Projekta ID
25-TA-247Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pilsoniskā alianse
Atzinums iesniegts
05.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Biedrība “Latvijas Pilsoniskā alianse” (turpmāk – LPA) ir iepazinusies ar Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas izstrādāto informatīvo ziņojumu "Digitālās transformācijas pamatnostādņu 2021. - 2027.gadam starpposma izvērtējums" (turpmāk – Informatīvais ziņojums) un sniedz atzinumu.
Aicinām informatīvajā ziņojumā attīstības jomas “Tautsaimniecības (t.sk. valsts pārvaldes) digitālā transformācija” ieteikumu sadaļā paredzēt nodrošināt plašāku atbalstu arī biedrībām un nodibinājumiem digitālās transformācijas veicināšanai, kas būtu saskaņā ar Informatīvajā ziņojumā iekļautās 5. tabulas rezultatīvo rādītāju 4.4.-3-2 “Uzņēmējdarbības digitālā intensitāte (Enterprises with Very Low level of Digital Intensity) - digitālo tehnoloģiju izmantošana uzņēmējdarbībā uzņēmumos ar zemu tehnoloģiju izmantošanas līmeni”.
LPA norāda, ka Eiropas Savienības tiesību aktu, tostarp Eiropas Komisijas rekomendācijās par mikro, mazo un vidējo uzņēmumu definīciju, tvērumā uzņēmums (angļu valodā - enterprise) tiek definēts kā jebkurš saimnieciskās darbības veicējs, neatkarīgi no tā juridiskās formas [1].
Tādēļ aicinām Informatīvā ziņojuma attīstības jomas “Tautsaimniecības (t.sk. valsts pārvaldes) digitālā transformācija” ieteikumu sadaļu papildināt ar šādu teksta redakciju: “Nodrošināt plašāku atbalstu ikvienai biedrībai un nodibinājumam, kas veic saimniecisko darbību, digitālo prasmju attīstīšanai, paredzot biedrības un nodibinājumus kā gala labuma guvējus dažādās digitālās transformācijas un digitālo prasmju attīstības programmās”.
Jebkura biedrība un nodibinājums ir nozīmīga Latvijas tautsaimniecības daļa - iekļaujošas izaugsmes virzītājspēks, kas vienlaikus palielina sociālo kapitālu un rada ievērojamu saimniecisku vērtību, spēlē nozīmīgu lomu sociālās, ekonomiskās un politiskās jomās, kā arī ir ciešs sabiedrotais valsts pārvaldei. Tādēļ būtiski, plānojot pasākumus Latvijas attīstības un labklājības izrāvienam, paredzēt partnerību ar visām biedrībām un nodibinājumiem, un arī uz tām attiecināt digitalizācijas procesu pieejamību, tai skaitā iespēju digitalizēt to sniegtos pakalpojumus. Biedrību un nodibinājumu izslēgšana no šāda veida atbalsta programmām rada nevienlīdzīgu attieksmi pret dažādiem tautsaimniecības dalībniekiem.
Šobrīd biedrībām un nodibinājumiem, kas darbojas pilsoniskās sabiedrības labā, nav pieejams nekāda veida publiskais finansējums, kas ļautu digitalizēt iekšējos procesus un pakalpojumus mērķa grupām, tai skaitā mazāk aizsargātajam. Savukārt programmās, kur biedrības un nodibinājumi ir iekļauti kā gala labuma guvēji, tās sastopas ar ierobežojošiem nosacījumiem, kas ļauj uz šāda veida programmām pretendēt tikai tās biedrības un nodibinājumus, kas apvieno komersantus.
Līdz ar to biedrību un nodibinājumu iekļaušana informatīvā ziņojuma attīstības jomas “Tautsaimniecības (t.sk. valsts pārvaldes) digitālā transformācija” ieteikumu sadaļā ir būtiska gan biedrībām un nodibināmiem kā pašiem tautsaimniecības dalībniekiem, kuriem jāpielāgojas mainīgajiem apstākļiem, tai skaitā digitalizējot to sniegtos pakalpojumus, veicinot produktivitāti, konkurētspēju un radot inovatīvus risinājumus, gan arī, kā uz ciešiem valsts pārvaldes sadarbības partneriem, kuri arī patērē valsts pārvaldes izstrādātos digitālos rīkus un cieši ar to sadarbojas, sniedzot pakalpojumus un atbalstu dažādām mērķa grupām.
[1] Eiropas Komisijas 2003. gada 6. maija rekomendācija par mikro, mazo un vidējo uzņēmumu definīciju (izziņots ar dokumenta numuru K(2003) 1422) EUR-Lex - 32003H0361 - EN - EUR-Lex
Aicinām informatīvajā ziņojumā attīstības jomas “Tautsaimniecības (t.sk. valsts pārvaldes) digitālā transformācija” ieteikumu sadaļā paredzēt nodrošināt plašāku atbalstu arī biedrībām un nodibinājumiem digitālās transformācijas veicināšanai, kas būtu saskaņā ar Informatīvajā ziņojumā iekļautās 5. tabulas rezultatīvo rādītāju 4.4.-3-2 “Uzņēmējdarbības digitālā intensitāte (Enterprises with Very Low level of Digital Intensity) - digitālo tehnoloģiju izmantošana uzņēmējdarbībā uzņēmumos ar zemu tehnoloģiju izmantošanas līmeni”.
LPA norāda, ka Eiropas Savienības tiesību aktu, tostarp Eiropas Komisijas rekomendācijās par mikro, mazo un vidējo uzņēmumu definīciju, tvērumā uzņēmums (angļu valodā - enterprise) tiek definēts kā jebkurš saimnieciskās darbības veicējs, neatkarīgi no tā juridiskās formas [1].
Tādēļ aicinām Informatīvā ziņojuma attīstības jomas “Tautsaimniecības (t.sk. valsts pārvaldes) digitālā transformācija” ieteikumu sadaļu papildināt ar šādu teksta redakciju: “Nodrošināt plašāku atbalstu ikvienai biedrībai un nodibinājumam, kas veic saimniecisko darbību, digitālo prasmju attīstīšanai, paredzot biedrības un nodibinājumus kā gala labuma guvējus dažādās digitālās transformācijas un digitālo prasmju attīstības programmās”.
Jebkura biedrība un nodibinājums ir nozīmīga Latvijas tautsaimniecības daļa - iekļaujošas izaugsmes virzītājspēks, kas vienlaikus palielina sociālo kapitālu un rada ievērojamu saimniecisku vērtību, spēlē nozīmīgu lomu sociālās, ekonomiskās un politiskās jomās, kā arī ir ciešs sabiedrotais valsts pārvaldei. Tādēļ būtiski, plānojot pasākumus Latvijas attīstības un labklājības izrāvienam, paredzēt partnerību ar visām biedrībām un nodibinājumiem, un arī uz tām attiecināt digitalizācijas procesu pieejamību, tai skaitā iespēju digitalizēt to sniegtos pakalpojumus. Biedrību un nodibinājumu izslēgšana no šāda veida atbalsta programmām rada nevienlīdzīgu attieksmi pret dažādiem tautsaimniecības dalībniekiem.
Šobrīd biedrībām un nodibinājumiem, kas darbojas pilsoniskās sabiedrības labā, nav pieejams nekāda veida publiskais finansējums, kas ļautu digitalizēt iekšējos procesus un pakalpojumus mērķa grupām, tai skaitā mazāk aizsargātajam. Savukārt programmās, kur biedrības un nodibinājumi ir iekļauti kā gala labuma guvēji, tās sastopas ar ierobežojošiem nosacījumiem, kas ļauj uz šāda veida programmām pretendēt tikai tās biedrības un nodibinājumus, kas apvieno komersantus.
Līdz ar to biedrību un nodibinājumu iekļaušana informatīvā ziņojuma attīstības jomas “Tautsaimniecības (t.sk. valsts pārvaldes) digitālā transformācija” ieteikumu sadaļā ir būtiska gan biedrībām un nodibināmiem kā pašiem tautsaimniecības dalībniekiem, kuriem jāpielāgojas mainīgajiem apstākļiem, tai skaitā digitalizējot to sniegtos pakalpojumus, veicinot produktivitāti, konkurētspēju un radot inovatīvus risinājumus, gan arī, kā uz ciešiem valsts pārvaldes sadarbības partneriem, kuri arī patērē valsts pārvaldes izstrādātos digitālos rīkus un cieši ar to sadarbojas, sniedzot pakalpojumus un atbalstu dažādām mērķa grupām.
[1] Eiropas Komisijas 2003. gada 6. maija rekomendācija par mikro, mazo un vidējo uzņēmumu definīciju (izziņots ar dokumenta numuru K(2003) 1422) EUR-Lex - 32003H0361 - EN - EUR-Lex
Piedāvātā redakcija
Aicinām Informatīvā ziņojuma attīstības jomas “Tautsaimniecības (t.sk. valsts pārvaldes) digitālā transformācija” ieteikumu sadaļu papildināt ar šādu teksta redakciju: “Nodrošināt plašāku atbalstu ikvienai biedrībai un nodibinājumam, kas veic saimniecisko darbību, digitālo prasmju attīstīšanai, paredzot biedrības un nodibinājumus kā gala labuma guvējus dažādās digitālās transformācijas un digitālo prasmju attīstības programmās”.
