Projekta ID
25-TA-787Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
07.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam Ministru kabineta sēdes protokollēmuma "Informatīvais ziņojums "Par trešo valstu valstspiederīgo uzturēšanās Latvijā tiesiskā regulējuma pilnveidošanu"" projekta 22. punktā un informatīvā ziņojuma "Par trešo valstu valstspiederīgo uzturēšanās Latvijā tiesiskā regulējuma pilnveidošanu" projekta (turpmāk - ziņojuma projekts) Plānoto pasākumu tabulas 3.6. apakšpunktā kā līdzatbildīgo institūciju svītrot Tieslietu ministriju. Vēršam uzmanību uz to, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2017. gada 16. augusta noteikumos Nr. 474 "Tieslietu ministrijas nolikums" paredzēto Tieslietu ministrijai nav noteikta kompetence imigrācijas politikas veidošanā. Informējam, ka Tieslietu ministrija sniegs atzinumu atbilstoši kompetencei par Iekšlietu ministrijas sagatavoto normatīvā akta projektu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Tieslietu ministrija ir izvērtējusi ziņojuma projekta Plānoto pasākumu tabulas 3.7. apakšpunktā noteikto pasākumu un informē, ka iebilst pret tajā ietverto uzdevumu obligāti veikt grozījumus Imigrācijas likuma IX1 nodaļā "Administratīvie pārkāpumi imigrācijas jomā un kompetence administratīvo pārkāpumu procesā", palielinot sankcijas par ārzemnieku pārkāpumiem.
Soda apmēra palielināšana pati par sevi problēmu nerisina. Soda apmēra palielināšanai ir nepieciešams argumentēts pamatojums (Saeimas Juridiskās komisijas Krimināltiesību un sodu politikas apakškomisijas 2023. gada 4. aprīļa sēdes protokols Nr. 141.1.9/3/1-8-14/23).
Soda apmēra palielināšanu var attaisnot vien "acīmredzama neatbilstība pastāvošajai realitātei" (Saeimas Juridiskās komisijas Krimināltiesību politikas apakškomisijas 2019. gada 12. februāra sēdes protokols Nr. 6.). Turklāt pieejai soda apmēru pārskatīšanā jābūt sistēmiskai, visiem sodiem par administratīvajiem pārkāpumiem jābūt savstarpēji samērojamiem (Saeimas Juridiskās komisijas Krimināltiesību un sodu politikas apakškomisijas 2023. gada 7. marta sēdes protokols Nr. 141.1.9/3/1-6-14/23; Saeimas Juridiskās komisijas Krimināltiesību un sodu politikas apakškomisijas vēstule Nr. 142.1.9/3/1-1-14/23 Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijai. Pieejama: https://titania.saeima.lv).
Nozīmē ir apstāklim, vai pastāv tendence, ka atklāto pārkāpumu skaits arvien pieaug (Saeimas Juridiskās komisijas Krimināltiesību un sodu politikas apakškomisijas 2023. gada 7. marta sēdes protokols Nr. 141.1.9/3/1-6-14/23; Saeimas Juridiskās komisijas Krimināltiesību un sodu politikas apakškomisijas vēstule Nr. 142.1.9/3/1-1-14/23 Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijai. Pieejama: https://titania.saeima.lv). Pat tad, ja soda apmērs ir salīdzinoši neliels, taču pārkāpumu skaits nepieaug vai pat samazinās, tad soda palielināšanai nav pamata.
Uzmanība pievēršama arī tam, vai šobrīd praksē vispār tiek piemērots naudas sods maksimāli paredzētajā apmērā (Saeimas Juridiskās komisijas Krimināltiesību un sodu politikas apakškomisijas 2023. gada 4. aprīļa sēdes protokols Nr. 141.1.9/3/1-8-14/23; Saeimas Juridiskās komisijas Krimināltiesību un sodu politikas apakškomisijas 2023. gada 7. marta sēdes protokols Nr. 141.1.9/3/1-6-14/23; Saeimas Juridiskās komisijas Krimināltiesību un sodu politikas apakškomisijas vēstule Nr. 142.1.9/3/1-1-14/23 Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijai. Pieejama: https://titania.saeima.lv). Lai arī soda apmēra izvēli ietekmē likumā noteiktās soda robežas un piemērotāji izvēlas konkrētajai situācijai atbilstošāko soda apmēru šajās robežās, tomēr statistika par piemēroto soda apmēru var liecināt par soda izmaiņu nepieciešamību (Saeimas Juridiskās komisijas Krimināltiesību un sodu politikas apakškomisijas 2023. gada 4. aprīļa sēdes protokols Nr. 141.1.9/3/1-8-14/23, piemēram, ja arvien biežāk tiek piemēroti naudas sodi maksimāli pieļaujamajā apmērā vai tuvu tam).
Ņemot vērā minēto, Tieslietu ministrija rosina precizēt ziņojuma projekta Plānoto pasākumu tabulas 3.7. apakšpunktā noteikto pasākumu, ietverot tajā Iekšlietu ministrijas uzdevumu izvērtēt iespēju veikt grozījumus Imigrācijas likuma IX1 nodaļā "Administratīvie pārkāpumi imigrācijas jomā un kompetence administratīvo pārkāpumu procesā", palielinot sodus par ārzemnieku pārkāpumiem, vai veikt citus pasākumus trešo valstu valstspiederīgo uzturēšanās Latvijā tiesiskā regulējuma pilnveidošanai.
Soda apmēra palielināšana pati par sevi problēmu nerisina. Soda apmēra palielināšanai ir nepieciešams argumentēts pamatojums (Saeimas Juridiskās komisijas Krimināltiesību un sodu politikas apakškomisijas 2023. gada 4. aprīļa sēdes protokols Nr. 141.1.9/3/1-8-14/23).
Soda apmēra palielināšanu var attaisnot vien "acīmredzama neatbilstība pastāvošajai realitātei" (Saeimas Juridiskās komisijas Krimināltiesību politikas apakškomisijas 2019. gada 12. februāra sēdes protokols Nr. 6.). Turklāt pieejai soda apmēru pārskatīšanā jābūt sistēmiskai, visiem sodiem par administratīvajiem pārkāpumiem jābūt savstarpēji samērojamiem (Saeimas Juridiskās komisijas Krimināltiesību un sodu politikas apakškomisijas 2023. gada 7. marta sēdes protokols Nr. 141.1.9/3/1-6-14/23; Saeimas Juridiskās komisijas Krimināltiesību un sodu politikas apakškomisijas vēstule Nr. 142.1.9/3/1-1-14/23 Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijai. Pieejama: https://titania.saeima.lv).
Nozīmē ir apstāklim, vai pastāv tendence, ka atklāto pārkāpumu skaits arvien pieaug (Saeimas Juridiskās komisijas Krimināltiesību un sodu politikas apakškomisijas 2023. gada 7. marta sēdes protokols Nr. 141.1.9/3/1-6-14/23; Saeimas Juridiskās komisijas Krimināltiesību un sodu politikas apakškomisijas vēstule Nr. 142.1.9/3/1-1-14/23 Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijai. Pieejama: https://titania.saeima.lv). Pat tad, ja soda apmērs ir salīdzinoši neliels, taču pārkāpumu skaits nepieaug vai pat samazinās, tad soda palielināšanai nav pamata.
Uzmanība pievēršama arī tam, vai šobrīd praksē vispār tiek piemērots naudas sods maksimāli paredzētajā apmērā (Saeimas Juridiskās komisijas Krimināltiesību un sodu politikas apakškomisijas 2023. gada 4. aprīļa sēdes protokols Nr. 141.1.9/3/1-8-14/23; Saeimas Juridiskās komisijas Krimināltiesību un sodu politikas apakškomisijas 2023. gada 7. marta sēdes protokols Nr. 141.1.9/3/1-6-14/23; Saeimas Juridiskās komisijas Krimināltiesību un sodu politikas apakškomisijas vēstule Nr. 142.1.9/3/1-1-14/23 Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijai. Pieejama: https://titania.saeima.lv). Lai arī soda apmēra izvēli ietekmē likumā noteiktās soda robežas un piemērotāji izvēlas konkrētajai situācijai atbilstošāko soda apmēru šajās robežās, tomēr statistika par piemēroto soda apmēru var liecināt par soda izmaiņu nepieciešamību (Saeimas Juridiskās komisijas Krimināltiesību un sodu politikas apakškomisijas 2023. gada 4. aprīļa sēdes protokols Nr. 141.1.9/3/1-8-14/23, piemēram, ja arvien biežāk tiek piemēroti naudas sodi maksimāli pieļaujamajā apmērā vai tuvu tam).
Ņemot vērā minēto, Tieslietu ministrija rosina precizēt ziņojuma projekta Plānoto pasākumu tabulas 3.7. apakšpunktā noteikto pasākumu, ietverot tajā Iekšlietu ministrijas uzdevumu izvērtēt iespēju veikt grozījumus Imigrācijas likuma IX1 nodaļā "Administratīvie pārkāpumi imigrācijas jomā un kompetence administratīvo pārkāpumu procesā", palielinot sodus par ārzemnieku pārkāpumiem, vai veikt citus pasākumus trešo valstu valstspiederīgo uzturēšanās Latvijā tiesiskā regulējuma pilnveidošanai.
Piedāvātā redakcija
-
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Tieslietu ministrija konceptuāli neiebilst pret ziņojuma projekta Plānoto pasākumu tabulas 3.6. apakšpunktā ietverto pasākumu izvērtēt iespēju izstrādāt grozījumus Imigrācijas likumā, paredzot iespēju anulēt termiņuzturēšanās atļauju tiem trešo valstu pilsoņiem, kuri sistemātiski tiek sodīti par administratīvo pārkāpumu veikšanu.
Vienlaikus rosinām izvērtēt konkrētus pārkāpumus, kuru sistemātiska izdarīšana varētu būt par pamatu termiņuzturēšanas atļaujas anulēšanai. Papildus norādām uz nepieciešamību skaidrot jēdziena "sistemātiski" nozīmi Imigrācijas likuma izpratnē.
Vērtējams arī apstāklis, vai šāds termiņuzturēšanās atļaujas anulēšanas pamats neatbilst soda pazīmēm. Sodoša rakstura pasākumi nosakāmi kā sods (papildsods).
Vienlaikus rosinām izvērtēt konkrētus pārkāpumus, kuru sistemātiska izdarīšana varētu būt par pamatu termiņuzturēšanas atļaujas anulēšanai. Papildus norādām uz nepieciešamību skaidrot jēdziena "sistemātiski" nozīmi Imigrācijas likuma izpratnē.
Vērtējams arī apstāklis, vai šāds termiņuzturēšanās atļaujas anulēšanas pamats neatbilst soda pazīmēm. Sodoša rakstura pasākumi nosakāmi kā sods (papildsods).
Piedāvātā redakcija
-
