Atzinums

Projekta ID
23-TA-3231
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
27.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka saskaņā ar Ministru kabineta 12.06.2018. noteikumu Nr. 333 18.punktu maksimāli pieļaujamā finanšu instrumenta atbalsta intensitāte nepārsniedz 70 %, kā arī to, ka projekta iesniedzējs var būt arī pašvaldība vai tās iestāde, lūdzam anotācijas 3.sadaļā novērtēt ietekmi arī uz pašvaldību budžetiem saistībā ar līdzfinansējuma nodrošināšanu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļas punktu “Cita informācija” ar informāciju norādot, ka pasākuma īstenošanai Emisijas kvotu izsolīšanas instrumentu (EKII) finansējuma daļa tiks pieprasīta no valsts budžeta programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam aizpildīt anotācijas 3.sadaļas 2.1. apakšpunktu atbilstoši 1.1.apakšpunktā norādītajam finansējumam.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā, ka ar noteikumu projektu (4.punkts, kas paredz MK 12.06.2018. noteikumu Nr. 333 6.punktu izteikt jaunā redakcijā) paredzēts sākotnējo konkursa ietvaros pieejamo finanšu instrumenta finansējums 8 000 000 euro palielināt vēl par 6 000 000 euro, lūdzam atbilstoši tam norādīt arī skaidri saprotamu finanšu informāciju anotācijas 3.sadaļas 6.punktā, kā arī izvērtēt, vai attiecīgi ir jāaizpilda anotācijas 3.sadaļas aile 2024.gadam “saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam” un ailes 2025., 2026.gadam “saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru”, ņemot vērā likumā “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” KEM  pamatbudžeta apakšprogrammā 33.02 “Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta projekti” ieplānoto finansējumu šim projektu konkursam.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
24.1. atjaunojamos energoresursus izmantojošas viedās pilsētvides tehnoloģijas – saules elektrostacijas, saules kolektori, vēja elektrostacijas un siltumsūkņi un šo iekārtu kombinēti risinājumi, kas aprīkotas ar lietu interneta viedajām ierīcēm, ar kopējo uzstādāmo elektrisko jaudu līdz 75 kilovatiem (kWel) vai kopējo uzstādāmo siltuma jaudu līdz 75 kilovatiem (kWth), ja tās plānots uzstādīt pilsētvidē. Ar šīm iekārtām vismaz 80 % no saražotās elektroenerģijas tiks izmantoti pašpatēriņam gada griezumā attiecīgajā sistēmas pieslēgumā vai visos projekta iesniedzēja objektos kopā, ja projekta iesniedzējs ir neto norēķinu sistēmas dalībnieks. Šis nosacījums nav attiecināms uz projektu, kura ietvaros tiek veikti ieguldījumi siltumenerģijas ražošanā;
Iebildums
Ņemot vērā, ka normā attiecībā uz pašpatēriņu neto norēķinu sistēmas dalībniekam ir paredzēts ņemt vērā datus par visu projekta iesniedzēja objektu kopumā, lūdzam precizēt noteikumu projektu, nodrošinot, ka nosacījums par to, ka vismaz 80 % no saražotās elektroenerģijas tiks izmantoti pašpatēriņam gada griezumā ir attiecināms tikai uz tādiem objektiem, kuros netiek veikta saimnieciskā darbība, vienlaikus nodrošinot šī nosacījuma uzraudzību projekta dzīves cikla laikā (amortizācijas periodā). 



 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
24.1. atjaunojamos energoresursus izmantojošas viedās pilsētvides tehnoloģijas – saules elektrostacijas, saules kolektori, vēja elektrostacijas un siltumsūkņi un šo iekārtu kombinēti risinājumi, kas aprīkotas ar lietu interneta viedajām ierīcēm, ar kopējo uzstādāmo elektrisko jaudu līdz 75 kilovatiem (kWel) vai kopējo uzstādāmo siltuma jaudu līdz 75 kilovatiem (kWth), ja tās plānots uzstādīt pilsētvidē. Ar šīm iekārtām vismaz 80 % no saražotās elektroenerģijas tiks izmantoti pašpatēriņam gada griezumā attiecīgajā sistēmas pieslēgumā vai visos projekta iesniedzēja objektos kopā, ja projekta iesniedzējs ir neto norēķinu sistēmas dalībnieks. Šis nosacījums nav attiecināms uz projektu, kura ietvaros tiek veikti ieguldījumi siltumenerģijas ražošanā;
Iebildums
Ievērojot to, ka atbalsta programmas ietvaros tiek paredzēts sniegt atbalstu projektiem, kas nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts, noteikumu projekta ietvaros ir jānodrošina atbilstoša uzraudzība un, ja nepieciešams, nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšana. Attiecīgi noteikumu projektu ir nepieciešams papildināt ar normu, kas noteiktu, ka Vides investīciju fonds nodrošina pasākuma uzraudzību, t.i., ka projekts dzīves cikla laikā (amortizācijas periodā) atbilst šo noteikumu 24.1. apakšpunktā minētajiem nosacījumiem. Savukārt nelikumīga komercdarbības atbalsta atgūšanas kontekstā, lūdzam noteikumu projektu papildināt ar jaunu punktu, piemēram, šādā redakcijā:
"Ja ir konstatēts, ka projekta dzīves cikla laikā (amortizācijas periodā) neatbilst šo noteikumu 24.1. apakšpunktā minētajiem nosacījumiem un tādējādi tas kvalificējas kā komercdarbības atbalsts, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt atbildīgajai iestādei uz Vides investīciju fonda vēstulē norādīto kontu saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem."


 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzu papildināt anotāciju ar informāciju par demarkācijas nodrošināšanu ar ES kohēzijas politikas programmas 2021. - 2027.gadam 5.1.1.4.pasākumu “Viedās pašvaldības”, ņemot vērā, ka minētā pasākuma ietvaros paredzēts līdzīgs atbalsta tvērums pašvaldībām.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
3. Klimata un enerģētikas ministrija (turpmāk – ministrija) ir atbildīga par konkursa nolikuma izstrādi. Ministrija ar līgumu deleģē sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Vides investīciju fonds" (turpmāk – Vides investīciju fonds) pienākumu izsludināt projektu konkursu, pieņemt, vērtēt un apstiprināt projektu iesniegumus, pieņemt lēmumus par finanšu instrumenta finansējuma piešķiršanu, kā arī līgumu par projekta īstenošanu (turpmāk – projekta līgums) sagatavošanu, noslēgšanu, grozīšanu un izbeigšanu, pārbaudīt pārskatus un kontrolēt projektu īstenošanu, atgūt projektiem izmaksātos finanšu instrumenta līdzekļus, kas atzīti par neattiecināmiem, un veikt monitoringa uzraudzību, ieskaitot informācijas sniegšanu par projektu enerģijas ietaupījumu saskaņā ar normatīvajiem aktiem energoefektivitātes monitoringa jomā. Attiecībā uz šajā punktā minēto uzdevumu izpildi Vides investīciju fonds ir ministrijas pārraudzībā.
Priekšlikums
Tā kā MK noteikumu virsrakstā "Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa "Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana ar viedajām pilsētvides tehnoloģijām" nolikums" ir noteikts, ka šis ir konkursa nolikums, tad rodas pretrunas ar 3.punktā norādīto, ka Klimata un enerģētikas ministrija ir atbildīga par konkursa nolikuma izstrādi. Aicinām precizēt vai skaidrot. 
Piedāvātā redakcija
-