Atzinums

Projekta ID
25-TA-358
Atzinuma sniedzējs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
30.07.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam precizēt 4.2.apakšpunktu, lai tiktu izvērtēta tikai ārpus meža esošo bioloģiski vērtīgāko koku ciršana, kas vairumā sastopami tieši dabas pieminekļos.
Vienlaikus iebildums skatāms kopā tikai ar iebildumu, kas paredz Dabas aizsardzības pārvaldes atzinumu saņemt arī tajās teritorijās, kas nav īpaši aizsargājamas dabas teritorijas, bet kurās ir augsts potenciāls bioloģiski vērtīgo koku esamībai -  4.3. (kultūras pieminekļu teritorijās), 4.4. (parkos), 4.6. (alejās), 4.9. (Baltijas jūras un Rīgas līča krasta kāpu aizsargjoslā).
Piedāvātā redakcija
4.2. īpaši aizsargājamā dabas teritorijās - dabas pieminekļos (aizsargājamās alejās, aizsargājamos dendroloģiskajos stādījumos, aizsargājamos ģeoloģiskajos un ģeomorfoloģiskajos dabas pieminekļos).
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu projekta anotācijā nav sniegts pietiekams pamatojums 100 centimetru apkārtmēra noteikšanai, līdz kuram nav nepieciešama pašvaldības atļauja koku ciršanai, līdz ar to VARAM iebilst apakšpunkta izmaiņām, kamēr nav veikts detalizēts izvērtējums (atsevišķu pašvaldību priekšlikums, bez papildus argumentiem par regulējuma maiņas ietekmi uz koku nozīmīgumu ainavā, gaisa un dzīvesvides kvalitātē, nav pietiekams pamatojums) vai veiktas papildus plašākas diskusijas.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Gadījumos, kad pašvaldība ir zemes (koku) īpašnieks (valdītājs), jābūt pietiekami skaidram regulējumam, kādā veidā tiek nofiksēta un pieejama informācija par plānoto koku ciršanu (datums, pamatojums utml.), kā arī kādā veidā sabiedrība var iesaistīties minēto koku ciršanā. Līdz ar to bez skaidra mehānisma pašvaldības koku ciršanai VARAM neatbalsta minēto izņēmumu 5.7.apakšpunktā (jo īpaši kopsakarā ar 17.punkta svītrošanu par publisko apspriešanu).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu projekta 5.8. apakšpunktā noteikts, ka bez pašvaldības atļaujas koku ciršanai ārpus meža atļauts cirst kokus, izņemot šo noteikumu 4.11. apakšpunktā minētos kokus, savrupmāju apbūves teritorijā, ja vien konkrētās pašvaldības teritorijas attīstības plānošanas dokumentos nav noteikta prasība par koku saglabāšanu.

Vēršam uzmanību, ka ir dažādi teritorijas attīstības plānošanas dokumenti un katram no tiem ir savs mērķis un risināmie uzdevumi. Ar pašvaldības ilgtspējīgas attīstības stratēģiju un teritorijas plānojumu kā ilgtermiņa attīstības plānošanas dokumentiem (līdz 25 gadiem) nav iespējams noregulēt katra atsevišķa koka ciršanas aizliegumu. Teritorijas plānojums arī sava mēroga dēļ minēto jautājumu nevar risināt.
Šobrīd Ministru kabineta 2013. gada 30. aprīļa noteikumu Nr. 240 "Vispārīgie teritorijas plānošanas, izmantošanas un apbūves noteikumi" 7. prim punkts noteic, ka, plānojot jaunu apbūvi, teritorijas plānojumā, lokālplānojumā vai detālplānojumā var izvirzīt nosacījumus tādas publiskiem mērķiem paredzētas teritorijas daļas veidošanai un izmantošanai, kas plānota publiskajai ārtelpai vai publiskiem apstādījumiem (kas neietilpst ielu, ceļu un laukumu teritorijā). Tātad pašvaldības var minētajos attīstības plānošanas dokumentos izvirzīt prasības jaunas apbūves teritorijām attiecībā uz publisko ārtelpu vai publiskiem apstādījumiem (norma vērsta uz publiskiem mērķiem paredzēto teritoriju saglabāšanu - parku, skvēru, apstādījumu, sporta laukumu vai rotaļlaukumu - un  jaunu apstādījumu veidošanu), bet ne uz jau pastāvošajiem apstādījumiem publiskā ārtelpā, kur netiek plānotas jaunas apbūves teritorijas, kā arī neattiecas uz privātpersonu īpašumiem.
Ņemot vērā, ka saistošos noteikumus par koku ciršanu ārpus meža pašvaldība izdod, pamatojoties uz Meža likuma 8. panta otro daļu un Ministru kabineta 2012. gada 2. maija noteikumu Nr. 309 “Noteikumi par koku ciršanu ārpus meža” 22. punktu, VARAM izvirza iebildumu par noteikuma projektā ietverto normu, kas paredz koku saglabāšanu regulēt teritorijas attīstības plānošanas dokumentos.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ministru kabineta 2012. gada 2. maija noteikumu Nr. 309 “Noteikumi par koku ciršanu ārpus meža” 13. punkts noteic prasības pašvaldībai, izvērtējot koku ciršanu. Tādējādi lūdzam 13.3 punktā paredzēto ietvert Ministru kabineta 2012. gada 2. maija noteikumu Nr. 309 “Noteikumi par koku ciršanu ārpus meža” 13. punktā. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka Administratīvā procesa likuma 67. pants regulē administratīvā akta formu un sastāvdaļas, tostarp regulē administratīvā akta pamatojumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ministru kabineta 2012. gada 2. maija noteikumu Nr. 309 “Noteikumi par koku ciršanu ārpus meža” (turpmāk – noteikumi Nr. 309)  17. punkts noteic, ka  pirms šo noteikumu 13. punktā minētā lēmuma pieņemšanas pašvaldība rīko publisko apspriešanu, ja koku ciršana paredzēta pilsētas vai ciema teritorijā esošā publiski pieejamā valsts vai pašvaldības īpašumā esošā objektā vai pašvaldības saistošajos noteikumos noteiktā sabiedrībai nozīmīgā gadījumā. Pēc publiskās apspriešanas rezultātu apkopošanas vietējā pašvaldība pieņem lēmumu par koku ciršanu pilsētas vai ciema teritorijā. Publiskā apspriešana nav nepieciešana, ja paredzēts nocirst koku, kura augtspēja ir pilnīgi vai daļēji zudusi. Koki, kuru augtspēja ir pilnīgi vai daļēji zudusi, nosakāmi atbilstoši meža apsaimniekošanu regulējošiem normatīviem aktiem.
Ministru kabineta noteikumu projekta anotācijā norādīts, ka  noteikumu Nr. 309 17. punkts ir svītrojams, jo pašvaldības publiskās apspriešanas rīkošanu uzskata par lieku administratīvo slogu, ja koks bojā ēku vai inženierkomunikācijas vai traucē to darbību vai ja pastāv citi objektīvi apstākļi, kuru dēļ nav iespējama koka saglabāšana, kā arī tad, ja kokiem ir samazināta ainaviskā vērtība (piemēram, bioloģiski jauni, dabas apstākļu ietekmē būtiski bojāti, nākotnē neperspektīvi un (vai) mazvērtīgi koki).
Ministru kabineta noteikumu projekta anotācijā norādītais pamatojums nepamato  liegt iedzīvotājiem tiesības uz publisko apspriešanu, ja koku ciršana paredzēta pilsētas vai ciema teritorijā esošā publiski pieejamā valsts vai pašvaldības īpašumā esošā objektā vai pašvaldības saistošajos noteikumos noteiktā sabiedrībai nozīmīgā gadījumā.
Ņemot vērā Ministru kabineta noteikumu projekta anotācijā norādīto, ir izvērtējama nepieciešamība nevis svītrot noteikumu Nr. 309 17. punktu, bet to grozīt, papildinot noteikumu Nr. 309 17. punkta otro teikumu ar apstākļiem, kad publiskā apspriešanas rīkošana nav nepieciešama.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam papildināt gadījumu loku, kuros saņemams DAP atzinums, kas ar augstu potenciālu var skart bioloģiski vērtīgākos kokus.
DAP atzinums ir nepieciešams, lai nodrošinātu īpaši aizsargājamās sugas – lapkoku praulgrauža Osmoderma eremita un citu īpaši aizsargājamo sugu dzīvotņu aizsardzību, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 92/43/EEK (1992. gada 21. maijs) par dabisko dzīvotņu, savvaļas faunas un floras aizsardzību (Biotopu direktīva) prasībām. Šīs sugas visbiežāk ir saistītas ar bioloģiski veciem, lieliem kokiem, kuri sastopami kultūras pieminekļu stādījumos, parkos, alejās (ne tikai īpaši aizsargājamās). Tāpat arī Baltijas jūras un Rīgas līča krasta kāpu aizsargjoslā augošie koki bieži ir īpaši aizsargājamo sugu dzīvotnes. Ja DAP konstatēs, ka ciršanai paredzētais koks ir lapkoku praulgrauža vai citas īpaši aizsargājamas sugas dzīvotne, DAP izvērtēs īpaši aizsargājamās sugas indivīdu ieguves pieļaujamību atbilstoši Sugu un biotopu aizsardzības likuma 14. pantam, kā tas ir noteikts arī noteikumu 9. punktā.
Piedāvātā redakcija
19. Šo noteikumu 4.2., 4.3., 4.4., 4.6., 4.9 un 4.11. apakšpunktā minētajā gadījumā pašvaldība atļauju koku ciršanai ārpus meža izsniedz pēc Dabas aizsardzības pārvaldes atzinuma saņemšanas. Dabas aizsardzības pārvalde atzinumu sniedz 10 darbdienu laikā pēc pašvaldības pieprasījuma saņemšanas. Ja 10 darbdienu laikā pēc pieprasījuma iesniegšanas iebildumi no Dabas aizsardzības pārvaldes nav saņemti, koku ciršanu uzskata par saskaņotu.
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Līdzīgi papildināt kā 19.punktā, ar papildus gadījumiem, kad nepieciešams DAP atzinums.
Savukārt, ja būvniecībai un derīgo izrakteņu ieguvei ir veikts ietekmes uz vidi novērtējums (vai sākotnējais ietekmes uz vidi izvērtējums), kura rezultātā vērtēta arī koku ciršana, un DAP ir bijusi iesaistīta ietekmes uz vidi novērtēšanas procesā, tad papildus DAP atzinums nav nepieciešams. Tas samazinātu administratīvo slogu.
Piedāvātā redakcija
19.1 Šo noteikumu 4.2., 4.3., 4.4., 4.6., 4.9 un 4.11. apakšpunktā minētajā gadījumā, ja koku ciršana ārpus meža nepieciešama būvniecībai vai derīgo izrakteņu ieguves īstenošanai, kurai nav veikts ietekmes uz vidi novērtējums, šo noteikumu 7. un 8. punktā minēto atļauju izsniedz pēc Dabas aizsardzības pārvaldes atzinuma saņemšanas. Dabas aizsardzības pārvalde atzinumu sniedz 15 darbdienu laikā pēc kompetentās institūcijas pieprasījuma saņemšanas. Ja 15 darbdienu laikā pēc pieprasījuma iesniegšanas iebildumi no Dabas aizsardzības pārvaldes nav saņemti, koku ciršanu ārpus meža uzskata par saskaņotu.
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
DAP kā kompetentā iestāde saskaņā ar normatīvajiem aktiem izsniedz atļaujas sugu un biotopu atjaunošanas un apsaimniekošanas pasākumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās. Vēršam uzmanību, ka normatīvajos aktos DAP dota rīcības brīvība izvērtēt, kuros gadījumos DAP var izsniegt atļauju, balstoties uz pieejamo informāciju, bet kad papildus nepieciešams saņemt sertificēta eksperta atzinumu, kura nepieciešamību nosaka DAP, izvērtējot paredzēto darbību un tās iespējamo ietekmi uz bioloģisko daudzveidību.
Lai samazinātu administratīvo slogu sertificēta eksperta atzinuma saņemšanai, nosakāms, ka zaudējumi netiek noteikti arī gadījumos, kad ir saņemta DAP atļauja īpaši aizsargājamas sugas dzīvotnes vai īpaši aizsargājama biotopa uzturēšanai vai atjaunošanai, kas ietver arī koku ciršanu ārpus meža.
Piedāvātā redakcija
25.5. ja kokus cērt īpaši aizsargājamas sugas dzīvotnes vai īpaši aizsargājama biotopa uzturēšanai vai atjaunošanai saskaņā ar Dabas aizsardzības pārvaldes atļauju vai, ja tāda nav nepieciešama, - ar sugu un biotopu aizsardzības jomā sertificēta eksperta atzinumu;
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Sarežģītākas būvniecības ieceres izvērtēšanas gadījumā (kas iepriekš nav vērtēta ietekmes uz vidi novērtēšanas procesos) ir nepieciešama detalizētāka izvērtēšana, kas prasa vairāk laika, un attiecīgi ir nepieciešams garāks termiņš kā 10 darbdienas. Lūdzam to noteikt 15 darbdienas.
Piedāvātā redakcija
19.1 Šo noteikumu 4.2. un 4.11. apakšpunktā minētajā gadījumā, ja koku ciršana ārpus meža nepieciešama būvniecībai vai derīgo izrakteņu ieguves īstenošanai, kurai nav veikts ietekmes uz vidi novērtējums, šo noteikumu 7. un 8. punktā minēto atļauju izsniedz pēc Dabas aizsardzības pārvaldes atzinuma saņemšanas. Dabas aizsardzības pārvalde atzinumu sniedz 15 darbdienu laikā pēc kompetentās institūcijas pieprasījuma saņemšanas. Ja 15 darbdienu laikā pēc pieprasījuma iesniegšanas iebildumi no Dabas aizsardzības pārvaldes nav saņemti, koku ciršanu ārpus meža uzskata par saskaņotu.