Atzinums

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
Projekta ID
22-TA-2496
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
05.09.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka 2022. gada 30. augusta likums "Grozījumi Pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas dēļ piemēroto sankciju un pretpasākumu izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas atbalsta likumā" (turpmāk - grozījumi likumā) ir izsludināts 2022. gada 31. augustā un stāsies spēkā 2022. gada 14. septembrī, lūdzam nodrošināt noteikumu projekta atbilstošu virzību, lai tas nestātos spēkā pirms grozījumu likumā spēkā stāšanās.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka projekta 1. punkts neatbilst Pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas dēļ piemēroto sankciju un pretpasākumu izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas atbalsta likuma (turpmāk – likums) 4. pantā noteiktajam pilnvarojumam Ministru kabinetam. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 1. punktu, paredzot, ka noteikumi nosaka nosacījumus un kārtību, kādā tiek veikta atbalsta sniegšanas apstrādes rūpniecības energoietilpīgiem komersantiem, kurus ietekmējušas militārās agresijas sekas, kas izpaužas kā papildu izmaksas par energoresursiem krasa to cenu pieauguma dēļ, piešķiršana un administrēšana.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta ceturtajai daļai normatīvajam aktam vai tā daļai nav atpakaļejoša spēka, izņemot likumā īpaši paredzētus gadījumus. Projekta 4. punkts paredz, ka atbalsta periods ir no 2022. gada 1. februāra līdz 2022. gada 31. decembrim. Ievērojot, ka projekta anotācija nesniedz skaidrojumu, kurš likums pamato projekta 5. punktā noteikt tiesisko regulējumu ar atpakaļejošu spēku, lūdzam atbilstoši precizēt projekta 5. punktu, nepieciešamības gadījumā precizējot arī projekta 7. punktu, vai papildināt projekta anotāciju ar atbilstošu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 6. punktu un to, iespējams, apvienot ar 7. punktu, ņemot vērā, ka nav skaidra 6. punkta nepieciešamība, jo 6. punkts pēc būtības, šķiet, daļēji dublē (turklāt nekorekti) likuma 2. panta otro daļu (stājas spēkā 2022. gada 14. septembrī), kas noteic, ka: "Uz atbalstu var pretendēt apstrādes rūpniecības energoietilpīgi komersanti, kurus ietekmējušas militārās agresijas sekas, kas izpaužas kā papildu izmaksas par energoresursiem krasa to cenu pieauguma dēļ." Attiecīgi aicinām pārdomāt punkta formulējumu un to precizēt. 
Papildus lūdzam anotācijā skaidrot atbilstību minētajai likuma normai, ņemot vērā, ka tā konkrēti nemin dabasgāzi un elektroenerģiju, bet gan energoresursus, kā arī aicinām skaidrot izvēlētā risinājumu vienlīdzīgumu un samērīgumu (proti, aicinām skaidrot konkrēto energoresursu - dabasgāzes un elektroenerģijas - izvēli).
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam noteikumu projektā vai anotācijā skaidrot terminu "ārējie piegādātāji".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību uz vairākām neskaidrībām saistībā ar projekta 9. punktu:
1) nav skaidrs, kāpēc lietoti vārdi "var saņemt", nevis "saņem" attiecībā uz avansa maksājumu. Proti, pēc kādiem kritērijiem noteiks, vai komersants saņem, vai arī tā ir komersanta izvēle (ja vēlas, tad saņems, ja nevēlas, tad nesaņems). Attiecīgi lūdzam skaidrot anotācijā un precizēt projektu.
2) līdzīgi nav arī skaidrs frāzes "var izmantot attiecināmo izmaksu aplēses" (nevis "izmanto") lietojums. Proti, lūdzam precizēt normu, ja ir vēl kādi dati, ko Būvniecības kontroles birojs var izmantot, vai lietot vārdu "izmanto".
3) vēršam arī uzmanību uz nepabeigtu teikumu saistībā ar avansa maksājumiem anotācijā: "Ja komersants piesakās uz avansa maksājumu, par periodu, kur atbalsta aprēķins tiek veikts uz komersanta aplēsēm vai pierādāmiem dokumentiem par sagaidāmo patēriņa prognozi."
4) lūdzam arī noteikumu projektā (piemēram, 13. punktā) norādīt, ja komersants vēlmi par avansa maksājumu var izteikt iesniegumā, citādi nav skaidrs, kā līdz avansa maksājumam komersants nonāk.
Papildus atkārtoti norādām, ka nav skaidrs, kas ir pēcuzraudzība un kāds ir pēcuzraudzības periods un kā pēcuzraudzība atšķiras no uzraudzības, kas minēta noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam 12. punktā norādīt, kur komersants iesniedz iesniegumu (piemēram, Būvniecības valsts kontroles birojā).
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam konkretizēt 13.6. apakšpunktā, kādu informāciju un kā patērēto daudzumu jānorāda iesniegumā. Līdzīgi lūdzam konkretizēt arī 13.7. apakšpunktu, turklāt norādām, ka tas ir gramatiski neloģiski formulēts - 13.7. apakšpunktā vai nu svītrojams vārds "informāciju", vai nu pēc vārda "informāciju" pievienojams vārds "par".
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam anotācijā skaidrot noteikumu projekta 14.2. apakšpunktā paredzētā zvērināta revidenta apliecinājuma nepieciešamību, īpaši attiecībā uz 26. punktu, kuram turklāt ir apakšpunkti un kuros nav runa par energoresursu izmaksām. Aicinām arī precizēt atsauci uz 5.3. apakšpunktu (proti, šo noteikumu 5.3. apakšpunkts, nevis "5.3. punkts"). Vēršam arī uzmanību, ka šobrīd nav loģiski formulēta teikuma daļa "atbilstoši 5.3. punktam un 26. punktā minēto". Attiecīgi lūdzam skaidrot un precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, vai ietverta atsauce uz pareizo noteikumu vienību. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 15. punktu, svītrojot vārdu "atsevišķi", kā arī vārdu "mājas lapā" vietā izmantojot vārdu "tīmekļvietnē". Papildus lūdzam anotācijā skaidrot šī punkta piemērojamību (īpaši frāzes "par pieteikumu iesniegšanas uzsākšanu" (nevis, piemēram, iesniegumu izskatīšanas uzsākšanu)) kontekstā ar 12. punktu, kas paredz konkrētu termiņu iesnieguma iesniegšanai: "Komersants sagatavo un līdz 2022. gada 1. novembrim iesniedz iesniegumu, lai pieteiktos atbalstam par noteiktu atbalsta mēnesi, noteiktiem atbalsta mēnešiem vai visiem mēnešiem atbalsta periodā kopā. Komersants pieteikumu iesniedz vienu reizi."
Lūdzam arī skaidrot, kādēļ paredzēts ierobežojums iesniegt tikai vienu iesniegumu. 
Papildus norādām, ka noteikumu projektā lietots gan vārds "iesniegums", gan "pieteikums", attiecīgi lūdzam lietot vienu terminu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka likuma 4. pants paredz: "Ministru kabinets nosaka nosacījumus un kārtību šajā likumā noteiktā atbalsta piešķiršanai un administrēšanai." Likumprojekta anotācijas 4. sadaļā minēts, ka: "Atbalsta pasākuma noteikumos tiks noteikti atbalsta nosacījumi un apmērs, atbalsta pasākuma finansējuma apmērs, atbalsta pasākuma administrējošā iestāde, nozares, kuras nav atbalstāmās, saimnieciskās darbības veicēji, kuri nekvalificējas atbalstam, un citus saistītus valsts atbalsta nosacījumus atbalsta pasākumu īstenošanai." Noteikumu projektā iekļautas arī normas, kas nosaka uzraugošo iestādi (6. punkts) un kas skar uzraudzības kārtību (III nodaļa). Attiecīgi atkārtoti lūdzam anotācijā pamatot noteikumu projekta atbilstību likumā noteiktajam pilnvarojumam. Norādām, ka šobrīd skaidrojums nav ietverts ne izziņā, ne anotācijā. 

Papildus saistībā ar minēto vēršam uzmanību, ka nav pilnīgi skaidrs, kas noteikumu projektā domāts ar uzraudzību un ar pēcuzraudzību un kā tā atšķiras no uzraudzības, attiecīgi lūdzam skaidrot.

Aicinām arī izvērtēt, vai normas par uzraudzības kārtību nav papildināmas. Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 19. punkts paredz, ka birojs izdos iekšējo kārtību, kas cita starpā ietvers metodiku, kā tiks veikta komersantu pēcuzradzība, paužam bažas, vai noteikumu projektā ir pilnīgs regulējums par uzraudzību. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā papildināt projektu. Kontekstā ar minēto lūdzam anotācijā skaidrot, ka iekšējā kārtība ir tikai skaidrojošs materiāls par noteikumā iekļautajām normām.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka Valsts pārvaldes iekārtas likuma 72. panta ceturtā daļa noteic, ka iekšējais normatīvais akts ir saistošs iestādei (tās struktūrvienībai, darbiniekiem) vai amatpersonām, attiecībā uz kurām tas izdots. Tāpat Administratīvā procesa likuma 16. panta pirmā daļa noteic, ka iekšējais normatīvais akts ir saistošs tam publisko tiesību subjektam, kas šo aktu izdevis, kā arī šim publisko tiesību subjektam padotajām institūcijām. Privātpersonām iekšējais normatīvais akts nav saistošs. Vēršam uzmanību, ka privātpersonai saistošas tiesību normas ietveramas ārējā normatīvajā aktā. Attiecīgi lūdzam noteikumu projekta 19. punkta formulējumu precizēt, neizmantojot vārdu "nosaka", tā kā tas vedina domāt, ka iekšējā kārtībā paredzēts noteikt kaut ko papildus noteikumu projektā paredzētajam regulējumam. Proti, no noteikumu projekta un anotācijas jābūt skaidram, ka iekšējā kārtība tikai skaidro noteikumu piemērošanu (sk. iekšējo normatīvo aktu veidu skaidrojumus Valsts pārvaldes iekārtas likuma 73. panta pirmajā daļā).
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti informējam, ka atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 72. panta ceturtajai daļai iekšējais normatīvais akts ir saistošs iestādei (tās struktūrvienībai, darbiniekiem) vai amatpersonām, attiecībā uz kurām tas izdots. Tāpat Administratīvā procesa likuma 16. panta pirmā daļa noteic, ka iekšējais normatīvais akts ir saistošs tam publisko tiesību subjektam, kas šo aktu izdevis, kā arī šim publisko tiesību subjektam padotajām institūcijām. Privātpersonām iekšējais normatīvais akts nav saistošs. Tādējādi vēršam uzmanību, ka atbalsta piešķiršanas iesnieguma veidlapas paraugs, kas noteikts ar Būvniecības valsts kontroles biroja iekšējo normatīvo aktu, atbalsta pieprasītājam nebūs saistošs. Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projekta 19. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt, kāds Eiropas Komisijas lēmums domāts noteikumu projekta 22.1. apakšpunktā. Papildus atkārtoti lūdzam atbilstoši jau iepriekš izteiktajam iebildumam noteikumu projektā neatsaukties uz Eiropas Komisijas lēmumiem, bet gan atbilstoši pārņemt to prasības noteikumu projektā vai attiecīgi atsaukties uz nacionālajiem normatīvajiem aktiem, vai sniegt pamatotu skaidrojumu anotācijā. Vēršam uzmanību, ka šāds skaidrojums ne izziņā, ne anotācijā nav sniegts. 
 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti vēršam uzmanību, ka atbilstoši Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumu Nr. 576 "Būvniecības valsts kontroles biroja nolikums" 1. punkta pirmajam teikumam Būvniecības valsts kontroles birojs ir ekonomikas ministra pārraudzībā esoša tiešās pārvaldes iestāde. Ievērojot minēto, lūdzam svītrot projekta 21.2. apakšpunktā vārdu "sabiedrība".
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti norādām, ka nav pilnīgi skaidrs, kam piešķir atbalstu saskaņā ar noteikumiem (sk., piemēram, noteikumu projekta 22.3. apakšpunktu u.c. projekta vienības) - komersantiem, kā uz to norāda pats termina "energoietilpīgs komersants" nosaukums (sk. Komerclikuma 1. panta pirmās daļas definīciju) vai saimnieciskās darbības veicējiem, kas ir plašāks personu loks. Attiecīgi lūdzam precizēt, nodrošinot konsekventu terminu lietojumu gan noteikumu projektā, gan anotācijā (norādām, ka vietām lietots arī termins "uzņēmums", skaidrojot energoietilpīga komersanta jēdzienu). Vēršam uzmanību, ka ir jābūt pilnīgi skaidram personu lokam, kas kvalificējas noteikumos paredzētajam atbalstam.
Papildus norādām, ka anotācijas 1. un 2. sadaļā ietvertas norādes: "[..] 
t.i., atbalstu varēs saņemt sīkie, mazie, vidējie, lielie komersanti." Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar nacionālajos normatīvajos aktos lietoto terminoloģiju nacionālajās tiesībās neizšķir šādus komersantu veidus (tādus izšķir Eiropas Savienības tiesībās valsts atbalsta jomā (sk., piemēram, Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, 1. pielikumu)). Attiecīgi aicinām izvērtēt, vai nav precizējama anotācija vai noteikumu projekts, kurā šobrīd ir norāde tikai uz terminu "komersants".
Papildus aicinām konsekventi izmantot projekta 1. punktā izveidoto saīsinājumu "komersants" (sk., piemēram, noteikumu projekta 5. punktu).
 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam anotācijā sniegt skaidrojumu, kā birojs iegūs 26.2.-26.4. apakšpunktos minēto informāciju (attiecībā uz 26.1. apakšpunktā minēto informāciju skaidrojums anotācijā ir ietverts). Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Iebildums
Norādām, ka šādas nekonkrētas atsauces uz  citiem normatīvajiem aktiem nav pieļaujamas un tās veidojamas korekti saskaņā ar Noteikumu Nr. 108 3.7. nodaļā noteikto kārtību. Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt projekta 26.2. apakšpunkta redakciju. Minētais attiecas arī uz citām noteikumu projekta vienībām (piemēram, 11. punktā, 14.3.1. apakšpunktā (turklāt normās svītrojams vārds "nacionālajiem").
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam precizēt noteikumu projekta 26.3. apakšpunkta redakciju, ņemot vērā, ka saskaņā ar Krimināllikumu noziedzīgu nodarījumu var izdarīt tieši fiziska persona. Salīdzinājumam lūdzam sk., piemēram, Ministru kabineta 2011.gada 11.oktobra noteikumu Nr.787 "Noteikumi par darbības programmas "Cilvēkresursi un nodarbinātība" papildinājuma 1.3.1.1.1.apakšaktivitātes "Atbalsts nodarbināto apmācībām komersantu konkurētspējas veicināšanai – atbalsts partnerībās organizētām apmācībām" projektu iesniegumu atlases trešo un turpmākajām kārtām" 13.2. apakšpunkta formulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Ņemot vērā uz atkārtoto saskaņošanu veiktās izmaiņas noteikumu projektā, svītrojot atsauces uz Eiropas Savienības regulām un attiecīgi precizēt anotācijas 5. sadaļu, lūdzam anotācijā skaidrot minētās izmaiņas, tostarp skaidrojot, kādu juridisko pamatojumu  paredzēts norādīt Eiropas Komisijai, iesniedzot atbalsta programmu saskaņošanai. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā uz likuma 4. panta pilnvarojuma jau izdoto noteikumu nosaukumus (sk., piemēram, Ministru kabineta 2022. gada 14. jūnija noteikumus Nr. 349 "Noteikumi par aizdevumu programmu pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas radīto ekonomisko seku mazināšanai"), aicinām noteikumu projekta nosaukumu stilistiski vienādot ar jau apstiprinātajiem noteikumiem.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam precizēt projektu, Eiropas Savienības Saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijas NACE 2. red. klasifikācijai (un tās kodam) lietojot vienu saīsinājumu visā projekta tekstā.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā turpmāk noteikumu projektā lietoto terminoloģiju, aicinām precizēt 5.3. apakšpunktā vārdu "gāzes" (proti, "dabasgāzes").
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām svītrot 7. punktā vārdu "vēlākais" kā lieku.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām 13.5. apakšpunkta sākumā ievietot vārdu "informāciju" (līdzīgi kā, piemēram, 13.6. apakšpunktā).
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izteikt 14.3. apakšpunktu šādi: "apliecinājumu, ka:"
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām 20.2. un 20.3. apakšpunktus izteikt pareizā locījumā.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt 23. punkta redakciju, svītrojot pēc vārdiem "datus par" vārdus "saņemto atbalstu".
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām ievietot 26.2. apakšpunkta sākumā vārdu "ja" (vai "gadījumā, ja").
Piedāvātā redakcija
-
31.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt 27. punkta redakciju, vārdus "Šajos noteikumos atbalsts" aizstājot ar vārdu "Atbalsts" un vārdu "noteiktām" ar "šādām".
Piedāvātā redakcija
-
32.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Priekšlikums
Lūdzam konkretizēt anotācijas 4. sadaļā minētos grozījumus likumā (piemēram, minot grozījumu pieņemšanas datumu).
Piedāvātā redakcija
-
33.
Anotācija (ex-ante)
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Priekšlikums
Atkārtoti aicinām izvērtēt anotācijas 7. sadaļā norādītās informācijas korektumu, ņemot vērā papildu pienākumus, kas tiks paredzēti ar noteikumu projektu Būvniecības valsts kontroles birojam. Nepieciešamības gadījumā aicinām precizēt.
Piedāvātā redakcija
-