Atzinums

Projekta ID
24-TA-1012
Atzinuma sniedzējs
Akciju sabiedrība "Gaso"
Atzinums iesniegts
05.11.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 2. un 3.punkts būtiski samazina šobrīd noteiktās prasības atļautās maksimālās slodzes samazinājuma pieteikšanai, radot iespēju pieteikt slodzes izmaiņas vairākas reizes gadā, kā arī atceļot slodzes samazinājuma robežas.
Gaso vērš uzmanību uz to, ka atļautās maksimālas slodzes maiņa un atļautās maksimālās slodzes pieteikšana nav viens un tas pats. Atļautās maksimālās slodzes maiņa administratīvi tehniski pielīdzināma jauna dabasgāzes pieslēguma izveidošanai, jo var būt saistīta ar jauna pieslēguma projekta izstrādāšanu, kā arī savādāka komerciālās uzskaites mēraparāta (skaitītāja) uzstādīšanu. Atļautās maksimālas slodzes maiņu skaits nav ierobežots un var būt veikts vairākas reizes gadā vai pat mēnesī. Savukārt atļautās maksimālās slodzes pieteikšana tika ieviesta pēc Gaso iniciatīvas un tās galvenais mērķis bija vērsts uz “lielo” dabasgāzes lietotāju pasargāšanu no finansiāla trieciena laikā, kad tika ieviesta sadales sistēmas pakalpojuma tarifa fiksētā daļa, kas bija tieši pakārtota atļautās maksimālās slodzes lielumam. Ņemot vērā, ka vēsturiski bija izveidojusies situācija, ka rūpnieciskie lietotāji izvēlējušies atļauto maksimālo slodzi ar ievērojamo rezervi, sadales sistēmas pakalpojuma tarifa fiksētās daļas ieviešana varēja radīt “lielajiem” lietotājiem ievērojamu finansiālo slogu. Lai izvairītos no iepriekš aprakstītās situācijas, speciāli lietotājiem ar atļauto maksimālo slodzi virs 65 m3/h, tika ieviesta atļautās maksimālās slodzes samazināšanas maksimāli vienkāršota procedūra, tas ir uz iesnieguma pamata, bez jauna pieslēguma projekta izstrādāšanas un skaitītāja maiņas. Lai nodrošinātu drošu dabasgāzes lietošanu, kvalitatīvu patērētās dabasgāzes uzskaiti, kā arī izvairītos no ļaunprātīgas vienkāršotas procedūras izmantošanas, lietotājam, kas vēlējās pieteikt atļautās maksimālās slodzes samazināšanu (vienkāršotas procedūras ietvaros), tika izstrādātas un ietvertas normatīvajā regulējumā (Ministru kabineta 2017.gada 7.februāra noteikumu Nr.78 “Dabasgāzes tirdzniecības un lietošanas noteikumi” (turpmāk – MK 78.noteikumik) 4.1 un 4.2 punktā) attiecīgas prasības. Ja daļa no iepriekš atrunātām prasībām tiek atceltas, tas nenovēršami apdraudēs dabasgāzes lietošanas drošību, patērētās dabasgāzes uzskaites kvalitāti vai atļautās maksimālās slodzes samazināšanas vienkāršotas procedūras izmantošanas godprātīgumu.
Ievērojot minēto, Gaso neatbalsta noteikumu projektā paredzētās izmaiņas MK 78.noteikumu 4.1 un 4.2 punktos un aicina tos atstāt pašreizējā spēkā esošajā redakcijā.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam skatīt iebildumu par 2.punktu
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 4.punkts paredz papildināt noteikumus ar 33.3.apakšpunktu piešķirot tiesību dabasgāzes tirgotājam vienpusēji lauzt ar lietotāju noslēgto dabasgāzes tirdzniecības līgumu, gadījumos, ja dabasgāzes tirgotājs no lietotāja vai sadales sistēmas operatora ir saņēmis informāciju par dabasgāzes piegādes pārtraukšanu attiecīgajā gazificētajā objektā.
Gaso vērš uzmanību uz to, ka dabasgāzes piegādes pārtraukšanas iemesli var būt dažādi, piemēram, gāzes piegādes pārtraukšana pēc lietotāja lūguma uz remonta darbu laiku gazificētajā objektā vai laiku, kamēr gāzes mēraparāti ir verificēšanā, vai remontdarbi sadales sistēmas infrastruktūrā. Piemēros minētie gadījumi nevar būt par pamatu vienpusējai dabasgāzes tirdzniecības līguma laušanai no tirgotāja puses. Tāpēc noteikumu projekta 4.punktā paredzētais grozījums būtu precizējams skaidri atrunājot kāda rakstura dabasgāzes piegādes pārtraukumi var būt par pamatu vienpusējai dabasgāzes tirdzniecības līguma laušanai.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 19.punkts papildina MK 78.noteikumus ar 97.13.apakšpunktu, kas ir vērsts uz lietotāja negodprātīgas rīcības nepieļaušanu, kas ir saistīta ar manipulēšanu ar patērētās dabasgāzes datiem, pielāgojot tos dabasgāzes cenu svārstībām (lietotājs apzināti sniedz patiesībai neatbiulstošu  informāciju, ka dabasgāze gazificētajā objektā tika aktīvi lietota mēnešos, kad dabasgāzes cena bija zema. Savukārt mēnešos, kad dabasgāzes cena bijusi augsta, dabasgāze nav lietota vai lietota minimāli).
Konceptuāli atbalstot noteikumu projektā paredzēto ieceri, Gaso aicina papildus ieviest regulējumā divus precizējumus:
Pirmkārt, iecerēto regulējumu vajadzētu attiecināt tikai uz gazificētiem objektiem ar neikdienas uzskaites vietām, tas ir gazificētiem objektiem, kas nav aprīkoti ar telemetrijas sistēmām. Uz gazificētiem objektiem, kur ir uzstādītas telemetrijas sistēmas projektā paredzētas prasības attiecināšana nebūtu lietderīga, jo precīzu informāciju par dabasgāzes patēriņa datiem sadales sistēmas operators iegūst attālināti, bez lietotāja dalības.
Otrkārt, sadales sistēmas operatoram informāciju par profilam neatbilstošu dabasgāzes patēriņu ir jāiegūst maksimāli savlaicīgi, lai iespējami precīzi varam noteikt intensīva dabasgāzes patēriņa periodā patērētās dabasgāzes apjomu, izslēdzot jebkādu negodprātīgas manipulēšanas iespēju ar dabasgāzes patēriņa datiem.
 
Piedāvātā redakcija
Ievērojot minēto Gaso ierosina MK 78.noteikumu 97.13.apakšpunktu izteikt šādā redakcijā:
"97.13. informēt sadales sistēmas operatoru par laika periodu, kad plānotais dabasgāzes patēriņš lietotāja objektā, kas nav ikdienas uzskaites vieta, būs neatbilstošs gazificētā objekta patēriņa profilam attiecīgajā laika periodā. Lietotājs iesniedz sadales sistēmas operatoram komercuzskaites mēraparāta rādījumu ne vēlāk, kā vienu darba dienu pirms laika perioda sākuma, kad plānots lietotāja objektam neatbilstošs patēriņa profils attiecīgajā periodā, kā arī iesniedz sadales sistēmas operatoram komercuzskaites mēraparāta rādījumu nākamajā darba dienā pēc laika perioda noslēguma, kad plānots lietotāja objektam neatbilstošs patēriņa profils. Ar lietotāja objektam neatbilstošu patēriņa profilu attiecīgajā laika periodā saprot dabasgāzes patēriņa pieaugumu par vismaz 50%, salīdzinājumā ar to pašu laika periodu pirms gada.".
 
5.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 25.punkts paredz izteikt jaunā redakcijā MK 78.noteikumu 109.punktu. Minētā grozījuma rezultātā sadales sistēmas operatoram vai pārvades sistēmas operatoram dabasgāzes piegādi objektam būs jāatjauno piecu darba dienu laikā, ja dabasgāzes tirgotājs vai pēdējās garantētās piegādes sniedzējs rakstveidā paziņos, ka lietotājs ir samaksājis par patērēto dabasgāzi un sistēmas pakalpojumiem (109.2.apakšpunkts).
Gaso vērš uzmanību uz to, ka pēdējās garantētās piegādes pakalpojumam ir pagaidu raksturs un tas tiek īstenots bez dabasgāzes tirdzniecības līguma. Ievērojot minēto nav juridiski korekti atjaunot dabasgāzes piegādi gazificētajam objektam, lai pēdējās garantētās piegādes pakalpojuma sniedzējs turpinātu sniegt specifisku pakalpojumu, bez attiecīga līguma, par dabasgāzes paaugstinātu cenu. Lai veicinātu juridiski korektu attiecību dibināšanu starp dabasgāzes tirgotāju un dabasgāzes lietotāju, lietotājam, kas gāzi saņēma pēdējās garantētās piegādes ietvaros dabasgāzes piegādes atjaunošana būtu īstenojama pēc attiecīgu parādu nomaksas un papildus dabasgāzes tirdzniecības līguma noslēgšanas.
Piedāvātā redakcija
Minētā regulējuma nodrošināšanai Gaso ierosina izteikt MK 78.noteikumu 109.2.apakšpunktu šādā redakcijā:
“109.2. pēc dabasgāzes tirgotāja vai pēdējās garantētās piegādes sniedzēja rakstveida paziņojuma saņemšanas šo noteikumu 106. punktā minētajā gadījumā, par veiktu samaksu par patērēto dabasgāzi, sniegtajiem sistēmas pakalpojumiem un citiem normatīvajos aktos noteiktajiem maksājumiem. Lai atjaunotu dabasgāzes piegādi lietotājam, kas saņēma dabasgāzi pēdējās garantētās piegādes pakalpojuma ietvaros, lietotājam papildus ir jānoslēdz dabasgāzes tirdzniecības līgums;”
 
6.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 28.punkts paredz izteikt jaunā redakcijā MK 78.noteikumu 125.punktu. Par punkta jauno redakciju Gaso izsaka šādus iebildumus:
Pirmkārt, punkta jauno redakciju ir jāsaskaņo ar MK 78.noteikumu 124.punkta jauno redakciju (noteikumu projekta 27.punkts), tas ir nosakot gazificētā objekta norēķinu periodā patērēto dabasgāzi kWh sistēmas operatoram ir jāņem vērā 124.punktā noteikto formulu.
Otrkārt, Gaso nevar atbalstīt pie norēķinu perioda patērētās dabasgāzes noteikšanas termina “mēnesis” aizstāšanu ar terminu “norēķinu periods”. Vēršam uzmanību uz to, ka par norēķinu perioda ilgumu lietotājs vienojas ar tirgotāju. Norēķinu perioda ilgums var būt īsāks vai garāks par vienu mēnesi. Tāpēc noteikumu projektā paredzētā termina “mēnesis” aizstāšana ar terminu “norēķinu periods” var veicināt atšķirīgu pieeju un atšķirīgus rezultātus veicot gazificētā objekta patērētās dabasgāzes aprēķinu. Papildus vēršam uzmanību uz to, ka pārvades sistēmas operators akciju sabiedrība “Conexus Baltic Grid” aprēķina un publicē tikai dienu un mēneša augstāko svērto siltumspēju.
 
Piedāvātā redakcija
Problēmas novēršanai Gaso aicina izteikt 125.punktu šādā redakcijā:
125. Gazificētajos objektos ar neikdienas uzskaites vietu norēķinu periodā patērēto dabasgāzi kWh sadales sistēmas operators nosaka izmantojot 124.punktā minēto formulu, pārrēķina piemērojot mēneša vidējo svērto gāzes augstāko siltumspēju siltumspējas zonā.".
 
7.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Gaso iebildumi par MK 78.noteikumu 125.punktu pilnībā ir attiecināmi arī uz MK 78.noteikumu 126.punktu, kura izteikšanu jaunā redakcijā paredz noteikumu projekta 29.punkts.
Piedāvātā redakcija
Regulējuma sakārtošanai Gaso aicina 126.punktu izteikt šādā redakcijā:
“126. Gazificētajos objektos ar ikdienas uzskaites vietu norēķinu periodā piegādātā dabasgāze kWh tiek noteikta izmantojot 124.punktā minēto formulu, pārrēķina piemērojot gāzes dienas vidējo svērto augstāko siltumspēju sadales sistēmas siltumspējas zonā un summējot katras gāzes dienas enerģijas daudzumus. Ja gazificētajos objektos ar ikdienas uzskaites vietu faktiski izmērīto dabasgāzes daudzumu gāzes dienā nebija iespējams noteikt, tad norēķinu periodā par dienām, kurās nebija izmērīts patērētais dabasgāzes daudzums, norēķinu periodā piegādātā dabasgāze kWh tiek noteikta izmantojot mēneša vidējo svērto gāzes augstāko siltumspēju siltumspējas zonā.”.
 
8.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Gaso aicina izvērtēt iespēju šo grozījumu ietvaros precizēt regulējumu, kas ir saistīts ar pēdējās garantētās piegādes nodrošināšanu. Spēkā esošais regulējums šobrīd paredz, ka pēdējā garantētā piegāde būtībā tiek nodrošināta divos gadījumos. Pirmkārt, kad lietotāja vienīgais dabasgāzes tirgotājs izbeidz dabasgāzes tirdzniecību. Otrkārt, gazificētā objekta īpašniekam, ja dabasgāze gazificētajā objektā tiek lietota bez dabasgāzes tirdzniecības līguma un sadales sistēmas operatoram nav nodrošināta iespēja atslēgt dabasgāzes piegādi. Abos gadījumos pēdējās garantētas piegādes pakalpojums tiek nodrošināts sešu mēnešu laikā. Pirmajā gadījumā sešu mēnešu pēdējās garantētās piegādes termiņš ir saprotams un loģisks, ko nevar teikt par otro gadījumu. Bieži vien lietotājs, kurš dabasgāzi patērē bez dabasgāzes tirdzniecības līguma, arī sešu mēnešu laikā nenodrošina iespēju sadales sistēmas operatora pārstāvim pārtraukt dabasgāzes piegādi, turpinot lietot dabasgāzi normatīvajos aktos neatrunātajā statusā. Ir sastopami arī gadījumi, kad sadales sistēmas operatora pārstāvim sešu mēnešu laikā izdodas iekļūt gazificētajā objektā, bet lietotājs tam neļauj pārtraukt dabasgāzes piegādi, argumentējot savu rīcību ar tiesībām pēdējās garantētās piegādes pakalpojumu saņemt sešu mēnešu laikā. Savukārt pēc sešu mēnešu termiņa notecējuma sadales sistēmas operatora pārstāvis vairāk netiek ielaists objektā dabasgāzes piegādes pārtraukšanai.
Šīs un līdzīgu situāciju novēršanai Gaso ierosina noteikumos paredzēt, ka sešu mēnešu ierobežojums pēdējās garantētās piegādes pakalpojuma saņemšanai ir attiecināms tikai uz gadījumiem, kad pakalpojums tiek nodrošināts sakarā ar vienīgā dabasgāzes tirgotāja tirdzniecības pārtraukšanu. Savukārt gadījumos, kad pēdējās garantētās piegādes pakalpojums tiek nodrošināts sakarā ar to, ka sadales sistēmas operatora pārstāvim netiek nodrošināta iespēja atslēgt dabasgāzes piegādi, pakalpojums tiek nodrošināts līdz brīdim, kad dabasgāzes piegāde objektā tiek pārtraukta vai tiek noslēgts dabasgāzes tirdzniecības līgums. Papildus būtu nepieciešams paredzēt sadales sistēmas operatoram tiesību, ja rodas šāda iespēja, pārtraukt dabasgāzes piegādi pirms sešu mēnešu notecējuma lietotājam, kas patērē dabasgāzi bez tirdzniecības līguma un izvairās no tādu apstākļu radīšanas, kas ļautu sadales sistēmas operatoram pārtraukt dabasgāzes piegādi.
 
Piedāvātā redakcija
Atrunātā regulējuma ieviešanai aicinām MK 78.noteikumu 64.punktu izteikt šādā redakcijā:
“64. Dabasgāzes piegādi pēdējās garantētās piegādes ietvaros nodrošina:
64.1. uz laiku, ne ilgāku par sešiem kalendāra mēnešiem, lietotājam, ja tam ir viens spēkā esošs dabasgāzes tirdzniecības līgums ar tirgotāju, kurš izbeidzis dabasgāzes tirdzniecību;
64.2. Gazificētā objekta īpašniekam līdz dabasgāzes piegādes pārtraukšanai vai tirdzniecības līguma noslēgšanai, ja dabasgāze gazificētajā objektā tiek lietota bez spēkā esoša dabasgāzes tirdzniecības līguma un lietotājs vai gazificētā objekta īpašnieks nav nodrošinājis iespēju sadales sistēmas operatoram pārtraukt dabasgāzes padevi gazificētajā objektā. Šajā apakšpunktā minētajā gadījumā Sadales sistēmas operatoram ir tiesības bez iepriekšējā brīdinājuma pārtraukt dabasgāzes padevi gazificētajā objektā.”.
 
9.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Aicinām svītrot noteikumu projekta 8.punktu, kas paredz izteikt noteikumu 80.punktu jaunā redakcijā. Aicinājums ir saistīts ar apstākli, ka pašreizējai situācijai nepieciešamā noteikumu 80.punkta redakcija jau ir panākta ar Ministru kabineta 2024.gada 27.februāra noteikumiem Nr.126 “Grozījumi Ministru kabineta 2017.gada 7.februāra noteikumos Nr.78 “Dabasgāzes tirdzniecības un lietošanas noteikumi””.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Ievērojot to, ka noteikumu projekta 11.punkts paredz MK 78.noteikumu 88.punkta jaunu redakciju, aktualitāti zaudējis MK 78.noteikumu 2.pielikums. Ierosinām noteikumu projekta ietvaros svītrot MK 78.noteikumu 2.pielikumu.
Piedāvātā redakcija
-