Projekta ID
23-TA-843Atzinuma sniedzējs
Veselības ministrija
Atzinums iesniegts
26.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt 3. sadaļas darbības "Izstrādāt vardarbības situācijas risināšanas algoritmus iestādēm (izglītības iestādes un starpinstitucionālais līmenis)." aprakstu, norādot Veselības ministriju kā līdzatbildīgo institūciju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Veselības ministrija nepiekrīt būt par atbildīgo 3. sadaļā minētajai darbībai "Turpināt un paplašināt līdz šim īstenotos vardarbības mazināšanas preventīvos pasākumus, novēršot pārklāšanos un attīstot starpinstitūciju sadarbību, kā arī iekļaujot arī seksuālās vardarbības un kibervardarbības aspektus, tos skatot arī iekļaujošas izglītības attīstības kontekstā.", ņemot vērā, ka Veselības ministrijas kompetencē neietilpst vardarbības prevencija.
Veselības nozare ir atbildīga par psihiskās veselības veicināšanu, kā arī vardarbības radītās ietekmes uz veselību novēršanu, ārstēšanu un ziņošanu atbildīgajām iestādēm par konstatētiem vardarbības gadījumiem.
Veselības nozare ir atbildīga par psihiskās veselības veicināšanu, kā arī vardarbības radītās ietekmes uz veselību novēršanu, ārstēšanu un ziņošanu atbildīgajām iestādēm par konstatētiem vardarbības gadījumiem.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Iebilstam pret Veselības ministrijas noteikšanu kā atbildīgo par 3. sadaļā minētās darbības "Ievērojot, ka nav izstrādāta vienota metodoloģija visu vardarbības veidu novēršanai izglītības vidē, paplašināt Vadlīnijas ņirgāšanās mazināšanai, attiecīgi izveidojot aptverošas vadlīnijas/metodoloģiju vardarbības novēršanai izglītības vidē." izpildi.
Skaidrojam, ka "Vadlīnijas ņirgāšanās mazināšanai" ir saskaņotas ar nozaru speciālistiem, aprobētas dažāda tipa izglītības iestādēs un ieviestas praksē. Veselības ministrija neplāno tās paplašināt, tādēļ lūdzam Veselības ministriju svītrot kā atbildīgo institūciju.
Vienlaikus kopumā būtu nepieciešams izvērtēt, vai šī darbība nav svītrojama no informatīvā ziņojuma, ņemot vērā, ka izglītības iestādēs tiek ieviestas arī vardarbības mazināšanas programmas, piemēram, KiVa.
Skaidrojam, ka "Vadlīnijas ņirgāšanās mazināšanai" ir saskaņotas ar nozaru speciālistiem, aprobētas dažāda tipa izglītības iestādēs un ieviestas praksē. Veselības ministrija neplāno tās paplašināt, tādēļ lūdzam Veselības ministriju svītrot kā atbildīgo institūciju.
Vienlaikus kopumā būtu nepieciešams izvērtēt, vai šī darbība nav svītrojama no informatīvā ziņojuma, ņemot vērā, ka izglītības iestādēs tiek ieviestas arī vardarbības mazināšanas programmas, piemēram, KiVa.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Iebilstam pret informatīvā ziņojuma 3. sadaļā minētās darbības "Izvērtēt normatīvo aktu grozījumu nepieciešamību, nosakot, ja nepilngadīgais izglītojamais izglītības iestādē vai tās organizētajos vai atbalstītajos pasākumos apdraud savu vai citu personu drošību, veselību vai dzīvību un, ja izglītojamā uzvedībā nav uzlabojumu vai vecāki nesadarbojas ar izglītības iestādi, kā arī, ja izglītības iestādes vadītāja rīcībā ir informācija, kuras dēļ nav pieļaujama nepilngadīga izglītojamā atrašanās ar saviem grupas, klases vai kursa biedriem vai arī ar citiem izglītības iestādes izglītojamiem vai pedagogiem, izglītības iestādes vadītājam ir tiesības lemt par cita veida mācību procesa organizēšanu konkrētam izglītojamam, nepieciešamības gadījumā nodrošinot izglītojamam individuālā izglītības programmas apguves plāna izstrādi." formulējumu.
Informatīvā ziņojuma situācijas raksturojumā minētā informācija liecina, ka vardarbība Latvijas izglītības iestāžu vidē ir nopietna un aktuāla problēma, kurai nepieciešams rast risinājumu, tomēr 3. sadaļas pirmajā darbībā ietvertais risinājums pieprasa plašākas diskusijas ar psihiskās veselības speciālistiem, lai izvērtētu, vai potenciālais risinājums ir labākais variants bērnu psihiskajai veselībai un uzvedības maiņai. Aicinām informatīvajā ziņojumā neiekļaut precīzu normatīvā regulējuma grozījumu formulējumu, bet norādīt, ka nepieciešams izvērtēt normatīvo aktu grozījumu nepieciešamību, lai noteiktu rīcību gadījumos, kad izglītojamais ir vardarbīgs izglītības iestādē.
Informatīvā ziņojuma situācijas raksturojumā minētā informācija liecina, ka vardarbība Latvijas izglītības iestāžu vidē ir nopietna un aktuāla problēma, kurai nepieciešams rast risinājumu, tomēr 3. sadaļas pirmajā darbībā ietvertais risinājums pieprasa plašākas diskusijas ar psihiskās veselības speciālistiem, lai izvērtētu, vai potenciālais risinājums ir labākais variants bērnu psihiskajai veselībai un uzvedības maiņai. Aicinām informatīvajā ziņojumā neiekļaut precīzu normatīvā regulējuma grozījumu formulējumu, bet norādīt, ka nepieciešams izvērtēt normatīvo aktu grozījumu nepieciešamību, lai noteiktu rīcību gadījumos, kad izglītojamais ir vardarbīgs izglītības iestādē.
Piedāvātā redakcija
-