Atzinums

Projekta ID
24-TA-1954
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
18.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Izvērtējama Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas 16. protokolā paredzētā mehānisma īstenošana administratīvā pārkāpuma procesā, paredzot apgabaltiesu tiesības lūgt konsultatīvo atzinumu.

Administratīvā pārkāpuma procesā piemēro krimināltiesiska jeb sodoša rakstura administratīvās sankcijas. Tas var skart arī būtiskus Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas un tās protokolu piemērošanas jautājumus. Tomēr administratīvā pārkāpuma procesā augstākā līmeņa tiesa ir apgabaltiesa. Tā pārbauda administratīvā pārkāpuma lietā pieņemtā nolēmuma tiesiskumu un pamatotību. Kasācijas institūts administratīvā pārkāpuma procesā nepastāv, un Augstākā tiesa šajā procesā nekādi nav iesaistīta.

Lai neizslēgtu iespēju administratīvā pārkāpuma procesā lūgt konsultatīvo atzinumu vai neradītu nepieciešamību būtiski pārveidot šā procesa nacionālo regulējumu, lūdzam likumprojekta 3. pantā paredzēt, ka apgabaltiesas ir augstākā līmeņa tiesas, kuras var lūgt konsultatīvu atzinumu administratīvā pārkāpuma procesā.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Lūdzam saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktu papildināt likumprojekta anotācijas 5. sadaļu, izvērstāk skaidrojot saistītos grozījumus normatīvajos aktos, kas nepieciešami saistību izpildei. Skaidrojam, ka anotācijas 5. sadaļai ir jāsniedz priekšstats par to, kādas saistības Latvija ar līguma projektu uzņemas, kā Latvija plāno tās izpildīt un vai šādas saistības atbilst Latvijas valsts iekārtai, tiesību sistēmai un faktiskajām iespējām šādas saistības pildīt. Norādām, ka pašreiz anotācijas 1.3. apakšsadaļā ietverta norāde uz varbūtēji nepieciešamiem normatīvo aktu grozījumiem, proti: “Protokola ieviešanai Latvijas tiesību sistēmā varētu būt nepieciešami grozījumi vairākos tiesvedības procesus regulējošajos tiesību aktos. Grozījumi varētu būt nepieciešami, lai nacionālajā regulējumā ietvertu atsauci uz tiesībām nacionālajām tiesām, kas ietvertas atbilstoši Protokola 10. pantam izveidotajā deklarācijā, lūgt konsultatīvo atzinumu, kā arī tiesības apturēt tiesvedību pilnībā vai daļā – attiecībā uz jautājumiem, kurus nevar atrisināt, nesaņemot konsultatīvo atzinumu, līdzīgi kā tas ir izdarīts ar prejudiciāla jautājuma lūgšanu Eiropas Savienības Tiesai.” Vēršam uzmanību, ka, ratificējot protokolu, būtu jābūt skaidram un anotācijā izvērsti skaidrotam, kādi tieši normatīvo aktu grozījumi ir veicami, lai Latvija varētu pildīt protokolā paredzētās saistības.
Piedāvātā redakcija
-