Atzinums

Projekta ID
24-TA-752
Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
15.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Saskaņā ar likumprojekta 13.panta pirmās daļas 9.punktu, lai izpildītu normatīvajos aktos noteiktos pienākumus un uzdevumus, Valsts ieņēmumu dienests apstrādā personas datus, lai veiktu citus normatīvajos aktos ar fizisko personu datu apstrādi saistītos pienākumus un uzdevumus.
Atbilstoši Datu regulas 5.panta 1.punkta "a" apakšpunktam personas dati ir jāapstrādā likumīgi, kas citastarp nozīmē to, ka personas datu apstrādei ir jātiek pamatotai ar vienu no Datu regulas 6.punktā minētajiem tiesiskajiem pamatiem. Aplūkojot likumprojektā ietverto 13. panta pirmās daļas ievaddaļu kopsakarā ar Datu regulas 6. pantu, var secināt, ka Valsts ieņēmumu dienests plāno personas datus apstrādāt saskaņā ar Datu regulas 6. panta 1.punkta "e" apakšpunktu - lai izpildītu uzdevumu, kas tiek veikts sabiedrības interesēs. Turklāt šim uzdevumam nav obligāti jātiek noteiktam Valsts ieņēmumu dienesta likumā. Datu valsts inspekcijai nav iebildumu pret šādu konceptu.

Vienlaikus likumprojekta 13. panta pirmās daļas apakšpunktos tiek noteikti konkrēti nolūki, kādiem personas dati Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmās ir apstrādājami. Ņemot vērā to, ka nolūka ierobežojuma princips, kas nostiprināts Datu regulas 5. panta 1. punkta "b" apakšpunktā, ir viens no svarīgākajiem datu apstrādes principiem, kas vienlaikus nodrošina arī personas datu apstrādes Satversmību, Datu valsts inspekcija atbalsta konkrētu personas datu apstrādes nolūku noteikšanu Valsts ieņēmumu dienesta likumā. Minētais regulējums apliecina to, ka likumdevējs, lemjot par pamattiesību uz personas datu aizsardzību ierobežošanu, ir izvērtējis, kādiem nolūkiem šī ierobežošana ir nepieciešama un samērīga.

Tomēr likumprojekta 13. panta pirmās 9. punkts, pirmkārt, satur regulējumu nevis par nolūkiem, kādiem personas dati apstrādājami, bet gan par tiesisko pamatu - pienākumu un uzdevumu veikšana, kuru Valsts ieņēmumu dienestam paredz citi normatīvie akti. Šāds regulējums nevajadzīgi dublē 13.panta pirmās daļas ievaddaļu, nav nepieciešams un ir svītrojams. Otrkārt, šāds reglējums var ļaut izdarīt pieņēmumu, ka 13. pantā noteiktais nolūku uzskaitījums nav izsmeļošs un Valsts ieņēmumu dienests var izlemt apstrādāt personas datus arī citiem nolūkiem, kurus likumdevējs nav paredzējis, ja vien tas izriet no Valsts ieņēmumu dienestam noteiktajiem uzdevumiem. Šāds koncepts ir savstarpēji pretrunīgs, jo jebkurā gadījumā par nolūkiem, kādiem informācijas sistēmās ir apstrādājami personas dati, būtu jālemj likumdevējam. 

Ievērojot minēto, lūdzam likumprojekta 13. panta pirmo daļu precizēt, veidojot izsmeļošu to nolūku uzskaitījumu, kuriem apstrādājami personas dati. Savukārt, ja Valsts ieņēmumu dienests vēlas noteikt, ka personas dati citos nolūkos apstrādājami, ja tas konkrēti un nepārprotami norādīts citā likumā, tad regulējums šādā redakcijā, sniedzot nepārprotamu norādi uz nolūku un likumu, ir ietverams likumprojektā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Iebildums
Saskaņā ar likumprojekta 14.panta pirmo daļu Valsts ieņēmumu dienestam ir jāievēro Datu regula. Ierosinām izvērtēt šādas tiesību normas nepieciešamību, ņemot vērā to, ka Datu regula Valsts ieņēmumu dienestam ir jāievēro neatkarīgi no tā, vai tas tiešā veidā ir vai nav noteikts Valsts ieņēmumu dienesta darbību regulējošajos normatīvajos aktos.

Tāpat likumprojekta 14. panta pirmajā daļā ietvertā tiesību norma ir neskaidra un pieļauj dažādas interpretācijas iespējas, tādējādi jau per se nav atbilstoša Datu regulas 5. panta 1. punkta "a" apakšpunktā nostiprinātajam pārredzamības principam, atbilstoši kuram, datu subjektam ir jāspēj prognozēt kas un kādā veidā apstrādās viņa personas datus.

Konkrētajā gadījumā plaši tulkojamam nolūkam - veicināt nodokļu nemaksāšanas un muitas noteikumu pārkāpumu atklāšanu un novēršanu -, kas varētu aptvert faktiski jebkuru Valsts ieņēmumu dienesta veikto darbību, tiek paredzēts pieņemt lēmumu informācijas sistēmās, tostarp šo lēmumu pieņemšanai veikt fizisko personu datu profilēšanu. Visupirms jau nav saprotams, kas tiek saprasts ar jēdzieniem "lēmumu pieņemšana informācijas sistēmās" un "personu datu profilēšana". Otrkārt, atbilstoši Datu regulas 22. pantam pastāv vispārējs aizliegums pieņemt tādu lēmumu attiecībā uz datu subjektu, kura pamatā ir tikai automatizēta apstrāde, tostarp profilēšana, izņemot, ja tas ir atļauts saskaņā ar normatīvajiem aktiem, un kuros ir noteikti atbilstīgi pasākumi, ar ko aizsargā datu subjekta tiesības.

Ievērojot minēto, ja ir paredzēta personas profilēšana un automatizēta lēmumu pieņemšana, piemērojot tai Datu regulas 22. panta 2. punkta "b" apakšpunktā minēto izņēmumu, lūdzam papildināt likumprojektu, norādot skaidrus un konkrētus nolūkus, kādiem tiks veikta automatizēta lēmumu pieņemšana, apstrādājamos personas datus, kā arī garantijas, kas nodrošina atbilstošu personas datu aizsardzību.
Ņemot vērā, ka attiecīgā regulējuma izstrāde var prasīt laiku, savukārt šis likumprojekts ir nepieciešams, lai ieviestu attiecīgu reformu īsā termiņā, Inspekcija var saskaņot  likumprojekta turpmāku virzbu, ja protokollēmumā tiks paredzēts noteiktajā parredzamajā laikā izstrādāt tiesību normas par iestādes veikto profilēšanu un automatizēto lēmumu pieņemšanu. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
Iebildums
Atbilstoši Datu valsts inspekcijas iebildumam par likumprojekta 13. panta pirmo daļu, lūdzam izvērtēt nepieciešamību likumprojektā atsaukties uz Datu regulas ievērošanas pienākumu. Tāpat vēršam uzmanību, ka datu subjektam noteiktās garantijas, paredzot automatizētu lēmumu pieņemšanu, ir jāizvērtē un jānosaka vienlaikus ar ierobežojuma noteikšanu. Proti, tikai atbilstošu garantiju esamība var nodoršināt balansu starp dziļu iejaukšanos personas pamattiesībās uz savu personas datu aizsardzību un publiska uzdevuma izpildi, un samērīguma izvērtējums ir jāveic likumdevējam, pieņemot normatīvo aktu.
Ņemot vērā, ka attiecīgā regulējuma izstrāde var prasīt laiku, savukārt šis likumprojekts ir nepieciešams, lai ieviestu attiecīgu reformu īsā termiņā, Inspekcija var saskaņot  likumprojekta turpmāku virzbu, ja protokollēmumā tiks paredzēts noteiktajā parredzamajā laikā izstrādāt tiesību normas par iestādes veikto profilēšanu un automatizēto lēmumu pieņemšanu. 
Piedāvātā redakcija
-