Projekta ID
25-TA-509Atzinuma sniedzējs
Konkurences padome
Atzinums iesniegts
07.05.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Konkurences padome (turpmāk – KP) ir izvērtējusi Ekonomikas ministrijas (turpmāk – EM) sagatavotos grozījumus Ministru kabineta 2015. gada 15. septembra noteikumos Nr. 524 "Kārtība, kādā nosaka, aprēķina un uzskaita katra dzīvojamās mājas īpašnieka maksājamo daļu par dzīvojamās mājas uzturēšanai nepieciešamajiem pakalpojumiem" (turpmāk – Noteikumu projekts) un iebilst pret Noteikumu projektu tālāku virzību, jo Noteikumu projekta anotācijā nav veikts pietiekams izvērtējums par Noteikumu projekta ietekmi uz konkurenci, kā arī ekonomisko ieguvumu un to samērīgu ietekmi uz tirgu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
KP norāda, ka Patērētāju tiesību aizsardzības centra (turpmāk – PTAC) veiktā pētījuma ietvaros identificētās problēmas tās vērtējumā iespējams novērst arī uzlabojot kontroles mehānismus par laboratorijām, kas ir tiesīgas veikt ūdens patēriņa skaitītāju verifikāciju, izstrādājot kritērijus skaitītāju atkārtotai verifikācijai, proti, ierobežojot reižu skaitu, cik lietots skaitītājs var tikt atkārtoti verificēts vai ieviešot ūdens patēriņa skaitītāja derīguma termiņu, ņemot vērā ražošanas gadu, u.c. iespējamie risinājumi.
KP arī norāda, ka nav veikts izvērtējums, cik iespējamais ekonomiskais ieguvums (nav izmaksas par skaitītāju verifikāciju, samazinās ūdens zudumi) ir proporcionāls ar izdevumiem, kas radīsies, pārejot uz attālināti nolasāmiem skaitītājiem, ņemot vērā to uzstādīšanas izmaksas, skaitītāju veidu, ja tiek veikta arī skaitītāja nomaiņa (ultraskaņas ūdens patēriņa skaitītājs ir būtiski dārgāks par mehānisko ūdens patēriņa skaitītāju), kā arī izmaksām, kas būs par skaitītāja rādījumu attālināto nolasīšanu. Līdz ar to KP aicina EM veikt un iekļaut anotācijā ekonomisko izvērtējumu, kā arī anotācijā iekļaut analīzi, vai konkrētajā situācijā Noteikumu projekta mērķi nevar sasniegt ar citiem, mazāk konkurenci ierobežojošiem līdzekļiem.
KP arī norāda, ka nav veikts izvērtējums, cik iespējamais ekonomiskais ieguvums (nav izmaksas par skaitītāju verifikāciju, samazinās ūdens zudumi) ir proporcionāls ar izdevumiem, kas radīsies, pārejot uz attālināti nolasāmiem skaitītājiem, ņemot vērā to uzstādīšanas izmaksas, skaitītāju veidu, ja tiek veikta arī skaitītāja nomaiņa (ultraskaņas ūdens patēriņa skaitītājs ir būtiski dārgāks par mehānisko ūdens patēriņa skaitītāju), kā arī izmaksām, kas būs par skaitītāja rādījumu attālināto nolasīšanu. Līdz ar to KP aicina EM veikt un iekļaut anotācijā ekonomisko izvērtējumu, kā arī anotācijā iekļaut analīzi, vai konkrētajā situācijā Noteikumu projekta mērķi nevar sasniegt ar citiem, mazāk konkurenci ierobežojošiem līdzekļiem.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
KP vērtējumā Noteikumu projekta plānotās izmaiņas – tas, ka turpmāk dzīvokļu īpašnieku kopībām būs jālemj par vienotu skaitītāju uzstādīšanu (nevis katrs dzīvokļu īpašnieks kā tas ir noteikts šobrīd spēkā esošajos noteikumos) sekmēs, ka dzīvokļu īpašnieku kopībām būs būtiski iegūt kvalitatīvi veiktas tirgus izpētes un konkurētspējīgus piedāvājumus. KP norāda, ka nav saprotams, vai ir veikts izvērtējums vai sagaidāms, ka māju apsaimniekotāji vai pašas dzīvokļu īpašnieku kopības būs spējīgas tādus iegūt.
KP norāda, ka no anotācijā minētā, ka “izvēloties skaitītājus, ņem vērā pārvaldnieka sagatavoto ekonomisko pamatojumu par iespēju skaitītājus aprīkot ar attālinātās nolasīšanas funkciju. Ekonomiskā pamatojuma izvērtējumu pārvaldnieks veic ievērojot, Ministru kabineta 2020. gada 10. decembra noteikumos Nr. 730 "Ekspluatējamu ēku energoefektivitātes minimālās prasības"” nav secināms kā EM veikusi pārbaudi par namu apsaimniekotāju/ pārvaldnieku spēju šādus ekonomiskos pamatojumus sagatavot.
KP arī norāda, ka tās vērtējumā Noteikumu projekts būtiski ietekmē privātpersonu brīvību pašiem izvēlēties piemērotāko vienotas ūdens patēriņa uzskaites sistēmu, kas var iekļaut arī verifikācijas izmantošanu skaitītājiem. Ņemot vērā minēto, KP lūdz pamatot izvēlētā risinājuma atbilstību samērīguma principam.
KP norāda, ka no anotācijā minētā, ka “izvēloties skaitītājus, ņem vērā pārvaldnieka sagatavoto ekonomisko pamatojumu par iespēju skaitītājus aprīkot ar attālinātās nolasīšanas funkciju. Ekonomiskā pamatojuma izvērtējumu pārvaldnieks veic ievērojot, Ministru kabineta 2020. gada 10. decembra noteikumos Nr. 730 "Ekspluatējamu ēku energoefektivitātes minimālās prasības"” nav secināms kā EM veikusi pārbaudi par namu apsaimniekotāju/ pārvaldnieku spēju šādus ekonomiskos pamatojumus sagatavot.
KP arī norāda, ka tās vērtējumā Noteikumu projekts būtiski ietekmē privātpersonu brīvību pašiem izvēlēties piemērotāko vienotas ūdens patēriņa uzskaites sistēmu, kas var iekļaut arī verifikācijas izmantošanu skaitītājiem. Ņemot vērā minēto, KP lūdz pamatot izvēlētā risinājuma atbilstību samērīguma principam.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
KP norāda, ka pastāv augsta varbūtība, ka lielāki māju apsaimniekotāji varēs iegūt konkurētspējīgāku cenu piedāvājumu salīdzinājumā ar mazākiem (iegādājoties skaitītājus lielākā apjomā), kas var būtiski ietekmēt gan dzīvokļu īpašnieku kopību izmaksas, piemēram, mazāk attīstītās lauku teritorijās tās var būt būtiski augstākas salīdzinājumā ar lielām pilsētām.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Iebildums
KP norāda, ka nav pilnvērtīgi izanalizēta ietekme uz tirgu, t.sk. pašreizējiem tirgus dalībniekiem – juridiskām personām, kas veic skaitītāju uzstādīšanu, juridiskām personām, kas veica skaitītāju verifikāciju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Iebildums
KP norāda, ka nav pilnvērtīgi izanalizētas izmaksas un to ietekme uz tirgu, t.sk. administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām.
KP vērtējumā Noteikumu projekta plānotās izmaiņas – tas, ka turpmāk dzīvokļu īpašnieku kopībām būs jālemj par vienotu skaitītāju uzstādīšanu (nevis katrs dzīvokļu īpašnieks kā tas ir noteikts šobrīd spēkā esošajos noteikumos) sekmēs, ka dzīvokļu īpašnieku kopībām būs būtiski iegūt kvalitatīvi veiktas tirgus izpētes un konkurētspējīgus piedāvājumus. KP norāda, ka nav saprotams, vai ir veikts izvērtējums vai sagaidāms, ka māju apsaimniekotāji vai pašas dzīvokļu īpašnieku kopības būs spējīgas tādus iegūt.
KP arī norāda, ka pastāv augsta varbūtība, ka lielāki māju apsaimniekotāji varēs iegūt konkurētspējīgāku cenu piedāvājumu salīdzinājumā ar mazākiem (iegādājoties skaitītājus lielākā apjomā), kas var būtiski ietekmēt gan dzīvokļu īpašnieku kopību izmaksas, piemēram, mazāk attīstītās lauku teritorijās tās var būt būtiski augstākas salīdzinājumā ar lielām pilsētām.
KP arī norāda, ka nepieciešams veikt izvērtējumu kā plānotās izmaiņas ietekmēs dzīvokļu īpašnieku kopību iespēju veikt apsaimniekotāja nomaiņu, proti, ņemot vērā izstrādātos tehnoloģiskos risinājumus skaitītāju attālinātai nolasīšanai.
KP norāda, ka ir būtiski, lai netiktu ierobežota konkurence ne tikai skaitītāju uzstādīšanas pakalpojumā, bet arī skaitītāju nolasīšanas pakalpojumā. KP arī norāda, ka nav pieļaujama situācija, ka izvēloties nomainīt apsaimniekotāju dzīvokļu īpašnieku kopības var būt spiestas lemt par jaunu attālināti nolasāmo skaitītāju iegādi un uzstādīšanu.
KP vērtējumā Noteikumu projekta plānotās izmaiņas – tas, ka turpmāk dzīvokļu īpašnieku kopībām būs jālemj par vienotu skaitītāju uzstādīšanu (nevis katrs dzīvokļu īpašnieks kā tas ir noteikts šobrīd spēkā esošajos noteikumos) sekmēs, ka dzīvokļu īpašnieku kopībām būs būtiski iegūt kvalitatīvi veiktas tirgus izpētes un konkurētspējīgus piedāvājumus. KP norāda, ka nav saprotams, vai ir veikts izvērtējums vai sagaidāms, ka māju apsaimniekotāji vai pašas dzīvokļu īpašnieku kopības būs spējīgas tādus iegūt.
KP arī norāda, ka pastāv augsta varbūtība, ka lielāki māju apsaimniekotāji varēs iegūt konkurētspējīgāku cenu piedāvājumu salīdzinājumā ar mazākiem (iegādājoties skaitītājus lielākā apjomā), kas var būtiski ietekmēt gan dzīvokļu īpašnieku kopību izmaksas, piemēram, mazāk attīstītās lauku teritorijās tās var būt būtiski augstākas salīdzinājumā ar lielām pilsētām.
KP arī norāda, ka nepieciešams veikt izvērtējumu kā plānotās izmaiņas ietekmēs dzīvokļu īpašnieku kopību iespēju veikt apsaimniekotāja nomaiņu, proti, ņemot vērā izstrādātos tehnoloģiskos risinājumus skaitītāju attālinātai nolasīšanai.
KP norāda, ka ir būtiski, lai netiktu ierobežota konkurence ne tikai skaitītāju uzstādīšanas pakalpojumā, bet arī skaitītāju nolasīšanas pakalpojumā. KP arī norāda, ka nav pieļaujama situācija, ka izvēloties nomainīt apsaimniekotāju dzīvokļu īpašnieku kopības var būt spiestas lemt par jaunu attālināti nolasāmo skaitītāju iegādi un uzstādīšanu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Iebildums
KP norāda, ka šobrīd publiski pieejama informācija par SIA “Rīgas namu pārvaldnieks” (turpmāk – RNP) rīkoto iepirkumu “Ultraskaņas ūdens patēriņa skaitītāju ar attālinātās datu un radījumu nolasīšanas iespēju iegāde, uzstādīšana un iestatīšana (Nr. SIA RNP 2025/9)” (turpmāk – Iepirkums), kur var secināt, ka RNP aptuveni plāno iepirkt vienu attālināti nolasāmo ūdens skaitītāju par ~80,00 EUR, kas KP vērtējumā ir būtiskas izmaksas, ievērojot līdzšinējās skaitītāju izmaksas. KP vērtējumā RNP Iepirkumu var vērtēt kā indikatīvu rādītāju tirgus tendencēm. Ņemot vērā minēto, KP norāda, ka ir būtiski, lai EM piedāvātu dažādus iespējamos grozījumu modeļus, tostarp pie izmaksām iekļautu arī izmaksas kas radīsies par datu nolasīšanu. KP aicina salīdzinoši izvērtēt izmaksas par skaitītāju verifikāciju ar izmaksām par skaitītāju attālinātu nolasīšanu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Iebildums
Ņemot vērā, ka Noteikumu projekts paredz būtiskas izmaiņas, KP aicina EM iegūt un izvērtēt komersantu un ietekmēto tirgus dalībnieku viedokli par grozījumu nepieciešamību un to būtisko ietekmi uz konkurenci.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Konkurences padome (turpmāk – KP) ir izvērtējusi Ekonomikas ministrijas (turpmāk – EM) sagatavotos grozījumus Ministru kabineta 2015. gada 15. septembra noteikumos Nr. 524 "Kārtība, kādā nosaka, aprēķina un uzskaita katra dzīvojamās mājas īpašnieka maksājamo daļu par dzīvojamās mājas uzturēšanai nepieciešamajiem pakalpojumiem" (turpmāk – Noteikumu projekts) un iebilst pret Noteikumu projektu tālāku virzību, jo Noteikumu projekta anotācijā nav veikts pietiekams izvērtējums par Noteikumu projekta ietekmi uz konkurenci, kā arī ekonomisko ieguvumu un to samērīgu ietekmi uz tirgu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
KP iebilst pret līdzšinējā 6.1 punkta plānotot redakciju, kā arī 6.2, 6.3 un 7.punkta svītrošanu, jo paredzētās izmaiņas kopumā nepamatoti būtiski ietekmē privātpersonu - dzīvojamās mājas īpašnieku brīvību pašiem izvēlēties piemērotāko ūdens patēriņa uzskaites sistēmu, kas, t.sk. var iekļaut arī verifikācijas izmantošanu skaitītājiem. Neredzam pamatu, kāpēc līdzšinējā sistēma nevar pastāvēt paralēli vienotajai ūdens uzskaites sistēmai, ņemot vērā, ka Noteikumu projekts paredz ierobežot ūdens patēriņa skaitītāja lietošanas ilgumu.
Noteikumu projekts ar kuru tiek noteikta vienota ūdens patēriņa skaitītāju uzskaites sistēma visiem mājas īpašniekiem kopā, ilgtermiņā negatīvi varētu ietekmēt patērētāju izvēles brīvību. Dzīvokļu īpašnieki pirmšķietami būs atkarīgai no vienas sistēmas un pakalpojuma sniedzēja darbībām, t.sk. nosakot pakalpojuma cenas un nodrošinot pakalpojuma kvalitāti. Vienlaikus tiek ierobežotas arī patērētāja iespējas pārslēgties uz citu pakalpojumu sniedzēju pakalpojumiem, jo vienota attālinātā ūdens uzskaites sistēma šādu iespēju neparedz.
Tāpat plānotie grozījumi pirmšķietami varētu veicināt vienas noteiktas sistēmas ieviešanu visās konkrētā pārvaldnieka mājās, lai nodrošinātu saskaņotību un efektivitāti (kas paredzama, piemēram, lai optimizētu resursus). Šādā gadījumā konkurence starp ūdens patēriņa uzskaites sistēmām var kļūt ierobežota vai izslēgta, jo viena konkrēta sistēma būs viena apsaimniekotēja ietvaros. Minētais kopumā var samazināt konkurenci tirgū.
KP nenoliedz nepieciešamību ieviest attālinātu ūdens uzskaites sistēmu, taču šāda mērķa sasniegšanai ir jābūt samērīgai attiecībā pret tirgus dalībniekiem, neierobežojot konkurenci. Līdz ar to KP neredz pamatu līdzšinējās sistēmas pastāvēšanai paralēli vienotajai ūdens patēriņa sistēmai, paredzot ūdens patēriņa skaitītāja lietošanas ilguma ierobežošanu. Tādējādi nodrošinot patērētāju brīvību izvēlēties sev tīkamāko ūdens patēriņa skaitītāju sistēmu.
Noteikumu projekts ar kuru tiek noteikta vienota ūdens patēriņa skaitītāju uzskaites sistēma visiem mājas īpašniekiem kopā, ilgtermiņā negatīvi varētu ietekmēt patērētāju izvēles brīvību. Dzīvokļu īpašnieki pirmšķietami būs atkarīgai no vienas sistēmas un pakalpojuma sniedzēja darbībām, t.sk. nosakot pakalpojuma cenas un nodrošinot pakalpojuma kvalitāti. Vienlaikus tiek ierobežotas arī patērētāja iespējas pārslēgties uz citu pakalpojumu sniedzēju pakalpojumiem, jo vienota attālinātā ūdens uzskaites sistēma šādu iespēju neparedz.
Tāpat plānotie grozījumi pirmšķietami varētu veicināt vienas noteiktas sistēmas ieviešanu visās konkrētā pārvaldnieka mājās, lai nodrošinātu saskaņotību un efektivitāti (kas paredzama, piemēram, lai optimizētu resursus). Šādā gadījumā konkurence starp ūdens patēriņa uzskaites sistēmām var kļūt ierobežota vai izslēgta, jo viena konkrēta sistēma būs viena apsaimniekotēja ietvaros. Minētais kopumā var samazināt konkurenci tirgū.
KP nenoliedz nepieciešamību ieviest attālinātu ūdens uzskaites sistēmu, taču šāda mērķa sasniegšanai ir jābūt samērīgai attiecībā pret tirgus dalībniekiem, neierobežojot konkurenci. Līdz ar to KP neredz pamatu līdzšinējās sistēmas pastāvēšanai paralēli vienotajai ūdens patēriņa sistēmai, paredzot ūdens patēriņa skaitītāja lietošanas ilguma ierobežošanu. Tādējādi nodrošinot patērētāju brīvību izvēlēties sev tīkamāko ūdens patēriņa skaitītāju sistēmu.
Piedāvātā redakcija
-
