Atzinums

Projekta ID
22-TA-3075
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
07.12.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Papildināt projektu ar jaunu punktu, paredzot, kādā formā tiek sniegta informācija pamatbudžeta bāzes projektam. Lai neveidotos situācija, ka ministrijām ir atšķirīga pieeja informācijas sagatavošanai un samazinātu tās apjomu, ierosinām izstrādāt vienotu veidlapu, piemēram, Vienotās valsts budžeta plānošanas un izpildes informācijas sistēmā. Turklāt, Finanšu ministrija, sagatavojot valsts pamatbudžeta bāzes aprēķinu, izmanto resursus no Vienotās valsts budžeta plānošanas un izpildes informācijas sistēmas.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot to, ka papildu finansējums var būt piešķirts ne tikai prioritārajam pasākumam, bet,  piemēram, dalībai starptautiskajās misijās un operācijās, valsts robežas infrastruktūras izbūves nodrošināšanai, vienreizējām investīcijām augstas gatavības projektos, papildināt projekta 8.punktu ar jaunu apakšpunktu šādā redakcijā:
"valsts pamatbudžeta izdevumus citiem pasākumiem atbilstoši atsevišķiem Ministru kabineta pieņemtajiem  lēmumiem”.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Svītrot projekta 8.1.apakšpunktā vārdus  “kas nodrošina valsts funkciju izpildi nemainīgā līmenī”, ievērojot, ka, piemēram, straujas inflācijas apstākļos bāzes izdevumi nenodrošina  valsts funkciju izpildi nemainīgā līmenī un veicamie taupības pasākumi, ievērojot iestāžu veicamās funkcijas un uzdevumus, ne vienmēr iespējami tādā apjomā, lai nodrošinātu valsts funkciju izpildi nemainīgā līmenī. Piemēram, iekšlietu dienestiem nav iespējams noteikt attālinātu dienesta pienākumu izpildi, atslēgt IKT sistēmas u.tml. Ja šie vārdi netiek svītroti, attiecīgi rosinām papildināt projektu ar 9.9. apakšpunktu, paredzot pamatotu izdevumu sadārdzinājuma prognozi, ko nevar kompensēt ar iestādes rīcībā esošu resursu ietaupījumu. Papildu izdevumi sadārdzinājuma segšanai nav uzskatāmi par prioritāru pasākumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
 Papildināt projekta 9.punktu ar  9.10. un 9.11. apakšpunktu šādā redakcijā:
“9.10. izmaiņas izdevumos atbilstoši Ministru kabineta pieņemtajiem lēmumiem;
9.11. izmaiņas maksājumos starptautiskajās institūcijās un programmās.”.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 9.3.9. apakšpunkts paredz, ka ministrijas, izmantojot Finanšu ministrijas sniegto informāciju, sagatavo un līdz Finanšu ministrijas noteiktajam termiņam iesniedz Finanšu ministrijā informāciju pamatbudžeta bāzes projekta sagatavošanai n+1, n+2 un n+3 gadam, ņemot vērā izmaiņas arī izglītojamo skaita prognozēs, atbilstoši kam tiek nodrošināts finansējuma apmērs pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām un mācību līdzekļu un mācību grāmatu iegādei.
no izglītojamo skaita atkarīgs arī papildu finansējums, kas atbilstoši Ministru kabineta 2006. gada 12. decembra noteikumu Nr.994 “Kārtība, kādā augstskolas un koledžas tiek finansētas no valsts budžeta līdzekļiem” prasībām piešķirams studiju bāzes finansējuma nodrošināšanai, kas atkarīgs arī no studiju vietas bāzes izmaksām, kas var mainīties, ja, piemēram, piešķirts papildu finansējums pedagogu darba samaksai, un izglītības tematisko jomu studiju izmaksu optimālajiem koeficientiem.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Papildināt projekta 9.5. apakšpunktu ar vārdiem “kā arī citu kapitālo ieguldījumu uzturēšanai, ja par to īstenošanu pieņemts atsevišķs Ministru kabineta lēmums”.
Vienlaikus lūdzam papildināt projekta anotāciju ar tekstu šādā redakcijā:
“Ar atsevišķiem Ministru kabineta lēmumiem tiek atbalstīta  finansējuma piešķiršana vienreizējām investīcijām augstas gatavības projektos un citiem kapitālajiem ieguldījumiem (piemēram, depo būvniecība, informācijas tehnoloģijas un citi lieli kapitālieguldījumi), tādējādi nepieciešams paredzēt iespēju iesniegt izmaiņas bāzes izdevumos arī šāda veida kapitālo ieguldījumu uzturēšanai, piemēram saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 3. maija sēdes prot. Nr.25, 30.§ 2. punktu ir atbalstīts Iekšlietu ministrijas priekšlikums par papildu nepieciešamo finansējumu vienreizējām investīcijām, kuru uzturēšanai turpmākajos gados būs nepieciešams papildu finansējums.”.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 13.punktā ir paredzēti termiņi, kādos Finanšu ministrija sniedz ministrijām bāzes izdevumu projektu n+1, n+2 un n+3 gadam, taču netiek atrunāta izskatīšanas un iebildumu sniegšanas kārtība, ja ministrija nesaskaņo Finanšu ministrijas veiktos pamatbudžeta bāzes aprēķinus.
Ņemot vērā, ka ministrijas sākotnējo bāzes aprēķinu saskaņā ar projektu saņem tikai n gada 1.jūlijā, ir ierobežots termiņš prioritāro pasākumu pieteikumu sagatavošanai, paredzot finansējumu n+3 gadā, ja Finanšu ministrija ir veikusi izdevumu samazinājumu konkrētam pasākumam. Prioritāro pasākumu pieteikumu iesniegšanas datums tiek noteikts  likumprojekta par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru izstrādes un iesniegšanas grafikā. Piemēram, saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 18.marta rīkojumu Nr. 169 “Par likumprojekta "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" un likumprojekta "Par valsts budžetu 2023. gadam" sagatavošanas grafiku” prioritāro pasākumu iesniegšana bija paredzēta 2022. gada 30.jūnijā, Tādējādi, sagatavojot un iesniedzot prioritāro pasākumu pieteikumus, var nebūt zināmi bāzes izdevumi n+1, n+2 un n+3 gadam. Ievērojot minēto, lūdzam saskaņot minētos termiņus.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt projekta 21. punktu, paredzot, ka ministrijas sniedz priekšlikumus atbilstoši  noteikumu 20. punktā minētajiem lēmumiem. Vēršam uzmanību, ka bāzi sistēmā sagatavo Finanšu ministrija, savukārt, institūcijas sniedz priekšlikumus Finanšu ministrijā ar vēstuli.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Aizstāt projekta 26 .punktā vārdu “slepenā” ar vārdu “klasificētā”.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Papildināt projekta 32.punktu, norādot, ka projekta 1. pielikumā tiek ietverti arī prioritārā pasākuma īstenošanas izdevumus pamatojoši aprēķini vai iekļauta norāde, kur šādi aprēķini ir pieejami, piemēram, norādi uz Tiesību aktu portālā pieejamu dokumentu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Precizēt projekta 32.2. apakšpunktu:
- paredzot iespēju aprakstu veidot garāku nekā 250 vārdi. Var būt pasākumi, kuri aprakstāmi detalizētāk, lai būtu atspoguļota nepieciešamā informācija;
- .paredzot iespēju norādīt ne tikai likumu (likumprojektu), bet arī attiecīgos Ministru kabineta noteikumus (projektu).
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Papildināt  projekta 32.3.apakšpunktā aiz vārda “punktu” ar vārdiem “un pasākumu”.
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Izteikt projekta 32.8. apakšpunktu šādā redakcijā:
“32.8. prioritārā pasākuma īstenošanas kopējos izdevumus (tai skaitā plānotos izdevumus atlīdzībai), kā arī no ministrijas bāzes izdevumu ietvaros novirzāmo finansējumu un papildus nepieciešamo valsts budžeta finansējumu, tai skaitā ieņēmumu palielinājumu no valsts pamatbudžetā iemaksājamām valsts nodevām un citiem maksājumiem no ministrijas padotībā esošo iestāžu sniegtajiem pakalpojumiem un veiktās darbības. Terminētiem prioritārajiem pasākumiem norāda to pabeigšanas gadu;”.
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Papildināt 32.9. apakšpunktu ar otro teikumu šādā redakcijā:
kopējais ministrijas amata vietu skaits netiek mainīts, norāda budžeta programmu/apakšprogrammu, no kuras plānota papildu amata vietu pārdale”.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Papildināt projekta 34. punktu un 2.pielikumu, paredzot šādus finansēšanas avotus:
- ministrijas bāzes izdevumu ietvaros novirzāmais finansējums;
- papildus nepieciešamais valsts budžeta finansējums, tai skaitā ieņēmumu palielinājums no valsts pamatbudžetā iemaksājamām valsts nodevām un citiem maksājumiem no ministrijas padotībā esošo iestāžu sniegtajiem pakalpojumiem un veiktās darbības.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
4. Projekta 1.pielikuma 7. punktā “Finanšu rādītāji, informācija par amata vietām”
- aizstāt vārdus “finansējums tiks rasts ministrijas budžeta ietvaros” ar vārdiem “ministrijas bāzes izdevumu ietvaros novirzāmais finansējums”;
- papildināt ar jaunu rindu (aiz rindas “papildus nepieciešamais valsts budžeta finansējums”) “tai skaitā ieņēmumu palielinājums no valsts pamatbudžetā iemaksājamām valsts nodevām un citiem maksājumiem no ministrijas padotībā esošo iestāžu sniegtajiem pakalpojumiem un veiktās darbības”.
 
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 15. novembra rīkojuma Nr.808 “Par Pārresoru koordinācijas centra likvidāciju” 2. punktu ar 2023. gada 1. martu Valsts kanceleja ir Pārresoru koordinācijas centra funkciju, pārvaldes uzdevumu, tiesību, saistību, prasību, informācijas sistēmu, mantas, finanšu līdzekļu, lietvedības un arhīva pārņēmēja. Tādējādi lūdzam attiecīgi precizēt projekta 24., 39., 42., 43. un 44.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Papildināt projekta 22. punktu aiz vārda “pasākumu” ar vārdu “pieteikumu”
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ja tiek precizēta projekta 24.punkta redakcija (Pārresoru koordinācijas centra vietā iekļaujot Valsts kanceleju), lūdzam  svītrot projekta 25.punktu, lai netiktu dublētas veicamās darbības.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aizstāt projekta 32.10. apakšpunktā vārdu “sešus” ar vārdu “trīs”
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Papildināt projekta 37. punktu, aprakstot procesu, kādā veidā būtu sagatavojams prioritārā pasākuma pieteikums un tajā ietveramais aprēķins, ja tas ir būtisks visām ministrijām, paredzot, ka vienots pasākuma pieteikums sagatavojams, piemēram, ar atlīdzību saistīto jautājumu  un būvniecības  sadārdzinājuma jomā.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Projekta 39.2. apakšpunkts nosaka,  ka  Finanšu ministrijai, Valsts kancelejai un Pārresoru koordinācijas centram prioritāro pasākumu izvērtēšanas un apkopošanas procesā ir tiesības ministrijām pieprasīt precizēt prioritāro pasākumu pieteikumus šajos noteikumos minētajos gadījumos. Lūdzam papildināt projektu, paredzot kādos gadījumos ministrijām ir jāprecizē prioritāro pasākumu pieteikumi
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt projekta 40. punkta nepieciešamību. Finanšu ministrija līdz šim ne reizi nav sniegusi informāciju Iekšlietu ministrijai  par to, vai ministrija prioritārā pasākuma pieteikumu ir sagatavojusi, neievērojot Ministru kabineta  2012. gada 11. decembra noteikumos  Nr.867 minētos nosacījumu
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
6. Papildināt projekta 1.pielikumu ar jaunu 11.punktu “Detalizēti aprēķini”. Tādējādi pie katra prioritārā pasākuma tiktu nodrošināta pilnīga informācija par nepieciešamā finansējuma pamatojumu (vai nu aprēķins, vai atsauce uz jau pieejamiem aprēķiniem, piemēram, tiesību aktu portālā).
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
5. Precizēt projekta 1.pielikuma 7. punktu, paredzot iespēju norādīt, ka, ja  kopējais ministrijas amata vietu skaits netiek mainīts, norāda budžeta programmu/apakšprogrammu, no kuras plānota papildu amata vietu pārdale.
 
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
3. Precizēt projekta 1.pielikuma 4. punktu, izsakot to šādā redakcijā:
“Atbilstība likumā par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru (vai šī likuma grozījumos) noteiktajiem budžeta mērķiem un prioritārajiem attīstības virzieniem”.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
2. Lai nodrošinātu pārskatāmu informāciju, lūdzam precizēt projekta 1. pielikuma 3. punktu “Valdības rīcības plāns”, apraksta ailē norādot arī valdības rīcības plāna pasākumu.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
1. Precizēt projekta 1.pielikuma 2. punktu  “Prioritārā pasākuma apraksts” paredzot iespēju aprakstu veidot garāku nekā 250 vārdi. Var būt pasākumi, kuru aprakstāmi detalizētāk, lai būtu atspoguļota nepieciešamā informācija.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Papildināt projekta 2.pielikumu, paredzot šādus finansēšanas avotus:
- ministrijas bāzes izdevumu ietvaros novirzāmais finansējums;
- papildus nepieciešamais valsts budžeta finansējums, tai skaitā ieņēmumu palielinājumu no valsts pamatbudžetā iemaksājamām valsts nodevām un citiem maksājumiem no ministrijas padotībā esošo iestāžu sniegtajiem pakalpojumiem un veiktās darbības.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Iesakām precizēt anotācijā 1.1.sadaļā  šādu vārdu un skaitļu saturu "pārejas regulējums paredz, ka ne vēlāk kā līdz 2023.gada 30.jūnijam Ministru kabinets izdod noteikumus Nr. 867 jaunā redakcijā", veicot šādus precizējumus:
1) vārdus "pārejas regulējums" aiztāt ar Likumā par budžetu un finanšu vadību pārejas noteikumu punktu, kas to nosaka;
2) svītrot tajā norādīto numuru, jo  Ministru kabinets 2023.gadā, izdodot jaunus noteikumus uz Likumā par budžetu un finanšu vadību 16.2 panta ceturtajā daļā noteikto deleģējumu,  tiem piešķirs citu kārtas numuru. 
 Priekšlikums (attiecībā uz 867 numuru) attiecināms arī uz 1.3.sadaļu.
Piedāvātā redakcija
-