Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC Informē, ka 2024. gada 17. maijā laikā no plkst. 00.00 līdz plkst. 03.00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā var būt īslaicīgi traucēti vai nepieejami LVRTC autentifikācijas rīki.
Projekta ID
22-TA-1388
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
29.04.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta "Grozījumi Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā" (turpmāk – projekts) 1. pantā ietvertais Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7.1 pants paredz noteikt atlīdzību mājsaimniecībai par Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu. Saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 1. panta 40. punktā noteikto mājsaimniecība ir vairākas personas, kuras dzīvo vienā mājoklī un kopīgi sedz izdevumus, vai viena persona, kura saimnieko atsevišķi. Projekta 1. pantā ietvertais paredz, ka mājsaimniecība kā kompensāciju par papildu izmaksām, kas tai radušās, var saņemt atlīdzību mājsaimniecībai. No minētā secināms, ka uz atlīdzību mājsaimniecībai var pretendēt mājsaimniecības, kas izmitina Ukrainas civiliedzīvotājus mājoklī, kurā uzturas paši mājokļa īpašnieki vai īrnieki. Vienlaikus jānorāda, ka papildu izvedumi rodas arī tādu mājokļu īpašniekiem, kuri sev piederošos mājokļos izmitina Ukrainas civiliedzīvotājus bez maksas vai par pazeminātu samaksu, taču paši tajā neuzturas. Projekta 1. pantā ietvertajā Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7.1 panta otrās daļas 2. un 3. punktā ir paredzēts, ka atlīdzības mājsaimniecībai saņemšanai jāiesniedz apliecinājums par tiesībām nodot dzīvojamās telpas lietošanai citām personām, kā arī jānorāda izmitināšanai nodotā platība. No minētā izriet, ka Ukrainas civiliedzīvotāji var tikt izmitināti arī atsevišķās telpās, kurās neuzturas mājokļa īpašnieks vai īrnieks, un tās jānodod Ukrainas civiliedzīvotāju lietošanā.
Ņemot vērā minēto, nav saprotams, vai projekta 1. pants paredz atlīdzību tiem mājokļa īpašniekiem vai īrniekiem, kuri izmitina Ukrainas civiliedzīvotājus savā mājsaimniecībā, proti, uzturas kopā vienā mājoklī, vai arī tiem mājokļu īpašniekiem vai īrniekiem, kas izmitina Ukrainas civiliedzīvotājus mājoklī, kurā paši neuzturas. Papildus vēršam uzmanību, ka no projekta 1. pantā ietvertā nevar izsecināt, vai atlīdzību mājsaimniecībai varēs saņemt par vairākiem mājokļiem, kurā izmitināti Ukrainas civiliedzīvotāji, ja vienai personai pieder vairāki mājokļi, kuros tas izmitina Ukrainas civiliedzīvotājus. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt projekta 1. pantā ietverto Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7.1 pantu, skaidri nosakot, vai atlīdzība tiek piešķirta par Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu 1) savā mājoklī, kurā uzturas paši mājokļa īpašnieki vai īrnieki, 2) sev piederošā vai izīrētā mājoklī, kurā paši neuzturas, vai arī 3) abos gadījumos. Vienlaikus projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (turpmāk – anotācija) lūdzam skaidrot, vai atlīdzību mājsaimniecībai var saņemt par katru sev piederošo mājokli, kurā tiek izmitināti Ukrainas civiliedzīvotāji un vai šajā gadījumā kopējais atlīdzības apmērs vienai personai, kam pieder vairāki mājokļi, varēs pārsniegt EUR 300,00.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Projekta 1. pantā ietvertajā Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7.1 panta pirmajā daļā paredzēts, ka atlīdzību mājsaimniecībai var saņemt mājsaimniecība, kura, atsaucības mudināta, savā mājoklī izmitina Ukrainas civiliedzīvotājus. No projekta 1. pantā ietvertā regulējuma neizriet, ka tiks vērtēta mājokļa īpašnieka vai īrnieka motivācija izmitināt Ukrainas civiliedzīvotājus, tādējādi nav saprotama piebilde, ka mājsaimniecība to dara atsaucības mudināta. Vienlaikus nav saprotams, vai mājsaimniecībai, lai tā varētu pretendēt uz atlīdzību mājsaimniecībai, Ukrainas civiliedzīvotāji jāizmitina bez maksas, proti, vai piebilde "atsaucības mudināta" nozīmē, ka Ukrainas civiliedzīvotājus izmitina bez maksas. Lūdzam ņemt vērā, ka no projekta 1. pantā ietvertā neizriet, ka Ukrainas civiliedzīvotāji ir jāizmitina bez maksas, lai būtu tiesības saņemt atlīdzību mājsaimniecībai. Ņemot vērā minēto, lūdzam projekta 1. pantā ietvertajā Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7.1 panta pirmajā daļā izslēgt vārdus "atsaucības mudināta" un izvērtēt nepieciešamību projektā noteikt, ka Ukrainas civiliedzīvotāji tiek izmitināti bez maksas, lai būtu tiesības saņemt atlīdzību mājsaimniecībai.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Projekta 1. pantā ietvertajā Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7.1 panta otrās daļas 4. punktā minēts, ka pieteikumā iekļauj ziņas par katra izmitinātā Ukrainas civiliedzīvotāja personas kodu vai Fizisko personu reģistra kodu. Vēršam uzmanību, ka ne Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likums, ne Fizisko personu reģistra likums nenosaka, kas ir Fizisko personu reģistra kods. Fizisko personu reģistra likuma 6. panta pirmā daļa paredz, ka, iekļaujot Fizisko personu reģistrā ziņas par personu, Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde tai piešķir automātiski ģenerētu individuālu personas kodu. Fizisko personu reģistrā iekļauj ziņas arī par Ukrainas civiliedzīvotājiem, tādējādi tām saskaņā ar Fizisko personu reģistra likuma 6. panta pirmajā daļā noteikto tiks automātiski ģenerēts personas kods. Ņemot vērā minēto, lūdzam izslēgt projekta 1. pantā ietvertajā Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7.1 panta otrās daļas 4. punktā vārdus "vai Fizisko personu reģistra kods".
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Projekta 1. pantā ietvertajā Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7.1 panta piektās daļas 4. punktā ir paredzēts, ka pašvaldība atsaka atlīdzības mājsaimniecībai piešķiršanu, ja uzturēšanās iesniedzēja mājoklī rada iespējamu apdraudējumu Ukrainas civiliedzīvotāja drošībai vai veselībai. Lai pašvaldība varētu šāda iemesla dēļ atteikt piešķirt atlīdzību mājsaimniecībai, pašvaldībai klātienē būs jāpārliecinās par to, vai uzturēšanās mājoklī rada apdraudējumu Ukrainas civiliedzīvotāja drošībai vai veselībai. Ņemot vērā minēto, lūdzam anotācijā skaidrot, kā pašvaldība pārliecināsies par to, vai uzturēšanās attiecīgajā mājoklī neapdraud Ukrainas civiliedzīvotāja drošību vai veselību, kā arī norādīt, kura institūcija to darīs. Vēršam uzmanību, ka lēmums par atlīdzības mājsaimniecībai piešķiršanu pieņemams piecu darba dienu laikā, tādējādi šādas mājokļa pārbaudes veikšanai dotais laiks būs ļoti īss.
Vienlaikus lūdzam anotācijā skaidrot, kāda būs pašvaldības rīcība, ja tiks konstatēts, ka Ukrainas civiliedzīvotāja uzturēšanās vieta apdraud viņa drošību vai veselību. Proti, tas, ka netiks piešķirta atlīdzība mājsaimniecībai, nenozīmē, ka Ukrainas civiliedzīvotājs pārstās uzturēties attiecīgajā mājoklī un tādējādi būs novērsts apdraudējums viņa drošībai vai veselībai.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Projekta 1. pantā ietvertajā Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7.1 panta sestajā daļā ir paredzēts, ka pašvaldības atteikumu par atlīdzības mājsaimniecībai piešķiršanu var apstrīdēt un pārsūdzēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Vēršam uzmanību, ka likuma "Par pašvaldībām" 47. panta pirmā un otrā daļa noteic, ka pašvaldības administratīvos aktus var pieņemt dome, ja likums neparedz citu kārtību, un domes izdotos administratīvos aktus var pārsūdzēt administratīvajā tiesā. Administratīvā procesa likuma 76. panta otrā daļa noteic, ka administratīvo aktu var apstrīdēt padotības kārtībā augstākā iestādē. Ja tādas nav vai tā ir Ministru kabinets, administratīvo aktu var apstrīdēt tajā iestādē, kura izdevusi šo aktu, vai uzreiz pārsūdzēt tiesā. No projekta 1. pantā ietvertā Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7.1 panta secināms, ka visticamāk lēmumu par atlīdzības mājsaimniecībai piešķiršanu vai nepiešķiršanu pieņems pašvaldības dome un šādi lēmumi atbilstoši likumā "Par pašvaldībām" un Administratīvā procesa likumā noteiktajam būtu jāapstrīd domē vai jāpārsūdz administratīvajā tiesā. Tāpat norādām, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 3.2. apakšpunkts paredz, ka normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu. Ņemot vērā minētos apsvērumus, lūdzam pamatot projekta 1. pantā ietvertās Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7.1 panta sestās daļas nepieciešamību vai to izslēgt.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam izvērtēt projekta 2. pantā ietverto Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 12. panta pirmās daļas otro teikumu un nepieciešamības gadījumā to precizēt. No minētās normas izriet, ka primāri sniedzamo atbalstu nevar saņemt Ukrainas civiliedzīvotājs, par kura izmitināšanu tiek saņemta atlīdzība mājsaimniecībai. Vēršam uzmanību uz to, ka mājokļa īpašniekam vai īrniekam nav pienākuma pieprasīt atlīdzības mājsaimniecībai piešķiršanu, ja viņš izmitina Ukrainas civiliedzīvotāju, kā arī atlīdzība mājsaimniecībai var netikt piešķirta saskaņā ar projekta 1. pantā noteikto. Abos minētajos gadījumos Ukrainas civiliedzīvotājs tiks izmitināts, bet par viņa izmitināšanu netiks maksāta atlīdzība mājsaimniecībai. No projekta 2. pantā ietvertā regulējuma nav saprotams, vai gadījumā, ja Ukrainas civiliedzīvotājs tiek izmitināts mājoklī, kura īpašnieks vai īrnieks nesaņem atlīdzību mājsaimniecībai, tas var pretendēt uz primāri sniedzamo atbalstu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3. apakšsadaļā ir minēts, ka atlīdzība mājsaimniecībai nedrīkst tikt piešķirta ar atpakaļejošu datumu. Proti, no minētā izriet, ka uz atlīdzību mājsaimniecībai nevar pretendēt mājokļu īpašnieki vai īrnieki, kas līdz projekta spēkā stāšanās brīdim jau izmitina Ukrainas civiliedzīvotājus. Projekts paredz atlīdzību mājsaimniecībai izmaksāt ne ilgāk kā 90 dienas. Minētais termiņš ir pietiekami ilgs, lai Ukrainas civiliedzīvotājs varētu, piemēram, atrast darbu un tādējādi arī atrast sev citu dzīvesvietu. Karadarbība Ukrainā sākās 2022. gada 24. februāri, tāpēc ir iespējamas situācijas, ka kādā mājoklī Ukrainas civiliedzīvotāji ir izmitināti jau vismaz 2 mēnešus un tiem var nebūt nepieciešamība turpināt uzturēties pie tāda mājokļa īpašnieka vai īrnieka, kurš viņus izmitināja līdz projekta spēkā stāšanās brīdim. No anotācijā minētā nav saprotams, kāpēc tie mājokļu īpašnieki vai īrnieki, kas jau no paša sākuma ir izmitinājuši Ukrainas civiliedzīvotājus nostādīti nelabvēlīgākā situācijā, neskatoties uz to, ka izmitinājuši Ukrainas civiliedzīvotājus, zinot, ka valsts šādā gadījumā nekādu atbalstu nepiešķir. Ņemot vērā minēto, lūdzam skaidrot anotācijā, kāpēc atlīdzība mājsaimniecībai nevar tikt piešķirta par periodu līdz projekta spēkā stāšanās brīdim, tādējādi atlīdzinot papildu izdevumus tiem mājokļu īpašniekiem vai īrniekiem, kas jau pirms projekta spēkā stāšanās brīža izmitināja Ukrainas civiliedzīvotājus, un vai tas ir taisnīgi un vienlīdzīgi attiecībā pret šādām personām.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Projekta 1. pantā ietvertajā Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7.1 panta septītās daļas 2. punktā ir paredzēts, ka atlīdzība mājsaimniecībai nav pakļauta ieturējumu veikšanai un parādu piedziņai. Lūdzam izvērtēt nepieciešamību paredzēt, ka atlīdzība mājsaimniecībai nav pieskaitāma faktiskajiem ienākumiem, no kuriem jāsedz kreditoru prasījumi fiziskās personas saistību dzēšanas plāna izpildes laikā maksātnespējas procesa ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam precizēt projekta 3. pantā ietverto Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma pārejas noteikumu 11. punktu, konkretizējot, par kādu grozījumu ir runa, ņemot vērā to, ka Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 12. panta pirmā daļa var tikt izteikta jaunā redakcijā vairākas reizes.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam projekta 3. pantā ietvertajā Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma pārejas noteikumu 12. punktā minēt konkrēto datumu (2022. gada 10. maiju), nevis atsaukties uz Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma pārejas noteikumu 11. punktu. Vienlaikus vēršam uzmanību uz to, ka minētā norma noformulēta neprecīzi, jo, Tieslietu ministrijas ieskatā, ar to paredzēts noteikt, ka Ukrainas civiliedzīvotāji, kuri līdz 2022. gada 10. maijam jau ir pieteikušies un saņem primāri sniedzamo atbalstu, turpina to saņemt tajā apmērā, kādā tas ir piešķirts saskaņā ar regulējumu, kas bija spēkā līdz 2022. gada 10. maijam. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt projekta 3. pantā ietverto Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma pārejas noteikumu 12. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Vēršam uzmanību uz to, ka atsevišķu nenumurētu vienību, kas satur pārejas noteikumus, grozījumu likumprojektam neveido, tāpēc lūdzam izslēgt projekta nenumurēto vienību "Pārejas noteikumi".
Piedāvātā redakcija
-