Atzinums

Projekta ID
22-TA-1600
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
08.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot to, ka noteikumu projekta 6.punktā ir noteikts, ka: “Investīcijas ietvaros netiek atbalstītas projekta iesniedzēja aktivitātes, kurām atbalsts ir kvalificējams kā komercdarbības atbalsts. Investīcijas ietvaros atbalsts tiek piešķirts pašvaldības funkcijas iedzīvotāju izglītības nodrošināšanai īstenošanai un no šīs funkcijas izrietošo pārvaldes uzdevumu izpildei.”, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar normu, kas nosaka, ka gadījumā, ja pārvaldes uzdevumu izpildītājs nodarbojas arī ar saimniecisko darbību, tam ir jānodrošina izmaksu un darbību nošķiršana, lai nodrošinātu, ka publiskais finansējums, kas sniegts bezemisiju transportlīdzekļu iegādei un elektrouzlādes infrastruktūras izveidošanai, nešķērssubsidē saimniecisko darbību.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 7.punktu atbilstoši Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (C/2016/2946) 207.punktam. Vēršam uzmanību, ka minētajā Eiropas Komisijas paziņojumā kā papildinoša saimnieciskā darbība netiek uzskatīta darbība, kas ir “pastarpināti saistīta” ar infrastruktūras galveno nesaimniecisko izmantojumu, bet gan tāda, kas ir “tieši saistīta ar infrastruktūras ekspluatāciju un tai nepieciešama vai nesaraujami saistīta ar tās galveno nesaimniecisko izmantojumu”. Lūdzam atbilstoši precizēt arī anotācijā ietverto skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 10.punktu, skaidri norādot, kāds ir iespējamais viena avansa maksājuma apjoms (atbilstoši Atveseļošanas fonda vadlīnijām avansa maksājumu var plānot ne lielāku kā 30%).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atsevišķu rādītāju redakcijas atšķiras no Padomes īstenošanas lēmumā par Latvijas Atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu un Darbību kārtībā ietvertajām rādītāju redakcijām. Iespēju robežās aicinām salāgot noteikumu projekt 11.punktā ietverto rādītāju redakcijas atbilstoši iepriekš minētajiem dokumentiem. Tāpat vēršam uzmanību, ka informācija par rādītāju izpildi būs jānodrošina atbilstoši iepriekš minētajiem dokumentiem. 
Attiecīgi, atbilstoši iepriekš minētajos dokumentos noteiktajam, 3.1.1.6.i. investīcijas ietvaros ir sasniedzami šādi rādītāji:
- atskaites punkts (107) "Ir pieņemta atbalsta programma pašvaldību funkciju veikšanai un transportlīdzekļu iegādei publisko pakalpojumu sniegšanai" (līdz 2022.g. 4.cet.);
- uzraudzības rādītājs (107.1) "Ir izraudzīti galasaņēmēji" (līdz 2023.g. 4.cet.);
- mērķa rādītājs (108) "Finansējuma apjoms saskaņā ar līgumiem, kas noslēgti par elektroautobusu iegādi pašvaldības funkciju veikšanai un publisko pakalpojumu sniegšanai", 9 500 000 euro (līdz 2024.g. 4.cet.);
- mērķa rādītājs (109) "Iegādāto elektrisko skolas autobusu skaits", 15 (līdz 2025.g.4. cet.).

Tāpat lūdzam papildināt noteikumu projektu ar 107.rādītāju vai sniegt atbilstošu skaidrojumu anotācijā, ņemot vērā, ka noteikumu projektā šis rādītājs nav minēts.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar nosacījumiem, kas iekļaujami līgumā vai vienošanās par projekta īstenošanu. Ja minēto informāciju plānots iekļaut iekšējā procedūrā, lūdzam attiecīgu informāciju iekļaut anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projektā salāgot lietoto terminoloģiju attiecībā uz elektrotransportlīdzekļu uzlādes infrastruktūru, lai nepamatoti nesašaurinātu atsevišķu šajos noteikumos iekļauto nosacījumu tvērumu, piemēram, par papildinošo saimniecisko darbību. Šobrīd noteikumos tiek lietots jēdziens "uzlādes infrastruktūra", kā arī "uzlādes punkts". Lūdzam atbilstoši precizēt arī anotācijā ietvertos skaidrojumus.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot, vai noteikumu projekta 21.6.apakšpunktā norādītās izmaksas (OCTA) ir tikušas sākotnēji plānotas investīcijas izmaksās (costingā), kā arī anotācijā skaidrot šādu izmaksu nepieciešamību, ņemot vērā, ka pēc būtības šīs ir uzturēšanas izmaksas pēc autobusu iegādes, kas ir jānodrošina finansējuma saņēmējam no saviem līdzekļiem.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā to, ka PVN ir attiecināms (un sedzams no publiskiem resursiem), tostarp no pašvaldības budžeta resursiem, tikai tad, ja tas nav atgūstams, lūdzam to skaidri norādīt noteikumu projekta 22.punktā, kā arī precizēt skaidrojumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši Ministru kabineta noteikumu Nr.108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 119.punktam noteikumu projekta pielikumus numurē ar arābu cipariem, liekot aiz tiem punktu. Ja noteikumu projektam ir viens pielikums, to nenumurē. Ņemot vērā, ka noteikumu projektā ir tikai viens pielikums, lūdzam precizēt noteikumu projekta 41.punktā ietverto atsauci uz 1. pielikumu.
Piedāvātā redakcija
41. Projektu iesniegumu vērtēšanas komisija projektu iesniegumu atlases termiņā saņemtos projektu iesniegumus vērtē atbilstoši šo noteikumu pielikumā iekļautajiem projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem:
 
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
nodrošina informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas Nr. 2021/241 34. pantu un Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīguma 10.pantu, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām.
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt 61.punkta redakciju, lai nodrošinātu tiesību normas skaidrību, ka gadījumā, ja finansējuma saņēmējs ir pārsniedzis šo noteikumu 26. punktā noteikto 20 procentu apjomu no M2 vai M3 kategorijas bezemisiju transportlīdzekļa un tā darbības nodrošināšanai nepieciešamā uzlādes punkta gada jaudas laika izteiksmē, tad tam ir jāatmaksā nelikumīgi saņemtais atbalsts proporcionāli tai gada jaudas laika izteiksmē daļai, par kuru kopumā ir konstatēts pārkāpums. T.i., ja kādā no gadiem finansējuma saņēmējs pārsniedz pieļaujamo papildinošo saimniecisko darbību apjomu, ir jāatgūst visa tā publiskā finansējuma daļa, kas izmantota saimniecisko darbību finansēšanai (nevis tikai tā daļa, kas pārsniedz papildinošajām saimnieciskajām darbībām noteikto 20% slieksni). Lūdzam atbilstoši precizēt un papildināt arī anotācijā ietverto skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
Ja tiek konstatēts, ka ir pārsniegts šo noteikumu 26. punktā noteiktais 20 procentu apjoms no M2 vai M3 kategorijas bezemisiju transportlīdzekļa un tā darbības nodrošināšanai nepieciešamā uzlādes punkta gada jaudas laika izteiksmē, finansējuma saņēmējam proporcionāli tai gada jaudas laika izteiksmē daļai, par kuru kopumā ir konstatēts pārkāpums, ir pienākums atmaksāt CFLA visu projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem par attiecīgo gadu, kurā pārsniegts šo noteikumu 26. punktā noteiktais 20 procentu apjoms no M2 vai M3 kategorijas bezemisiju transportlīdzekļa un izveidotās ar to saistītās  bezemisiju transportlīdzekļa uzlādes punkta gada jaudas laika izteiksmē saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma ​​​​​​​ IV un V nodaļu.
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt, ka dokumentiem jābūt pieejamiem piecus gadus pēc pēdējā maksājuma veikšanas dalībvalstij. 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
4.6 punkts. Lūgums papildināt zemsvītras atsauci Nr.29 ar informācijas avotu, piemēram, projekta iesnieguma “Finansēšanas plāns”.
Kā arī papildināt ar aprēķina formulu, ja projekta ietvaros plānots iegādāties gan M2, gan M3.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
4.1 punkts. Lūgums norādīt zemsvītras atsaucē Nr.22 informācijas avotu, CFLA piedāvā balstīties uz CSDD datiem (vienlaikus norādīt interneta vietnes adresi), nevis uz projektā norādīto informāciju. 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
3.15 punkts. Nepieciešams precizēt būvniecības dokumentu sarakstu atbilstoši jaunajam būvniecības likumam, ņemot vērā, ka ar 01.03.2022. dzēsts dokumenta veids – Apliecinājuma karte un ir jauns veids.
Veidi:
Būvprojekts, ar būvatļauju, kurā veic atzīmi par būvprojekta akceptu
Paskaidrojuma raksts, ar būvatļauju, kurā veic atzīmi par paskaidrojuma raksta akceptu
Paziņojums par būvniecību
Un ja nav iepriekš minētie  dokumenti, tad būvvaldes izziņa, ka nekādus dokumentus nevajag.

Papildus, ja dokumentācija ir izstrādāta līdz 01.03.2022. tad procesu var nobeigt pa vecam

Kritērija ietekme uz lēmuma pieņemšanu - P un N/A
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijas tekstu papildināt ar informāciju par investīcijas sasaisti, sinerģiju un demarkāciju ar citu atbalsta instrumentu investīcijām, dubultfinansējuma riska mazināšanai.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā ES fondu revīzijas iestādes iepriekš izteikto audita ieteikumu, lūdzam precizēt anotācijas 1.3.sadaļu, nodrošinot, ka minētajai papildinošās saimnieciskās darbības uzraudzības metodikai jābūt pieejamai atbalsta pretendentiem, pirms tie sagatavo projekta pieteikumus (proti, visiem nosacījumiem projektu iesniedzējiem ir jābūt zināmiem pirms projekta pieteikuma iesniegšanas), lai nodrošinātu, ka atbalsta pretendentiem ir skaidrība par to, kā būs jāuzskaita papildinošā saimnieciskā darbība un kāda darbība var tikt kvalificēta kā papildinoša saimnieciskā darbība.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā sadaļā "Projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriji un projektu iesniegumu atlases kārtība" nepieciešams precizēt pēdējo (desmito rindkopu), kurā norādīts: "Vērtējot, vai projekta iesniedzējs ir izpildījis savus pienākumus saistībā ar nodokļu nomaksu, pārbauda, vai tam Latvijas Republikā nav nodokļu parādu, tai skaitā valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu parādu, kas kopsummā pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru segšanai ir piešķirts samaksas termiņa pagarinājums saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 24. panta pirmo daļu."

Saskaņā ar likuma “Par nodokļiem un nodevām” 18.panta pirmās daļas 8.punktu VID nodrošina nodokļu (nodevu) iekasēšanas publiskumu, regulāri publicējot informāciju par atsevišķu nodokļu (nodevu) kopieņēmumiem, un informācijas pieejamību par tiem nodokļu maksātājiem, kuriem Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parāda kopsumma pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru maksāšanas termiņš saskaņā ar šā likuma 24.panta pirmo un 1.3 daļu ir pagarināts, sadalīts termiņos, atlikts vai atkārtoti sadalīts termiņos. Informāciju par minētajiem parādniekiem iekļauj Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē un tās pieejamību nodrošina, ievērojot šā likuma 22.panta pirmās daļas 1.punktā un trešajā daļā minētos nosacījumus.
Ievērojot minēto, VID publiskojamā datu bāzē ir informācija par nodokļu parādniekiem, kuriem Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parāda kopsumma pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru maksāšanas termiņš saskaņā ar šā likuma 24.panta pirmo un 1.3 daļu ir pagarināts, sadalīts termiņos, atlikts vai atkārtoti sadalīts termiņos.

Līdz ar to, lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju, ka informācija par nodokļu parādu tiek pārbaudīta (iegūta) atbilstoši VID publiskojamā datu bāzē norādītajai informācijai.


 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzu aizstāt skaitli “19.3.” ar skaitli “19.3
Piedāvātā redakcija

Izdoti saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 19.3 panta pirmo un otro daļu
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Priekšlikums izvērtēt vai šāda punkta iekļaušana MK noteikumu projekta tekstā nevar radīt problēmsituācijas projekta īstenošanas un naudas pārdales ietvaros kopumā, ja tiek lemts virzīt citu alternatīvu risinājumu attiecībā uz naudas pārdali. Aicinām izvērtēt minēto punktu un iespējams to svītrot, vai arī 36.2.apakšpunktā minēto risinājumu skaidrot sīkāk MK noteikumu projekta anotācijas ietvaros.
 
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām papildināt 41.3.apakšpunktu pēc līdzības ar 41.2.apakšpunktu un izsakot skaidrāk, ka 41.3.1-41.3.3. ir par projektu ranžēšanu. 
Piedāvātā redakcija
41.3. kvalitātes kritēriji, kas ietver kritērijus par to, cik efektīvi konkrētais projekts ļauj sasniegt investīcijas ietvaros sasniedzamos rezultātus un rādītājus. Kvalitātes kritēriju vērtējums var ietekmēt lēmumu par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai noraidīšanu:
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
MK noteikumu projekta 42.punktā aicinām norādīt viena mēneša termiņu, kas ir atbilstoši Administratīvā procesa likumā noteiktajam, vai arī svītrot iekavās norādīto tekstu “trīs mēnešu laikā no projektu iesniegumu iesniegšanas termiņa beigām”, ņemot vērā, ka anotācijā attiecībā uz to ir sniegts skaidrojums.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām iekļaut apstrīdēšanas kārtību anotācijā (piedāvājums redakcijai ir iekļauts komentārā anotācijā), jo pretējā gadījumā šī kārtība netiks atspoguļota nevienā no dokumentiem, kas  attiecīgi var radīt finansējuma saņēmējiem neskaidrības par viņu tiesībām iesniegt apstrīdēšanas iesniegumu un pašu apstrīdēšanas kārtību.  
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam kritēriju 2.6.p. norādīt, vai kritērijs ir precizējams. 
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
4.8 punkts. Lūgums zemsvītras atsaucē Nr.32 norādīt publiski pieejamo datu interneta adresi, kur šie dati pieejami.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
4.5. punkts. Lūgums papildināt zemsvītras atsauci ar vietnes adresi, kur skatīties CSDD datus.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
4.2.punktā lūgums norādīt zemsvītras atsaucē Nr.24 interneta vietnes adresi, kur dati atrodami.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
2.6 punktā lūgums papildināt zemsvītras atsauci ar informācijas avota tīmekļa vietnes adresi.
 
Piedāvātā redakcija
-
29.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām anotācijas sadaļā "Projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriji un projektu iesniegumu atlases kārtība" iekļaut apstrīdēšanas kārtību, jo pretējā gadījumā šī kārtība netiks atspoguļota nevienā no dokumentiem (atgādinām, ka FM pamatā ir koordinējošā iestāde, nevis vadošā/augstākā CFLA iestāde AF ietvaros), kas attiecīgi var radīt finansējuma saņēmējiem neskaidrības par viņu tiesībām iesniegt apstrīdēšanas iesniegumu un pašu apstrīdēšanas kārtību. (Līdzīga kārtība ir ievērota Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena “Reģionālā politika” 3.1.1.3.i. investīcijas “Investīcijas uzņēmējdarbības publiskajā infrastruktūrā industriālo parku un teritoriju attīstīšanai reģionos” īstenošanas noteikumu anotācijā.)

Piedāvātā redakcija
Piedāvātā redakcija (ņemot vērā TM komentāru par termiņa un pārsūdzības iestādes nedublēšanu):
“Projekta iesniedzējs - publisko tiesību juridiskā persona, var apstrīdēt CFLA pieņemto lēmumu Finanšu ministrijā viena mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas. Finanšu ministrijas pieņemtais lēmums par apstrīdēto CFLA lēmumu nav pārsūdzams. Projekta iesniedzējs – privāto tiesību juridiskā persona, var apstrīdēt un pārsūdzēt CFLA pieņemto lēmumu Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.”
30.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas sadaļā "Projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriji un projektu iesniegumu atlases kārtība" astotajā rindkopā ir ieviesusies acīmredzama pārrakstīšanās kļūda, proti, ir norādīts "tādējādi jau preventīvi novēršos korupcijas". Izdarot loģiskus secinājumus vajadzētu norādīt: "tādējādi jau preventīvi novēršot korupcijas".
Ņemot vērā minēto, lūdzam noteikumu projekta anotācijā precizēt pārrakstīšanās kļūdu aizstājot vārdu "novēršos"ar vārdu "novēršot".
Piedāvātā redakcija
-