Atzinums

Projekta ID
24-TA-913
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Ukraiņu - latviešu pērlītes"
Atzinums iesniegts
04.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Minētā likuma punkta redakcija ir pretrunā Latvijas Republikas Satversmes VIII.nodaļas Cilvēka pamattiesības 91. pantam, kas nosaka “Visi cilvēki Latvijā ir vienlīdzīgi likuma un tiesas priekšā. Cilvēka tiesības tiek īstenotas bez jebkādas diskriminācijas.”, kā arī Izglītības likuma 8. pantam, kas nosaka "šādas izglītības ieguves formas: 
1) klātiene;
2) neklātiene;
3) tālmācība;
4) pašizglītība;
5) izglītība ģimenē”,
līdz ar to pašreizējā likuma redakcija ir uzskatāma par klaju diskrimināciju tieši pret Ukrainas kara bēgļu bērniem, ļaujot viņiem iegūt izglītību tikai vienā konkrētā formā – klātienē. Klātienes izglītība nav vienīgā likumā noteiktā izglītības forma – arī citas izglītības formas dod iespēju Ukrainas kara bēgļu bērniem socializēties.

Arī Vispārējās Izglītības likuma 22.pants nosaka iespēju pirsskolas izglītības programmu īstenot arī ģimenē, saņemot metodisko palīdzību izglītības iestādē, kura īsteno licencētu pirmsskolas izglītības programmu, vai pirmsskolas izglītības konsultatīvajā centrā.

Ukraiņu kara bēgļu bērni ir ārkārtas un nestandarta situācijā. Ukrainas kara bēgļu bērnu saudzīga integrācija un izglītošana Latvijā ir ļoti aktuāla no bērnu psiholoģiskā viedokļa. Tas ir ne tikai mācīšanās process skolā, bet, pirmkārt, socializācija caur bērnu psihoemocionālo sfēru. Galvenais iemesls tam ir PTSD (posttraumatiskā stresa traucējumi), kas negatīvi ietekmē psihi un ir saistīts ar bezpalīdzības sajūtu, upura sajūtu un augstu trauksmes līmeni. Daudzi bērni līdz šim ir saskārušies ar negatīvu adaptācijas pieredzi Latvijas skolās. Lai nepalielinātu stresu bērniem, kuri kara dēļ nonākuši citā valstī un svešā vidē, tālmācība, kas tiek papildināta ar socializēšanos vienaudžu un savu tautiešu vidū,  ir efektīva un vitāli svarīga iespēja. Kādas ir tās priekšrocības? Bērni atrodas vienuviet, piedzīvo ērtu pielāgošanos un drošību. Caur procesu un konsekvenci viņi ērti un precīzi uztver latviešu valodu, vēsturi, latviešu tautiskās tradīcijas. Saprātīga informācijas un mācību priekšmetu pasniegšana, individuāla psiholoģiskā un pedagoģiskā pieeja, veselīgs dzīvesveids, darbs pie domāšanas un uzvedības palīdzēs bērniem pārvarēt bailes un justies fiziski un emocionāli aizsargātiem.
Avots: S.Figueiredo, A.Dierks, R.Ferreira “Mental health screening in refugees communities: Ukrainian refugees and their post-traumatic stress disorder specificities.” https://doi.org/10.1016/j.ejtd.2024.100382  

Piedāvātā redakcija: Aizstāt vārdu “klātienē” ar “kādā no Izglītības likumā vai Vispārējās izglītības likumā noteiktajām izglītības ieguves formām”.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Svītrot vārdu "klātienē"
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Ir citas formas kā Ukrainas civiliedzīvotāji var kvalitatīvi apgūt latviešu valodu un sekmīgi integrēties sabiedrībā. Lūdzu precizēt kādēļ izglītība klātienē ir vienīgais veids kā nodrošināt latviešu valodas apguvi un sekmīgu integrāciju Latvijas sabiedrībā?
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzu precizēt vai mērķis ir Ukrainas civiliedzīvotājiem sekmīgi apgūt latviešu valodu un integrēties sabiedrībā vai viņus integrēt Latvijas izglītības sistēmā?
Piedāvātā redakcija
-