Projekta ID
22-TA-2792Atzinuma sniedzējs
Latvijas Universitāšu asociācija
Atzinums iesniegts
02.01.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
19.1.4. „exit” granti darba tiesisko attiecību izbeigšanai ar akadēmisko personālu virs 65 gadiem;
Iebildums
Ņemot vērā, ka augstskolu konsolidācijas ietvaros ir veicama noteikta atbalstu funkciju optimizācija, kas var rezultēties darba tiesisko attiecību izbeigšanā, lūdzam precizēt MK noteikumu projekta apakšpunktu šādā vai līdzīgā redakcijā:
"exit" grants - grants darba tiesisko attiecību izbeigšanai, tajā skaitā nodrošinot akadēmiskā un pētnieciskā darba rezultātu tālāku nodošanu, ar akadēmisko personālu virs 65 gadiem vai vispārējo personālu augstskolu konsolidācijas ietvaros”.
"exit" grants - grants darba tiesisko attiecību izbeigšanai, tajā skaitā nodrošinot akadēmiskā un pētnieciskā darba rezultātu tālāku nodošanu, ar akadēmisko personālu virs 65 gadiem vai vispārējo personālu augstskolu konsolidācijas ietvaros”.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
21.7. inovatīvu digitālo tehnoloģisko risinājumu integrēšana studiju saturā, tai skaitā praktisko un pētniecisko darbu īstenošanai jaunā digitālā satura ieviešanā;
Iebildums
21.7.-21.11.punkti pilnībā pārklājas ar Ministru kabineta noteikumi Nr. 836
Rīgā 2021. gada 14. decembrī (prot. Nr. 80 61. §), Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 14.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi izglītības nozarē (ESF)" 14.1.1.1. pasākuma "Digitalizācijas iniciatīvas studiju kvalitātes pilnveidei" īstenošanas noteikumu 18. punktā noteikto.
IZM ir uzsvēris, ka ANM investīciju un ES fondu investīciju (2014-2020; 2021-2027) ietvaros tiks nodrošināta darbību un izmaksu nepārklāšanās laika ietvarā, lai novērstu dubultās finansēšanas riskus. Uzsveram, ka laika ietvarā šādas pārklāšanās nebūs tikai no projekta īstenošanas perioda perspektīvas, jo jebkuram projektam ir pēcuzraudzības periods, kura laikā tiek uzraudzīta rezultātu ilgtspēja.
Neesam pret šādu aktivitāšu īstenošanu pēc būtības, jo tās ir nepieciešamas un nozīmīgas jebkuras universitātes attīstībā, tomēr vēlamies norādīt uz klaju aktivitāšu formulējumu dublēšanu starp MK noteikumiem, kas mūsu ieskatā jau sevī ietver dubultfinansējuma un aktivitāšu pārklāšanās riskus.
Rīgā 2021. gada 14. decembrī (prot. Nr. 80 61. §), Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 14.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi izglītības nozarē (ESF)" 14.1.1.1. pasākuma "Digitalizācijas iniciatīvas studiju kvalitātes pilnveidei" īstenošanas noteikumu 18. punktā noteikto.
IZM ir uzsvēris, ka ANM investīciju un ES fondu investīciju (2014-2020; 2021-2027) ietvaros tiks nodrošināta darbību un izmaksu nepārklāšanās laika ietvarā, lai novērstu dubultās finansēšanas riskus. Uzsveram, ka laika ietvarā šādas pārklāšanās nebūs tikai no projekta īstenošanas perioda perspektīvas, jo jebkuram projektam ir pēcuzraudzības periods, kura laikā tiek uzraudzīta rezultātu ilgtspēja.
Neesam pret šādu aktivitāšu īstenošanu pēc būtības, jo tās ir nepieciešamas un nozīmīgas jebkuras universitātes attīstībā, tomēr vēlamies norādīt uz klaju aktivitāšu formulējumu dublēšanu starp MK noteikumiem, kas mūsu ieskatā jau sevī ietver dubultfinansējuma un aktivitāšu pārklāšanās riskus.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
22. Šo noteikumu 19.1.3. apakšpunktā minētā atbalstāmā darbība var ietvert šādas finansējuma saņēmēja darbības:
Iebildums
22.punkts pilnībā pārklājas ar Ministru kabineta noteikumi Nr. 27
Rīgā 2018. gada 9. janvārī (prot. Nr. 2 24. §) Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Samazināt studiju programmu fragmentāciju un stiprināt resursu koplietošanu" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi 27. punktu.
IZM ir uzsvēris, ka ANM investīciju un ES fondu investīciju (2014-2020; 2021-2027) ietvaros tiks nodrošināta darbību un izmaksu nepārklāšanās laika ietvarā, lai novērstu dubultās finansēšanas riskus. Uzsveram, ka laika ietvarā šādas pārklāšanās nebūs tikai no projekta īstenošanas perioda perspektīvas, jo jebkuram projektam ir pēcuzraudzības periods, kura laikā tiek uzraudzīta rezultātu ilgtspēja. Vienlaikus norādām, ka SAM 8.2.1. projektu ietvaros tika izstrādāts “Studiju programmu attīstības un konsolidācijas plāns”, kura darbībai ari paredzēta ilgtspējas komponente.
Neesam pret šādu aktivitāšu īstenošanu pēc būtības, jo tās ir nepieciešamas un nozīmīgas jebkuras universitātes attīstībā, tomēr vēlamies norādīt uz klaju aktivitāšu formulējumu dublēšanu starp MK noteikumiem, kas mūsu ieskatā jau sevī ietver dubultfinansējuma un aktivitāšu pārklāšanās riskus.
Rīgā 2018. gada 9. janvārī (prot. Nr. 2 24. §) Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Samazināt studiju programmu fragmentāciju un stiprināt resursu koplietošanu" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi 27. punktu.
IZM ir uzsvēris, ka ANM investīciju un ES fondu investīciju (2014-2020; 2021-2027) ietvaros tiks nodrošināta darbību un izmaksu nepārklāšanās laika ietvarā, lai novērstu dubultās finansēšanas riskus. Uzsveram, ka laika ietvarā šādas pārklāšanās nebūs tikai no projekta īstenošanas perioda perspektīvas, jo jebkuram projektam ir pēcuzraudzības periods, kura laikā tiek uzraudzīta rezultātu ilgtspēja. Vienlaikus norādām, ka SAM 8.2.1. projektu ietvaros tika izstrādāts “Studiju programmu attīstības un konsolidācijas plāns”, kura darbībai ari paredzēta ilgtspējas komponente.
Neesam pret šādu aktivitāšu īstenošanu pēc būtības, jo tās ir nepieciešamas un nozīmīgas jebkuras universitātes attīstībā, tomēr vēlamies norādīt uz klaju aktivitāšu formulējumu dublēšanu starp MK noteikumiem, kas mūsu ieskatā jau sevī ietver dubultfinansējuma un aktivitāšu pārklāšanās riskus.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
22.6. augstākās izglītības institūciju pasniedzēju mācības ārvalstīs pedagoģiskās kompetences, zināšanu un prasmju ekselencei.
Iebildums
Augstākās izglītības jomā mēs runājam par akadēmisko kompetenci, nevis pedagoģisko, kas ir skolvedības termins. Universitātes satversmēs nav noteikta pedagoģiska darbība, bet gan akadēmiska, studiju un zinātnes darbība.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
24. Šo noteikumu 19.2.1. apakšpunktā minētā atbalstāmā darbība ietver doktorantu iesaisti studiju vai zinātniski pētnieciskajā darbā augstākās izglītības institūcijā vai investīcijas otrās kārtas projekta sadarbības partnera organizācijā vismaz 12 mēnešus, investīciju otrās kārtas projekta ietvaros nepārsniedzot 50 procentus no pilnas darba slodzes.
Iebildums
Doktorantu iesaisti nevajadzētu limitēt ar 12 mēnešiem. Tā kā finansējumi ir dažādi un saraustīti, tad ne vienmēr ir nepieciešams iesaistīt 12 mēnešus.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
25. Šo noteikumu 19.2.2. apakšpunktā minētā atbalstāmā darbība var ietvert šādas darbības:
Iebildums
Papildināt MK noteikumu projekta 25. punktu ar apakšpunktu: projekta īstenošanai nepieciešamā inventāra, instrumentu un materiālu (piemēram, fizikālie, bioloģiskie, ķīmiskie un citi materiāli, izmēģinājuma dzīvnieki un to uzturēšana, reaktīvi, ķimikālijas, laboratorijas trauki, medikamenti, aukstuma aģenti, siltumnesēji, nesējgāzes, eļļas, enerģētiskie materiāli un elektroenerģija, ciktāl to izmanto pētniecībai) iegāde un piegāde.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
31.1. projekta īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas (izņemot virsstundas) šo noteikumu 20. punktā minēto atbalstāmo darbību īstenošanai;
Iebildums
Paredzēt iespēju projekta ietvaros maksāt piemaksas, jo projekta ieviešana radīs lielu papildus slodzi esošajam administratīvajam un akadēmiskajam personālam un šos resursus nav iespējams aizvietot ar no ārpuses piesaistāmiem cilvēkresursiem.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
35.1. atlīdzība doktorantam par akadēmiskā darba veikšanu augstākās izglītības institūcijā, ievērojot šo noteikumu 24. punktā minēto nodarbinātības apjoma ierobežojumu. Attiecināmais atlīdzības apmērs tiek noteikts, ievērojot, ka atlīdzība par pilnu darba slodzi nepārsniedz 2 000 euro mēnesī;
Iebildums
Atlīdzības apjoms nav konkurētspējīgs (jābūt vismaz 3400 eiro ar nodokļiem ) Eiropas pētniecības tirgū, tāpēc piesaistīt doktorantus varēs tikai no valstīm ar zemāku atalgojuma līmeni kā Latvijā un Rietumeiropā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
36.2. vienas vienības izmaksas atbilstoši Eiropas Savienības pētniecības un inovāciju pamatprogrammas "Apvārsnis 2020" Marijas Sklodovskas-Kirī programmas "Individuālās stipendijas" noteiktajai standartlikmei, kas ietver:
Iebildums
Apvārsnis 2020 programma ir beigusies. Tagad ir Apvārsnis Eiropa programma un Marijas Sklodovskas-Kirī programmas "Individuālās stipendijas" ir 3400 eiro , neskaitot ģimenes un mobilitātes pabalstu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
37.2. netiešās attiecināmās izmaksas plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot netiešo izmaksu vienoto likmi 15 procentu apmērā no zinātniskās grupas locekļu atlīdzības izmaksām. Finansējuma saņēmējam un sadarbības partneriem jābūt izstrādātai un apstiprinātai iekšējai kārtībai par projekta netiešo izmaksu izlietojumu un kontroli. Ja finansējuma saņēmējs piesaista sadarbības partnerus, tad projekta netiešās attiecināmās izmaksas starp finansējuma saņēmēju un sadarbības partneriem dala proporcionāli projekta tiešo attiecināmo izmaksu dalījumam starp finansējuma saņēmēju un projekta sadarbības partneriem.
Iebildums
Netiešo izmaksu likme jāpalielina līdz iepriekšējam līmenim, 25%, it īpaši ņemot vērā to, ka birokrātiskais slogs ar katru gadu tiek palielināts.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
39. Finansējuma saņēmējs šo noteikumu 29. punktā minēto darbību īstenošanai piesaista Latvijas Zinātnes padomi, paredzot šādas izmaksas:
Iebildums
MK noteikumi paredz, ka finansējuma saņēmējam ir jāpiesaista Latvijas Zinātnes padomi, lai tā veiktu iekšējo pētniecības grantu zinātniskās kvalitātes izvērtēšanu.
Uzskatām, ka LZP iesaiste šajā procesā nav pamatota un, ņemot vērā ierobežoto finansējuma apjomu, nelietderīga. Nav skaidrs, kāpēc finansējuma saņēmējam būtu jāsedz LZP administratīvās izmaksas, ņemot vērā, ka LZP nav nekādā veidā iesaistīta konsolidācijas procesos.
Lūdzam šos punktus svītrot, paredzot, ka finansējuma saņēmējs nodrošinās zinātniskās ekspertīzes piesaisti, ja nepieciešams.
Uzskatām, ka LZP iesaiste šajā procesā nav pamatota un, ņemot vērā ierobežoto finansējuma apjomu, nelietderīga. Nav skaidrs, kāpēc finansējuma saņēmējam būtu jāsedz LZP administratīvās izmaksas, ņemot vērā, ka LZP nav nekādā veidā iesaistīta konsolidācijas procesos.
Lūdzam šos punktus svītrot, paredzot, ka finansējuma saņēmējs nodrošinās zinātniskās ekspertīzes piesaisti, ja nepieciešams.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
52.2. laikposmu, kurā veiktās izmaksas var uzskatīt par attiecināmām;
Iebildums
Lūdzam precizēt MK noteikumus, precīzi nosakot laiku, ar kuru tajos minētās darbības ir attiecināmas.52.2. punkts nav korelācijā ar 64. punktu: Investīcijas otrās kārtas projektā plānoto atbalstāmo darbību īstenošanas uzsākšana pirms investīcijas otrās kārtas projekta apstiprināšanas ir pieļaujama ar nosacījumu, ka pirms investīcijas otrās kārtas projekta apstiprināšanas uzsāktās atbalstāmās darbības nav pabeigtas dienā, kad tiek noslēgta vienošanās par investīcijas otrās kārtas projekta īstenošanu, tās ir tieši saistītas ar šo noteikumu 7. un 8. punktā definētajiem investīcijas otrās kārtas projekta investīcijas mērķa, investīcijas uzraudzības un nacionālajiem rādītājiem, un to īstenošana ir uzsākta ne agrāk kā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās dienas.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
66. Finansējuma saņēmējs pēc nozares ministrijas lūguma iesniedz pieprasīto informāciju un dokumentus attiecībā uz finansējuma saņēmējam šo noteikumu 8. punktā noteiktajiem nacionālajiem rādītājiem un nacionālo rādītāju ilgtspējas nosacījumu izpildi nozares ministrijas noteiktajā termiņā, kas nav īsāks par trim darbdienām.
Iebildums
Lūgums definēt ilgtspējas rādītājus un tam turpmāk pieejamo finansējumu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Izvērtējot plašo aktivitāšu loku un konsolidējamām institūcijām pieejamo finansējumu, izsakām pamatotas bažas, ka primāri nepieciešamajām aktivitātēm, lai sasniegtu investīciju mērķi un, kuras saistītas ar strukturālo pārmaiņu īstenošana (ārējai vai iekšējai konsolidācijai) un tehnoloģiju attīstību un pētniecības un izglītības infrastruktūras uzlabošana (izņemot būvniecība), finansējums būs nepietiekošs.
Tādēļ, kā jau vēstulē noradīts, lai varētu precīzi izvērtēt katrai aktivitātei plānoto finansējumu, lūdzam nodrošināt ar informāciju par konsolidācijas plāna vērtēšanas kritērijiem, nacionālajiem rādītājiem un to ilgtspējas nosacījumiem, iekšējo pētniecības un attīstības grantu vērtēšanas kritērijiem, vienas vienības izmaksu metodiku pieejamību, u.c. saistītajiem dokumentiem.
Lūdzam skaidrot un/vai precizēt, vai renovācijas izmaksas ir attiecināmas ANM investīciju ietvaros.
Tādēļ, kā jau vēstulē noradīts, lai varētu precīzi izvērtēt katrai aktivitātei plānoto finansējumu, lūdzam nodrošināt ar informāciju par konsolidācijas plāna vērtēšanas kritērijiem, nacionālajiem rādītājiem un to ilgtspējas nosacījumiem, iekšējo pētniecības un attīstības grantu vērtēšanas kritērijiem, vienas vienības izmaksu metodiku pieejamību, u.c. saistītajiem dokumentiem.
Lūdzam skaidrot un/vai precizēt, vai renovācijas izmaksas ir attiecināmas ANM investīciju ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-