Atzinums

Projekta ID
23-TA-3269
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
15.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Nepieciešams precizēt laika grafiku, ņemot vērā, ka NILLTPFN plāns tiks sagatavots par laika periodu no 2024.-2026. gadam, līdz ar to nākamais plāns būs par laika posmu no  2027. līdz 2029. gadam.
Piedāvātā redakcija
Par plāna rīcības virzieniem atbildīgajām institūcijām izstrādāt un līdz 2026. gada 30. jūnijam iesniegt Iekšlietu ministrijā priekšlikumus pasākumiem noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai laikposmam no 2027. līdz 2029. gadam.
2.
Plāna projekts
Iebildums
Uzņēmumu reģistra iebildums:
(1)
Uzņēmumu reģistrs
06.01.00 “Juridisko personu reģistrācija”
budžeta ietvaros plānotais finansējums
                    PAVISAM - 1 291 872 (2024)  1 273 032 (2025) 1 273 032 (2026) 1 273 032 (turpmāk katru gadu)
EKK 1000 - atlīdzība -    674 987   (2024)     674 987 (2025)     674 987 (2026)  674 987   (turpmāk katru gadu)
EKK 2000 - preces un pak. 545 634 (2024)  545 634 (2025)     545 634 (2026)  545 634    (turpmāk katru gadu)  
EKK 5000 - kapitālie izd.- 71 251    (2024)   52 411    (2025)     52 411   (2026)   52 411     (turpmāk katru gadu)  

(2) 
 5.2. Pilnveidot ziņošanas procesu attiecībā uz PLG neatbilstību.
                                                                5.2. KOPĀ:              91 870                73 030          73 030               73 030 
EKK 1000         Atlīdzība                                                         68 619                68 619          68 619                68 619 
EKK 5000         Kapitālie izdevumi                                          23 251                4 411            4 411                   4 411 
Piedāvātā redakcija
(1) 
Uzņēmumu reģistrs
06.01.00 “Juridisko personu reģistrācija”
budžeta ietvaros plānotais finansējums
EKK Apraksts Aprēķins 2024. gadā 2025. gadā 2026. gadā Turpmāk katru gadu Pamatojums
  PAVISAM:   1 487 501 1 468 661 1 468 661 1 468 661  
EKK 1000 Atlīdzība   674 987 674 987 674 987 674 987  
EKK 2000 Preces un pakalpojumi   736 634 736 634 736 634 736 634  
EKK 5000 Kapitālie izdevumi   75 880 57 040 57 040 57 040  

(2) Norādītais finansējums atbilst iepriekšējā pasākumu plānā noteiktā uzdevuma izpildei.
 
Pasākumu plānā (5.2.) uzdevumā tika noteikts, ka nepieciešams nodrošināt  NVO sektora lielāku caurskatāmību, vienlaikus radot iespēju korekti monitorēt sektora NILLTPF riskus.
(5.2.2.2.) Pielāgotas UR IS, lai ieviestu tehnisko risinājumu, lai UR varētu nodrošināt NVO darbības jomu atklāšanas prasības, proti, NVO darbības jomu klasifikatora reģistrācija; vienkāršotās likvidācijas piemērošana tām NVO, kuras praktiski savu darbību neveic. (rīkojums 940), izpildes termiņš - 01.07.2024.
 
    5.2. KOPĀ: 91 870 73 030 73 030 73 030  
EKK 1000 Atlīdzība   68 619 68 619 68 619 68 619  
EKK 5000 Kapitālie izdevumi   23 251 4 411 4 411 4 411  


(3)
Pievienot jaunu sadaļu par finansējumu, ņemot vērā, ka UR ir jānodrošina iepriekšējā plānā noteikto uzdevumu turpmāka izpilde
 Pasākums Nr.– 5.4. Nodrošināt UR reģistru modernizāciju, pilnveidojot uz risku novērtējumu balstīto pieeju attiecībā uz PLG informācijas pārbaudi reģistrācijas procesā.
    5.4. KOPĀ: 191 000 191 000 191 000 191 000  
EKK 2000 Preces un pakalpojumi   191 000 191 000 191 000 191 000  

(4) 
Pievienot jaunu sadaļu par finansējumu, ņemot vērā, ka UR ir jānodrošina iepriekšējā plānā noteikto uzdevumu turpmāka izpilde
Pasākums Nr. – 5.5. Pielāgot UR informācijas sistēmas akcionāru reģistra ieviešanai un akciju reģistrācijai
    5.5. KOPĀ: 4 629 4 629 4 629 4 629  
EKK 5000 Kapitālie izdevumi   4 629 4 629 4 629 4 629  
3.
Plāna projekts
Iebildums
Maksātnespējas kontroles dienesta iebildums:
Maksātnespējas kontroles dienests (MKD) atbilstoši MKD izstrādātajā maksātnespējas sektora risku novērtējumā izvirzītajiem sektora identificēto risku mazinošajiem pasākumu priekšlikumiem, kas attiecīgi ir iekļauti Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas risku novērtējumā par 2020.–2022. gadu (NRA), sniedza priekšlikumus par Pasākumu plāna noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 2024.-2026. gadam (turpmāk – NILLTPFN plāns 2024.-2026.gadam) projekta 4. rīcības virziena "Nefinanšu sektors" pasākumiem.

Minētie pasākumi NILLTPFN plāna 2024.-2026.gadam projektā nav iekļauti, tādējādi ietekmējot MKD iespējas pilnvērtīgi īstenot savas funkcijas kā uzraudzības un kontroles institūcijai Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma (turpmāk – Novēršanas likums) un arī kā uzraudzības institūcijai Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma (turpmāk – Sankciju likuma) izpratnē. Turklāt šo pasākumu neiekļaušana NILLTPFN plāna 2024.-2026.gadam projektā apdraud efektīvu Novēršanas likuma un Sankciju likuma prasību izpildes kontroli pār maksātnespējas procesa administratoriem (turpmāk – administrators), kā arī būtiski var ietekmēt MONEYVAL 6. novērtēšanas kārtas novērtējumu.

Ar 2021. gada 12. jūlija grozījumiem Novēršanas likumā MKD tika piešķirtas tiesības patstāvīgi veikt uzraudzības un kontroles funkcijas pār administratoriem. Lai nodrošinātu Novēršanas likuma grozījumos paredzēto attiecīgā likuma prasību izpildes kontroles modeli, MKD ar 2021. gada 1. janvāri tika izveidotas 2 jaunas amata vietas. Vienlaikus ar piešķirtajām papildu amata vietām MKD nespēj nodrošināt nepieciešamo uzraudzības darbību tvērumu, jo katrā pārbaudē tiek konstatēti mazāk būtiski vai būtiski Novēršanas likuma pārkāpumi. Tāpat konstatēto risku un nepieciešamo pārbaužu skaits pārsniedz iestādei pieejamos resursus. MKD šobrīd saskaras ar problēmu, ka pieredzējuši speciālisti, tostarp noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas jomā, pamet darbu MKD atalgojuma dēļ. Minēto situāciju saistībā ar cilvēkresursu trūkumu vēl vairāk saasina fakts, ka 2023. gada 21. decembra likums "Grozījumi Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likumā" paredz, ka MKD uzraudzīs starptautiskajās un nacionālajās sankcijās noteikto ierobežojumu izpildi administratoru darbā. Līdz ar to MKD tiks noteikta arī kā uzraudzības institūcija Sankciju likuma izpratnē, uzraugot sankciju izpildi administratoru darbā un izstrādājot kārtību, lai nodrošinātu šī likuma prasību izpildi maksātnespējas procesā. Tā ir papildu funkcija MKD un tās efektīvai izpildei ir nepieciešams kvalificēts personāls. Līdz ar to viens no galvenajiem trūkumiem, kas apdraud uzraudzības efektivitāti, ir cilvēkresursu trūkums pilnvērtīgai Novēršanas likuma prasību uzraudzības veikšanai. Turklāt nav skaidrs, kāpēc vienai UKI (VID) ir piešķirts finansējums kapacitātes stiprināšanai, un citām UKI nav, lai gan, piemēram, MKD akcentētā problēma arī ir augsti kvalificētu darbinieku mainība.

Tāpat MKD ieskatā uzraudzības procesu digitalizācija ir viena no prioritātēm, kas būtiski var ietekmēt uzraudzības procesu efektivitāti Novēršanas likuma prasību uzraudzības veikšanai. Priekšnoteikums uzraudzības plānošanai un veikšanai ir informācijas pieejamība. Būtiskākais MKD uzraudzības informācijas avots ir Elektroniskā maksātnespējas uzskaites sistēma (turpmāk – EMUS), kas satur datus par maksātnespējas procesiem un maksātnespējas un tiesiskās aizsardzības procesa lietu dokumentus. EMUS saslēguma ar VID informācijas sistēmu un EMUS automatizēto uzraudzības rīku izveidošana vērsta uz digitālās vides uzlabošanu un uzraudzības rīku efektivitātes paaugstināšanu, tādējādi veicinot sektorā pastāvošo NILLTPF risku identificēšanu un novēršanu, izmantojot informācijas un komunikācijas tehnoloģijas.
Vienlaikus atbilstoša EMUS IT risinājuma kontu pārskatu izgūšanai, lai nodrošinātu kontu pārskatu pieejamību EMUS bez maksas administratoriem, veicinās, ka administratori kā Novēršanas likuma subjekti var nodrošināt, ka ar maksātnespējas procesa starpniecību netiek legalizēti noziedzīgi iegūti līdzekļi, kā arī mazinās administratīvo slogu MKD, administratoriem un kredītiestādēm.

No 2021. gada 12. jūlija administratorus Novēršanas likuma prasību izpildē līdztekus patstāvīgi uzrauga divas uzraudzības un kontroles institūcijas – MKD un biedrība "Latvijas Maksātnespējas procesa administratoru asociācija" (turpmāk – Administratoru asociācija). Situācijā, kad administratorus vienlaicīgi uzrauga divas uzraudzības un kontroles institūcijas – Administratoru asociācija un MKD, pastāv risks, ka var tikt īstenota atšķirīga pieeja administratoru uzraudzībā Novēršanas likuma prasību izpildē, jo Administratoru asociācija un MKD ir divas patstāvīgas un institucionāli neatkarīgas institūcijas. Minētais apdraud efektīvas uzraudzības īstenošanu attiecībā uz administratoriem, kas savukārt potenciāli palielina risku, ka maksātnespējas process var tikt izmantots, lai noslēptu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju (saistībā ar darījumiem, kas veikti pirms maksātnespējas procesa). Nodrošināt efektīvu maksātnespējas sektora uzraudzību un vienotu risku pārvaldību var centralizējot uzraudzību Novēršanas likuma prasību izpildē attiecībā uz administratoriem un nosakot vienu uzraudzības un kontroles institūciju – MKD.
           
Attiecīgi MKD izsaka iebildumus pret NILLTPFN plānu 2024.-2026.gadam tā pašreizējā redakcijā, jo tajā nav iekļauti MKD ierosinātie pasākumi, kas ir vērsti uz iestādes uzraudzības kapacitātes stiprināšanu. Bez šiem pasākumiem ir būtiski apdraudētas MKD spējas īstenot efektīvu un mērķtiecīgu Novēršanas likuma un Sankciju likuma prasību uzraudzību. Tāpat norādāms, ka MKD nav sniegts detalizēts skaidrojums, kāpēc minētie pasākumi netika iekļauti NILLTPFN plānā 2024.-2026.gadam, līdz ar to iestādei nebija iespējas diskutēt par katra atsevišķā pasākuma iekļaušanu/neiekļaušanu pasākumu plānā un iespējamiem kompromisa risinājumiem.
Piedāvātā redakcija
Papildināt Pasākumu plāna noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 2024.-2026. gadam (turpmāk – NILLTPFN plāns 2024.-2026.gadam) projekta 4. rīcības virzienu "Nefinanšu sektors" ar šādiem pasākumiem:
Pasākums  Pamatojums Darbības rezultāts  Rezultatīvais rādītājs
Pārskatīt UKI darbinieku skaitu un resursus, lai nodrošinātu, ka tās spēj adekvāti pārvaldīt identificētos riskus un uzraudzīt likuma subjektu rīcību attiecībā uz riskiem. NRA 2023 8.30.10.3. punkts, 13.4.3.1. un 13.4.3.3. punkts Stiprināta UKI kapacitāte, efektīvi pārvaldīti UKI resursi, tiek izmantotas jaunākās tehnoloģiskās iespējas, veicināta uzraudzības procesu digitalizācija uzraudzības veikšanai, kā arī nodrošinot efektīvu UKI un NILLTPFN likuma subjektu sadarbību. 1. Izveidotas 2 jaunas amata vietas MKD.
2. Palielināts atalgojums juriskonsultiem, kas īsteno NILLTPFNL noteiktās funkcijas no 2021. gada (2 amata vietas).
3. Lai stiprinātu riskos balstītu uzraudzības sistēmu un analizētu datus par maksātnespējīgo subjektu pirms maksātnespējas procesa pasludināšanas:
3.1. Izveidots EMUS saslēgums ar VID informācijas sistēmu.
3.2. Izveidoti EMUS automatizēti uzraudzības rīki.
Efektivizēt NILLTPFN prasību īstenošanas uzraudzības institucionālo sistēmu
 
NRA 2023 8.30.10.1.2. un 13.4.6.1. punkts  Efektīvāka maksātnespējas sektora uzraudzība un vienota risku pārvaldība. Sagatavoti grozījumi NILLTPFNL, lai centralizētu uzraudzību attiecībā uz administratoriem, nosakot vienu UKI – MKD.
Nodrošināt administratoriem norēķinu kontu pārskatu pieejamību bez maksas.Izstrādāti priekšlikumi nepieciešamajiem grozījumiem NRA 2023 8.30.10.7. punkts Nodrošināta informācijas par parādnieka norēķinu kontu pārskatiem trīs gadu periodā pirms maksātnespējas procesa pasludināšanas pieejamība administratoriem bez maksas. 1. Maksātnespējas likumā un Kontu reģistra likumā, lai no kredītiestādēm iegūtā informācija par parādnieka norēķinu kontu pārskatiem trīs gadu periodā pirms maksātnespējas procesa pasludināšanas būtu administratoriem pieejama bez maksas.
2. Izveidots EMUS IT risinājums kontu pārskatu izgūšanai, lai nodrošinātu kontu pārskatu pieejamību EMUS bez maksas administratoriem un MKD automatizētā veidā, tādējādi mazinot administratīvo slogu MKD, administratoriem, kredītiestādēm.
4.
Plāna projekts
Iebildums
Valsts zemes dienesta iebildums:
Pasākuma plāna 42. lapas 6.3. apakšpunktā no kolonnas "Līdzatbildīgās iestādes" lūdzam svītrot atsauci uz Valsts zemes dienestu (turpmāk – Dienests). Dienestam nav saprotams, kas Dienestam būtu jāveic līdz tabulā norādītajam izpildes termiņam – 2025. gada 31. decembrim. Informējam, ka Finanšu izlūkošanas dienests 2022. gada 5. augusta vēstulē Nr. 1-10/410 Dienestu informēja par tehniskā risinājuma izvēli aktuālo Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas teksta datu (turpmāk – Dati) saņemšanai. No Dienesta piedāvātajiem trīs tehniskajiem risinājumiem: 1) datu pārlūkošana Dienesta datu publicēšanas un e-pakalpojumu portālā www.kadastrs.lv; 2) Dienesta tīmekļa pakalpe Valsts informācijas sistēmu savietotāja API pārvaldniekā; 3) Datu izgūšana XML formātā Valsts informācijas sistēmu savietotāja Datu izplatīšanas tīklā, Finanšu izlūkošanas dienests izvēlējās Datu saņemšanu kā pārlūkojamus datus Dienesta datu publicēšanas un e-pakalpojumu portālā www.kadastrs.lv. Šobrīd starpresoru vienošanās ar Finanšu izlūkošanas dienestu par Datu saņemšanu šajā risinājumā ir saskaņošanas procesā.
Ja Finanšu izlūkošanas dienests vēlas saņemt Datus risinājumā, kas nodrošina Datu automatizētu saņemšanu, tostarp izmantošanai goAML, Dienests var sniegt Datus Finanšu izlūkošanas dienesta sistēmai Valsts pārvaldes iekārtas likuma 54. panta pirmajā daļā noteiktajā sadarbības kārtībā, slēdzot starpresoru vienošanos. Dienesta ieskatā nav nepieciešama īpaša norāde tabulā par Dienestu kā līdzatbildīgu iestādi.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Plāna projekts
Iebildums
1.9. punktā 3. apakšpunktā izlabot vārdus "2024. gadā" uz vārdiem "2023. gadā", jo žurnāls “Jurista Vārds” organizējis konferenci par
NILLTPFN jomas tiesībpolitikas un tiesību piemērošanas jautājumiem ar nozares ekspertu dalību 2023. gada rudenī, nevis 2024. gadā. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Plāna projekts
Iebildums
Uzņēmuma reģistra iebildums:
(1) Budžeta programmas (apakš-programmas) kods un nosaukums - 06.01.00 “Juridisko personu reģistrācija”
Vidēja termiņa budžeta ietvara likumā plānotais finansējums - 1 291 872 (2024) 1 273 032 (2025) 1 273 032 (2026)
Piedāvātā redakcija
(1) Budžeta programmas (apakš-programmas) kods un nosaukums - 06.01.00 “Juridisko personu reģistrācija”
Vidēja termiņa budžeta ietvara likumā plānotais finansējums - 1 487 501 (2024) 1 468 661  (2025) 1 468 661  (2026)

Iekļaujamas papildu sadaļas par finansējumu:

(2) 19. Tieslietu ministrija (iepriekšējā pasākumu plāna 5.4. punktā bija noteikts UR pienākums Nodrošināt UR reģistru modernizāciju, pilnveidojot uz risku novērtējumu balstītu pieeju attiecībā uz PLG informācijas pārbaudi reģistrācijas procesā. Izpildes termiņš bija noteikts 31.12.2023. un turpmāk pastāvīgi. Lai arī šajā pasākumu plānā minētais uzdevums vairs nav noteikts, UR ir būtiski saņemt finansējumu, lai turpinātu nodrošināt iepriekš definēto uzdevumu).
Budžeta programmas (apakš-programmas) kods un nosaukums - 06.01.00 “Juridisko personu reģistrācija”
Vidēja termiņa budžeta ietvara likumā plānotais finansējums - 191 000  (2024) 191 000 (2025) 191 000 (2026)

19. Tieslietu ministrija (iepriekšējā pasākumu plāna 5.5. punktā bija noteikts UR pienākums ieviest tehnisko risinājumu, lai UR varētu nodrošināt akcionāru reģistra ieviešanu un akciju reģistrāciju. Izpildes termiņš bija noteikts 01.07.2023. Lai arī risinājums ir ieviests UR ir jānodrošina plānā noteiktā uzdevuma turpināšana, proti, sistēmas uzturēšana, kam ir nepieciešami līdzekļi. 
Budžeta programmas (apakš-programmas) kods un nosaukums - 06.01.00 “Juridisko personu reģistrācija”
Vidēja termiņa budžeta ietvara likumā plānotais finansējums - 4 629  (2024) 4 629 (2025) 4 629 (2026)
 
7.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot plāna projekta "Pasākumu plāns noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 2024. - 2026. gadam" (turpmāk - Plāna projekts) 3. un 4. rīcības virziena 3.23. apakšpunktā ailē "Atbildīgā institūcija" abreviatūru "TM", jo nav saskatāma Tieslietu ministrijas kompetence. 
Piedāvātā redakcija
N/A
8.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Vai nav nepieciešams kā 7. punktu pievienot informāciju, ka ar šī plāna spēkā stāšanos spēku zaudē Ministru kabineta 2022. gada 13. decembra rīkojums Nr. 940 "Pasākumu plāns noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 2023. - 2025. gadam"? 
Piedāvātā redakcija
-