Projekta ID
23-TA-843Atzinuma sniedzējs
Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība
Atzinums iesniegts
25.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
LIZDA atbalsta informatīvajā ziņojumā aprakstītos risinājumus un turpmākās darbības, bet iebilst pret ilgajiem izpildes termiņiem vairākām turpmākajām darbībām (informatīvā ziņojuma 71.-73.lpp), jo vardarbības situācijas izglītības iestādēs diemžēl kļūst arvien biežākas, tādēļ nepieciešami steidzami risinājumi:
1) darbībai "Izvērtēt normatīvo aktu grozījumu nepieciešamību, nosakot, ka katrai izglītības iestādei ir jāizmanto kāda no vardarbības mazināšanas/novēršanas programmām (šāds programmu saraksts tiktu izveidots nacionālā līmenī, atbilstoši efektīvu programmu kritērijiem) vai ir jāizstrādā sava vardarbības mazināšanas programma. Turklāt normatīvajos aktos ir jānosaka, ka izglītības iestādes dibinātājam ir jāsniedz atbalsts šīs programmas iedzīvināšanai/īstenošanai, kā arī jāparedz, ka izglītības iestādei ir tiesības pieprasīt iesaisti un saņemt nepieciešamo atbalstu vardarbības novēršanai no pašvaldības, VP vai pašvaldības policijas un citām institūcijām. Papildus jānosaka, ka, iesaistot institūcijas, izglītības pārvaldes uzņemas koordinējošu lomu un ir atbildīgas par pozitīva rezultāta sasniegšanu. Šādi tiktu nodrošināts, ka katram bērnam/jaunietim ir pieejams atbalsts atbilstoši vardarbības mazināšanas programmā paredzētajam rīcības modelim." lūdzam noteikt termiņu līdz 30.06.2024., jo lielākajā daļā skolu kāda no vardarbības mazināšanas/novēršanas programmām tiek izmantota jau šobrīd projektu ietvaros un valstiskā līmenī nav nepieciešamības kavēties ar normatīvo aktu izvērtēšanu un grozījumu iesniegšanu.
2) darbībai "Izvērtēt veikt grozījumus Izglītības likumā, nosakot, ka izglītības iestādei ir tiesības no ārstniecības iestādes, sociālā dienesta vai iepriekšējās izglītības iestādes, kurā mācījies izglītojamais, saņemt informāciju par izglītojamā veselību, uzvedību un citiem apstākļiem, kuriem ir nozīme izglītības procesā. Līdz ar informācijas pieejamību ir jāatrunā nosacījumi informācijas lietošanai un konfidencialitātes jautājumi." lūdzam noteikt termiņu līdz 31.12.2023., jo pēc iespējas detalizētākas informācijas par izglītojamo pieejamība ir ļoti būtiska, lai gan novērstu vardarbības gadījumus, gan nodrošinātu labākās pieejas rašanu izglītojamam;
3) darbībai "Nepieciešami grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 1. aprīļa noteikumos Nr. 173 ”Noteikumi par kārtību, kādā apgūst speciālās zināšanas bērnu tiesību aizsardzības jomā, šo zināšanu saturu un apjomu” nosakot, ka tiek izstrādāta pedagogiem paredzēta programma bērnu tiesību aizsardzības jautājumos un noteiktas prasības programmas īstenošanai un zināšanu pilnveidei." lūdzam noteikt termiņu līdz 30.06.2024.
4) darbībai "Ievērojot, ka nav izstrādāta vienota metodoloģija visu vardarbības veidu novēršanai izglītības vidē, paplašināt Vadlīnijas ņirgāšanās mazināšanai, attiecīgi izveidojot aptverošas vadlīnijas/metodoloģiju vardarbības novēršanai izglītības vidē. Ievērojot minēto, ir papildināmas rekomendācijas sadarbībai ar vecākiem." lūdzam noteikt termiņu līdz 31.12.2023., jo metodoloģija vardarbības novēršanai ir nepieciešama steidzami.
5) darbībai "Izstrādāt vienotu vardarbības gadījumu monitoringa sistēmu, lai nodrošinātu nepārtrauktu datu un informācijas ieguvi, uzkrāšanu, apkopošanu un analīzi." lūdzam noteikt termiņu līdz 31.08.2024., lai no nākamā mācību gada būtu iespējams vismaz testa režīmā šādu sistēmu ieviest.
6) darbībai "Turpināt un paplašināt līdz šim īstenotos vardarbības mazināšanas preventīvos pasākumus, novēršot pārklāšanos un attīstot starpinstitūciju sadarbību, kā arī iekļaujot arī seksuālās vardarbības un kibervardarbības aspektus, tos skatot arī iekļaujošas izglītības attīstības kontekstā." lūdzam noteikt termiņu līdz 31.12.2023. (nosakot starpinstitūciju sadarbības shēmu un principus), pārējo tad var attīstīt un pilnveidot ikgadēji.
7) darbībai "Izstrādāt izmērāmus labvēlīgas skolas vides kritērijus, kuru ievērošana var pozitīvi ietekmēt arī situāciju emocionālās un fiziskās vardarbības jomā, izmantojot visas skolas pieeju, un izskatīt iespēju šo kritēriju iekļaušanai skolu akreditācijas sistēmā. Šis jautājums, tostarp, jārisina ziņojumā par iekļaujošu izglītību." lūdzam noteikt termiņu līdz 31.08.2024., lai no nākamā mācību gada šo varētu sākt vērtēt vismaz testa režīmā.
8) darbībai "Izstrādāt vardarbības situācijas risināšanas algoritmus iestādēm (izglītības iestādes un starpinstitucionālais līmenis)." lūdzam noteikt termiņu līdz 31.12.2023., jo šobrīd nav skaidra shēma, kā pedagogam, izglītības iestādes vadītājam rīkoties, pie kā vērsties.
9) darbībai "Integrēta, uz indivīda vajadzībām orientēta diagnostikas, profilakses aktivitāšu, konsultatīvo, agrīnās intervences un atbalsta pakalpojumu kopuma īstenošana bērnu attīstības vajadzību identificēšanai un savlaicīgam atbalstam." lūdzam noteikt termiņu ne ilgāk kā līdz 31.12.2024., jo 2024.gada sākumā noslēgsies darbs pie “Bērnu agrīnās attīstības skrīninga instrumentu komplekta” un “Pētījuma par sociālemocionālo, uzvedības un citu attīstības risku izplatību bērnu kohortā”. Tostarp, pētījumos tiks iegūta informācija par sociālemocionālo, uzvedības un citu attīstības risku izplatību bērnu vecumā no 1 līdz 6 gadiem. Uzskatām, ka nav pamata noteikt 6 gadu termiņu pakalpojumu kopuma īstenošanai, jo tiek izstrādāti diagnostikas rīki un pedagogiem jau šobrīd ir jāīsteno individuāla pieeja katram bērnam.
1) darbībai "Izvērtēt normatīvo aktu grozījumu nepieciešamību, nosakot, ka katrai izglītības iestādei ir jāizmanto kāda no vardarbības mazināšanas/novēršanas programmām (šāds programmu saraksts tiktu izveidots nacionālā līmenī, atbilstoši efektīvu programmu kritērijiem) vai ir jāizstrādā sava vardarbības mazināšanas programma. Turklāt normatīvajos aktos ir jānosaka, ka izglītības iestādes dibinātājam ir jāsniedz atbalsts šīs programmas iedzīvināšanai/īstenošanai, kā arī jāparedz, ka izglītības iestādei ir tiesības pieprasīt iesaisti un saņemt nepieciešamo atbalstu vardarbības novēršanai no pašvaldības, VP vai pašvaldības policijas un citām institūcijām. Papildus jānosaka, ka, iesaistot institūcijas, izglītības pārvaldes uzņemas koordinējošu lomu un ir atbildīgas par pozitīva rezultāta sasniegšanu. Šādi tiktu nodrošināts, ka katram bērnam/jaunietim ir pieejams atbalsts atbilstoši vardarbības mazināšanas programmā paredzētajam rīcības modelim." lūdzam noteikt termiņu līdz 30.06.2024., jo lielākajā daļā skolu kāda no vardarbības mazināšanas/novēršanas programmām tiek izmantota jau šobrīd projektu ietvaros un valstiskā līmenī nav nepieciešamības kavēties ar normatīvo aktu izvērtēšanu un grozījumu iesniegšanu.
2) darbībai "Izvērtēt veikt grozījumus Izglītības likumā, nosakot, ka izglītības iestādei ir tiesības no ārstniecības iestādes, sociālā dienesta vai iepriekšējās izglītības iestādes, kurā mācījies izglītojamais, saņemt informāciju par izglītojamā veselību, uzvedību un citiem apstākļiem, kuriem ir nozīme izglītības procesā. Līdz ar informācijas pieejamību ir jāatrunā nosacījumi informācijas lietošanai un konfidencialitātes jautājumi." lūdzam noteikt termiņu līdz 31.12.2023., jo pēc iespējas detalizētākas informācijas par izglītojamo pieejamība ir ļoti būtiska, lai gan novērstu vardarbības gadījumus, gan nodrošinātu labākās pieejas rašanu izglītojamam;
3) darbībai "Nepieciešami grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 1. aprīļa noteikumos Nr. 173 ”Noteikumi par kārtību, kādā apgūst speciālās zināšanas bērnu tiesību aizsardzības jomā, šo zināšanu saturu un apjomu” nosakot, ka tiek izstrādāta pedagogiem paredzēta programma bērnu tiesību aizsardzības jautājumos un noteiktas prasības programmas īstenošanai un zināšanu pilnveidei." lūdzam noteikt termiņu līdz 30.06.2024.
4) darbībai "Ievērojot, ka nav izstrādāta vienota metodoloģija visu vardarbības veidu novēršanai izglītības vidē, paplašināt Vadlīnijas ņirgāšanās mazināšanai, attiecīgi izveidojot aptverošas vadlīnijas/metodoloģiju vardarbības novēršanai izglītības vidē. Ievērojot minēto, ir papildināmas rekomendācijas sadarbībai ar vecākiem." lūdzam noteikt termiņu līdz 31.12.2023., jo metodoloģija vardarbības novēršanai ir nepieciešama steidzami.
5) darbībai "Izstrādāt vienotu vardarbības gadījumu monitoringa sistēmu, lai nodrošinātu nepārtrauktu datu un informācijas ieguvi, uzkrāšanu, apkopošanu un analīzi." lūdzam noteikt termiņu līdz 31.08.2024., lai no nākamā mācību gada būtu iespējams vismaz testa režīmā šādu sistēmu ieviest.
6) darbībai "Turpināt un paplašināt līdz šim īstenotos vardarbības mazināšanas preventīvos pasākumus, novēršot pārklāšanos un attīstot starpinstitūciju sadarbību, kā arī iekļaujot arī seksuālās vardarbības un kibervardarbības aspektus, tos skatot arī iekļaujošas izglītības attīstības kontekstā." lūdzam noteikt termiņu līdz 31.12.2023. (nosakot starpinstitūciju sadarbības shēmu un principus), pārējo tad var attīstīt un pilnveidot ikgadēji.
7) darbībai "Izstrādāt izmērāmus labvēlīgas skolas vides kritērijus, kuru ievērošana var pozitīvi ietekmēt arī situāciju emocionālās un fiziskās vardarbības jomā, izmantojot visas skolas pieeju, un izskatīt iespēju šo kritēriju iekļaušanai skolu akreditācijas sistēmā. Šis jautājums, tostarp, jārisina ziņojumā par iekļaujošu izglītību." lūdzam noteikt termiņu līdz 31.08.2024., lai no nākamā mācību gada šo varētu sākt vērtēt vismaz testa režīmā.
8) darbībai "Izstrādāt vardarbības situācijas risināšanas algoritmus iestādēm (izglītības iestādes un starpinstitucionālais līmenis)." lūdzam noteikt termiņu līdz 31.12.2023., jo šobrīd nav skaidra shēma, kā pedagogam, izglītības iestādes vadītājam rīkoties, pie kā vērsties.
9) darbībai "Integrēta, uz indivīda vajadzībām orientēta diagnostikas, profilakses aktivitāšu, konsultatīvo, agrīnās intervences un atbalsta pakalpojumu kopuma īstenošana bērnu attīstības vajadzību identificēšanai un savlaicīgam atbalstam." lūdzam noteikt termiņu ne ilgāk kā līdz 31.12.2024., jo 2024.gada sākumā noslēgsies darbs pie “Bērnu agrīnās attīstības skrīninga instrumentu komplekta” un “Pētījuma par sociālemocionālo, uzvedības un citu attīstības risku izplatību bērnu kohortā”. Tostarp, pētījumos tiks iegūta informācija par sociālemocionālo, uzvedības un citu attīstības risku izplatību bērnu vecumā no 1 līdz 6 gadiem. Uzskatām, ka nav pamata noteikt 6 gadu termiņu pakalpojumu kopuma īstenošanai, jo tiek izstrādāti diagnostikas rīki un pedagogiem jau šobrīd ir jāīsteno individuāla pieeja katram bērnam.
Piedāvātā redakcija
-