Atzinums

Projekta ID
23-TA-2984
Atzinuma sniedzējs
Valsts kanceleja
Atzinums iesniegts
05.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā ir ietverts skaidrojums par to, kam paredzēts papildu nepieciešamais finansējums, kā arī atruna, ka minētais tiks ietverts arī līguma nosacījumos ar Nacionālo veselības dienestu. Ņemot vērā, ka tas ir nosacījums, kā tiek paredzēta līdzekļu sadale, lūdzam attiecīgos nosacījumus ietvert MK noteikumu projekta redakcijā kā atsevišķu normu 2024. gadam, tādējādi šis nosacījums būs obligāti piemērojams. Ņemot vērā, ka papildu finansējuma saņēmējas ir arī valsts tiešās pārvaldes iestādes, lūdzam anotācijā sniegt informāciju, kā notiks līdzekļu piešķiršanas kontrole (vai arī šai gadījumā tiek slēgti līgumi, vai arī tiks izvirzīts kāds cits nosacījums). 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lai nodrošinātu skaidru un saprotamu informāciju par ārstniecības personu atlīdzību (darba samaksu, kas ietver noteikto mēnešalgu un piemaksas un prēmijas), lūdzam papildināt anotācijā ietverto informāciju sadalījumā pa ārstniecības iestāžu līmeņiem, t. sk, atspoguļojot izmaiņas dinamikā. Vēršam uzmanību, ka anotācijā minētie vidējie rādītāji šobrīd neatspoguļo situāciju - atbilstoši iestāžu (t.sk. arī valsts un pašvaldības kapitālsabiedrības), kuras sniedz valsts apmaksātus veselības aprūpes pakalpojumus iedzīvotājiem sniegtajiem datiem Atlīdzības uzskaites sistēmā (dati ietver valsts un pašvaldību kapitālsabiedrības) secināms, ka pietiekoši straujš atlīdzības pieaugums ir ambulatoro pakalpojumu sniedzējiem (ārstu grupā), bet vienlaikus faktiskā atlīdzība ir krietni zema, jo vidēji tiek strādāts uz 0,38 slodzēm (rēķinot uz 40 stundu darba nedēļu). Ņemot vērā minēto ir īpaši svarīgi redzēt, kurā no iestāžu līmeņiem ir vērojamas straujas atlīdzības izmaiņas, kā arī saprast, uz kurām ārstniecības iestādēm (veselības aprūpes pakalpojuma sniedzējiem) pamatā attiektos ārstniecības personu atlīdzības pieaugums (ņemot vērā Anotācijas 1.1.sadaļā norādīto paredzēto ierobežojumu). Vienlaikus lūdzam papildināt anotāciju, norādot piemaksu īpatsvara līmeni, jo primāri nodarbinātajam ir nosakāma mēnešalga par viņam uzticētajiem amata pienākumiem un darba apjomu, kas ir virzība uz stabilu un prognozējamu atlīdzības apmēru. 
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Iebildums
Lūdzam atbilstoši Vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma ziņojuma sagatavošanai TAP portālā (pieejamas: https://www.mk.gov.lv/lv/media/16905/download?attachment) papildināt noteikumu projekta anotācijas 6.sadaļu ar skaidrojumu, kāpēc projekta izstrādē nav iesaistīta sabiedrība. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam Anotācijas 1.1.sadaļā paredzēto ierobežojumu "1. finansējumu nenovirzīt darba samaksas palielināšanai ārstniecības personām, kam esošā darba samaksa pārsniedz trīs tautsaimniecībā nodarbināto mēneša vidējās bruto darba samaksas, kas ir  4 914 euro (atbilstoši Finanšu ministrijas prognozei 2023.gada jūnijā: 2024.gadam – 1 638 euro);
2. ārstniecības personām, kam esošā darba samaksa pārsniedz divas tautsaimniecībā nodarbināto mēneša vidējās bruto darba samaksas, bet nepārsniedz trīs (kas ir no 3 277 euro līdz 4 913 euro), darba samaksas palielināšanai novirzīt:
2.1. ne vairāk kā 221 euro par slodzi mēnesī ārstiem un funkcionālajiem speciālistiem (kas ir plānotais vidējās darba samaksas palielinājums, kas tiks iekļauts valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu tarifos no 2024.gada 1.janvāra);
2.2. ne vairāk kā 85 euro par slodzi mēnesī ārstniecības un pacientu aprūpes personām un funkcionālo speciālistu asistentiem;
2.3. ne vairāk kā 60 euro par slodzi mēnesī ārstniecības un pacientu aprūpes atbalsta personām" ietvert kā normu Noteikumu projektā. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam papildināt redakciju, lai skaidri norādītu, ka valsts tiešās pārvaldes iestādēs visas nodarbinātās ārstniecības personas saņem atlīdzību saskaņā ar šiem noteikumiem, tādējādi nodrošinot visām ārstniecības personām kā kopējai nodarbināto grupai vienādu atlīdzības sistēmu neatkarīgi no iestādes juridiskā statusa kurā tiek veikti amata pienākumi. Minētais attiecināms arī uz tādiem nodarbinātiem, kuri vērtē ārstniecības procesa gaitu vai arī pieņem dažāda veida lēmumus (sagatavojot administratīvo aktu projektus), ja viņu tiešai pienākumu izpildei ir nepieciešams derīgs ārstniecības personas sertifikāts. 
Piedāvātā redakcija
-