Atzinums

Projekta ID
22-TA-3831
Atzinuma sniedzējs
Veselības ministrija
Atzinums iesniegts
06.02.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
"3.1. Projekta mērķis un galvenais saturs" satur konfliktējošu informāciju "Īstenojot projektu, valsts pārvaldei tiks nodrošinātas iespējas apkopot potenciāli visu valsts iestāžu datus vienotā datu izplatīšanas platformā, kuru datu patērētāji varēs izmantot, lai izgūtu reāla laika datus no avotu sistēmām.
DAGR pilnveides uzdevums ir atslogot iestāžu (datu devēju) pamatdarbības informācijas sistēmas (turpmāk - IS) no datu izplatīšanas funkcijas un nodrošināt citām iestādēm (datu ņēmējiem) piekļuvi pie šo datu devēju informācijas pašapkalpošanās veidā."
Reālā laika datu nodošana no avotiem uz paltformu veidos papildus slogu iestāžu (datu devēju) IS. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Atbilstoši VARAM izstrādātām “Digitālās transformācijas pamatnostādņu 2021.-2027.gadam” 4.4.6. Sabiedrības sociālā labklājība un veselība punktā minētajam par nepilnīgo pacientu un sociālās aprūpes klientu medicīnisko un sociālo datu uzkrāšanu un datu sadrumstalotību, it īpaši “Ņemot vērā nepietiekamo valsts budžeta finansējumu veselības aprūpei un attiecīgi nepietiekamos resursus infrastruktūras attīstībai…” kā arī VARAM izstrādātam un saskaņošanā esošam “Digitālās transformācijas pamatnostādņu 2021.-2027.gadam ieviešanas plānam” 4.6. - 2. uzdevumam “Nodrošināt veselības un labklājības nozares datu pieejamību koplietošanai, t.sk. nodrošinot vienotā platformā iedzīvotāju sociālo pakalpojumu un veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanai savstarpēji nepieciešamās informācijas elektronisku apriti.” kur kā atbildīgo institūciju plānots noteikt Labklājības Ministriju un Nacionālo Veselības Dienestu: rezultātu sasniegšanai uzskatam ka nepieciešams iesaistīt projekta realizācijā Nacionālo Veselības Dienestu kā Projekta īstenošanas partneri ar finansējumu datu devēja datu kopu izveidošanai.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Aicinām pārskatīt pakalpojumu attīstības plānā un projekta pasē iekļauto informāciju par to, ka "Datu apmaiņas nodrošināšanas uzdevums ir atslogot iestāžu (datu devēju) pamatdarbības informācijas sistēmas (turpmāk- IS ) no datu izplatīšanas funkcijas un nodrošināt citām iestādēm (datu ņēmējiem) piekļuvi pie šo datu devēju informācijas pašapkalpošanās veidā.", ņemot vērā to, ka cita informācija liecina, ka datu devēju un datu saņēmēju loks varētu būt plašāks kā tikai iestādes.

Anotācijā norādīta šāda informācija: "Datu devēji ir institūcijas vai privāto tiesību juridiskās personas, kuras izvietos savus datus DAGR, vai arī izmantojot DAGR funkcionalitāti nodrošinās savu datu izplatīšanu no savā pārziņā esošajām informācijas sistēmām. Savukārt datu saņēmējs ir institūcija vai privāto tiesību juridiskā persona, kas saņem datus izmantojot DAGR."

Šī informācija saskan ar Datu izplatīšanas un pārvaldības platformas noteikumos ietvertajām definīcijām
2.1. Datu devējs – institūcija un privāto tiesību juridiskās persona, kura pārziņā esošajiem datiem tiek nodrošināta piekļuve izmantojot DAGR;
2.2. Datu saņēmējs – institūcija un privāto tiesību juridiskā persona, kas saņem datus izmantojot DAGR.

Savukārt pakalpojumu attīstības plāna 4. sadaļā "Pakalpojuma saņēmēju loks" norādīts "Kā datu patērētājs datu saņemšanai no DAGR varēs pieteikties jebkura valsts iestāde un juridiskā persona."

Ņemot vērā to, ka datu koplietošana ar DAGR paredzēta arī Eiropas datu telpas ietvaros vēršam uzmanību uz to, kāds datu devēja un datu saņēmēja tvērums plānots pirmās Eiropas datu telpas tiesiskajā regulējumā, proti, priekšlikumā regulai par Eiropas veselības datu telpu (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=CELEX:52022PC0197): 

2. panta 2. punkta z apakšpunktā noteikts, ka “datu lietotājs” ir fiziska vai juridiska persona, kurai ir likumīga piekļuve elektroniskiem veselības persondatiem vai elektroniskiem veselības nepersondatiem to sekundārai izmantošanai, savukārt 2. panta 2. punkta y apakšpunktā norādīts, ka “datu turētājs” ir jebkura fiziska vai juridiska persona, kas ir subjekts vai struktūra veselības vai aprūpes nozarē vai veic ar šīm nozarēm saistītus pētījumus, kā arī Savienības iestādes, struktūras, biroji un aģentūras, kam saskaņā ar šo regulu, piemērojamajiem Savienības tiesību aktiem vai valsts tiesību aktiem, ar kuriem īsteno Savienības tiesību aktus, vai — attiecībā uz nepersondatiem — kontrolējot produkta tehnisko risinājumu un saistītos pakalpojumus, ir tiesības vai pienākums darīt pieejamus konkrētus datus, tai skaitā tos reģistrēt, sniegt, ierobežot piekļuvi tiem vai apmainīties ar tiem;

 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam anotācijā, projekta pasē un pakalpojumu attīstības plānā (kā arī izvērtēt, iespējams, nepieciešamās izmaiņas citur) lietot vienu terminu datu saņēmējam, par paraugu ņemot Datu izplatīšanas un pārvaldības platformas noteikumos (22-TA-2640) lietoto terminu:

2.2. Datu saņēmējs – institūcija un privāto tiesību juridiskā persona, kas saņem datus izmantojot DAGR.

Šobrīd šis termins tiek lietots nekonsekventi: anotācijā "datu ņēmēji", "datu saņēmēji", pakalpojumu attīstības plānā "datu ņēmēji", "datu patērētāji", "datu saņēmēji", projekta pasē "datu ņēmēji", "datu patērētāji".
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Aicinām pakalpojumu attīstības plānā un/vai projekta pasē precīzāk aprakstīt to, kāda tieši būs DAGR loma datu koplietošanai un apstrādei Eiropas datu telpas ietvaros, tostarp to, vai DAGR būs daļa no plašākas nacionāla līmeņa infrastruktūras, vai arī DAGR pilnībā nodrošinās drošas apstrādes vidi un datu importēšanu un eksportēšanu nacionālā un pārrobežu līmenī.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Aicinām pakalpojumu attīstības plānā un/vai projekta pasē precīzāk aprakstīt to, kāda tieši būs DAGR loma datu koplietošanai un apstrādei Eiropas datu telpas ietvaros, tostarp to, vai DAGR būs daļa no plašākas nacionāla līmeņa infrastruktūras, vai arī DAGR pilnībā nodrošinās drošas apstrādes vidi un datu importēšanu un eksportēšanu nacionālā un pārrobežu līmenī.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt iespēju anotācijas 2. sadaļā iekļaut informāciju par tiesiskā regulējuma ietekmi uz fiziskām personām - datu subjektiem, kuru dati tiks pārsūtīti un apstrādāti DAGR.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, vai DAGR varēs nodrošināt drošu apstrādes vidi Eiropas veselības datu telpas kontekstā, saskaņā ar to, ko nosaka priekšlikumā regulai par Eiropas veselības datu telpu (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=CELEX:52022PC0197) pašreizējās redakcijas 50. pants par drošu apstrādes vidi.
Piedāvātā redakcija
-