Atzinums

Projekta ID
22-TA-1399
Atzinuma sniedzējs
Veselības ministrija
Atzinums iesniegts
20.05.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
Uzdevumā 4.6.- 3.1.  aili "Atbildīgās institūcijas" papildināt ar vārdiem "NVD, SPKC",
ailē "Darbības rezultāts" svītrot vārdus "(t.sk. molekulāri ģenētiskie datu lauki)" un "3) Veselības nozare integrēta valsts elektroniskajās sistēmās."
Plāns nav jāveido detalizācijā līdz atseviškiem no konteksta izrautiem datu laukiem, kā arī  nav saprotama  formulējuma "veselības nozari integrēt vasts elektroniskajās sistēmās" jēga un būtība, jo jau šobrīd  veselības nozares valsts IS ir integrētas  gan savstarpēji, gan ar citu nozaru IS risinājumiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Plāna projekts
Iebildums
Uzdevumā 4.11.-1.3.  ailē "Līdzatbildīgās institūcijas"  aizstāt vārdu "VM" ar vārdiem "visas ministrijas" vai skaidrot VM kā vienīgās līdzatbildīgās ministrijas norādīšanas pamatojumu šajā uzdevumā.  
Piedāvātā redakcija
Inovāciju klasteri, visas ministrijas.


 
3.
Plāna projekts
Iebildums
Veselības ministrijai papildus nepieciešamais finansējums digitālās transformācijas īstenošanai veselības nozarē ir iekļauts Sabiedrības veselības pamatnostādnēs 2021.-2027.gadam un neatbilst tam, kas ir norādīts šī plāna projektā (Ietekmes novērtējums uz valsts un pašvaldību budžetu). Lai nedublētu vienu un to pašu informāciju vairākos politikas dokumentos,lūdzam šajā plāna projektā iekļaut tikai to Veselības ministrijai papildus nepieciešamo finansējumu, kas nav norādīts Sabiedrības veselības pamatnostādnēs 2021.-2027.gadam, un iekļaut atbilstošu atsauci.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Plāna projekts
Iebildums
4.6. - 2.1. uzdevumā lūdzam dzēst VM kā atbildīgo institūciju, norādīt VM kā līdzatbildīgo institūciju. Šim uzdevumam NVD ir atbildīgā institūcija.

4.6. - 3.1. uzdevumā lūdzam dzēst VM kā atbildīgo institūciju, norādīt VM kā līdzatbildīgo institūciju. Norādīt NVD un SPKC kā atbildīgās institūcijas.

4.6. - 4.2. uzdevumā lūdzam dzēst VM kā atbildīgo institūciju, norādīt VM kā līdzatbildīgo institūciju. Norādīt SPKC kā atbildīgo institūciju
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Plāna projekts
Iebildums
4.6. - 2.2. uzdevumā lūdzam skaidrot, kas tiek saprasts ar "personas dinamiskā piekrišanas forma datu nodošanai personu datu apstrādei klīniskajām vajadzībām".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Plāna projekts
Iebildums
4.6. - 1.1. uzdevuma termiņu lūdzam mainīt uz 2024. gadu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt uzdevuma 1.3. - 1.1. formulējumu, lai būtu skaidrs, vai ārstniecības iestādes arī tiek pieskaitītas pie komersantiem.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrāk formulēt uzdevumu 1.2. - 3.3. un tā darbības rezultātu, kā arī apsvērt iespēju šo uzdevumu apvienot vai grupēt kopā ar uzdevumu 1.1. - 1.15. Pagaidām nav skaidrības, kā šie uzdevumi atšķiras.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Plāna projekts
Iebildums
Rīcības virziena 4.6. “Sabiedrības veselība un sociālā labklājība” uzdevumā 4.6. - 1., 4.6. - 3., 4.6. - 4., 4.6. - 5. lūdzam pievienot piezīmi, ka papildus uzdevumi tiks iekļauti Digitālās veselības stratēģijā līdz 2027. gadam.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam uzdevumā 4.2.2. - 1.2. rezultatīvo rādītāju norādīt kā "Īstenoti informēšanas pasākumi" un kā atbildīgo iestādi norādīt SPKC. "Viena informatīvā kampaņa" 2023. gadam ir pārāk ambiciozs mērķis, kuram būtu nepieciešams papildus finansējums, tādēļ aicinām samazināt rezultatīvo rādītāju.

Saskaņā ar SPKC sniegto informāciju SPKC 2023. gadā varētu īstenot  sabiedrības informēšanas pasākumus esošā budžeta ietvaros līdz 5000 euro apjomā. Lai īstenotu informatīvo kampaņu ir nepieciešami papildus līdzekļi vismaz 40000 euro apjomā.

Lūdzam paskaidrot, kas tiek saprasts ar dinamiskās piekrišanas formu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Plāna projekts
Iebildums
Uzdevumā 1.5.-1.2.  ailē "Līdzatbildīgās institūcijas" papildināt ar "NVD, SPKC, VI, NMPD".
Piedāvātā redakcija
-
12.
Plāna projekts
Iebildums
Uzdevumā 4.6.- 2.1.  aili "Atbildīgā institūcija" papildināt ar "NVD", aili "Darbības rezultāts" izteikt
"1) Veikts izvērtējums, kādi dati nepieciešami apmaiņai starp veselības un sociālo pakalpojumu sniedzējiem, un noteikts šo datu apmaiņas mērķis, un tas saskaņots ar datu apmaiņā iesaistītājām iestādēm un institūcijām;
2) Izstrādāti un apstiprināti saistošie normatīvie akti;
3) Atbilstoši normatīvo aktu prasībām noslēgti sadarbības līgumi vai starpresoru vienošanās starp datu apmaiņā iesaistītajām institūcijām un  izstrādāti datu apmaiņas risinājumi;
4) veikta testēšana un uzsākta elektroniska datu apmaiņa". 

Lai uzsāktu datu apmaiņas risinājuma izmantošanu nav pietiekami tikai veikt izvērtējumu  un izveidot datu apmaiņu,  kā arī nav skaidrots un saprotams, kas tiek domāts ar vārdiem "vienotā platforma".  Lai uzsāktu datu apmaiņas risinājuma izmantošanu, nepieciešams izstrādāt un apstiprināti saistošos normatīvos aktus, noslēgt sadarbības līgumus vai starpresoru vienošanās par datu apmaiņas risinājumu izstrādi, izstrādāt tos, notestēt un uzsākt elektronisku datu apmaiņu. Lai novērtētu uzdevuma īstenošanu - ir jāvērtē gan elektroniski pieprasīto pakalpojumu skaits, gan elektroniski saņemto pakalpojumu skaits.
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot, vai uzdevumā 1.4. - 1.2. "Augsta līmeņa digitālo prasmju apguves nodrošināšana (ANM projekts)." ir iekļautas darbības no iepriekš formulētā un šobrīd izņemtā uzdevumu 1.4. - 1.4., "Ilgtspējīgu izglītības programmu izveide, piemēram, analītiskā interpretācija (ģenētiskā analīze), programmēšana (3D printēšana), radioloģisko attēlu analītika u.c., lai nodrošinātu augsti kvalificētu darbaspēku, un veicinātu darbaspēka produktivitāti." kurā kā darbības rezultāts bija norādīts "1. RSU mācībspēki apguvuši augstākās digitālās prasmes un šīs zināšanas un prasmes pielieto mācību procesā. 2.Izveidotas tālākizglītības programmas veselības nozarē." 

Aicinām plānā ar atsauci norādīt, ka šis pasākums saskan ar Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes „Digitālā transformācija” 2.3. reformu un investīciju virziena „Digitālās prasmes” 2.3.1.r. reformas „Ilgtspējīgas un sociāli atbildīgas atbalsta sistēmas pieaugušo izglītībai attīstība” 2.3.1.1.i. investīciju „Augsta līmeņa digitālo prasmju apguves nodrošināšana”.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Plāna projekts
Iebildums
Nav pamatojuma uzdevumu 4.6. - 1.2. "Veikt fiziskās vides pieejamības informācijas uzkrāšanas un izplatīšanas risinājuma izstrādi." grupēt kopā ar tiesisko regulējumu veselības datu koplietošanai un sekundārai izmantošanai, jo informācija par fiziskās vides pieejamību nav saistīta ar pacientu veselības datu primāru vai sekundāru izmantošanu. Šis uzdevums labāk iederētos rīcības virzienā 4.4. “Ģeotelpiskās, vides pārvaldības un attīstības plānošanas digitālā transformācija”.

VM nav norādāma kā atbildīgā instutūcija par šo uzdevumu, tas ir LM kompetencē. Veselības inspekcija uzrauga ārstniecības iestāžu atbilstību vides pieejamības nosacījumiem. Ja VM vai Veselības inspekcija tiek norādīta kā līdzatbildīgā institūcija par šo uzdevumu, tad līdzatbildība jānorāda arī citām ministrijām vai padotības iestādēm, kuras atbild par vides pieejamību iestāžu telpās.

Nav skaidrs, kādēļ risinājumā paredzēts uzkrāt informāciju tikai par fizisko vides pieejamību, jo vides pieejamība ir plašāks jēdziens, kurā ietverti arī pielāgojumi vides pieejamības veicināšnai, piemēram, cilvēkiem ar redzes traucējumiem, tostarp norādes ar Braila rakstu.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Plāna projekts
Iebildums
Uzdevumā 1.5.-1.1.  ailē "Līdzatbildīgās institūcijas" svītrot  vārdu "NVD", jo NVD nav iesaistīts sociālā darba profesijas standartu izstrādē.
Piedāvātā redakcija
VM, Profesionālās asociācijas, augstskolas, universitātes slimnīcas, u.c. ārstniecības iestādes; LSDB, LSPDVA
16.
Plāna projekts
Priekšlikums
1.4. - 1.1. uzdevumā lūdzam skaidrāk norādīt, kas saprotams ar "ERAF 1.1.1.5.pasākuma projekts". Lūdzam precizēt, lai ir skaidrs pasākuma nosaukums un plānošanas periods.

1.4. - 1.3. uzdevumā attīecīgi norādīt, kas saprotams ar "ERAF 1.1.2.SAM"
Piedāvātā redakcija
-
17.
Plāna projekts
Priekšlikums
Saīsinājumu sarakstā pievienot: 
VI - Veselības inspekcija
NMPD - Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests
Piedāvātā redakcija
-
18.
Plāna projekts
Priekšlikums
Vairākiem uzdevumiem (1.2. - 1.1.; 1.3. - 2.1.; 1.3. - 3.1.; 4.4. - 1.3.; 4.4. - 2.1.; 4.4. - 4.2.; 4.10.3. - 2.1.) pie līdzatbildīgajām institūcijām ir minēts "visas ministrijas", bet vienlaikus nosauktas arī atsevišķas ministrijas, piemēram, "VARAM, visas ministrijas". Skaidrības un pārskatāmības nolūkā iersoninam šādos gadījumos lietot tikai apzīmējumu "visas ministrijas".
Piedāvātā redakcija
-
19.
Plāna projekts
Priekšlikums
Atsaucoties uz ‘’Digitālās transformācijas pamatnostādņu 2021. – 2027’’ 4.4.5.rīcības virziena ‘’Sabiedriskā drošības, kārtība un tieslietas’’ nepieciešamās rīcības 2.8.punktu ‘’ turpināt Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centra Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēmas pilnveidošanu, pielāgojot to E-lietas arhitektūrai un turpinot ekspertīzes un izpētes procesa digitalizāciju’’, ierosinām papildināt plāna 4.5.1. - 1. uzdevuma ‘’ Nodrošināt tiesībsargājošo, tiesu sistēmas un soda izpildes iestāžu pamatdarbības jomu pilnīgu procesu digitālu transformāciju, t.sk. nodrošināt informācijas pieprasīšanu, datu apmaiņu tikai elektroniski un centralizētu informācijas pieejamību’’ 1.1. pasākumu ar sadarbības iestādi VM / VTMEC un papildināt rezultatīvos rādītājus ar ‘’3) attīstīta Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēma, pielāgojot to pielāgojot to E-lietas arhitektūrai un turpinot ekspertīzes un izpētes procesa digitalizāciju’’.
 
Piedāvātā redakcija
-
20.
Plāna projekts
Priekšlikums
Saīsinājumu sarakstā pievienot: SPKC - Slimību profilakses un kontroles centrs
Piedāvātā redakcija
-