Atzinums

Projekta ID
24-TA-118
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas atkritumu saimniecības uzņēmumu asociācija"
Atzinums iesniegts
19.08.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Ar noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 16. augusta noteikumos Nr. 480 “Noteikumi par atbrīvojuma piemērošanu no dabas resursu nodokļa samaksas par iepakojumu un vienreiz lietojamiem galda traukiem un piederumiem”” (ID 24-TA-118), turpmāk – Projekts, paredzēts, ka izlietotā iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku apjomus, kuri ir savākti, atkārtoti izmantoti, pārstrādāti vai reģenerēti nākamā pusgada vai kalendāra gada pirmo triju mēnešu laikā, apsaimniekotājs un nodokļa maksātājs, kas pats izveidojis un piemēro apsaimniekošanas sistēmu, var pieskaitīt iepriekšējā pusgadā vai kalendāra gadā savāktajiem, atkārtoti izmantotajiem, pārstrādātajiem vai reģenerētajiem izlietotā iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku apjomiem (Projekta 9. punkts, ar kuru noteikumu 35. punkts izteikts jaunā redakcijā) tikai sākot ar 2026. gada 1. janvāri (Projekta 10. punkts). Proti, Projekta 10. punktā norādīts, ka grozījums Ministru kabineta 2017. gada 16. augusta noteikumu Nr. 480 “Noteikumi par atbrīvojuma piemērošanu no dabas resursu nodokļa samaksas par iepakojumu un vienreiz lietojamiem galda traukiem un piederumiem”, turpmāk – Noteikumi Nr. 480, 35. punktā attiecībā uz savāktā izlietotā iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku apjomu uzskaiti stājas spēkā 2026. gada 1. janvārī.

Projekta anotācijā norādīts, ka iepriekš minētā noteikuma spēkā stāšanās datums ir saistīts ar to, ka Valsts vides dienestam ir jāīsteno projekts “VVD APUS – Atkritumu pārvadājumu uzskaites sistēmas transformācija par kompleksu atkritumu aprites uzskaites un kontroles informācijas sistēmu”.

Biedrība “LATVIJAS ATKRITUMU SAIMNIECĪBAS UZŅĒMUMU ASOCIĀCIJA”, turpmāk – LASUA, kategoriski iebilst un neizprot šāda pārejas perioda pamatojumu un pēkšņo iekļaušanu aktuālajā Projekta redakcijā. LASUA ieskatā Projekta 10. punkta iekļaušana aktuālajā Projekta redakcijā neilgi pirms Projekta iesniegšanas Valsts kancelejā tā tālākai izskatīšanai bez diskusijām un saskaņošanas procesa īstenošanas ar atkritumu nozarē esošajiem apsaimniekotājiem neatbilst labas pārvaldības principam. Nevar pastāvēt situācija, ka tik būtiski un attiecīgās nozares ietekmējoši noteikumi tiek iekļauti Projektā pēdējā brīdī, nedodot iesaistītajām pusēm iespēju sniegt savus iebildumus un priekšlikumus par to. Šāda pārejas perioda ietveršana Projektā viennozīmīgi ir uzskatāma par būtisku nozari ietekmējošu papildinājumu, kura ietveršana Projektā nevarēja notikt bez vispārējā kārtībā pieņemta saskaņošanas procesa. Tāpat Projekta anotācijā ietvertais skaidrojums par Projekta 10. punkta nepieciešamību LASUA ieskatā nav pietiekami pamatots un samērīgs, lai tādējādi pēkšņi mainītu iepriekšējo Projekta redakciju, par kuru iesaistītās puses Projekta saskaņošanas procesā bija panākušas vienošanos.

Iepriekšējās Projekta versijās šāds nosacījums par spēkā stāšanos netika paredzēts, kas LASUA ieskatā ir loģiski un saprotami, jo iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku apsaimniekotājam, turpmāk – apsaimniekotājs, Projektā noteiktie izlietotā dzērienu iepakojuma savākšanas, pārstrādes un reģenerācijas apjomi ir jāīsteno bez pārejas perioda. Projekta 9. punkts attiecībā uz savāktā izlietotā iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku apjomu uzskaiti ir cieši saistīts ar Projekta 1. pielikumā norādītajiem sasniedzamajiem pārstrādes un reģenerācijas apjomiem, kā rezultātā šāda veida nosacījumiem, tajā skaitā to spēkā stāšanās datumiem būtu jābūt sinhronizētiem. LASUA uzskata, ka pašreizējā Projekta redakcija nevar tikt virzīta tālāk izskatīšanai un pieņemšanai, jo rada apsaimniekotājiem nevienlīdzīgu pienākumu sadali. Ievērojot iepriekš minēto, LASUA aicina svītrot Projekta 10. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ar noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 16. augusta noteikumos Nr. 480 “Noteikumi par atbrīvojuma piemērošanu no dabas resursu nodokļa samaksas par iepakojumu un vienreiz lietojamiem galda traukiem un piederumiem”” (ID 24-TA-118), turpmāk – Projekts, paredzēts, ka izlietotā iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku apjomus, kuri ir savākti, atkārtoti izmantoti, pārstrādāti vai reģenerēti nākamā pusgada vai kalendāra gada pirmo triju mēnešu laikā, apsaimniekotājs un nodokļa maksātājs, kas pats izveidojis un piemēro apsaimniekošanas sistēmu, var pieskaitīt iepriekšējā pusgadā vai kalendāra gadā savāktajiem, atkārtoti izmantotajiem, pārstrādātajiem vai reģenerētajiem izlietotā iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku apjomiem (Projekta 9. punkts, ar kuru noteikumu 35. punkts izteikts jaunā redakcijā) tikai sākot ar 2026. gada 1. janvāri (Projekta 10. punkts). Proti, Projekta 10. punktā norādīts, ka grozījums Ministru kabineta 2017. gada 16. augusta noteikumu Nr. 480 “Noteikumi par atbrīvojuma piemērošanu no dabas resursu nodokļa samaksas par iepakojumu un vienreiz lietojamiem galda traukiem un piederumiem”, turpmāk – Noteikumi Nr. 480, 35. punktā attiecībā uz savāktā izlietotā iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku apjomu uzskaiti stājas spēkā 2026. gada 1. janvārī.

Projekta anotācijā norādīts, ka iepriekš minētā noteikuma spēkā stāšanās datums ir saistīts ar to, ka Valsts vides dienestam ir jāīsteno projekts “VVD APUS – Atkritumu pārvadājumu uzskaites sistēmas transformācija par kompleksu atkritumu aprites uzskaites un kontroles informācijas sistēmu”.

Biedrība “LATVIJAS ATKRITUMU SAIMNIECĪBAS UZŅĒMUMU ASOCIĀCIJA”, turpmāk – LASUA, kategoriski iebilst un neizprot šāda pārejas perioda pamatojumu un pēkšņo iekļaušanu aktuālajā Projekta redakcijā. LASUA ieskatā Projekta 10. punkta iekļaušana aktuālajā Projekta redakcijā neilgi pirms Projekta iesniegšanas Valsts kancelejā tā tālākai izskatīšanai bez diskusijām un saskaņošanas procesa īstenošanas ar atkritumu nozarē esošajiem apsaimniekotājiem neatbilst labas pārvaldības principam. Nevar pastāvēt situācija, ka tik būtiski un attiecīgās nozares ietekmējoši noteikumi tiek iekļauti Projektā pēdējā brīdī, nedodot iesaistītajām pusēm iespēju sniegt savus iebildumus un priekšlikumus par to. Šāda pārejas perioda ietveršana Projektā viennozīmīgi ir uzskatāma par būtisku nozari ietekmējošu papildinājumu, kura ietveršana Projektā nevarēja notikt bez vispārējā kārtībā pieņemta saskaņošanas procesa. Tāpat Projekta anotācijā ietvertais skaidrojums par Projekta 10. punkta nepieciešamību LASUA ieskatā nav pietiekami pamatots un samērīgs, lai tādējādi pēkšņi mainītu iepriekšējo Projekta redakciju, par kuru iesaistītās puses Projekta saskaņošanas procesā bija panākušas vienošanos.

Iepriekšējās Projekta versijās šāds nosacījums par spēkā stāšanos netika paredzēts, kas LASUA ieskatā ir loģiski un saprotami, jo iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku apsaimniekotājam, turpmāk – apsaimniekotājs, Projektā noteiktie izlietotā dzērienu iepakojuma savākšanas, pārstrādes un reģenerācijas apjomi ir jāīsteno bez pārejas perioda. Projekta 9. punkts attiecībā uz savāktā izlietotā iepakojuma vai vienreiz lietojamo trauku apjomu uzskaiti ir cieši saistīts ar Projekta 1. pielikumā norādītajiem sasniedzamajiem pārstrādes un reģenerācijas apjomiem, kā rezultātā šāda veida nosacījumiem, tajā skaitā to spēkā stāšanās datumiem būtu jābūt sinhronizētiem. LASUA uzskata, ka pašreizējā Projekta redakcija nevar tikt virzīta tālāk izskatīšanai un pieņemšanai, jo rada apsaimniekotājiem nevienlīdzīgu pienākumu sadali. Ievērojot iepriekš minēto, LASUA aicina svītrot Projekta 10. punktu.

 
Piedāvātā redakcija
-