Projekta ID
24-TA-1842Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
31.01.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Papildināt Pārejas noteikumus ar 9.punktu šādā redakcijā:
"9. Līdz šo grozījumu spēkā stāšanās brīdim reģistrā iekļautā 5.panta (21) daļā minētā informācija tiek atjaunota tad, ja konts slēgts ar atlikumu."
"9. Līdz šo grozījumu spēkā stāšanās brīdim reģistrā iekļautā 5.panta (21) daļā minētā informācija tiek atjaunota tad, ja konts slēgts ar atlikumu."
Priekšlikums
Likumprojekta 1. pants paredz papildināt Kontu reģistra likuma 5. pantu ar 2.1daļu, nosakot, ka iekļaujot reģistrā ziņas par konta slēgšanas datumu, norāda, vai konts ir slēgts ar atlikumu.
Vienlaikus likumprojekta pārejas noteikums paredz papildināt Kontu reģistra likuma pārejas noteikumus ar 9. punktu un noteikt, ka līdz šo grozījumu spēkā stāšanās brīdim reģistrā iekļautā 5. panta 2.1 daļā minētā informācija tiek atjaunota tad, ja konts slēgts ar atlikumu.
Savukārt likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā norādīts: "Kontu reģistra likuma 5.pants tiek papildināts ar 2.1 daļu, kā arī papildināta šā panta devītā daļa. Atbilstoši ar grozījumiem pārejas noteikumos tiek paredzēts 6 mēnešu periods Valsts ieņēmumu dienestam (turpmāk - VID) (izmaiņu veikšanai sistēmās) un ziņu sniedzējiem veikt nepieciešamās darbības noteikto ziņu sniegšanas uzsākšanai.".
Ņemot vērā, ka saskaņā ar juridiskās tehnikas prasībām, normatīvā akta tekstam jābūt skaidram un viennozīmīgi saprotamam, precizēt likumprojektu (attiecībā uz pārejas noteikumiem), lai viennozīmīgi būtu skaidra pāreja uz jauno tiesisko regulējumu, piemēram, nosakot atliktu attiecīgās normas spēkā stāšanos - seši mēneši no likumprojekta pieņemšanas. Vienlaikus vērtējams ir, vai nepieciešams likumprojektā ietvert sadaļu "Pārejas noteikums" vai papildināt likumprojektu ar pantu, kurā ietverti grozījumi Kontu reģistra likuma sadaļā "Pārejas noteikumi".
Vienlaikus likumprojekta pārejas noteikums paredz papildināt Kontu reģistra likuma pārejas noteikumus ar 9. punktu un noteikt, ka līdz šo grozījumu spēkā stāšanās brīdim reģistrā iekļautā 5. panta 2.1 daļā minētā informācija tiek atjaunota tad, ja konts slēgts ar atlikumu.
Savukārt likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā norādīts: "Kontu reģistra likuma 5.pants tiek papildināts ar 2.1 daļu, kā arī papildināta šā panta devītā daļa. Atbilstoši ar grozījumiem pārejas noteikumos tiek paredzēts 6 mēnešu periods Valsts ieņēmumu dienestam (turpmāk - VID) (izmaiņu veikšanai sistēmās) un ziņu sniedzējiem veikt nepieciešamās darbības noteikto ziņu sniegšanas uzsākšanai.".
Ņemot vērā, ka saskaņā ar juridiskās tehnikas prasībām, normatīvā akta tekstam jābūt skaidram un viennozīmīgi saprotamam, precizēt likumprojektu (attiecībā uz pārejas noteikumiem), lai viennozīmīgi būtu skaidra pāreja uz jauno tiesisko regulējumu, piemēram, nosakot atliktu attiecīgās normas spēkā stāšanos - seši mēneši no likumprojekta pieņemšanas. Vienlaikus vērtējams ir, vai nepieciešams likumprojektā ietvert sadaļu "Pārejas noteikums" vai papildināt likumprojektu ar pantu, kurā ietverti grozījumi Kontu reģistra likuma sadaļā "Pārejas noteikumi".
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Veikt redakcionālus precizējumus:
1) precizēt likuma nosaukumu;
2) aizstāt vārdu "līdzekļi" ar vārdu "līdzekļus" teikumā "Rezultātā kredītiestādēm jāturpina uzglabāt bijušā klienta naudas līdzekļi, bet tiesībaizsardzības iestādēm, kā arī citām iestādēm atbilstoši kompetencei, šāda informācija Kontu reģistrā nav pieejama.";
3) aizstāt vārdu "kuru" ar vārdu "kurus" teikumā "Kā to ir norādījušas aptaujātās iestādes, šobrīd nav iespējams pilnvērtīgi kriminālprocesa ietvaros iegūt informāciju par personas mantisko stāvokli – visiem finanšu līdzekļiem, kuru kriminālprocesa ietvaros būtu iespējams iesaldēt, arestēt vai konfiscēt.";
4) aizstāt vārdus "veiktās analīzes" ar vārdiem "veikto analīzi" teikumā "Papildus jānorāda uz Latvijas Finanšu nozares asociācijas veiktās analīzes par situāciju ar kontiem, kas slēgti ar atlikumu, Kontu reģistrā atzīmējot, ka konts slēgts, līdzekļus pārceļot uz bankas tehnisko kontu.".
1) precizēt likuma nosaukumu;
2) aizstāt vārdu "līdzekļi" ar vārdu "līdzekļus" teikumā "Rezultātā kredītiestādēm jāturpina uzglabāt bijušā klienta naudas līdzekļi, bet tiesībaizsardzības iestādēm, kā arī citām iestādēm atbilstoši kompetencei, šāda informācija Kontu reģistrā nav pieejama.";
3) aizstāt vārdu "kuru" ar vārdu "kurus" teikumā "Kā to ir norādījušas aptaujātās iestādes, šobrīd nav iespējams pilnvērtīgi kriminālprocesa ietvaros iegūt informāciju par personas mantisko stāvokli – visiem finanšu līdzekļiem, kuru kriminālprocesa ietvaros būtu iespējams iesaldēt, arestēt vai konfiscēt.";
4) aizstāt vārdus "veiktās analīzes" ar vārdiem "veikto analīzi" teikumā "Papildus jānorāda uz Latvijas Finanšu nozares asociācijas veiktās analīzes par situāciju ar kontiem, kas slēgti ar atlikumu, Kontu reģistrā atzīmējot, ka konts slēgts, līdzekļus pārceļot uz bankas tehnisko kontu.".
Piedāvātā redakcija
1) Kontu reģistrā netiek atspoguļota informācija par personu kontiem, kurus Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likums (turpmāk – NILLTPFNL) nosaka par pienākumu slēgt, taču nauda no tiem netiek izņemta.
2) Rezultātā kredītiestādēm jāturpina uzglabāt bijušā klienta naudas līdzekļus, bet tiesībaizsardzības iestādēm, kā arī citām iestādēm atbilstoši kompetencei, šāda informācija Kontu reģistrā nav pieejama.
3) Kā to ir norādījušas aptaujātās iestādes, šobrīd nav iespējams pilnvērtīgi kriminālprocesa ietvaros iegūt informāciju par personas mantisko stāvokli – visiem finanšu līdzekļiem, kurus kriminālprocesa ietvaros būtu iespējams iesaldēt, arestēt vai konfiscēt.
4) Papildus jānorāda uz Latvijas Finanšu nozares asociācijas veikto analīzi par situāciju ar kontiem, kas slēgti ar atlikumu, Kontu reģistrā atzīmējot, ka konts slēgts, līdzekļus pārceļot uz bankas tehnisko kontu.
2) Rezultātā kredītiestādēm jāturpina uzglabāt bijušā klienta naudas līdzekļus, bet tiesībaizsardzības iestādēm, kā arī citām iestādēm atbilstoši kompetencei, šāda informācija Kontu reģistrā nav pieejama.
3) Kā to ir norādījušas aptaujātās iestādes, šobrīd nav iespējams pilnvērtīgi kriminālprocesa ietvaros iegūt informāciju par personas mantisko stāvokli – visiem finanšu līdzekļiem, kurus kriminālprocesa ietvaros būtu iespējams iesaldēt, arestēt vai konfiscēt.
4) Papildus jānorāda uz Latvijas Finanšu nozares asociācijas veikto analīzi par situāciju ar kontiem, kas slēgti ar atlikumu, Kontu reģistrā atzīmējot, ka konts slēgts, līdzekļus pārceļot uz bankas tehnisko kontu.
3.
Anotācija (ex-ante)
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Priekšlikums
Redakcionāli precizēt, aizstājot vārdu "reģistra" ar vārdu "reģistrā".
Piedāvātā redakcija
tiks paplašināta Kontu reģistrā kā valsts informācijas sistēmā iekļaujamais ziņu apjoms.