Atzinums

Projekta ID
23-TA-973
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
13.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka šis ir divu līmeņu atbalsta projekts, kurā finansējuma saņēmējs nodrošina atbalsta piešķiršanu personām, kas nav projekta finansējuma saņēmēji un pieņem lēmumu par atbalsta piešķiršanu, finansējuma saņēmējam jānodrošina Eiropas Parlamenta un Padomes  2018. gada 18.jūlija Regulas Nr. 2018/1046  par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 61.panta prasību izpildi, lūdzam paplašināt noteikumu projekta 47.punktu, precīzi norādot uz Ministru kabineta 2017. gada 17. oktobra noteikumu Nr. 630 "Noteikumi par iekšējās kontroles sistēmas pamatprasībām korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai publiskas personas institūcijā" prasību ievērošanu.
Piedāvātā redakcija
47. Finansējuma saņēmējam ir izveidota iekšējās kontroles sistēma korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai publiskas personas institūcijā atbilstoši Ministru kabineta 2017. gada 17. oktobra noteikumu Nr. 630 "Noteikumi par iekšējās kontroles sistēmas pamatprasībām korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai publiskas personas institūcijā" prasībām, kura sevī ietver: 
47.1. preventīvus pasākumus un konstatēšanas pasākumus interešu konflikta riska kontrolei, t. sk. paziņošanas procedūru, labošanas pasākumus; 
47.2. pasākumus aizliegtās vienošanās riska kontrolei;
47.3. krāpšanas un korupcijas risku novēršanas mehānismus;
47.4. dubultā finansējuma novēršanas mehānismu.
2.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Noteikumu projekta 52.punktā tiek lietots termins deleģēšanas līgums atsaucoties uz 50.5. apakšpunktu, kurā tiek aprakstīts pilnvarojums sabiedrisko pakalpojumu sniegšanai, savukārt 53.punktā ir skaidrots par valsts deleģētās funkcijas īstenošanu. Tādējādi tiek radīta potenciāla neskaidrība termina lietojumā. Aicinām pārskatīt MK noteikumu projektā lietoto terminoloģiju (kā arī pārdomāt par noteikumu projekta precizēšanu) un novērst iespējamos pārpratumus, ka pilnvarojums sabiedrisko pakalpojumu sniegšanai ir identisks valsts deleģētās funkcijas īstenošanai. Atbilstoši aicinām arī precizēt anotācijā ietvertos skaidrojumus, tai skaitā lūdzam norādīt, kuri subjekti potenciāli šajā atbalsta pasākumā būs tādi atbalsta saņēmēji, kas saņems komercdarbības atbalstu, un kuri - tādi, kas īsteno valsts deleģēto funkciju un atbalsts kuriem nekvalificējas kā atbalsts saimnieciskai darbībai un attiecīgi nav jāpiemēro arī komercdarbības atbalsta regulējums.

 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka arguments, ka tiek nodotas specifiskas zināšanas, kuras piemīt tikai konkrētajam ģimenes ārstam, nav piemērojams, lai izslēgtu kādu no komercdarbības atbalsta pazīmēm. Konkrētajā gadījumā ģimenes ārsts, kurš nodod praksi, nodrošinot apmācības ģimenes ārsta prakses efektīvai pārņemšanai jaunajam ģimenes ārstam, iziet no tirgus - pārstāj būt saimnieciskās darbības veicējs attiecīgajā nozarē, un tāpēc tas vairs nevar ietekmēt konkurenci un attiecīgi tam vairs nav piemērojami komercdarbības atbalsta nosacījumi. Lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projektu un papildināt anotāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lai radītu izpratni par interešu konflikta riska vadības ietvaros veicamajiem pasākumiem finansējuma saņēmēja organizācijā, lūdzam papildināt anotāciju ar šādu tekstu:
“Nolūkā nodrošināt Eiropas Savienības finanšu interešu aizsardzību noteikumos ir ietverts pienākums finansējuma saņēmējam izveidot iekšējās kontroles sistēmu krāpšanas, korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai. Līdz ar projekta iesnieguma iesniegšanu iesniedzējam būs jāapliecina, ka tas ir informēts Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulas (ES, Euratom) Nr. 2018/1046 61. panta, Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 26. februāra Direktīvas Nr. 2014/24/ES, likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” un Eiropas Komisijas 2021. gada 9. aprīļa paziņojuma Nr. C/2021/2119 “Norādījumi par izvairīšanos no interešu konfliktiem un to pārvaldību saskaņā ar Finanšu regulu” prasībām un ir tās integrējis organizācijas iekšējā kontroles sistēmā, kā arī  organizācijā ir ieviests ētikas kodekss un procedūras disciplināratbildības piemērošanai, ziņošanas mehānisms kompetentajām iestādēm par potenciālu administratīvu/kriminālatbildību un ir izveidota trauksmes celšanas sistēma.”
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas sadaļu "Nevalstiskās organizācijas". Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par biedrību un nodibinājumu iesaisti, nevalstisko organizāciju iesaisti MK noteikumu projekta izstrādē, lai nodrošinātu atbilstību Ministru prezidenta rezolūcijā* noteiktajam.

*Skat. Ministru prezidenta 2021. gada 7. septembra rezolūciju Nr. 2021-1.1.1./50-50
"Izstrādājot specifisko atbalsta mērķu un to pasākumu ieviešanas nosacījumus Eiropas Savienības fondu 2021.—2027.gada plānošanas perioda atbalsta saņemšanai institūcijas atbildībā esošajās jomās, lūdzu jēgpilni iesaistīt attiecīgajā jomā strādājošās biedrības un nodibinājumus. Pēc specifisko atbalsta mērķu un to pasākumu ieviešanas nosacījumu apstiprināšanas Ministru kabinetā, lūdzu sagatavot un sniegt informāciju par sabiedrības pārstāvju iesaisti normatīvā regulējuma izstrādē Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomes sekretariātam (uz e-pastu: nvo@mk.gov.lv)."
 
Piedāvātā redakcija
-