Atzinums

Projekta ID
24-TA-199
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
23.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
15.lp. Liepājas lidosta ir sertificēta komerciāliem lidojumiem. Lai arī regulāri komerciāli pārvadājumi sākoties Covid-19 pandēmijai tika pārtraukti, lidlaukam ir noteikts valsts nozīmes civilās aviācijas lidlauka statuss, kā arī tas ietilpst TEN-T visaptverošajā tīklā. Liepājas lidostas biznesa modelis ir reģionāla lidosta, kas nodrošina Kurzemes plānošanas reģiona, t.sk. galvenokārt Liepājas valstspilsētas un Dienvidkurzemes novada, sasniedzamību ar gaisa transportu reģionālās attīstības veicināšanai. Liepājas lidostas galvenā funkcija ir nodrošināt lidlauka pieejamību komerciālu regulāru un neregulāru pasažieru gaisa pārvadājumu veikšanai.

Iebildums
Ziņojumā nav valstiski definēts otra vienīgā sertificētā lidlauka izmantošanas potenciāls. Nav atbalstāms, ka Latvijas nacionālā aviosabiedrība veic regulāros lidojumus no/uz Palangas lidostu, bet neveic regulāros lidojumus uz otru vienīgo sertificēto lidostu Latvijā.

Priekšlikums
Lai nodrošinātu Latvijas civilās aviācijas ilgtspēju, nepieciešams pielietot pilnīgi integrēto modeli, kas ietver sertificēto lidostu reorganizāciju, pievienojot Liepājas lidostu Rīgas lidostai. Pēc reorganizācijas Liepājas lidlauks kļūst par Rīgas lidostas struktūrvienību, Liepājas lidosta kā juridiska persona beidz pastāvēt bez likvidācijas. Pilnīgi integrēto modeli izmanto daudzas ES dalībvalstis, tai skaitā Igaunija (5 civilās aviācijas lidlaukus apkalpo valstij piederoša komercsabiedrība) un Lietuva (3 civilās aviācijas lidlaukus apkalpo valstij piederoša komercsabiedrība). Kapitālsabiedrību reorganizācijia (pievienošana) jāietver divus posmus: Liepājas pašvaldībai piederošo kapitāla daļu nodošanu bez atlīdzības valstij (valsts kapitāla daļu turētājs ir Satiksmes ministrija); un kapitālsabiedrības pievienošanu (MK pieņem lēmumu par divu valsts īpašumā esošo kapitālsabiedrību reorganizāciju (pievienojot), Liepājas lidostas manta, tiesības un saistības pāriet Rīgas lidostai). Pievienojot kapitālsabiedrību, ir jāveic tirgus ekonomikas ieguldītāja ex ante novērtējums un attiecīgi jāsaņem Finanšu ministrijas atzinums par plānotās darbības atbilstību valsts atbalsta tiesiskajam regulējumam. Lidostu reorganizācija neietver valsts atbalstu, ja valsts rīkojas kā privātais ieguldītājs. Ja ex ante novērtējumā tiek secināts, ka lidostu reorganizācija nav iespējama atbilstoši tirgus ieguldītāja principam, plānotā reorganizācija ietver valsts atbalstu, kas ir paziņojams EK valsts atbalstu reglamentējošo normatīvo aktu noteiktajā kārtībā.
Īstenojot priekšlikuma 1. punktā minēto, Rīgas starptautiskajai lidostai nepieciešams panākt vienošanos ar Air Baltic par lidojumu paketes izveidi, lidojumiem uz/no Rīgas pievienojot regulāros savienojošos reisus no/uz Liepāju vismaz reizi dienā.
 

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
34.lp. Ir jānodrošina iespēja izmantot publiskās privātās partnerības modeli (turpmāk- PPP) (anglu val. - public and private partnership), kā arī iespēja piesaistīt finanšu resursus izmantojot piekļuvi finanšu tirgiem, privāto investīciju piesaisti un dotāciju vai subsīdiju meklēšanu no starptautiskām organizācijām vai fondiem, kas vērsti uz ilgtspējīgu attīstību.

Priekšlikums
Ņemot vērā komerclidojumiem atbilstošu lidlauku augstās investīciju izmaksas ir jāparedz atbilstoša un pietiekama finansējuma pieejamība, kas bez ES līdzekļiem nav iespējams.
Priekšlikums aizstāt “vai fondiem” ar “ES struktūrfondiem”:

“Ir jānodrošina iespēja izmantot publiskās privātās partnerības modeli (turpmāk- PPP) (anglu val. - public and private partnership), kā arī iespēja piesaistīt finanšu resursus izmantojot piekļuvi finanšu tirgiem, privāto investīciju piesaisti un dotāciju vai subsīdiju meklēšanu no starptautiskām organizācijām un ES struktūrfondiem, kas vērsti uz ilgtspējīgu attīstību.”


 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
20.lp. Aviācijas nozares stratēģiskais mērķis ir – attīstot ilgtspējīgus aviopārvadājumus, nodrošināt Latvijas starptautisko un iekšzemes savienojamību, pieeju eksporta tirgiem un veicināt daudzveidīgu uzņēmējdarbību.
Pamatojoties uz izvirzīto aviācijas nozares misiju un vīziju, tiek noteikti šādi aviācijas nozares ilgtermiņa valsts politikas plānošanas rezultāti:
     1. Paplašināta Latvijas savienojamība;
     2. Veicināta aviācijas nozares pakalpojumu daudzveidība un inovācijas;
     3. Īstenota aviācijas nozares klimatneitralitāte;
     4. Attīstīta civilmilitārā sadarbība.


Priekšlikums
Izvērtējot konceptuālo ziņojumu, kas paredz aviācijas nozares attīstību Latvijā, tostarp aviopārvadājumu (pasažieru un kravas pārvadājumu) pieaugumu saskaņā ar Ziņojumā noteikto stratēģisko mērķi: “Attīstīt ilgtspējīgus aviopārvadājumus, nodrošināt Latvijas starptautisko un iekšzemes savienojamību, pieeju eksporta tirgiem un veicināt daudzveidīgu uzņēmējdarbību”, secināms, ka pie plānotās attīstības, visdrīzāk, pieaugs trokšņa piesārņojums, līdz ar to priekšlikums Ziņojumā ietvert nosacījumu, ka pie plānotās aviācijas nozares attīstības tiek paredzētas rīcības, pasākumi trokšņa piesārņojuma no gaisa satiksmes mazināšanai, ar mērķi mazināt ietekmi uz vidi un cilvēku veselību.
Atzīmējams, ka trokšņa piesārņojums var būtiski ietekmēt vidi un cilvēku veselību, līdz ar to trokšņa piesārņojuma līmeņa novērtēšana un mazināšana ir būtiska pie aviācijas nozares attīstības.
Norādāms, ka plānošanas dokumentā “Transporta attīstības pamatnostādnes 2022. -2027.gadam” attiecībā uz aviācijas nozari ir iekļauti šādi pasākumi: attīstīt Rīgu kā nozīmīgu Ziemeļeiropas aviācijas mezglu, nodrošināt pieaugošajām vides un drošības prasībām atbilstošu gaisa satiksmes vadības infrastruktūru, veicināt reģionālo lidostu attīstību, attīstīt Latvijas transporta un loģistikas pakalpojumu eksporta potenciālu, īstenot pasākumus trokšņa piesārņojuma samazināšanai, kā arī veicināt alternatīvo degvielu, tajā skaitā ūdeņraža degvielas, izmantošanu aviācijā (https://likumi.lv/ta/id/327053), līdz ar to nosacījums par trokšņa piesārņojuma līmeņa novērtēšanu un samazināšanu pie aviācijas nozares attīstības būtu iekļaujams Ziņojumā.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Priekšlikums
17.lp. Savukārt, valsts loma reģionālās aviācijas attīstībā ir sniegt atbalstu reģionālo lidojumu un aviācijas savienojamības attīstībai, kas ietver dažādas iniciatīvas un atbalsta veidus, lai garantētu efektīvu, ilgtspējīgu un pieejamu aviācijas infrastruktūru visā valsts teritorijā, kur savienojamība ar citiem sabiedriskā transporta veidiem nav mazāka par divām stundām. Tai skaitā, ir jāsniedz atbalsts maršrutu plānošanā un koordinēšanā, veicinot to, ka reģionālie lidlauki tiek integrēti valsts un starptautiskajā gaisa transporta tīklā.

Priekšlikums
Konkretizēt teikumu, aizstājot vārdu “reģionālo” ar vārdu “regulāro”.

“Savukārt, valsts loma reģionālās aviācijas attīstībā ir sniegt atbalstu regulāro lidojumu un aviācijas savienojamības attīstībai, kas ietver dažādas iniciatīvas un atbalsta veidus, lai garantētu efektīvu, ilgtspējīgu un pieejamu aviācijas infrastruktūru visā valsts teritorijā, kur savienojamība ar citiem sabiedriskā transporta veidiem nav mazāka par divām stundām. Tai skaitā, ir jāsniedz atbalsts maršrutu plānošanā un koordinēšanā, veicinot to, ka reģionālie lidlauki tiek integrēti valsts un starptautiskajā gaisa transporta tīklā.”
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk