Atzinums

Projekta ID
21-TA-1664
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
24.03.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Īpaši vēršam uzmanību, ka Rīgas valstpilsētas pašvaldība ir  informējusi LPS, ka, lai izpildītu Ministru kabineta noteikumu projekta prasības nekustamā īpašuma nodokļa uzskaites izmaiņu ieviešanā, ir nepieciešams izstrādāt apjomīgus pilnveidojumus nekustamā īpašuma nodokļa administrēšanas sistēmas NINO atskaišu moduļos. Kā arī norādījusi, ka bez NINO pilnveidojumu izstrādes un ieviešanas MK noteikumu izpilde nebūs iespējama.

Tādējādi ņemot vērā, ar nekustamā īpašuma nodokli apliekamo objektu un maksātāju lielo skaitu Rīgas pilsētā, pirms automatizēto atskaišu moduļu izveides,  jaunās prasības attiecībā uz nekustamā īpašuma nodokļa grāmatošanu pēc uzkrājuma principa nevar stāties spēkā.

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam pievienot detalizētu informāciju par nepieciešamajiem finanšu resursiem pašvaldību nekustamā īpašuma nodokļa administrēšanas programmatūras pilnveidojumiem, kā arī paredzēt adekvātu laiku pēc finansējuma saņemšanas, programmēšanas darbiem, kā arī izmaiņu aprobācijai. Vēlamies uzsvērt, ka Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu uzskaites pēc uzkrāšanas principa ieviešanai tika paredzēti ne tikai ievērojami finanšu līdzekļi, bet arī ļoti ilgs laiks programmatūras prasību definēšanā, programmēšanā un ieviešanā. 

 SIA ZZdats, kas  nodrošina visu pašvaldību lietotās nekustamā īpašuma nodokļa adminsitrēšanas programmatūras NINO darbību, 02.03.2022.vēstulē   1.7/22/19-N, adresētai LPS, sniedza sekojošu informāciju:

"Uz šo dienu nav veikta padziļināta analīze uzkrājuma principa ieviešanā nekustamā īpašuma nodokļa (NĪN) uzskaitē. Veicot sākotnējo analīzi, identificētas nepieciešamās izmaiņas NĪN datu apstrādē un atskaišu fiksēšanā, lai nodrošinātu datu apstrādi un uzkrāšanu vajadzīgajā detalizācijā. Līdz šim esam vērtējuši nepieciešamās izmaiņas NĪN atskaišu moduļa funkcionalitātē, tomēr nav veiktas konsultācijas un analīze Rīgas valstspilsētas pašvaldības prasībām. Rīgas valstspilsētas pašvaldība neizmanto NINO atskaišu moduli.
Kā arī nav veiktas konsultācijas ar pašvaldību grāmatvežiem par izmaiņām NĪN aprēķinu grāmatošanā.
 
Ņemot vērā veicamo izmaiņu apjomu, ietekmi un darba sarežģītību atkārtoti vēlamies uzsvērt, ka nepieciešamais laiks izmaiņu veikšanai NINO programmā un ieviešanai pašvaldībās ir 9 mēneši. Savukārt, nepieciešamo izmaiņu izstrādei un ieviešanai visās pašvaldībās nepieciešamais finansējums ir robežās no 300 000 līdz 500 000 eiro."
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam sniegt atbildi pēc būtības uz Latvijas Pašvaldību savienības 16.11.2021.vēstuli Nr. 202001/SAN1666/SP1246/NOS716, adresētu Valsts kasei, jo diemžēl atbildi pēc būtības neesam saņēmuši.  Tāpat neesam saņēmuši atbildi pēc būtības uz LPS 03.08.2021 vēstuli Nr. 202105/INIC206/SP709/NOS480/SP881/NOS575, adresētu Valsts ieņēmumu dienestam un Finanšu ministrijai. Vēlamies uzsvērt, ka nav pieņemama situācija, ka ne tikai 2021.gada laikā, bet pat šobrīd nav pieejama ne tikai tā informācija, kas pirms 2021.gada pēc naudas plūsmas principa bija pieejama par VID iekasētajiem nodokļiem, bet joprojām nav pieejama nekāda veida informācija par nodokļiem pēc uzkrāšanas principa ne gadā kopumā, ne pa mēnešiem.

 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam pievienot precīzu informāciju- kādā regularitātē un precīzi kuri dati un kādās formās un kādā detalizācijas pakāpē  no valsts puses tiks pieprasīti pašvaldībām iesniegt par nekustamā īpašuma nodokli pēc uzkrāšanas principa.
šo informāciju lūdzam attēlot kā precīzās iesniedzamo pārskatu formas, kā arī - gadījumā, ja jebkuri dati, kas saistīti ar nekusatmā īpašuma nodokli, tiks pieprasīti ne tikai ar gada pārskatiem, bet arī ceturkšņa vai mēneša (vai jebkurā citā veidā), pievienot attiecīgo normatīvo aktu projektus vai arī apliecinājumu, ka dati par NIN tiks pieprasīti tikai vienu reizi gadā- reizē ar gada pārskatiem.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Ņemot vērā faktu, ka atbilstoši spēkā esošajiem noteikumiem Valsts ieņēmumu dienesta (VID) administrēto nodokļu, nodevu un citu administrēto maksājumu uzskaiti jau no 2021.gada 1.janvāra veic pēc uzkrāšanas principa, lūdzam sniegt visu VID administrēto nodokļu, nodevu un citu maksājumu uzkrāšanas principa datus, atbilstoši šiem noteikumiem par katru 2021.gada mēnesi, tai skaitā atsevišķi uzrādot datus, kas uzskaitē pārņemti uz 2021.gada 1.janvāri.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Lūdzam izteikt 2.noteikumu projekta punktu šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
Noteikumi stājas spēkā 2023. gada 1. janvārī, izņemot šo noteikumu 1.36. apakšpunktu, kas stājas spēkā ar tā taksācijas gada 1.janvāri, kura pirmstaksācijas gadā pašvaldībām ir apmaksāti faktiskie izdevumi nekustamā īpašuma nodokļa administrēšanas informācijas tehnoloģiju sistēmas pilnveidei, lai nodrošinātu nekustamā īpašuma nodokļa uzskaitei pēc uzkrājuma principa nepieciešamo datu apkopošanu un izgūšanu grāmatvediskās uzskaites vajadzībām.
 
7.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Projektā noteiktās prasības attiecībā uz nekustamā īpašuma nodokļa uzskaiti ne tikai nodokļa administrēšanas sistēmā, bet arī grāmatvedības sistēmā, pieprasa būtiskas izmaiņas nodokļa administrēšanas sistēmā, lai tajā būtu iespējams izgūt grāmatvedības sistēmai nepieciešamos apkopojumus, kā arī tādu detalizāciju, kas līdz šim no valsts puses netika pieprasītas.  Projektam ir tieša ietekme uz pašvaldības budžetiem, jo bez nodokļu programmatūras būtiskiem pilnveidojumiem, noteikumos noteiktās prasības nav īstenojamas. Lūdzam pievienot detalizētu finanšu ietekmes aprēķinu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Iebildums
Projektā noteiktās prasības attiecībā uz nekustamā īpašuma nodokļa uzskaiti ne tikai nodokļa administrēšanas sistēmā, bet arī grāmatvedības sistēmā, pieprasa būtiskas izmaiņas nodokļa administrēšanas sistēmā, lai tajā būtu iespējams izgūt grāmatvedības sistēmai nepieciešamos apkopojumus, kā arī tādu detalizāciju, kas līdz šim no valsts puses netika pieprasītas.  Projektam ir tieša ietekme uz pašvaldībasinformācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību, jo bez nodokļu programmatūras būtiskiem pilnveidojumiem, noteikumos noteiktās prasības nav īstenojamas. Lūdzam pievienot detalizētu ietekmes aprakstu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Pievienot jaunu punktu šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
Finanšu ministrijai sadarbībā ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju veikt nepieciešamās darbības, lai no valsts budžeta līdzekļiem (vai Eiropas Savienības fondu līdzekļiem) tiktu apmaksāti pašvaldību faktiskie izdevumi nekustamā īpašuma nodokļa administrēšanas informāciju tehnoloģiju sistēmas pilnveidei, lai nodrošinātu nekustamā īpašuma nodokļa uzskaitei pēc uzkrājuma principa nepieciešamo datu apkopošanu un izgūšanu grāmatvediskās uzskaites vajadzībām, kā arī papildināšanu ar datu kopām, kas līdz šim nodokļa adminstrēšanā netika lietotas.
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk