definēts kā konkrēts pašvaldības darbinieks. Līdz ar to lūdzam izteikt noteikumu 105.1 punktu šādā redakcijā:
"105.1 Pašvaldībai (izstrādes vadītājam) institūcijas nodrošina piekļuvi informācijai par nekustamo īpašumu īpašniekiem (tiesiskajiem valdītājiem) šo noteikumu 105. un 110. punktā minēto prasību izpildei, ja šī informācija nav pieejama sistēmā.".
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ierosinām anotācijā sniegt informāciju par pēdējiem grozījumiem Teritorijas attīstības plānošanas likumā, kas attiecas uz detālplānojumiem.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ierosinām precizēt izziņas 12.punktu, jo Tieslietu ministrijas iebildums ir ņemts vērā.
Piedāvātā redakcija
-