Atzinums

Projekta ID
21-TA-796
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
29.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam precizēt likuma mērķi, ievērojot Tieslietu ministrijas 2023. gada 3. novembra atzinumā norādītos apsvērumus.

Tā kā Regulas 2019/1148 mērķis ir nodrošināt pietiekamu sabiedrības drošības līmeni, ierobežojot piekļuvi sprāgstvielu prekursoriem un to lietošanu un novēršot sprāgstvielu nelikumīgu izgatavošanu, tad projekta mērķim vajadzētu būt atvasinātam vai citādi saistītam ar šo regulas mērķi.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam projektā iekļaut pienācīgu valsts inspekcijas iestādes pilnvaru regulējumu, it īpaši paredzēt tiesības izdot administratīvos aktus.

Izziņā šobrīd norādīts, ka "Valsts drošības dienests varēs piemērot Administratīvā procesa likumā noteiktos mehānismus". Taču šādam apgalvojumam nav juridiska pamatojuma. Daļu no regulas pārkāpumiem iespējams novērst, nosakot pienākumu noteiktā laikā vai veidā novērst konstatētās nepilnības. Tam nav nepieciešams administratīvās atbildības regulējums. Tomēr šādos gadījumos nepieciešams skaidrs likumā noteikts pamats izdot administratīvu aktu.

Valsts drošības dienesta kompetence īstenot darbības terorisma novēršanas nolūkā tipiskā gadījumā nešķiet piemērojama vispārīgām administratīvās uzraudzības darbībām. Izziņā minētās Valsts drošības iestāžu likuma normas nav attiecināmas uz projektā paredzētajiem pārkāpumiem.

Papildus tam aplūkojamas arī citas tiesības (pienākumi), piemēram, tiesības ņemt vielu paraugus vai tiesības veikt noteiktas pārbaudes.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam pilnībā izvērtēt projektā iekļauto administratīvo pārkāpumu atbilstību administratīvās atbildības nepieciešamības un pieļaujamības kritērijiem (administratīvā akta (procesa) prioritātes princips, sabiedriskās kārtības mērķa sasniegšanas efektivitāte, problēmsituācijas attiecināmība uz publiski tiesiskajām attiecībām, problēmsituācijas bīstamība un kaitīgums, aizliegums paredzēt administratīvos sodus par administratīvā akta labprātīgu neizpildīšanu utt.), konkretizēt soda veida un apmēra izvēles pamatojumu un ietvert informāciju par sankcijām citu pārkāpumu gadījumos.

Neskatoties uz izziņā norādīto, ir redzams, ka par katru no projekta 6., 7. un 8. pantā iekļauto pārkāpumu projekta anotācijā nav atrodams visu šo administratīvās atbildības kritēriju argumentēts izvērtējums. Neskaitot atsevišķus redakcionālus precizējumus, projekta anotācijas saturs būtībā nav mainīts. Līdz ar to Tieslietu ministrija uztur 2023. gada 3. novembra atzinumā iekļauto 4. iebildumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam precizēt administratīvo pārkāpumu pazīmes, turklāt neizmantojot jaunas atsauces uz regulas vienībām.

Neskarot iepriekš izteikto iebildumu par administratīvās atbildības kritēriju izvērtējumu, projekta 7. pantā esošā pārkāpuma saturs nav saprotams, nelasot atsaucē norādītās regulas vienības. Precizējams, kāda veida (satura) ir šie informēšanas vai instruēšanas pienākumi. Minētais precizējums veicams, izmantojot pienākuma vārdisku aprakstu, nevis jaunas atsauces uz regulu. Atsauces nekādā veidā nepadara pārkāpumu saprotamāku privātpersonām.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam precizēt administratīvo pārkāpumu pazīmes, turklāt neizmantojot jaunas atsauces uz regulas vienībām un neizmainot regulā noteikto pienākumu saturu.

Projekta 8. pantā paredzēta atbildība par ziņošanas pienākuma par aizdomīgu darījumu vai tā mēģinājumu ar sprāgstvielu prekursoriem, to zādzību vai pazušanu nepildīšanu. Jāievēro, ka Regulas 2019/1148 9. pantā noteiktais ziņošanas pienākums nav absolūts. Piemēram, ekonomikas dalībnieki ziņo vien par "būtiskiem reglamentētu sprāgstvielu prekursoru pazušanas gadījumiem un zādzībām 24 stundu laikā". Projektā nevajadzētu paplašināt vai citādi izmainīt pārkāpuma saturu. Līdz ar to projektā pārkāpums formulējams iespējami precīzi.

Projekta 8. pantā nav uzsvērts aspekts, ka ziņošanas pienākums attiecas vien uz būtiskiem pazušanas gadījumiem vai zādzībām. Taču tam ir izšķiroša nozīme gan attiecīgā ziņošanas pienākuma, gan iespējamās atbildības kontekstā.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
Projekta anotācijā norādīts, ka tiesiskais regulējums neietekmē juridiskas personas. Tas acīmredzami neatbilst projekta saturam (piemēram, administratīvā atbildība ir paredzēta arī juridiskajām personām).

Lūdzam precizēt projekta anotāciju un norādīt, kā projekts ietekmēs juridiskās personas.
 
Piedāvātā redakcija
-