Projekta ID
24-TA-685Atzinuma sniedzējs
Kultūras ministrija
Atzinums iesniegts
29.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Atbilstoši Izglītības un zinātnes ministrijas e-pastā sniegtajai informācijai, Kultūras ministrijas resoram norādītā finansiālā ietekme skaņošanā esošajai anotācijas redakcijai ir 2024.gada 4 mēnešiem ir 971 696 euro un 2025.gadam un turpmākajiem gadiem ik gadu 3 162 284 euro.
Kultūras ministrija izvērtējot Tiesību akta projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi"" (24-TA-685), konstatēja, ka TAP iesniegtā noteikumu grozījumu pielikumu redakcija neatbilst tai, kurai sūtījām finansiālo ietekmi aprīlī un kuras finansiālā ietekme ir ietverta anotācijas 3.pielikumā. Salīdzinot ar aprīļa beigās izskatītajiem grozījumu projektiem, ir būtiskas izmaiņas attiecībā uz ievirzes pedagogu darba slodzi, kas attiecīgi rada lielāku finansiālo ietekmi nekā norādīts anotācijas 3.sadaļā.
Kultūras ministrija ir veikusi precizētos aprēķinus un 2024.gada 22.maijā ir nosūtījusi Izglītības un zinātnes ministrijai. Atbilstoši precizētajiem aprēķiniem Kultūras ministrijas resoram nepieciešamais papildu finansējums 2024.gada 4.mēnešiem ir 1 220 949 euro, 2025.gada 3 794 523 euro, 2026.gadam un turpmāk ik gadu 3 862 516 euro.
Vienlaikus lūdzam ņemt vērā, ka Kultūras ministrijas aprēķinos ir ņemts vērā 2023. gada 18. aprīļa MK rīkojumā Nr,228 paredzētais pedagogu zemākā vienas stundas likmes pieaugums no 2025.gada 1.janvāra un tas ir aprēķināts ievērojot 2011.gada 27.decembra MK noteikumos Nr.1035 "Kārtība, kādā valsts finansē profesionālās ievirzes mākslas, mūzikas un dejas izglītības programmas" noteikto metodiku. Līdz ar to, ja Izglītības un zinātnes ministrija aprēķinos ir izmantojusi citu zemākās darba samaksas apmēru 2025.gadam un turpmākajiem gadiem, lai nodrošinātu vienotu pieeju neatkarīgi no iestādes dibinātāja, lūdzam sniegt informāciju par aprēķinos piemērojamo darba samaksas apmēru un Kultūras ministrija attiecīgi precizēs aprēķinu.
Kultūras ministrija izvērtējot Tiesību akta projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi"" (24-TA-685), konstatēja, ka TAP iesniegtā noteikumu grozījumu pielikumu redakcija neatbilst tai, kurai sūtījām finansiālo ietekmi aprīlī un kuras finansiālā ietekme ir ietverta anotācijas 3.pielikumā. Salīdzinot ar aprīļa beigās izskatītajiem grozījumu projektiem, ir būtiskas izmaiņas attiecībā uz ievirzes pedagogu darba slodzi, kas attiecīgi rada lielāku finansiālo ietekmi nekā norādīts anotācijas 3.sadaļā.
Kultūras ministrija ir veikusi precizētos aprēķinus un 2024.gada 22.maijā ir nosūtījusi Izglītības un zinātnes ministrijai. Atbilstoši precizētajiem aprēķiniem Kultūras ministrijas resoram nepieciešamais papildu finansējums 2024.gada 4.mēnešiem ir 1 220 949 euro, 2025.gada 3 794 523 euro, 2026.gadam un turpmāk ik gadu 3 862 516 euro.
Vienlaikus lūdzam ņemt vērā, ka Kultūras ministrijas aprēķinos ir ņemts vērā 2023. gada 18. aprīļa MK rīkojumā Nr,228 paredzētais pedagogu zemākā vienas stundas likmes pieaugums no 2025.gada 1.janvāra un tas ir aprēķināts ievērojot 2011.gada 27.decembra MK noteikumos Nr.1035 "Kārtība, kādā valsts finansē profesionālās ievirzes mākslas, mūzikas un dejas izglītības programmas" noteikto metodiku. Līdz ar to, ja Izglītības un zinātnes ministrija aprēķinos ir izmantojusi citu zemākās darba samaksas apmēru 2025.gadam un turpmākajiem gadiem, lai nodrošinātu vienotu pieeju neatkarīgi no iestādes dibinātāja, lūdzam sniegt informāciju par aprēķinos piemērojamo darba samaksas apmēru un Kultūras ministrija attiecīgi precizēs aprēķinu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Šobrīd no anotācijas 3.sadaļas nav iespējams noteikt, kāda ir finansiālā ietekme sadalījumā pa resoriem un vai tā ir norādīta korekti, līdz ar to lūdzam anotācijas 3.sadaļā norādīt korektu finansiālo ietekmi sadalījumā pa resoriem.
Piedāvātā redakcija
-
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ņemto vērā, ka slodzes sadalījuma izmaiņas profesionālās ievirzes un interešu izglītības pedagogiem ir piemērojamas ar 2024.gada 1.septembri, kam attiecīgi ir finansiālā ietekme, jo tiek palielināts citiem pienākumiem nepieciešamo stundu apjoms, lūdzam papildināt protokollēmumu ar punktu par līdzekļu piešķiršanu no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem (kā tas ir norādīts anotācijā) un attiecīgi papildināt ar punktu par papildu finansējuma piešķiršanas kārtību 2025.gadam un turpmākajiem gadiem.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
15. Pedagoga darba slodzi astronomiskajās stundās un tās sadalījumu plāno izglītības iestādes vadītājs sadarbībā ar pedagogu, pamatojoties uz izglītības iestādes kārtību pedagogu slodžu sadalei, kas saskaņota ar dibinātāju, nosakot darba pienākumus gada laikā. Pedagogam noteikto darba slodzi, kas atbilst vienai mēneša darba algas likmei, nosaka saskaņā ar šo noteikumu 3. pielikumu.
Iebildums
Saskaņā ar tiesību akta projektu plānots izteikt Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumu Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi" (turpmāk - MK Nr.445) 3.pielikumu jaunā redakcijā, gan ar saturu, kas stāsies spēkā ar 2024.gada 1.septembri, gan citu saturu, kas stāsies spēkā ar 2025.gada 1.septembri. Vēršam uzmanību, ka šobrīd profesionālās ievirzes izglītības pedagogiem slodzes līdzsvarošanai noteiktas 26 kontaktstundas (86,7%) un 4 stundas citu pienākumu veikšanai, ar 2024.gada 1.septembri plānotas 25 kontaktstundas (83,3%) un 5 stundas citu pienākumu veikšanai. Savukārt ar 2025.gada 1.septembnri, kad plānota pedagogu darba slodzes pāreja uz 40 darba stundām, tās sadalījums noteikts 34 kontaktstundas (85%) un 6 stundas citu pienākumu veikšanai. Minētais liecina, ka profesionālās ievirzes pedagogiem darba slodzes līdzsvarošanā ar 2025.gada 1.septembri tiek pasliktināta situācija. Lūdzam rast iespēju precizēt darba slodzes līdzsvarošanas sadalījumu ar 2025.gada 1.septembri, lai saglabātu vismaz 2024.gada 1.septembra proporciju.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
15. Pedagoga darba slodzi astronomiskajās stundās un tās sadalījumu plāno izglītības iestādes vadītājs sadarbībā ar pedagogu, pamatojoties uz izglītības iestādes kārtību pedagogu slodžu sadalei, kas saskaņota ar dibinātāju, nosakot darba pienākumus gada laikā. Pedagogam noteikto darba slodzi, kas atbilst vienai mēneša darba algas likmei, nosaka saskaņā ar šo noteikumu 3. pielikumu.
Iebildums
Lūdzam izvērtēt vai šāds papildu kārtības saskaņojums neradīs pārlieku lielu administratīvo slogu iestādes dibinātājam, kas attiecīgi paildzinās pedagogu tarifikāciju sastādīšanas un saskaņošanas procesu.
Ja tomēr tiek saglabāts nosacījums par nepieciešamību slodžu sadales kārtību saskaņot ar dibinātāju, lūdzam papildināt punktu ar nosacījumu, ka izglītības iestādes kārtība pedagogu slodžu sadalei var tikt saskaņota ne tikai ar dibinātāju, bet arī ar tā noteikto kompetento iestādi, līdzīgi kā tas šobrīd ir noteikumu 10.punktā un 12.punktā, lai Kultūras ministrija varētu nodot kārtība pedagogu slodžu sadalei saskaņošanu Latvijas Nacionālajam kultūras centram.
Ja tomēr tiek saglabāts nosacījums par nepieciešamību slodžu sadales kārtību saskaņot ar dibinātāju, lūdzam papildināt punktu ar nosacījumu, ka izglītības iestādes kārtība pedagogu slodžu sadalei var tikt saskaņota ne tikai ar dibinātāju, bet arī ar tā noteikto kompetento iestādi, līdzīgi kā tas šobrīd ir noteikumu 10.punktā un 12.punktā, lai Kultūras ministrija varētu nodot kārtība pedagogu slodžu sadalei saskaņošanu Latvijas Nacionālajam kultūras centram.
Piedāvātā redakcija
15. Pedagoga darba slodzi astronomiskajās stundās un tās sadalījumu plāno izglītības iestādes vadītājs sadarbībā ar pedagogu, pamatojoties uz izglītības iestādes kārtību pedagogu slodžu sadalei, kas saskaņota ar dibinātāju vai tā noteikto kompetento iestādi, nosakot darba pienākumus gada laikā. Pedagogam noteikto darba slodzi, kas atbilst vienai mēneša darba algas likmei, nosaka saskaņā ar šo noteikumu 3. pielikumu.
6.
Noteikumu konsolidētā versija
35. Nosakot pedagoga slodzi un tās sadalījumu, izglītības iestādes vadītājs ņem vērā izglītojamo skaitu klasē un mācību priekšmetu, ko pedagogs māca, kā arī izglītības iestādes noteikto kārtību pedagogu slodžu sadalei, kas saskaņota ar dibinātāju.
Iebildums
Lūdzam papildināt punktu ar nosacījumu, ka izglītības iestādes kārtība pedagogu slodžu sadalei var tikt saskaņota ne tikai ar dibinātāju, bet arī ar tā noteikto kompetento iestādi, līdzīgi kā tas šobrīd ir noteikumu 10.punktā un 12.punktā un vienlaikus saskaņotu ar 15.punktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
35. Nosakot pedagoga slodzi un tās sadalījumu, izglītības iestādes vadītājs ņem vērā izglītojamo skaitu klasē un mācību priekšmetu, ko pedagogs māca, kā arī izglītības iestādes noteikto kārtību pedagogu slodžu sadalei, kas saskaņota ar dibinātāju vai tā noteikto kompetento iestādi.
7.
Noteikumu konsolidētā versija
51. Šo noteikumu 3. pielikumu piemēro ar 2025. gada 1. septembri. Līdz 2024. gada 31. augustam zemāko mēneša darba algas likmi pedagogiem, uz kuriem nav attiecināms šo noteikumu 3., 4., 5., 6. un 7. punkts, un pedagoga darba slodzi, kas atbilst vienai mēneša darba algas likmei, nosaka saskaņā ar šo noteikumu 3.1 pielikumu.
Iebildums
Ministru kabineta noteikumu grozījumi nevar noteikt kārtību, kas attiecināma uz periodu līdz šo grozījumu spēkā stāšanās brīdim, t.i. 2024.gada 1.septembrim. Līdz ar to, lūdzam precizēt punktā termiņus un attiecīgos pielikumus pēc būtības, norādot kāds pielikums kādā periodā ir piemērojams.
Vienlaikus lūdzam izvērtēt lietderību noteikt jau šobrīd 3.pielikuma redakciju, kas stāsies spēkā 2025.gada 1.septembrī, ja šobrīd vēl nav panākta galīgā vienošanās par pedagogu slodzes apmēru un slodzes balansu visām pedagogu grupām.
Vienlaikus lūdzam izvērtēt lietderību noteikt jau šobrīd 3.pielikuma redakciju, kas stāsies spēkā 2025.gada 1.septembrī, ja šobrīd vēl nav panākta galīgā vienošanās par pedagogu slodzes apmēru un slodzes balansu visām pedagogu grupām.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Pedagogu darba slodze un zemākā mēneša darba algas likme
Iebildums
2023. gada 18. aprīļa Ministru kabineta rīkojums Nr. 226 " Par pedagogu zemākās darba samaksas likmes pieauguma grafiku laikposmam no 2023. gada 1. septembra līdz 2025. gada 31. decembrim" pielikumā ir paredzēts pedagogu zemākās vienas stundas likmes pieaugums no 2025.gada 1.janvāra līdz 10,35 euro, kas nav attiecīgi ņemts vērā 3.pielikuma redakcijā, kuras spēkā stāšanās ir plānota 2025.gada 1.septembrī. Lūdzam precizēt noteikumu pielikumā kolonna "Zemākā mēneša darba algas likme (EUR)" norādītās summas atbilstoši Ministru kabinetā lemtajam algas pieaugumam.
Vienlaikus, ņemot vērā, ka pedagogu zemākās vienas stundas likmes pieaugums plānots no 2025.gada 1.janvāra, izvērtēt nepieciešamību papildināt noteikumus ar vēl vienu pielikumu, kas piemērojams periodam no 2025.gada 1.janvāra līdz 2025.gada 31.augustam, jo šajā periodā, salīdzinot ar piedāvāto 3.1pielikuma redakciju arī mainās kolonna "Zemākā mēneša darba algas likme (EUR)" norādāmā summa.
Vienlaikus, ņemot vērā, ka pedagogu zemākās vienas stundas likmes pieaugums plānots no 2025.gada 1.janvāra, izvērtēt nepieciešamību papildināt noteikumus ar vēl vienu pielikumu, kas piemērojams periodam no 2025.gada 1.janvāra līdz 2025.gada 31.augustam, jo šajā periodā, salīdzinot ar piedāvāto 3.1pielikuma redakciju arī mainās kolonna "Zemākā mēneša darba algas likme (EUR)" norādāmā summa.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Pedagogu darba slodze un zemākā mēneša darba algas likme
Iebildums
Lūdzam noformēt 3.pielikuma un 3.1 pielikuma galveni, jo abos pielikumos nav norādes par to, kurš no noteikumu grozījumu pielikumiem tas ir, līdz ar to rodas neskaidrības par to, kurš noteikumu pielikumā esošais fails ir piemērojams kurā periodā.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Pedagogu darba slodze un zemākā mēneša darba algas likme
Iebildums
Pielikuma nosaukumā nav norādīta korekta numerācija. Abas pielikumu redakcijas ir norādītas, kā "3. pielikums Ministru kabineta
2016. gada 5. jūlija noteikumiem Nr. 445", taču no konteksta saprotams, ka šis ir 3.1 pielikums.
2016. gada 5. jūlija noteikumiem Nr. 445", taču no konteksta saprotams, ka šis ir 3.1 pielikums.
Piedāvātā redakcija
"3.1 pielikums Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumiem Nr. 445