Projekta ID
22-TA-2444Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera"
Atzinums iesniegts
28.09.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (turpmāk – LTRK) ir iepazinusies ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas precizēto likumprojektu “Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā” (22-TA-2444) (turpmāk - likumprojekts).
Likumprojektā jādiferencē DRN likmes sadzīves un ražošanas atkritumiem, paredzēto straujo DRN palielinājumu piemērojot tikai sadzīves atkritumiem, kur šis ekonomiskais instruments sekmēs mājsaimniecību atkritumu šķirošanu un nodošanu pārstrādei, jo ir pieejama šādas pārstrādes iespējas, kā to paredz ESAO 2019. gada Vides raksturlielumu pārskatā minētajās rekomendācijas. Savukārt, inertiem ražošanas atkritumiem, kuriem nav atbilstošu pārstrādes vai reģenerācijas iespēju, DRN likme nav palielināma, jeb nepieciešams ilgāks pārejas periods, tādu pārstrādes iespēju atrašanai, kas pārstrādāto materiālu ļautu izmantot kā izejvielu konkrētajā vai citās nozarēs. LTRK norāda, ka pretējā gadījumā ražotājiem tiek uzlikts finansiāls slogs, kas Latvijas uzņēmējus nostāda sliktākā konkurētspējas situācijā attiecībā pret citu Eiropas valstu ražotājiem, kur minerāliem atkritumiem, kuri nav reģenerējami, DRN netiek piemērots. Šis finansiālais slogs nesekmē atkritumu apjoma samazināšanos poligonos, bet ierobežo finanšu pieejamību atbilstošu pārstrādes risinājumu atrašanai, samazina ražotāja konkurētspēju tirgū.
Likumprojektā jādiferencē DRN likmes sadzīves un ražošanas atkritumiem, paredzēto straujo DRN palielinājumu piemērojot tikai sadzīves atkritumiem, kur šis ekonomiskais instruments sekmēs mājsaimniecību atkritumu šķirošanu un nodošanu pārstrādei, jo ir pieejama šādas pārstrādes iespējas, kā to paredz ESAO 2019. gada Vides raksturlielumu pārskatā minētajās rekomendācijas. Savukārt, inertiem ražošanas atkritumiem, kuriem nav atbilstošu pārstrādes vai reģenerācijas iespēju, DRN likme nav palielināma, jeb nepieciešams ilgāks pārejas periods, tādu pārstrādes iespēju atrašanai, kas pārstrādāto materiālu ļautu izmantot kā izejvielu konkrētajā vai citās nozarēs. LTRK norāda, ka pretējā gadījumā ražotājiem tiek uzlikts finansiāls slogs, kas Latvijas uzņēmējus nostāda sliktākā konkurētspējas situācijā attiecībā pret citu Eiropas valstu ražotājiem, kur minerāliem atkritumiem, kuri nav reģenerējami, DRN netiek piemērots. Šis finansiālais slogs nesekmē atkritumu apjoma samazināšanos poligonos, bet ierobežo finanšu pieejamību atbilstošu pārstrādes risinājumu atrašanai, samazina ražotāja konkurētspēju tirgū.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Tāpat LTRK ieskatā likumprojekta piedāvātā tekstilizstrādājumu definīcija nav pietiekoši skaidra. Proti, esošajā redakcijā tekstilizstrādājumu definīcijā nav precīzi noteikts, ka norādītajiem izstrādājumiem ir jāsastāv no tekstilšķiedrām, turklāt ir būtiski norādīt, ka izstrādājumam ir pārsvarā jāsastāv no tekstilšķiedrām, jo atsevišķiem izstrādājumiem nav iespējams pilnībā sastāvēt no tām, piemēram, apavi, somas. Ņemot vērā minēto, aicinām precizēt definīciju, kas LTRK ieskatā sniedz precīzāku un lietotājiem skaidrāku tekstilizstrādājumu definējumu:
Piedāvātā redakcija
Tekstilizstrādājums – apģērbs, mājas tekstils, kā arī apģērbu aksesuāri, somas un apavi, kas pārsvarā sastāv no tekstilšķiedrām, neatkarīgi no izmantotās maisīšanas vai savienošanas metodes.