Projekta ID
25-TA-787Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera"
Atzinums iesniegts
09.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (turpmāk – LTRK) ir izvērtējusi Iekšlietu ministrijas sagatavoto informatīvo ziņojumu “Par trešo valstu valstspiederīgo uzturēšanās Latvijā tiesiskā regulējuma pilnveidošanu” (25-TA-787), tam pievienoto protokollēmumu un pauž sekojošu pozīciju.
[1.] LTRK aicina veikt izmaiņas Imigrācijas likumā, kas paredzētu to, ka trešo valstu studējošie, kas tiek atskaitīti no studijām tādu iemeslu dēļ kā nesekmība, finanšu saistību nepildīšana, iekšējās kārtības noteikumu pārkāpumi, nav iespējams iesniegt pieteikumu studijām citā Latvijas augstskolā un attiecīgi arī saņemt termiņuzturēšanās atļauju.
[2.] LTRK atbalsta 1.3. punktā minēto prasību par personas kodu ievadīšanas pienākuma noteikšanu augstskolām Valsts izglītības informatīvajā sistēmā, bet konceptuāli būtu jāveicina valsts sistēmu integritāte, jo šo informāciju ir iespējams iegūt no citām sistēmām.
[3.] LTRK nepiekrīt 1.6. punktā paustajam ierosinājumam sasaistīt augstskolu institucionālo finansējumu ar ārvalstu studentu piesaistes procesu, jo šī finansējuma mērķa grupa ir Latvijas studenti.
[4.] LTRK nepiekrīt 1.7.1. punktā minētajam ierosinājumam studentu atlasi augstskolām veikt bez aģentu piesaistes. Šī ir vispārpieņemta pasaules prakse, un aizliegums izmantot šādu aģentu pakalpojumus nostādītu Latvijas augstskolas nevienlīdzīgākā situācijā pret citu valstu augstskolām.
LTRK ieskatā nav saprotama vārdu jēga “studentu atlase jāveic augstskolām bez aģentu piesaistes”, jo studentu atlase augstskolās notiek saskaņā ar Uzņemšanas noteikumos noteiktiem konkursa atlases kritērijiem atbilstoši Ministru kabineta 2006. gada 10. oktobra noteikumu Nr. 846 "Noteikumi par prasībām, kritērijiem un kārtību uzņemšanai studiju programmās" prasībām. Studentu atlasi jau šobrīd veic Uzņemšanas komisijas atbilstoši uzņemšanas kritērijiem. Tāpat nav saprotams jebkāds aģentu darbības ierobežošanas pasākumu iemesls un mērķis. Attiecīgi šāds nekonkrēti mērķēts, bez jebkāda pamatojuma un nesaprotams pasākums ir pilnībā nepamatots.
[5.] Plānotais pasākums 1.7. 2.apakšpunkts, izstrādāt grozījumus Augstskolu likumā, paredzot, ka visu augstskolu pirmā kursa studentiem no trešajām valstīm jāievieš depozīta maksa. LTRK vērš uzmanību, ka depozīta maksas noteikšana konkrēti definētu noteiktu riska grupu gadījumos būtu vērtējams kā adekvāts pasākums, tomēr tas nevar būt attiecināms uz visām trešajām valstīm, it īpaši valstīm, kurām ar Latviju ir paredzēts bez vīzu režīms (piemēram, Apvienotā Karaliste, Amerikas Savienotās Valstis, Japāna, Austrālija un citas OECD valstis) .
[6.] LTRK piekrīt 1.7.4. punktā minētajam ierosinājumam par aizliegumu negodprātīgām augstskolām piesaistīt trešo valstu studentus, bet šim liegumam būtu jābūt terminētam.
[7.] LTRK neatbalsta 1.7.7. punktā minēto ierosinājumu, ka pirms studiju līguma noslēgšanas ar trešo valstu studentiem ir jāveic studiju maksa par visu studiju periodu, jo tas nav samērīgi. LTRK ieskatā šādam pasākumam trūkst pamatojuma, jo institucionālā finansējuma līgumiem nav nekāda sakara ar studiju maksām, it īpaši tām, kuras nosaka ārvalstu studentiem.
[8.] LTRK lūdz precizēt 1.10. punktā minēto prasību.
[9.] LTRK norāda, ka informatīvā ziņojumā 1.11. punktā minētais ierosinājums nevar tikt attiecināts uz jaunajiem studiju virzieniem, kuri sākotnēji ir tikai licencēti, bet ne akreditēti. Ja augstskola ir akreditēta, tad tas jau ir uzskatām par izglītības kvalitātes garantu.
[1.] LTRK aicina veikt izmaiņas Imigrācijas likumā, kas paredzētu to, ka trešo valstu studējošie, kas tiek atskaitīti no studijām tādu iemeslu dēļ kā nesekmība, finanšu saistību nepildīšana, iekšējās kārtības noteikumu pārkāpumi, nav iespējams iesniegt pieteikumu studijām citā Latvijas augstskolā un attiecīgi arī saņemt termiņuzturēšanās atļauju.
[2.] LTRK atbalsta 1.3. punktā minēto prasību par personas kodu ievadīšanas pienākuma noteikšanu augstskolām Valsts izglītības informatīvajā sistēmā, bet konceptuāli būtu jāveicina valsts sistēmu integritāte, jo šo informāciju ir iespējams iegūt no citām sistēmām.
[3.] LTRK nepiekrīt 1.6. punktā paustajam ierosinājumam sasaistīt augstskolu institucionālo finansējumu ar ārvalstu studentu piesaistes procesu, jo šī finansējuma mērķa grupa ir Latvijas studenti.
[4.] LTRK nepiekrīt 1.7.1. punktā minētajam ierosinājumam studentu atlasi augstskolām veikt bez aģentu piesaistes. Šī ir vispārpieņemta pasaules prakse, un aizliegums izmantot šādu aģentu pakalpojumus nostādītu Latvijas augstskolas nevienlīdzīgākā situācijā pret citu valstu augstskolām.
LTRK ieskatā nav saprotama vārdu jēga “studentu atlase jāveic augstskolām bez aģentu piesaistes”, jo studentu atlase augstskolās notiek saskaņā ar Uzņemšanas noteikumos noteiktiem konkursa atlases kritērijiem atbilstoši Ministru kabineta 2006. gada 10. oktobra noteikumu Nr. 846 "Noteikumi par prasībām, kritērijiem un kārtību uzņemšanai studiju programmās" prasībām. Studentu atlasi jau šobrīd veic Uzņemšanas komisijas atbilstoši uzņemšanas kritērijiem. Tāpat nav saprotams jebkāds aģentu darbības ierobežošanas pasākumu iemesls un mērķis. Attiecīgi šāds nekonkrēti mērķēts, bez jebkāda pamatojuma un nesaprotams pasākums ir pilnībā nepamatots.
[5.] Plānotais pasākums 1.7. 2.apakšpunkts, izstrādāt grozījumus Augstskolu likumā, paredzot, ka visu augstskolu pirmā kursa studentiem no trešajām valstīm jāievieš depozīta maksa. LTRK vērš uzmanību, ka depozīta maksas noteikšana konkrēti definētu noteiktu riska grupu gadījumos būtu vērtējams kā adekvāts pasākums, tomēr tas nevar būt attiecināms uz visām trešajām valstīm, it īpaši valstīm, kurām ar Latviju ir paredzēts bez vīzu režīms (piemēram, Apvienotā Karaliste, Amerikas Savienotās Valstis, Japāna, Austrālija un citas OECD valstis) .
[6.] LTRK piekrīt 1.7.4. punktā minētajam ierosinājumam par aizliegumu negodprātīgām augstskolām piesaistīt trešo valstu studentus, bet šim liegumam būtu jābūt terminētam.
[7.] LTRK neatbalsta 1.7.7. punktā minēto ierosinājumu, ka pirms studiju līguma noslēgšanas ar trešo valstu studentiem ir jāveic studiju maksa par visu studiju periodu, jo tas nav samērīgi. LTRK ieskatā šādam pasākumam trūkst pamatojuma, jo institucionālā finansējuma līgumiem nav nekāda sakara ar studiju maksām, it īpaši tām, kuras nosaka ārvalstu studentiem.
[8.] LTRK lūdz precizēt 1.10. punktā minēto prasību.
[9.] LTRK norāda, ka informatīvā ziņojumā 1.11. punktā minētais ierosinājums nevar tikt attiecināts uz jaunajiem studiju virzieniem, kuri sākotnēji ir tikai licencēti, bet ne akreditēti. Ja augstskola ir akreditēta, tad tas jau ir uzskatām par izglītības kvalitātes garantu.
Piedāvātā redakcija
-
