Atzinums

Projekta ID
21-TA-1779
Atzinuma sniedzējs
Pārresoru koordinācijas centrs
Atzinums iesniegts
12.04.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
5.2. Amatu saimju raksturojums
Iebildums
Atkārtoti lūdzam MK noteikumu projektu papildināt ar jaunu saimi, un šajā saimē iekļaut amatus, kuru pildītāju pienākumi ir saistīti ar ilgtermiņa valsts attīstības plānošanu un valsts kapitālsabiedrību pārvaldību, lai nodrošinātu nozaru politiku savstarpējo koordināciju un pārresoru uzraudzību, kā arī lai šo uzdevumu izpildei būtu iespējams piesaistīt augsta līmeņa ekspertus ar kvalifikāciju stratēģisku ekonomisko un politisko jautājumu risināšanā, ne tikai politikas plānošanas jomā, bet pētniecībā, konsultēšanā, finanšu analīzē u.c. nozarēs, kas katalogā minētas vairākās saimēs, būtu svarīgi izveidot vienotu amatu saimi, kurā būtu iekļauti visi speciālisti, kas strādā ar valsts attīstības plānošanas uzdevumiem, veicot sarežģītus analītiskus uzdevumus, koordinējot un saskaņojot dažādu nozaru politiku, izstrādājot nacionāli nozīmīgus politikas plānošanas dokumentus, uzraugot un īstenojot to īstenošanu, kā arī sniedzot konsultācijas un priekšlikumus augsta līmeņa amatpersonām un nodrošinot valsts kapitālsabiedrību un valsts kapitāla daļu pārvaldības koordināciju un kapitālsabiedrību darbības pārraudzību.

Piedāvātā redakcija:
(jauna saime) Saime “Valsts attīstības plānošana un koordinācija, publisko personu kapitālsabiedrību  pārvaldība”

Šajā saimē ietilpst amati, kuru pildītāju pienākumi ir saistīti ar ilgtermiņa attīstības plānošanu, Latvijai būtisku nacionālo interešu īstenošanu, nacionāla līmeņa attīstības plānošanas dokumentu izstrādi, to izpildes novērtēšanu un savstarpējo saskaņotību, arī atbilstību Eiropas Savienības plānošanas dokumentiem, tādējādi sekmējot nozaru politiku savstarpējo koordināciju un pārresoru uzraudzību, kā arī valsts kapitālsabiedrību un kapitāla daļu pārvaldības koordināciju Latvijā. Saimē ir šādi līmeņi:
1. I līmenis (piemēram, konsultants, eksperts):
1.1. nodrošina attīstības plānošanas dokumentu savstarpējās saskaņotības novērtēšanu un īstenošanas koordināciju atbilstoši nacionāla līmeņa attīstības plānošanas dokumentu stratēģiskajiem uzstādījumiem un valsts ilgtermiņa attīstības prioritātēm;
1.2. koordinē deklarācijas par Ministru kabineta iecerēto darbību izstrādi;
1.3. koordinē valdības rīcības plāna deklarācijas par Ministru kabineta iecerēto darbību
 izpildi un aktualizāciju;
1.4. veic Ministru kabineta un Ministru prezidenta analītiskos uzdevumus un sniedz priekšlikumus Ministru prezidentam par nepieciešamajiem uzlabojumiem valsts attīstības plānošanas dokumentos, kā arī attīstības plānošanas dokumentu īstenošanas uzraudzībā un ietekmes izvērtēšanā;
1.5. nodrošina līdzdalību starptautisko attīstības plānošanas dokumentu izstrādē un īstenošanā, kā arī uzrauga to attīstības plānošanas dokumentu izstrādi un īstenošanu, kas ir saistīti ar Latvijas dalību Eiropas Savienībā;
1.6. var veikt sagatavoto attīstības plānošanas dokumentu finanšu analīzi;
1.7. var piedalīties starptautiskajās darba grupās un sadarboties ar ārvalstu valsts pārvaldes institūcijām un ekspertiem, kā arī koordinēt sadarbību ar starptautiskajām institūcijām attiecīgajā jomā.

2. II līmenis (konsultants, vecākais eksperts, struktūrvienības vadītājs) veic I līmenim noteiktos pienākumus, kā arī:
izstrādā hierarhiski augstākos ilgtermiņa un vidēja termiņa attīstības plānošanas dokumentus;
2.1. konsultē Ministru prezidentu un valdības locekļus par stratēģijas izstrādi Latvijas interešu aizstāvēšanai starptautiskajās organizācijās, kā arī par valsts politikas izstrādi un īstenošanu attiecīgajā nozarē;
2.2. līdzdarbojas budžeta plānošanas procesā un valsts politikas plānošanas dokumentu izstrādē, kā arī piedalās to dokumentu izstrādē un aktualizācijā, kas saistīti ar Eiropas Savienības fondu līdzekļu un valsts budžeta līdzekļu apguvi;
2.3. ar padomdevēja tiesībām piedalās Ministru kabineta komitejas un Ministru kabineta sēdēs;
2.4. var vadīt struktūrvienības (grupas) darbu;

3. II B līmenis (konsultants, vecākais eksperts, juriskonsults) veic I līmenim noteiktos pienākumus, kā arī:
nodrošina valsts kapitālsabiedrību un valsts kapitāla daļu pārvaldības koordināciju;
3.1. izstrādā kapitālsabiedrību un kapitāla daļu efektīvas pārvaldības vadlīnijas;
3.2. sniedz valsts kapitāla daļu turētājiem atzinumu par kapitālsabiedrības vidēja termiņa darbības stratēģijā izvirzītajiem finanšu mērķiem un darbības finanšu rādītājiem;
3.4. konsultē Ministru kabinetu, publiskas personas kapitāla daļu turētājus un kapitālsabiedrības par korporatīvās pārvaldības ieviešanas aspektiem;
3.5. organizē to publiskas personas kapitālsabiedrību un publiskas personas kontrolēto kapitālsabiedrību valdes un padomes locekļu, amatpersonu un darbinieku, kā arī publiskas personas kapitāla daļu turētāju amatpersonu un darbinieku apmācību korporatīvās pārvaldības jautājumos;
3.6. nodrošina to, ka tiek publiskota aktuāla informācija par valsts kapitālsabiedrībām un valsts izšķirošajā ietekmē esošām kapitālsabiedrībām;
3.7. sniedz atzinumu Ministru kabinetam par valsts līdzdalības iegūšanu, saglabāšanu vai izbeigšanu;
3.8. izstrādā un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniedz Ministru kabinetam apstiprināšanai tiesību aktu un politikas plānošanas dokumentu projektus;
3.9. var piedalīties starptautiskajās darba grupās un sadarboties ar ārvalstu valsts pārvaldes institūcijām un ekspertiem, kā arī koordinēt sadarbību ar starptautiskajām institūcijām kapitālsabiedrību pārvaldības jomā;
3.10. veic Ministru kabineta un Ministru prezidenta analītiskos uzdevumus un sniedz priekšlikumus Ministru prezidentam par nepieciešamajiem uzlabojumiem valsts kapitālsabiedrību un valsts kapitāla daļu pārvaldības jomā;
3.11. piedalās  vai vada valsts kapitālsabiedrību valdes un padomes locekļu atlases nominācijas komisijas;
3.12. var vadīt struktūrvienības (grupas) darbu;

4. III līmenis (struktūrvienības vadītājs) veic II un IIB līmenim noteiktos pienākumus, kā arī:
4.1. nodrošina attīstības plānošanas dokumentu pārresoru ekspertīzi;
4.2. koordinē jautājumus, kas saistīti ar valsts investīcijām, nacionālo prioritāšu definēšanu un ilgtermiņa attīstības plānošanu;
4.3. pārstāv iestādi Latvijas un starptautiskajās organizācijās valsts attīstības plānošanas jomā un publisko personu kapitālsabiedrību pārvaldības jomā;

5. IV līmenis (iestādes vadītāja vietnieks) veic II, IIB un III līmenim noteiktos pienākumus, kā arī:
5.1. koordinē iestādes organizatorisko darbību un sadarbību starp iestādes struktūrvienībām;
5.2. nodrošina iestādes sadarbību ar citām valsts pārvaldes un pašvaldību institūcijām;
5.3. var aizvietot iestādes vadītāju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
1. pielikums - Amatu līmeņu sadalījums mēnešalgu grupās
Iebildums
Lūdzam papildināt MK noteikumu projekta 1.pielikumu, atbilstoši iekļaujot saimi “Valsts attīstības plānošana un koordinācija, publisko personu kapitālsabiedrību  pārvaldība” attiecīgi 15, 14. 13. un 12. mēnešalgu grupā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam pilnveidot anotāciju:
1)  skaidrojot saimē “5.2.1.1.Administratīvā vadība valsts iestādēs”, kas domāts VI līmenī ar terminu “Augstāka iestāde”.
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu Augstākā iestāde ir ministrija vai cita Ministru kabineta loceklim tieši pakļauta tiešās pārvaldes iestāde. Savukārt, termins “augstāka iestāde” tiek lietots kontekstā ar iestādi, kurai ir padotas citas iestādes;
2)  skaidrojot, kāpēc 35 saimei “Pētniecība” ir noteiktas tik zemas mēnešalgu grupas (no 5 līdz 10), salīdzinot ar saimi “Konsultēšana”,  “Juridiskā analīze un pakalpojumi” u.c. līdzvērtīgām saimēm.
Piedāvātā redakcija
-