Projekta ID
22-TA-1466Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
16.02.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar VARAM sniegto informāciju un likuma “Par piesārņojuma” 32.13 panta 1.daļā definētajām Modernizācijas fonda finansējuma izmantošanas iespējām viens no investīciju virzieniem ir minēta energoefektivitāte transportā, neuzliekot nosacījumus šai jomai. Papildus minētajam bezemisijas transportlīdzekļu iegāde ir norādīts kā prioritārais virziens Assessment Guidance Document: To promote consistency between different submissions and to facilitate the investment proposal assessment process, the Assessment Guidance Document discusses investment submission practicalities, assessment criteria and assessment processes – updated 20/12/2022, neparedzot ierobežojums transporta izmantošanai. Jāmin, ka arī Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 19. marta Direktīvu Nr. 2018/410, ar ko groza Direktīvu Nr. 2003/87/EK, lai sekmētu emisiju izmaksefektīvu samazināšanu un investīcijas mazoglekļa risinājumos (turpmāk – Direktīva Nr.2018/410) 10.d panta (2), definējot prioritāros virzienos, neparedz “sašaurinājumu” energoefektivitātes veicināšanai transporta jomā.
Papildus minētajam VARAM gatavotās Izziņas par MK noteikumu projektu sniegtajiem iebildumiem 9.punktā un MK noteikumu anotācijā sniegtā informācija nedod viennozīmīgu izpratni, ka uz Modernizācijas fonda finansējumu bezemisiju transportlīdzekļu iegādes veicināšanai un atbilstošas infrastruktūras izveidei vai modernizēšanai varēs pretendēt pašvaldību kapitālsabiedrības, kas nodarbojas ar sabiedriskā transporta pakalpojumiem valstspilsētās, jo tiek uzsvērts, ka atsevišķi nosacījumi tiks atrunāti jau konkrētajā projektu konkursa nolikumā. Vienlaikus MK noteikumu anotācijā minēts, ka potenciālo atbalsta saņēmēju lokā tiks iekļautas arī pašvaldību kapitālsabiedrības, piemēram, kas nodarbojas ar skolēnu pārvadājumiem, sniedz komunālos pakalpojumus u.c. Līdz ar to neradot skaidru priekšstatu par potenciālajiem Modernizācijas fonda finansējuma saņēmējiem vai atbalsta virzieniem.
Papildus minētajam MK noteikumos vai tā anotācijā ir nepieciešams definēt terminu “pasažieru pārvadājumi”, jo MK noteikumu anotācijā iepriekš minētais piemērs par skolēnu pārvadājumiem rada plašu, bet vienlaikus nenozīmīgu interpretācijas iespēju.
Ņemot vērā minēto būtu atbalstāma mazemisiju transportlīdzekļu iegāde no Modernizācijas fonda investīcijām, kā arī finansējums varētu tikt novirzīts pašvaldību kapitālsabiedrībām sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai, kas ir viena no pašvaldības autonomajām funkcijām. Pluss kā atbalstāma būtu tieši prioritāte transportlīdzekļu iegādei tajās Latvijas pašvaldībās jeb valstspilsētās, kurās ir augsts gaisa piesārņojuma līmenis.
Rīgas valstspilsētas pašvaldība papildus minētajam aicinām MK noteikumu anotāciju papildināt ar projektu vērtēšanas prioritāro nosacījumu, ka prioritāri no Modernizācijas fonda tiek atbalstīti:
1) komersanti, kas veic kravu pārvadājumus zemo emisiju zonās;
2) pašvaldības, kurās ir izstrādāti Ilgtspējīgas enerģētikas un klimata plāni un apliecināta skaidra virzība klimatneitralitātes virzienā tiek noteikti prioritāte.
Lūdzu precizēt Ministru kabineta noteikumu projekta 14.1.punktu, izsakot to jaunā redakcijā:
Papildus minētajam VARAM gatavotās Izziņas par MK noteikumu projektu sniegtajiem iebildumiem 9.punktā un MK noteikumu anotācijā sniegtā informācija nedod viennozīmīgu izpratni, ka uz Modernizācijas fonda finansējumu bezemisiju transportlīdzekļu iegādes veicināšanai un atbilstošas infrastruktūras izveidei vai modernizēšanai varēs pretendēt pašvaldību kapitālsabiedrības, kas nodarbojas ar sabiedriskā transporta pakalpojumiem valstspilsētās, jo tiek uzsvērts, ka atsevišķi nosacījumi tiks atrunāti jau konkrētajā projektu konkursa nolikumā. Vienlaikus MK noteikumu anotācijā minēts, ka potenciālo atbalsta saņēmēju lokā tiks iekļautas arī pašvaldību kapitālsabiedrības, piemēram, kas nodarbojas ar skolēnu pārvadājumiem, sniedz komunālos pakalpojumus u.c. Līdz ar to neradot skaidru priekšstatu par potenciālajiem Modernizācijas fonda finansējuma saņēmējiem vai atbalsta virzieniem.
Papildus minētajam MK noteikumos vai tā anotācijā ir nepieciešams definēt terminu “pasažieru pārvadājumi”, jo MK noteikumu anotācijā iepriekš minētais piemērs par skolēnu pārvadājumiem rada plašu, bet vienlaikus nenozīmīgu interpretācijas iespēju.
Ņemot vērā minēto būtu atbalstāma mazemisiju transportlīdzekļu iegāde no Modernizācijas fonda investīcijām, kā arī finansējums varētu tikt novirzīts pašvaldību kapitālsabiedrībām sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai, kas ir viena no pašvaldības autonomajām funkcijām. Pluss kā atbalstāma būtu tieši prioritāte transportlīdzekļu iegādei tajās Latvijas pašvaldībās jeb valstspilsētās, kurās ir augsts gaisa piesārņojuma līmenis.
Rīgas valstspilsētas pašvaldība papildus minētajam aicinām MK noteikumu anotāciju papildināt ar projektu vērtēšanas prioritāro nosacījumu, ka prioritāri no Modernizācijas fonda tiek atbalstīti:
1) komersanti, kas veic kravu pārvadājumus zemo emisiju zonās;
2) pašvaldības, kurās ir izstrādāti Ilgtspējīgas enerģētikas un klimata plāni un apliecināta skaidra virzība klimatneitralitātes virzienā tiek noteikti prioritāte.
Lūdzu precizēt Ministru kabineta noteikumu projekta 14.1.punktu, izsakot to jaunā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
mazemesiju un bezemisiju transportlīdzekļu iegādes veicināšana un atbilstošas infrastruktūras izveide vai modernizēšana pašvaldībām, valsts tiešās pārvaldes iestādēm, kā arī komersantiem, kuru īpašumā ir un savā darbībā izmanto autoparku ar vismaz pieciem transportlīdzekļiem vai, kuri veic pasažieru pārvadājumus ar autobusiem, vai kuras nodarbojas ar sabiedriskā pasažieru pārvadājumiem valstspilsētās
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā ka pārejai uz AER un energoefektivitātes uzlabošanu ir jābūt taisnīgai un tai ir jādod labums pašvaldību teritorijas visiem iedzīvotājiem, vietējām kopienām un kopumā vietējai ekonomikai, kas saskan ar valdības plānu ekonomikas transformācijā, tad lūgums izteikt 14.2 sekojošā redakcijā
Piedāvātā redakcija
energoefektivitātes uzlabošanas un atjaunojamo energoresursu izmantošanas veicināšana komersantiem un pašvaldībām, sabiedriskā pakalpojumi sniedzējiem īstenojot pasākumus saskaņā ar to ilgstpējīgas enerģijas un klimata plāniem un tādejādo palielinot pārdomātu AER ražošanu pašvaldību teritorijā. Atbalsta pasākumi ietver enerģijas sadales, pārvades un ražošanas procesus, tai skaitā biometāna ražošanu vai elektroenerģijas infrastruktūras modernizēšanu vai paplašināšanu un viedo tehnoloģiju un digitālo risinājumu ieviešanai, un ar to saistītie pasākumi, kas atbilst aprites ekonomikas principiem
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā ka pašvaldībām viens no uzdevumiem ir būt AEK veicinātājām un jādod iespēja jaunu tehnoloģiju ieviešanai gan iedzīvotājiem (kur dalībai ir jābūt dažādām iedzīvotāju sociālekonomiskā grupām), sabiedriskā pakalpojum sniedzējiem, vietējie uzņēmēji lai veidotu energokopienas, kooperatīvus, PPP projektus, vietējo vēja turbīnu parkus kas nodrošina vietējo iedzīvotāju līdzdalību, tad lūgums 14.3. izteikt sekojošā redakcijā
Piedāvātā redakcija
ar pašvaldības līdzdalību izveidota energokopiena ar mērķi atjaunojamo energoresursu izmantošanas veicināšana energokopienās un no atjaunojamiem energoresursiem iegūtas elektroenerģijas aktīvajiem lietotājiem, kas rīkojas kopīgi daudzdzīvokļu ēkās, sabiedriskās ēkās tai skaitā atbalsts ar to darbību saistītās infrastruktūras izveidei.